Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Podstawy wielowymiarowej analizy danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy wielowymiarowej analizy danych
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość matematyki z zakresu szkoły wyższej, statystyki opisowej oraz zagadnień ekonomicznych.
W-2Wymagania w zakresie umiejetości: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, obliczać i interpretować miary poznane w ramach statystyki opisowej, posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz wybranymi pakietami statystycznymi (Statistica).
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami wielowymiarowej analizy porównawczej
C-2Zapoznanie z możliwościami zastosowań metod WAP w badaniach zjawisk społeczno-gospodarczych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Programy komputerowe wykorzystywane w taksonomii (Statistica).2
T-L-2Statystyczne metody doboru cech diagnostycznych do badania taksonomicznego oparte na macierzy współczynników korelacji.2
T-L-3Metody porządkowania liniowego (wzorcowe i bezwzorcowe)6
T-L-4Metody analizy skupień.4
T-L-5Przygotowanie prac zaliczeniowych.4
T-L-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów.2
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do taksonomii, etapy badania taksonomicznego.2
T-W-2Statystyczne metody doboru cech diagnostycznych.2
T-W-3Metody tworzenia zmiennych syntetycznych wykorzystujące różne sposoby normowania cech diagnostycznych.2
T-W-4Analiza skupień.2
T-W-5Programy komputerowe wykorzystywane w taksonomii (Statistica).1
T-W-6Zaliczenie pisemne (test) wykladu.1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w laboratoriach20
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.3
A-L-3Przygotowanie projektu.2
25
wykłady
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
M-2Cwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statisica)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach, dotyczącego wykorzystania metod WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych i omówienie badania
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie pisemnej (test).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/09_W01
Zna wybrane metody wielowymiarowej analizy danych.
E_1A_W07, E_1A_W06C-1, C-2T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/09_U01
potrafi zastosować podstawowe metody WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U07, E_1A_U21, E_1A_U09, E_1A_U12, E_1A_U13, E_1A_U14C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-3, T-W-2, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-2, S-1
E_1A_D1/09_U02
potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i program Statistica w analizie taksonomicznej
E_1A_U08, E_1A_U01, E_1A_U07, E_1A_U09, E_1A_U17C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-W-5, T-L-6, T-L-5, T-W-4M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/09_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_1A_K04, E_1A_K01C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-5M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/09_W01
Zna wybrane metody wielowymiarowej analizy danych.
2,0nie zna wybranych metod wielowymiarowej analizy danych
3,0zna częściowo wybrane metody wielowymiarowej analizy danych
3,5zna większość wybranych metod wielowymiarowej analizy danych
4,0zna dobrze wybrane metody wielowymiarowej analizy danych
4,5zna dobrze wybrane metody wielowymiarowej analizy danych i potrafi samodzielnie zinterpretować wyniki
5,0zna bardzo dobrze wybrane metody wielowymiarowej analizy danych i potrafi samodzielnie zinterpretować wyniki

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/09_U01
potrafi zastosować podstawowe metody WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych
2,0nie potrafi zastosować podstawowych metod WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych
3,0potrafi zastosować częściowo podstawowe metody WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych
3,5potrafi zastosować większość elementów podstawowych metod WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych
4,0potrafi zastosować podstawowe metody WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych
4,5potrafi samodzielnie zastosować podstawowe metody WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych
5,0potrafi zastosować bezbłędnie podstawowe metody WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_D1/09_U02
potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i program Statistica w analizie taksonomicznej
2,0nie potrafi wykorzystać arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica w analizie taksonomicznej
3,0potrafi wykorzystać pewne elementy arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica w analizie taksonomicznej
3,5potrafi wykorzystać większość elementów arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica w analizie taksonomicznej
4,0potrafi wykorzystać prawidłowo arkusz kalkulacyjny Excel i programu Statistica w analizie taksonomicznej
4,5potrafi wykorzystać prawidłowo i samodzielnie arkusz kalkulacyjny Excel i programu Statistica w analizie taksonomicznej
5,0potrafi wykorzystać bezbłędnie arkusz kalkulacyjny Excel i programu Statistica w analizie taksonomicznej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/09_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie taksonomiczne, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie taksonomiczne i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, zprzy pomocynauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Młodak A., Analiza taksonomiczna w statystyce regionalnej, DIFIN, Warszawa, 2006
  2. Balicki A., Statystyczna analiza wielowymiarowa i jej zastosowania społeczno-ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2009
  3. Frątczak E., Gołata E., Ptak-Chmielewska A., Pęczkowski M., Wielowymiarowa analiza statystyczna. Teoria – przykłady zastosowań z systemem SAS, Wydawnictwo SGH w Warszawie, Warszawa, 2009
  4. Panek T., Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej, Wydawnictwo SGH w Warszawie, Warszawa, 2009
  5. Bąk I., Taksonomiczne mierniki rozwoju w badaniu jakości środowiska przyrodniczego na obszarach wiejskich Polski, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, 2017, 26(3), s. 54-63
  6. Bąk I., Wawrzyniak K., The use of multidimensional statistical analysis methods in the burnout study of teachers and lecturers at univ, Folia Oeconomica Stetinensia, 2020, 20(1), s. 45-61
  7. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Cheba K., The Application of Multi-Criteria Taxonomy to Comparative Analysis of Structures of Sustainable Development, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2019, 344(5), s. 29-47

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Programy komputerowe wykorzystywane w taksonomii (Statistica).2
T-L-2Statystyczne metody doboru cech diagnostycznych do badania taksonomicznego oparte na macierzy współczynników korelacji.2
T-L-3Metody porządkowania liniowego (wzorcowe i bezwzorcowe)6
T-L-4Metody analizy skupień.4
T-L-5Przygotowanie prac zaliczeniowych.4
T-L-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów.2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do taksonomii, etapy badania taksonomicznego.2
T-W-2Statystyczne metody doboru cech diagnostycznych.2
T-W-3Metody tworzenia zmiennych syntetycznych wykorzystujące różne sposoby normowania cech diagnostycznych.2
T-W-4Analiza skupień.2
T-W-5Programy komputerowe wykorzystywane w taksonomii (Statistica).1
T-W-6Zaliczenie pisemne (test) wykladu.1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w laboratoriach20
A-L-2Studiowanie literatury przedmiotu.3
A-L-3Przygotowanie projektu.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach10
A-W-2Studiowanie literatury11
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/09_W01Zna wybrane metody wielowymiarowej analizy danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami wielowymiarowej analizy porównawczej
C-2Zapoznanie z możliwościami zastosowań metod WAP w badaniach zjawisk społeczno-gospodarczych
Treści programoweT-W-5Programy komputerowe wykorzystywane w taksonomii (Statistica).
T-W-4Analiza skupień.
T-W-1Wprowadzenie do taksonomii, etapy badania taksonomicznego.
T-W-3Metody tworzenia zmiennych syntetycznych wykorzystujące różne sposoby normowania cech diagnostycznych.
T-W-6Zaliczenie pisemne (test) wykladu.
T-W-2Statystyczne metody doboru cech diagnostycznych.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statisica)
M-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach, dotyczącego wykorzystania metod WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych i omówienie badania
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie pisemnej (test).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna wybranych metod wielowymiarowej analizy danych
3,0zna częściowo wybrane metody wielowymiarowej analizy danych
3,5zna większość wybranych metod wielowymiarowej analizy danych
4,0zna dobrze wybrane metody wielowymiarowej analizy danych
4,5zna dobrze wybrane metody wielowymiarowej analizy danych i potrafi samodzielnie zinterpretować wyniki
5,0zna bardzo dobrze wybrane metody wielowymiarowej analizy danych i potrafi samodzielnie zinterpretować wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/09_U01potrafi zastosować podstawowe metody WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U13Potrafi przygotowywać typowe prace pisemne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
E_1A_U14Potrafi przygotowywać typowe wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami wielowymiarowej analizy porównawczej
C-2Zapoznanie z możliwościami zastosowań metod WAP w badaniach zjawisk społeczno-gospodarczych
Treści programoweT-L-1Programy komputerowe wykorzystywane w taksonomii (Statistica).
T-L-2Statystyczne metody doboru cech diagnostycznych do badania taksonomicznego oparte na macierzy współczynników korelacji.
T-L-3Metody porządkowania liniowego (wzorcowe i bezwzorcowe)
T-L-4Metody analizy skupień.
T-W-3Metody tworzenia zmiennych syntetycznych wykorzystujące różne sposoby normowania cech diagnostycznych.
T-W-2Statystyczne metody doboru cech diagnostycznych.
T-L-5Przygotowanie prac zaliczeniowych.
T-L-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
M-2Cwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statisica)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie pisemnej (test).
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach, dotyczącego wykorzystania metod WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych i omówienie badania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi zastosować podstawowych metod WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych
3,0potrafi zastosować częściowo podstawowe metody WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych
3,5potrafi zastosować większość elementów podstawowych metod WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych
4,0potrafi zastosować podstawowe metody WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych
4,5potrafi samodzielnie zastosować podstawowe metody WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych
5,0potrafi zastosować bezbłędnie podstawowe metody WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/09_U02potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i program Statistica w analizie taksonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie informatyczno-komunikacyjne (ICT)
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami wielowymiarowej analizy porównawczej
C-2Zapoznanie z możliwościami zastosowań metod WAP w badaniach zjawisk społeczno-gospodarczych
Treści programoweT-W-2Statystyczne metody doboru cech diagnostycznych.
T-W-3Metody tworzenia zmiennych syntetycznych wykorzystujące różne sposoby normowania cech diagnostycznych.
T-L-4Metody analizy skupień.
T-L-1Programy komputerowe wykorzystywane w taksonomii (Statistica).
T-L-3Metody porządkowania liniowego (wzorcowe i bezwzorcowe)
T-L-2Statystyczne metody doboru cech diagnostycznych do badania taksonomicznego oparte na macierzy współczynników korelacji.
T-W-5Programy komputerowe wykorzystywane w taksonomii (Statistica).
T-L-6Prezentacja prac zaliczeniowych przygotowanych przez studentów.
T-L-5Przygotowanie prac zaliczeniowych.
T-W-4Analiza skupień.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
M-2Cwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statisica)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach, dotyczącego wykorzystania metod WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych i omówienie badania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wykorzystać arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica w analizie taksonomicznej
3,0potrafi wykorzystać pewne elementy arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica w analizie taksonomicznej
3,5potrafi wykorzystać większość elementów arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica w analizie taksonomicznej
4,0potrafi wykorzystać prawidłowo arkusz kalkulacyjny Excel i programu Statistica w analizie taksonomicznej
4,5potrafi wykorzystać prawidłowo i samodzielnie arkusz kalkulacyjny Excel i programu Statistica w analizie taksonomicznej
5,0potrafi wykorzystać bezbłędnie arkusz kalkulacyjny Excel i programu Statistica w analizie taksonomicznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D1/09_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z możliwościami zastosowań metod WAP w badaniach zjawisk społeczno-gospodarczych
Treści programoweT-L-1Programy komputerowe wykorzystywane w taksonomii (Statistica).
T-L-2Statystyczne metody doboru cech diagnostycznych do badania taksonomicznego oparte na macierzy współczynników korelacji.
T-L-3Metody porządkowania liniowego (wzorcowe i bezwzorcowe)
T-L-4Metody analizy skupień.
T-W-5Programy komputerowe wykorzystywane w taksonomii (Statistica).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykładami
M-2Cwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz wybranych programów komputerowych (Statisica)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie pisemnej (test).
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie na ocenę na podstawie projektu wykonywanego w grupach, dotyczącego wykorzystania metod WAP w analizie zjawisk społeczno-gospodarczych i omówienie badania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie taksonomiczne, a przy pomocy nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie taksonomiczne i zorganizować grupowy projekt badawczy
4,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, zprzy pomocynauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych