Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Kierowanie pracownikami w organizacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kierowanie pracownikami w organizacji
Specjalność Organizacja handlu i usług
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania organizacjami

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami skutecznego zarządzania zespołami pracowniczymi
C-2Nabywanie wiedzy i umiejętności w zakresie tworzenia i zarządzania zespołem pracowników
C-3Nabywanie umiejętności liderskich

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Zespół: rodzaje, korzyści i problemy2
T-K-2Tworzenie skutecznego zespołu4
T-K-3Kierowanie zespołem4
T-K-4Problemy w pracy zespołowej2
T-K-5Komunikacja w zespole4
T-K-6Rola lidera w pracy zespołowej4
T-K-7Kultura organizacyjna4
T-K-8Metody grupowego rozwiązywania problemów4
T-K-9Test zaliczeniowy2
30
wykłady
T-W-1Definicja, cele i funkcje kierowania ludźmi w organizacji2
T-W-2Modele zarządzania zasobami ludzkimi2
T-W-3Pozyskiwanie pracowników do organizacji2
T-W-4Rozwój i doskonalenie pracowników2
T-W-5Odejście pracownika z organizacji2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2Przygotowanie do testu zaliczeniowego20
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu13
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dotyczące zadań (funkcji) zarządzania zasobami ludzkimi
E_1A_W05, E_1A_W09, E_1A_W10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć zespół pracowniczy
E_1A_U03, E_1A_U10, E_1A_U11, E_1A_U12C-2, C-3T-K-5, T-K-7, T-K-8, T-K-3, T-K-9, T-K-4M-3, M-2S-2
E_1A_D5/04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przyjąć rolę lidera zespołu
E_1A_U03, E_1A_U10, E_1A_U11C-2, C-3T-K-3, T-K-4, T-K-6, T-K-8, T-K-7, T-K-9M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/04_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dotyczące zadań (funkcji) zarządzania zasobami ludzkimi
2,0Student nie potrafi charakteryzować żadnego z podstawowych procesów zarządzania zasobami ludzkimi
3,0Student objaśnia w sposób powierzchowny jedynie podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi
3,5Student objaśnia jedynie podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi
4,0Student szczegółowo przedstawia podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi
4,5Student szczegółowo przedstawia podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować
5,0Student szczegółowo przedstawia podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować oraz potrafi wskazać na ich mocne i słabe strony

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/04_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć zespół pracowniczy
2,0Student nie potrafi podjąć żadnych działań związanych z tworzeniem zespołu pracowniczego
3,0Student potrafi wykorzystać tylko nieliczne zasady tworzenia zespołu pracowników
3,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników oraz zbudować proces jego konstruowania
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników, zbudować proces jego konstruowania oparty na dobrych praktykach zarządzania pracownikami
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników, zbudować proces jego konstruowania oparty na dobrych praktykach zarządzania pracownikami oraz określić możliwe do popełniania błędy podczas tych działań
E_1A_D5/04_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przyjąć rolę lidera zespołu
2,0Student nie umie przyjąć roli lidera zespołu, nie potrafi postępować zgodnie z zasadami prawidłowego zarządzania pracownikami
3,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wybrane zasady skutecznego zarządzania pracownikami
3,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża najważniejsze zasady skutecznego zarządzania pracownikami
4,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wszystkie zasady skutecznego zarządzania pracownikami
4,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wszystkie zasady skutecznego zarządzania pracownikami oraz potrafi ocenić możliwe postawy pracowników
5,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wszystkie zasady skutecznego zarządzania pracownikami oraz kreuje rozwiązania zwiększające skuteczność podejmowanych działań

Literatura podstawowa

  1. Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi, PWE, Warszawa, 2018
  2. Listwan T., Sułkowski Ł., Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa, 2016
  3. Oczkowska R. (red.nauk.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Przesłanki, funkcje, instrumenty, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
  4. Armstrong M., Taylor S., Armstrong's handbook of human resource management practice, Kogan Page, London, 2014, 13th Edition, Dostęp online: https://www.academia.edu/32280546/ARMSTRONGS_HANDBOOK_OF_HUMAN_RESOURCE_MANAGEMENT_PRACTICE_i;

Literatura dodatkowa

  1. Dębowski A., Proste, ale ważne w zarządzaniu!: jak skutecznie zarządzać ludźmi i zmianą, Grupa Wydawnicza Helion, Gliwice, 2017
  2. Dessler G., Human Resource Management, Pearson Eduction Inc., 2017, 15th Edition, Dostęp online - wyszukiwarka Google

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Zespół: rodzaje, korzyści i problemy2
T-K-2Tworzenie skutecznego zespołu4
T-K-3Kierowanie zespołem4
T-K-4Problemy w pracy zespołowej2
T-K-5Komunikacja w zespole4
T-K-6Rola lidera w pracy zespołowej4
T-K-7Kultura organizacyjna4
T-K-8Metody grupowego rozwiązywania problemów4
T-K-9Test zaliczeniowy2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Definicja, cele i funkcje kierowania ludźmi w organizacji2
T-W-2Modele zarządzania zasobami ludzkimi2
T-W-3Pozyskiwanie pracowników do organizacji2
T-W-4Rozwój i doskonalenie pracowników2
T-W-5Odejście pracownika z organizacji2
10

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-K-2Przygotowanie do testu zaliczeniowego20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do egzaminu13
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/04_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować podstawowe procesy dotyczące zadań (funkcji) zarządzania zasobami ludzkimi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W09Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oraz normy etyczne i moralne, którymi należy się kierować w działalności gospodarczej
E_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim oraz powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami skutecznego zarządzania zespołami pracowniczymi
Treści programoweT-W-1Definicja, cele i funkcje kierowania ludźmi w organizacji
T-W-2Modele zarządzania zasobami ludzkimi
T-W-3Pozyskiwanie pracowników do organizacji
T-W-4Rozwój i doskonalenie pracowników
T-W-5Odejście pracownika z organizacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi charakteryzować żadnego z podstawowych procesów zarządzania zasobami ludzkimi
3,0Student objaśnia w sposób powierzchowny jedynie podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi
3,5Student objaśnia jedynie podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi
4,0Student szczegółowo przedstawia podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi
4,5Student szczegółowo przedstawia podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować
5,0Student szczegółowo przedstawia podstawowe procesy zarządzania zasobami ludzkimi, zna metody i techniki pozwalające je realizować oraz potrafi wskazać na ich mocne i słabe strony
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/04_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć tworzyć zespół pracowniczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U10Potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
Cel przedmiotuC-2Nabywanie wiedzy i umiejętności w zakresie tworzenia i zarządzania zespołem pracowników
C-3Nabywanie umiejętności liderskich
Treści programoweT-K-5Komunikacja w zespole
T-K-7Kultura organizacyjna
T-K-8Metody grupowego rozwiązywania problemów
T-K-3Kierowanie zespołem
T-K-9Test zaliczeniowy
T-K-4Problemy w pracy zespołowej
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podjąć żadnych działań związanych z tworzeniem zespołu pracowniczego
3,0Student potrafi wykorzystać tylko nieliczne zasady tworzenia zespołu pracowników
3,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników
4,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników oraz zbudować proces jego konstruowania
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników, zbudować proces jego konstruowania oparty na dobrych praktykach zarządzania pracownikami
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie zasady tworzenia zespołu pracowników, zbudować proces jego konstruowania oparty na dobrych praktykach zarządzania pracownikami oraz określić możliwe do popełniania błędy podczas tych działań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/04_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przyjąć rolę lidera zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U10Potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-2Nabywanie wiedzy i umiejętności w zakresie tworzenia i zarządzania zespołem pracowników
C-3Nabywanie umiejętności liderskich
Treści programoweT-K-3Kierowanie zespołem
T-K-4Problemy w pracy zespołowej
T-K-6Rola lidera w pracy zespołowej
T-K-8Metody grupowego rozwiązywania problemów
T-K-7Kultura organizacyjna
T-K-9Test zaliczeniowy
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przyjąć roli lidera zespołu, nie potrafi postępować zgodnie z zasadami prawidłowego zarządzania pracownikami
3,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wybrane zasady skutecznego zarządzania pracownikami
3,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża najważniejsze zasady skutecznego zarządzania pracownikami
4,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wszystkie zasady skutecznego zarządzania pracownikami
4,5Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wszystkie zasady skutecznego zarządzania pracownikami oraz potrafi ocenić możliwe postawy pracowników
5,0Student potrafi przyjąć rolę lidera zespołu, zna i wdraża wszystkie zasady skutecznego zarządzania pracownikami oraz kreuje rozwiązania zwiększające skuteczność podejmowanych działań