Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Sylabus przedmiotu Zarządzanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie roli i istoty zarządzania w różnych typach organizacji i na różnych szczeblach struktury organizacyjnej |
C-2 | Zapoznanie studentów z funkcjami kierowniczymi w organizacjach |
C-3 | Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesie zarządzania organizacją |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota zarządzania i elementy procesu zarządzania | 2 |
T-A-2 | Analiza PEST i SWOT. Otoczenie organizacji | 2 |
T-A-3 | Tworzenie planów i ustalanie celów | 2 |
T-A-4 | Projektowanie struktury organizacyjnej i zarządzanie relacjami w strukturze organizacyjnej | 4 |
T-A-5 | Motywowanie w środowisku pracy | 2 |
T-A-6 | Kolokwium | 2 |
T-A-7 | Proces kontroli zarządczej | 2 |
T-A-8 | Role menadżerski. Umiejętności menadżerskie | 2 |
T-A-9 | Podejmowanie decyzji w zarządzaniu | 2 |
T-A-10 | Przywództwo i zarządzanie zespołem | 2 |
T-A-11 | Rozwiązywanie konfliktów w organizacji. Negocjacje | 2 |
T-A-12 | Przygotowanie projektu grupowego. Prezentacja projektu. | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie - jego rola i znaczenie | 2 |
T-W-2 | Otoczenie organizacji | 2 |
T-W-3 | Planowanie jako funkcja zarządzania | 2 |
T-W-4 | Organizowanie jako funkcja zarządzania | 2 |
T-W-5 | Motywowanie jako funkcja zarządzania | 2 |
T-W-6 | Kontrola jako funkcja zarządzania | 2 |
T-W-7 | Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżreskie | 2 |
T-W-8 | Władza. Źródła władzy. Style przywództwa | 2 |
T-W-9 | Procesy decyzyjne w zarządzaniu. Indywidualne i grupowe podejmowanie decyzji | 2 |
T-W-10 | Ewolucja teorii organizacji i zarządzania. Wsóczesne trendy w zarządzaniu | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwium | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury | 15 |
A-A-4 | Konsultacje | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-3 | Czytanie wskazanej literatury | 8 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
40 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-5 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań wykonywanych podczas audytoriów |
S-2 | Ocena formująca: Przygotowanie i prezentacja projektu grupowego |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium z treści programowych dotyczących ćwiczeń audytoryjnych |
S-4 | Ocena podsumowująca: Egzamin treści programowych z wykładów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu | E_1A_W10 | — | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-1, M-2 | S-4 |
E_1A_B09_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych, umiejętności oraz ról i charakteryzuje je | E_1A_W05, E_1A_W02, E_1A_W10 | — | C-2 | T-W-9, T-A-12, T-A-8, T-W-8, T-A-9, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-10, T-A-11, T-A-3, T-W-7, T-W-10, T-A-1, T-A-7 | M-1, M-2 | S-4 |
E_1A_B09_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji | E_1A_W03 | — | C-3, C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-W-7, T-W-6, T-A-9, T-W-8, T-A-10, T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-4, T-A-8, T-W-10, T-A-11, T-A-12, T-A-6, T-A-7, T-W-5, T-W-1 | M-4, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B09_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania. | E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U10, E_1A_U11 | — | C-3, C-2 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-8, T-A-7 | M-4, M-3, M-5 | S-1, S-3 |
E_1A_B09_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania. | E_1A_U08, E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U18 | — | C-3 | T-A-12, T-A-2, T-A-6 | M-4, M-3, M-5 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B09_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu. | E_1A_K06 | — | C-2 | T-A-9, T-A-12, T-A-11, T-A-10 | M-4, M-3, M-5 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B09_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe koncepcje w zarządzaniu | 2,0 | |
3,0 | Student objaśnia podstawowe teorie i poglądy w zarządzaniu. Zna ich znaczenie w zarządzaniu organizacją. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_B09_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student objaśnia istotę funkcji kierowniczych, umiejętności oraz ról i charakteryzuje je | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi objaśnić istotę funkcji kierowniczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_B09_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student tłumaczy środowiskowy kontekst zarządzania i identyfikuje obszary i elementy otoczenia organizacji | 2,0 | |
3,0 | Student zna i charakteryzuje różne obszary otoczenia organizacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B09_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student stosuje uniwersalne procedury oraz wybrane metody rozwiązywania problemów, planowania, podejmowania decyzji, organizowania i kontrolowania. | 2,0 | |
3,0 | Student prawidłowo stosuje podstawowe procedury i metody zarządzania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
E_1A_B09_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje otoczenie, uwzględniając etyczny, międzynarodowy i kulturowy aspekt zarządzania. | 2,0 | |
3,0 | Student stosuje podstawowe metody analizy otoczenia organizacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B09_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest chętny do podejmowania decyzji w grupie, wyrażania ocen zjawisk w organizacji z uwzględnieniem zasad etyki w zarządzaniu. | 2,0 | |
3,0 | Student aktywnie uczestniczy w podejmowaniu decyzji w grupie, ocenia wybrane propozycje pod względem etycznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, Można korzystać z wcześniejszych wydań od 2010 r.
- Korzeniowski Leszek, Podstawy zarządzania organizacjami, Difin, Warszawa, 2019
- Michalski Eugeniusz, Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa, 2021, można korzystać z wydań poprzednich
Literatura dodatkowa
- Stoner J., Freeman E., Gilbert D., Kierowanie, PWE, Warszawa, 2011
- Combe Colin, Introduction to management, Glasgow Caledonian University, 2020
- Northouse Peter G., Introduction to Leadership: Concepts and Practice, Sage, 2020, 5th Edition