Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Sylabus przedmiotu Ocena ryzyka gospodarczego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ocena ryzyka gospodarczego | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania z zakresu wiedzy: wiadomości z zakresu matematyki szkół wyższych w tym z rachunku prawdopodobieństwa oraz statystyki i ekonometrii, ogólna wiedza ekonomiczna |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi analizować zagadnienia i opracowywać je w postaci prezentacji oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym, programem Statistica |
W-3 | Wymagania w zakresie kompetencji: student potrfi pracować w grupie, samodzielnie opracowywać informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Identyfikacja i ocena ryzyka gospodarczego. |
C-2 | Umiejętność sterowania zdefiniowanym ryzykiem przy zastosowaniu metod ilościowych oraz narzędzi informatycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Istota i znaczenie ryzyka w działalności gospodarczej. | 2 |
T-L-2 | Metody oceny ryzyka w działalności przedsiębiorstw. | 2 |
T-L-3 | Statystyczne metody oceny ryzyka. | 2 |
T-L-4 | Zarządzanie ryzykiem, ze wskazaniem sterowania ryzykiem oraz kontroli podjętych działań. | 2 |
T-L-5 | Prezentacja pracy zaliczeniowej. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ryzyko w działalności gospodarczej – pojęcie ryzyka (niepewność a ryzyko), źródła ryzyka w operacjach gospodarczych, podmioty ryzyka, klasyfikacja ryzyka. | 2 |
T-W-2 | Ryzyko w ujęciu statystycznym – rola prawdopodobieństwa w analizie ryzyka, miary oceny ryzyka gospodarczego. | 4 |
T-W-3 | Informacja jako źródło ryzyka – cechy informacji, system informacyjny, rola niepewności, asymetria informacji, ryzyko informacyjne, postawy wobec ryzyka. | 2 |
T-W-4 | Zarządzanie ryzykiem – rozpoznanie, ocena, sterowanie i kontrola, metody i strategie zarządzania ryzykiem. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w laboratoriach | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do egzaminu | 2 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 1 |
A-W-3 | Uczestnictwo w wykładach | 10 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładów w formie pisemnej - test jednokrotnego wyboru. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie oceny wynikającej z przedstawionej prezentacji wskazanego tematu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/07_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć związanych z projektowaniem i przeprowadzaniem badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości | E_1A_W04, E_1A_W07, E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W11, E_1A_W12 | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_D1/07_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej | E_1A_W04, E_1A_W07, E_1A_W06, E_1A_W08, E_1A_W11, E_1A_W12 | — | C-1, C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/07_U01 Student potrafi zorganizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka | E_1A_U08, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U07, E_1A_U21, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U14, E_1A_U16, E_1A_U17, E_1A_U18 | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
E_1A_D1/07_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, a także odnieść je do praktyki gospodarczej | E_1A_U08, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U06, E_1A_U07, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U14, E_1A_U16, E_1A_U17, E_1A_U18 | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-W-4, T-L-4, T-W-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/07_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K06, E_1A_K01 | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/07_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć związanych z projektowaniem i przeprowadzaniem badania ryzyka rynkowego w zakresie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości | 2,0 | nie ma wiedzy na ocenę dostateczną |
3,0 | potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i znać narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka | |
3,5 | potrafi zdefiniować rodzaje ryzyka w procesach ekonomiczno-społecznych i zna narzędzia statystyczne pomocne do określania tego ryzyka, ale niewystarczająco wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości | |
4,0 | wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości | |
4,5 | wie jak przeprowadzić badania w celu określenia wielkości danego ryzyka, bądź zweryfikowania osądu o jego wartości, ale niewystarczająco wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości | |
5,0 | wie jak zaprojektować badania ryzyka rynkowego w zakrasie estymacji i weryfikacji hipotez dotyczących postaci ryzyka i jego wartości | |
E_1A_D1/07_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej | 2,0 | nie ma wiedzy na ocenę dostateczną |
3,0 | Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka | |
3,5 | Student zna popularne pakiety statystyczne w zkresie badania ryzyka,ale nie ma wystarczającej wiedzy jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem | |
4,0 | Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem | |
4,5 | Student wie jak wykorzystać pakiety statystyczne do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem, ale nie wystarczająco wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej | |
5,0 | Student wie jak zaprojektować badania z wykorzystaniem pakietów statystycznych do rozwiązywania zadań związanych z ryzykiem w problematyce społeczno-ekonomicznej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/07_U01 Student potrafi zorganizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka | 2,0 | nie ma umiejętności na ocenę dostateczną |
3,0 | Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka | |
3,5 | Student potrafi zebrać i prezentować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi je analizować | |
4,0 | Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka | |
4,5 | Student potrafi dodatkowo analizować dane dotyczące ryzyka, ale niewystarczająco potrafi z organizować badania nad ryzykiem | |
5,0 | Student potrafi z organizować badania nad ryzykiem, zebrać, prezentować i analizować dane dotyczące ryzyka | |
E_1A_D1/07_U02 Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, a także odnieść je do praktyki gospodarczej | 2,0 | nie ma umiejętności na ocenę dostateczną |
3,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka | |
3,5 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystatystyczne do oceny ryzyka, ale nie wystarczająco potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem | |
4,0 | Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem | |
4,5 | Student potrafi dodatkowo interpretować wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem, ale nie wystarczająco potrafi wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej | |
5,0 | Student potrafi wyniki przeprowadzonych badań nad ryzykiem odnieść do praktyki gospodarczej |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/07_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych. |
3,0 | Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | Student potrafi zgrmadzić samodzielnie materiał do analizy wyznaczonego zagadnienia i zorganizować grupowy projekt badawczy | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Gątarek D, R. Maksymiuk, M. Krysiak, Ł. Witkowski, Nowoczesne metody zarządzania ryzykiem finansowym, WIG-Press, Warszawa, 2001
- Nahotko S., Ryzyko ekonomiczne w działalności gospodarczej, TNOIK, Bydgoszcz, 1997
- Ostrowska E., Ryzyko projektów inwestycyjnych, PWE, Warszawa, 2002
- Greń J., Statystyka matematyczna, modele i zadania, PWN, Warszawa, 1984
- Sompolska-Rzechuła A. (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, AR w Szczecinie, Szczecin, 2007
- Hillson D., Risk Management Handbook: A practical guide to managing the multiple dimensions of risk, Kogan Page, London, Philadelphia, New Delhi, 2016
- Roca F., Arzu J. R., Risk Management and Derivatives Explained: A practical guide to options, futures, forwards and swaps, Independently Published, 2018
Literatura dodatkowa
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K, Wzory i tablice statystyczne, Katedra Ekonometrii i Statystyki, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997
- Domański Cz, Testy statystyczne, PWE, Warszawa, 1990
- Monkiewicz J., Gąsiorkiewicz L. (red.), Zarządzanie ryzykiem działalności organizacji, C.H.Beck, 2010
- Sompolska-Rzechuła A. (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics® 5.0, AR w Szczecinie, Szczecin, 2007
- Malina A., Statystyczne metody oceny ryzyka w działalności gospodarczej, Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków, 1998
- Witkowski M., Ryzyko gospodarcze i jego pomiar, PWSZ im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego w Kaliszu, Kalisz, 2009