Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Handel zagraniczny

Sylabus przedmiotu Finanse publiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Finanse publiczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z mikroekonomii.
W-2Znajomośc zagadnień z makroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
C-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-4Student ma swiadomość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Procedura budżetowa2
T-A-2System podatkowy2
T-A-3Opłaty i inne dochody publiczne4
T-A-4Dotacje i subwencje.2
T-A-5Agencje rządowe i fundusze celowe.2
T-A-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.2
T-A-7Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego.3
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.2
T-W-3Dochody publiczne.3
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.3
T-W-5Wydatki publiczne.3
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.3
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.4
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.2
T-W-9Zaliczenie2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Przygotowywanie się do zajęć.3
A-A-2Czytanie zalecanej literatury.3
A-A-3Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-4Rozwiązywanie zadań.2
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia.2
25
wykłady
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.8
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.25
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
M-3Zajęcia multimedialne.
M-4Objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C15_W01
Student posiada wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
E_1A_W01, E_1A_W05, E_1A_W02C-2, C-1T-W-1, T-W-2M-1S-1, S-2
E_1A_C15_W02
Student posiada wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
E_1A_W03, E_1A_W04C-2, C-3T-A-2, T-A-5, T-A-6, T-W-7, T-W-3, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_C15_W03
Student posiada wiedzę z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
E_1A_W04, E_1A_W08, E_1A_W13C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C15_U01
Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
E_1A_U08, E_1A_U21C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_C15_U02
Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
E_1A_U05, E_1A_U20, E_1A_U03, E_1A_U02C-2, C-3, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C15_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potzrebę ciągłego uczenia się
E_1A_K02C-4T-A-2, T-W-4, T-W-6, T-W-2M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C15_W01
Student posiada wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
E_1A_C15_W02
Student posiada wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
E_1A_C15_W03
Student posiada wiedzę z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,0Student posiada wiedzę z elementów struktury podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C15_U01
Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
2,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,0Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,5Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
E_1A_C15_U02
Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C15_K01
Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potzrebę ciągłego uczenia się
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o finansach publicznych
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie kkoniczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. S. Owsiak, Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWE, Warszawa, 2021
  2. Salachna Ja., Stelmaszczyk K., Babczuk A., Dyscyplina finansów publicznych: aktualne problemy w systemie odpowiedzialności, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020
  3. E. Malinowska-Misiąg, Zarządzanie finansami publicznym: od budżetó gmin do strategii globalnych, Poltext, Warszawa, 2020
  4. T.Juja, Finanse publiczne, Wydawnictwo UE Poznań, Poznań, 2011
  5. M. Podstawka, Podstawy finansów. Teoria i praktyka, SGGW, Warszawa, 2011
  6. T. Lubińska, Budżet a finanse publiczne, PWN, Warszawa, 2010
  7. K. Brzozowska, A. Czarny, W. Zbaraszewski, Podstawy finansów publicznych, Stowarzyszenie Naukowe Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  8. Carl Shoup, Public finance, Routledge, New York, 2017

Literatura dodatkowa

  1. A. Majchrzycka-Guzowska, Finanse i prawo finansowe, Wydawnictwo Prawnicze Lexis Nexis, Warszawa, 2011
  2. B. Pietrzak, Z. Polański, B. Woźniak, System finansowy w Polsce, PWN, Warszawa, 2008
  3. A. Alińska, B. Woźniak, Współczesne finanse publiczne, Difin, Warszawa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Procedura budżetowa2
T-A-2System podatkowy2
T-A-3Opłaty i inne dochody publiczne4
T-A-4Dotacje i subwencje.2
T-A-5Agencje rządowe i fundusze celowe.2
T-A-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.2
T-A-7Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego.3
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.2
T-W-3Dochody publiczne.3
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.3
T-W-5Wydatki publiczne.3
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.3
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.4
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.2
T-W-9Zaliczenie2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Przygotowywanie się do zajęć.3
A-A-2Czytanie zalecanej literatury.3
A-A-3Uczestnictwo w ćwiczeniach.15
A-A-4Rozwiązywanie zadań.2
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.8
A-W-2Uczestnictwo w wykładach.25
A-W-3Przygotowywanie się do zajęć.9
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia.8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C15_W01Student posiada wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
Treści programoweT-W-1Przedmiot nauki finansów publicznych. Wielkość sektora publicznego.
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia informacyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
3,5Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z podstawowych zasad gospodarki budżetowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C15_W02Student posiada wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
Treści programoweT-A-2System podatkowy
T-A-5Agencje rządowe i fundusze celowe.
T-A-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
T-W-3Dochody publiczne.
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
4,5Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z form funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C15_W03Student posiada wiedzę z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
E_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu poglądy na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych, a także ich historyczną ewolucję
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
Treści programoweT-A-1Procedura budżetowa
T-A-2System podatkowy
T-A-3Opłaty i inne dochody publiczne
T-A-4Dotacje i subwencje.
T-A-5Agencje rządowe i fundusze celowe.
T-A-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
T-W-5Wydatki publiczne.
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada dostatecznej wiedzy z elementów struktury podatu, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,0Student posiada wiedzę z elementów struktury podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczną wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,0Student posiada dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
4,5Student posiada lepiej niz dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
5,0Student posiada bardzo dobrą wiedzę z elementów podatku, systemu podatkowego, konstrukcji najważniejszych podatków.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C15_U01Student posiada umiejętność wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
Treści programoweT-A-1Procedura budżetowa
T-A-2System podatkowy
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
T-W-3Dochody publiczne.
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.
T-W-5Wydatki publiczne.
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,0Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
4,5Student posiada dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności wskazania podstawowych źródeł prawa finansowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C15_U02Student posiada umiejętność określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U05Potrafi prawidłowo posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U20Potrafi raportować zamierzenia i efekty zrealizowanych działań, uczestniczyć w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
Cel przedmiotuC-2Student powinień znać miejsce nauki finansów publicznych w naukach ekonomicznych.
C-3Student powinien posiadać wiedzę pozwalająca na rozpoznanie problemów i specyfiki gospodarki finansowej sektora finnasów publicznych.
C-1Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat specyfiki finansów publicznych.
Treści programoweT-A-1Procedura budżetowa
T-A-2System podatkowy
T-A-3Opłaty i inne dochody publiczne
T-A-4Dotacje i subwencje.
T-A-5Agencje rządowe i fundusze celowe.
T-A-6Podział zadań między budżet państwa a budżety lokalne.
T-W-7Finanse lokalne. Zadania województw, zadania powiatów, zadania gmin.
T-W-5Wydatki publiczne.
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
T-W-8Dyscyplina finansow publicznych a kontrola w sektorze publicznym.
Metody nauczaniaM-1Zajęcia informacyjne
M-2Metoda przypadków.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
3,5Student posiada lepiej niz dostateczne umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
4,5Student posiada lepiej niż dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu określenia zakresu i charakter odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe; obliczyć kwotę zobowiązania podatkowego w podstawowych podatkach (CIT, PIT, VAT); wskazać podstawowe obowiązki podatników.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C15_K01Student ma świadomość swojej wiedzy oraz potzrebę ciągłego uczenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-4Student ma swiadomość swojej wiedzy i konieczność uczenia się przez całe życie
Treści programoweT-A-2System podatkowy
T-W-4Gospodarcze i społeczne skutki podatków. Cechy współczesnego systemu podatkowego.
T-W-6Dług publiczny. Instrumenty zaciągania długu publicznego.
T-W-2Planowanie budżetu. Równowaga budżetowa a deficyt budżetowy.
Metody nauczaniaM-4Objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach/konwersatoriach.
S-2Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o finansach publicznych
3,0Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie kkoniczność ciągłego jej pogłębiania
3,5
4,0
4,5
5,0