Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Handel zagraniczny

Sylabus przedmiotu Ekonomika konsumpcji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika konsumpcji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie programu mikro i makroekonomii
W-2Znajomość podstawowych metod statystyki opisowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą o procesie konsumpcji
C-2Poznanie cech określające poziom, jakość i standard życia.
C-3Poznanie zasad planowania budżetu domowego.
C-4Ukształtowanie umiejętności sporządzania budżetu domowego.
C-5Przygotowanie wiedzy o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
C-6Poznanie nowych zjawisk w sferze konsumpcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Terminologia i typologia sfery konsumpcji. Potrzeby i preferencje konsumenta.2
T-A-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.2
T-A-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.2
T-A-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.2
T-A-5Poziom spożycia żywności w Polsce.2
T-A-6Właściwości dobra konsumpcyjnego. Funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju. Czynniki wpływające na poziom i strukturę konsumpcji.4
T-A-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.3
T-A-8Mierniki konsumpcji, metody oceny konsumpcji.2
T-A-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.2
T-A-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.2
T-A-11zaliczenie2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Praca własna studenta obejmująca samodzielne przygotowanie pracy zaliczeniowej z wybranego przez siebie zagadnienia z ekonomiki konsumpcji wraz z przedstawieniem danych statystycznych22
A-A-3przygotowanie do zaliczenia3
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena pracy zaliczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O19_W01
Ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji.
E_1A_W01C-1, C-6, C-5, C-4, C-3, C-2T-A-6, T-A-7, T-A-1M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2
E_1A_O19_W02
Zna cechy określające poziom życia, jakość i standard życia.
E_1A_W04C-1, C-2, C-5, C-4, C-6, C-3T-A-7, T-A-2, T-A-5, T-A-10M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2
E_1A_O19_W03
Zna podstawowe mierniki poziomu konsumpcji; ma wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych
E_1A_W12C-2, C-5, C-1, C-4, C-3T-A-3, T-A-4, T-A-9M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O19_U01
Umie scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
E_1A_U04, E_1A_U21C-1, C-2, C-6, C-4, C-3, C-5T-A-7, T-A-10, T-A-8M-2, M-3, M-1S-3, S-1, S-2
E_1A_O19_U02
Umie zaprojektować/zaplanować budżet gospodarstwa domowego
E_1A_U02, E_1A_U09C-3, C-4, C-1, C-2, C-5, C-6T-A-7, T-A-3, T-A-4M-2, M-3, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O19_K01
Jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich
E_1A_K04, E_1A_K01C-4, C-6, C-3, C-5, C-2, C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-9M-1, M-2, M-3S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O19_W01
Ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji
3,0Student ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji
3,5Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi obarczone są licznymi błędami
4,0Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi obarczone są nielicznymi błędami
4,5Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
E_1A_O19_W02
Zna cechy określające poziom życia, jakość i standard życia.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
3,5Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
4,0Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi zawieraja pewne uchybienia
4,5Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
E_1A_O19_W03
Zna podstawowe mierniki poziomu konsumpcji; ma wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
4,0Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
4,5Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji; treść i forma wypowiedzi nie budzą większych zastrzeżeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O19_U01
Umie scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcji konsumpcji
3,0Student potrafi scharakteryzować podstawowye właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcjie konsumpcji
3,5Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcje konsumpcji
4,0Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
4,5Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju; treść i forma wypowiedzi poprawne
E_1A_O19_U02
Umie zaprojektować/zaplanować budżet gospodarstwa domowego
2,0nie ma wiedzy o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa domowego i nie potrafi zaplanować podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
3,0ma wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa domowego i potrafi zaplanować podstawowowe założenia budżetu gospodarstwa domowego
3,5potrafi wykorzystać wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
4,0sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego
4,5sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O19_K01
Jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich
2,0Student nie jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
3,0Student jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
3,5Prezentuje wiedzę i umiejętnośći świadczące o możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
4,0Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
4,5Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Literatura podstawowa

  1. Olejniczuk-Merta A , Noga A., Inwestycyjny wymiar konsumpcji. Istota, formy, znaczenie, MT Biznes, Warszawa, 2020
  2. Button T, Masz wszystko, czego potrzebujesz. Jak zachować równowagę w świecie zakupów i konsumpcji?, Wydawnictwo Literackie, Warszawa, 2019
  3. Skousen M, Struktura Produkcji. Giełda, Kapitał, Konsumpcja, Fijorr Publishing, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Bywalec C., Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, C.H. Beck, Warszawa, 2010
  2. Kusińska A. (red.), Olejniczuk-Merta A. (red.), Konsumpcja w Polsce. Raport roczny, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa, 2009
  3. Zalega T., Konsumpcja - podstawy teoretyczne, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2007
  4. David Mautin Oke, Gerry Bokana, Understanding the Theory of Consumption in the Context of a Developing Economy, Journal of Economics and Behavioral Studies (ISSN: 2220-6140)Vol. 9, No. 5, https://www.researchgate.net/publication/320552499_Understanding_the_Theory_of_Consumption_in_the_Context_of_a_Developing_Economy, 2017

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Terminologia i typologia sfery konsumpcji. Potrzeby i preferencje konsumenta.2
T-A-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.2
T-A-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.2
T-A-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.2
T-A-5Poziom spożycia żywności w Polsce.2
T-A-6Właściwości dobra konsumpcyjnego. Funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju. Czynniki wpływające na poziom i strukturę konsumpcji.4
T-A-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.3
T-A-8Mierniki konsumpcji, metody oceny konsumpcji.2
T-A-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.2
T-A-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.2
T-A-11zaliczenie2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Praca własna studenta obejmująca samodzielne przygotowanie pracy zaliczeniowej z wybranego przez siebie zagadnienia z ekonomiki konsumpcji wraz z przedstawieniem danych statystycznych22
A-A-3przygotowanie do zaliczenia3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O19_W01Ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą o procesie konsumpcji
C-6Poznanie nowych zjawisk w sferze konsumpcji.
C-5Przygotowanie wiedzy o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
C-4Ukształtowanie umiejętności sporządzania budżetu domowego.
C-3Poznanie zasad planowania budżetu domowego.
C-2Poznanie cech określające poziom, jakość i standard życia.
Treści programoweT-A-6Właściwości dobra konsumpcyjnego. Funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju. Czynniki wpływające na poziom i strukturę konsumpcji.
T-A-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
T-A-1Terminologia i typologia sfery konsumpcji. Potrzeby i preferencje konsumenta.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
S-1Ocena formująca: Ocena pracy zaliczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji
3,0Student ma podstawową wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji
3,5Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi obarczone są licznymi błędami
4,0Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi obarczone są nielicznymi błędami
4,5Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student ma wiedzę o procesie konsumpcji, jej istocie i ekonomice konsumpcji; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O19_W02Zna cechy określające poziom życia, jakość i standard życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą o procesie konsumpcji
C-2Poznanie cech określające poziom, jakość i standard życia.
C-5Przygotowanie wiedzy o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
C-4Ukształtowanie umiejętności sporządzania budżetu domowego.
C-6Poznanie nowych zjawisk w sferze konsumpcji.
C-3Poznanie zasad planowania budżetu domowego.
Treści programoweT-A-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
T-A-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.
T-A-5Poziom spożycia żywności w Polsce.
T-A-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
S-1Ocena formująca: Ocena pracy zaliczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
3,0Student ma podstawową wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
3,5Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia
4,0Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi zawieraja pewne uchybienia
4,5Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student ma wiedzę dotyczacą konsumpcji, poziomu, jakości i standardów życia; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O19_W03Zna podstawowe mierniki poziomu konsumpcji; ma wiedzę o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-2Poznanie cech określające poziom, jakość i standard życia.
C-5Przygotowanie wiedzy o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą o procesie konsumpcji
C-4Ukształtowanie umiejętności sporządzania budżetu domowego.
C-3Poznanie zasad planowania budżetu domowego.
Treści programoweT-A-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.
T-A-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.
T-A-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
S-1Ocena formująca: Ocena pracy zaliczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
3,0Student ma podstawową wiedzę na temat dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
4,0Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji
4,5Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student opanował materiał programowy, przyswoił treści w obszarze wiedzy dotyczącej dochodów, wydatków gospodarstw domowych oraz mierników poziomu konsumpcji; treść i forma wypowiedzi nie budzą większych zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O19_U01Umie scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą o procesie konsumpcji
C-2Poznanie cech określające poziom, jakość i standard życia.
C-6Poznanie nowych zjawisk w sferze konsumpcji.
C-4Ukształtowanie umiejętności sporządzania budżetu domowego.
C-3Poznanie zasad planowania budżetu domowego.
C-5Przygotowanie wiedzy o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
Treści programoweT-A-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
T-A-10Nowe zjawiska w sferze konsumpcji, tendencje rozwoju konsumpcji.
T-A-8Mierniki konsumpcji, metody oceny konsumpcji.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
S-1Ocena formująca: Ocena pracy zaliczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować podstawowych właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcji konsumpcji
3,0Student potrafi scharakteryzować podstawowye właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcjie konsumpcji
3,5Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego i funkcje konsumpcji
4,0Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju
4,5Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student potrafi scharakteryzować właściwości dobra konsumpcyjnego, funkcje konsumpcji i prawidłowości jej rozwoju; treść i forma wypowiedzi poprawne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O19_U02Umie zaprojektować/zaplanować budżet gospodarstwa domowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad planowania budżetu domowego.
C-4Ukształtowanie umiejętności sporządzania budżetu domowego.
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą o procesie konsumpcji
C-2Poznanie cech określające poziom, jakość i standard życia.
C-5Przygotowanie wiedzy o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
C-6Poznanie nowych zjawisk w sferze konsumpcji.
Treści programoweT-A-7Metody badania konsumpcji. Źródła informacji.
T-A-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.
T-A-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
S-1Ocena formująca: Ocena pracy zaliczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa domowego i nie potrafi zaplanować podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
3,0ma wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa domowego i potrafi zaplanować podstawowowe założenia budżetu gospodarstwa domowego
3,5potrafi wykorzystać wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania podstawowych założeń budżetu gospodarstwa domowego
4,0sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego
4,5sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0sprawnie stosuje wiedzę o zasadach konstruowania budżetu gospodarstwa do zaplanowania założeń budżetu gospodarstwa domowego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O19_K01Jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji studenta i jego bliskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności sporządzania budżetu domowego.
C-6Poznanie nowych zjawisk w sferze konsumpcji.
C-3Poznanie zasad planowania budżetu domowego.
C-5Przygotowanie wiedzy o dochodach i wydatkach gospodarstw domowych; strukturze wydatków i ich zmianach w długim okresie czasu.
C-2Poznanie cech określające poziom, jakość i standard życia.
C-1Zapoznanie studentów z podstawową wiedzą o procesie konsumpcji
Treści programoweT-A-2Poziom życia. Jakość życia. Standard życia.
T-A-3Budżety gospodarstw domowych. Dochody rozporządzalne ludności w gospodarstwach domowych poszczególnych grup społeczno-ekonomicznych.
T-A-4Wielkość i struktura wydatków gospodarstw domowych.
T-A-9Podejmowanie decyzji przez konsumenta. Ochrona konsumenta.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacja multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
S-1Ocena formująca: Ocena pracy zaliczeniowej
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
3,0Student jest świadomy możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
3,5Prezentuje wiedzę i umiejętnośći świadczące o możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
4,0Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich
4,5Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Prezentuje wiedzę, umiejętnośći i kompetencje świadczące o celowości wykorzystania wiedzy z zakresu ekonomiki konsumpcji do racjonalizacji osobistych decyzji konsumenckich; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń