Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Handel zagraniczny

Sylabus przedmiotu Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedzy: opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii.
W-2Kompetencji: student potrafi dokonać analizy przypadku i zinterpretować posiadane informacje.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkuren¬cyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności2
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.2
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.2
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności.2
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.2
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.2
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.2
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.2
T-K-9Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw2
T-K-10Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji2
T-K-11Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki2
T-K-12Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych3
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach25
A-K-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach i zaliczenia końcowego.25
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykąłd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
S-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/10_W01
Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W02C-2, C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-4, T-K-6M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1
E_1A_D4/10_W02
Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów i zna sposoby diagnozowania jej źródeł
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W02, E_1A_W05C-2, C-1T-K-2, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-7, T-K-11, T-K-10, T-K-12, T-K-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/10_U01
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U21C-2, C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-1
E_1A_D4/10_U02
Identyfikuje głowne formy analizy konkurencyjności
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U19, E_1A_U18C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/10_K01
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
E_1A_K01C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-7, T-K-9, T-K-12, T-K-10, T-K-11M-3, M-4, M-5, M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_D4/10_K02
Student rowija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K01, E_1A_K02C-2, C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/10_W01
Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych
2,0Nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D4/10_W02
Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów i zna sposoby diagnozowania jej źródeł
2,0Nie zna pojęcia i metod i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych
3,0Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/10_U01
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D4/10_U02
Identyfikuje głowne formy analizy konkurencyjności
2,0Nie identyfikuje głownych narzedzi analizy konkurencyjności
3,0Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/10_K01
Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,5Student posiada od 70 so 79% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
E_1A_D4/10_K02
Student rowija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
2,0Student nie rozwija wrażliwości na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Bossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa konkurencyjność kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2004
  2. Grzegorczyk W., Krawiec W., Strategie ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynki zagraniczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łudź, 2019
  3. Ulber Eskil, New Perspectives on internationalization and Competitiveness, Springer-Verlag GmbH, Arlington, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Reijlan J., Hinrikus M., Ivanov A., Key Issues in Defining and Analysing the Competitiveness of a Country, University of Tartu, Tartu, 2000
  2. praca zbiorowa, Internet a zagraniczna ekspansja przedsiębiorstw, Oficyna wydawnicza SGH, Warszawa, 2019

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności2
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.2
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.2
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności.2
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.2
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.2
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.2
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.2
T-K-9Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw2
T-K-10Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji2
T-K-11Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki2
T-K-12Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych3
25

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach25
A-K-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach i zaliczenia końcowego.25
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/10_W01Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkuren¬cyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
S-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/10_W02Student posiada wiedzę na temat teorii konkurencyjności krajów i zna sposoby diagnozowania jej źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkuren¬cyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
T-K-11Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki
T-K-10Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji
T-K-12Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych
T-K-9Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna pojęcia i metod i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych
3,0Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/10_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U05Potrafi prawidłowo posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkuren¬cyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
S-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/10_U02Identyfikuje głowne formy analizy konkurencyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U19Potrafi interpretować wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkuren¬cyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie identyfikuje głownych narzedzi analizy konkurencyjności
3,0Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/10_K01Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
T-K-9Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw
T-K-12Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii: wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych
T-K-10Globalizacja gospodarcza i regionalizacja a natura konkurencji
T-K-11Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki
Metody nauczaniaM-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków
M-1wykąłd informacyjny
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
S-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
3,5Student posiada od 70 so 79% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat oceny pozycji konkurencyjnej państw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/10_K02Student rowija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkuren¬cyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozwija wrażliwości na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu bardzo dobrym