Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza
Sylabus przedmiotu Badania sondażowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Badania sondażowe | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagane podstawowe wiadomości z zakresu ekonomii i statystyki opisowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o badaniach sondażowych. Zaliczenie przedmiotu oznacza, ze student posiada umiejętność zaprojektowania, przeprowadzenia badania oraz dokonania analizy uzyskanych wyników badań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Proces projektowania badania opinii. | 3 |
T-L-2 | Ustalanie wielkości próby w badaniach. | 2 |
T-L-3 | Formułowanie pytań otwartych i zamkniętych w kwestoinariuszach ankiety. | 3 |
T-L-4 | Prezentacja kwestionariusza ankiety przygotowanego przez studenta na zaliczenie przedmiotu. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Historia badań sondażowych. Cele i zakres badań. Proces projektowania badania opinii. | 2 |
T-W-2 | Wybór odpowiedniej skali oceny pytań ankietowych. Konstrukcja kwestionariusza ankiety. | 3 |
T-W-3 | Metody i techniki badań sondażowych. | 3 |
T-W-4 | Wyznaczanie niezbędnej liczebności próby. | 2 |
T-W-5 | Instytucje prowadzące badania sondażowe w Polsce i na świecie. | 2 |
T-W-6 | Przyklady projektowania i organizacji badań sondażowych. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 10 |
A-L-2 | Przegląd literatury przedmiotu. | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie pracy zaliczeniowej. | 7 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 4 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podajace i problemowe/Wyklad informacyjno-problemowy w postaci prezentacji multimedialnej z przykładami i pytaniami kontrolnymi. |
M-2 | Metody praktyczne/Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykladem. Ćwiczenia o charakterze warsztatów - opracowywanie zadań praktycznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy - prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładów w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/01_W01 Student posiada wiedzę na temat projektowania badań sondażowych oraz metod i technik prowadzenia badań. | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W06 | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-1 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
E_1A_D1/01_W02 Student posiada wiedzę na temat konstrukcji kwestionariusza ankiety, instytucji przeprowadzającej badania sondażowe oraz wyznaczania niezbędnej liczebności do próby. | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W02, E_1A_W06 | — | C-1 | T-L-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/01_U01 Potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy. | E_1A_U08, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U07, E_1A_U12 | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/01_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K01 | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-L-2, T-W-3 | M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/01_W01 Student posiada wiedzę na temat projektowania badań sondażowych oraz metod i technik prowadzenia badań. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat projektowania i przeprowadzenia badania. |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania. | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat projektowania i przeprowadzenia badania. | |
E_1A_D1/01_W02 Student posiada wiedzę na temat konstrukcji kwestionariusza ankiety, instytucji przeprowadzającej badania sondażowe oraz wyznaczania niezbędnej liczebności do próby. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. |
3,0 | Student posiada wąską wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. | |
4,5 | Student posiada szeroką wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. | |
5,0 | Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat błędów występujących w badaniach oraz wykorzystania metod wnioskowania statystycznego do uogólniania wyników z próby na całą populację. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/01_U01 Potrafi zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankietowy. | 2,0 | Nie potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionarisza ankietowego. |
3,0 | Potrafi zaprojektować i wykonać przy pomocy nauczyciela pewne części kwestionariusza ankietowego. | |
3,5 | Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać pewne części kwestionariusza ankietowego. | |
4,0 | Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety a także dokonać jego analizy. | |
5,0 | Potrafi samodzielnie zaprojektować i wykonać kwestionariusz ankiety a także dokonać jego analizy. Potrafi zidentyfikować i usunąć błędy powstałe w kwestionariuszu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/01_K01 Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów | 2,0 | Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ankietowe, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ankietowe i zorganizować grupowy projekt badawczy. | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Stupnicki R., Analiza i prezentacja danych ankietowych, AWF, Warszawa, 2003
- Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa, 2004
- Kaczmarczyk S., Badania maeketingowe. Podstawy metodyczne, PWE, Warszawa, 2011
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and econometric methods, CeDeWu, Warszawa, 2021
Literatura dodatkowa
- Ostasiewicz W. (red.), Ocena i analiza jakości życia, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2004