Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Analityka gospodarcza

Sylabus przedmiotu Polityka społeczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023 transfer
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Polityka społeczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 25 2,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość mechanizmów działania gospodarki i roli budżetu w funkcjonowaniu państwa
W-2Podstawy wiedzy o spoleczeństwie i strukturach państwa demokratycznego; rozumienie podstawowych kategorii gospodarki rynkowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
C-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia)
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
C-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Społeczeństwo wświetle danych statystycznych. Zmiany w strukturze wykształcenia i strukturze zawodowej ludności w długim i krótkim okresie czasu.5
T-A-2Analiza (wyodrębnienie, identyfikacja) celów oddziaływania panstwa na jednostkę, rodzinę, środowiska społeczno-ekonomiczne, społeczeństwo.5
T-A-3Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcyjnych ludności.5
T-A-4Poziomi struktura minimum socjalnego i minimum egzystencji w gospodarstwach domowych róznych grup społeczno-ekonomicznych. Zasięg ubóstwa materialnego.4
T-A-5Analiza wybranych wydatków budżetowych (państwa i samorządów terytorialnych) na realizację niektórych zadań społecznych (subwencja oświatowa, system stypendialny, dodatki mieszkaniowe)4
T-A-6Zaliczenie2
25
wykłady
T-W-1Koncepcje wyborów społecznych. Państwo minimalne, panstwo socjalne, państwo kontraktu społecznego. celei zakres polityki spolecznej państwa liberalno-demokratycznego. Ewolucja współczesnej polityki społecznej.4
T-W-2Modele i koncepcje polityki społecznej. Uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych. Potrzeby. Miary zaspokojenia potrzebi. Bezrobocie. Aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia.4
T-W-3Ubezpieczenia społeczne. System emerytalny w Polsce; rozwiązania stosowane w innych krajach. Zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Opieka społeczna.3
T-W-4Rozwój kapitału ludzkiego. System edukacji i kształcenia zawodowego. Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Europejski Fundusz Społeczny.3
T-W-5Zaliczenie1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - opracowanie prac zleconych przez nauczyciela, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu).22
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna studenta obejmująca: - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu),7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem
S-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia (ćwiczenia i wykłady)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C09_W01
Ma podstawową wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego
E_1A_W01C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-A-2M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1
E_1A_C09_W02
Zna podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych
E_1A_W04C-1, C-4, C-2, C-5, C-3T-W-4, T-W-2M-2, M-3, M-1S-2, S-3, S-1
E_1A_C09_W03
Zna podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji.
E_1A_W06, E_1A_W09C-2, C-5, C-3, C-1, C-4T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C09_U01
Potrafi scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
E_1A_U06, E_1A_U20C-2, C-4, C-1, C-5, C-3T-W-2, T-A-1M-1, M-3, M-2S-2, S-3, S-1
E_1A_C09_U02
Umie zidentyfikować i przeanalizować aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia
E_1A_U02, E_1A_U20C-3, C-4, C-5, C-2, C-1T-W-2, T-A-5M-1, M-3, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C09_K01
Jest świadomy ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
E_1A_K05C-1, C-4, C-5, C-2, C-3T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-1M-1, M-3, M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C09_W01
Ma podstawową wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej istoty, treści, zakresu i uwarunkowań polityki społecznej
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia sporo błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił istotne treści programowe. Popełnia błędy w treści i języku wypowiedzi.
4,0Student opanował materiał programowy; przyswoił treści programowe. Treści wypowiedzi prawidłowe, języku poprawny.
4,5Student opanował materiał programowy; wykazuje zaiteresowanie treściami programowymi, które w pełni przyswoił. Treści wypowiedzi prawidłowe, języku poprawny.
5,0Student opanował materiał programowy; wykazuje zaiteresowanie treściami programowymi, które w pełni przyswoił. Treści i język wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
E_1A_C09_W02
Zna podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych
2,0Student nie zna podstawowych modeli polityki społecznej, nie rozumie związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną
3,0Student zna podstawowe modele polityki społecznej, rozumie istotę związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; zauważalne uchybienia w formułowanych wypowiedziach
3,5Student zna podstawowe modele polityki społecznej, rozumie istotę związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; drobne uchybienia w treści i formie wypowiedzi
4,0Student zna podstawowe modele polityki społecznej, rozumie istotę związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; poprawność treści i formy wypowiedzi
4,5Student zna podstawowe modele polityki społecznej, dobrze orientuje się w istocie związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; poprawność treści i formy wypowiedzi nie budzą watpliwości
5,0Student zna problematykę modelowego podejścia do polityki społecznej, dobrze orientuje się w istocie związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; Wysoki poziom poprawność treści i formy wypowiedzi
E_1A_C09_W03
Zna podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji.
2,0Student nie zna podstawowych mierników określających standard życia, cech systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, a takze kategorii minimum socjalnego i minimum egzystencji
3,0Student zna podstawowe mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, a takze kategoriach minimum socjalnego i minimum egzystencji
3,5Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, a takze kategoriach minimum socjalnego i minimum egzystencji
4,0Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, jest zorientowany w konsekwencjach ekonomicznych określonej sytuacji demograficznej społeczeństwa
4,5Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, jest zorientowany w konsekwencjach ekonomicznych określonej sytuacji demograficznej społeczeństwa; treść i język wypowiedzi poprawne;
5,0Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, jest zorientowany w konsekwencjach ekonomicznych określonej sytuacji demograficznej społeczeństwa; treść i język wypowiedzi poprawne; jasność wywodu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C09_U01
Potrafi scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
2,0Student nie potrafi wyjaśnić relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
3,0Student potrafi wskazać niektóre związki między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
3,5Student potrafi wskazać związki między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
4,0Student potrafi wskazać i scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
4,5Student potrafi wskazać, scharakteryzować, i objaśnić relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
5,0Student potrafi wskazać, scharakteryzować, i objaśnić relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia; treść i język wypowiedzi poprawne
E_1A_C09_U02
Umie zidentyfikować i przeanalizować aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia
2,0Student nie potrafi zidentyfikować instrumentów polityki zatrudnienia
3,0Student potrafi zidentyfikować instrumenty polityki zatrudnienia
3,5Student potrafi zidentyfikować aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia
4,0Student potrafi zidentyfikować aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia; treść i forma wypowiedzi poprawne
4,5Student potrafi zidentyfikować i omówić aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student potrafi zidentyfikować i omówić aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia; treść i forma wypowiedzi nie budżą wątpliwości

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_C09_K01
Jest świadomy ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
2,0Student nie jest świadomy ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
3,0Student jest świadomy ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
3,5Student prezentuje poglądy potwierdzające świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
4,0Student ma pełną świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego; treść i forma wypowiedzi poprawne
4,5Student ma pełną świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego; treść i forma wypowiedzi poprawne; potrafi utrzymać logikę wywodu
5,0Student ma pełną świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń; potrafi utrzymać logikę wywodu

Literatura podstawowa

  1. Marta Postuła, Polityka społeczno-gospodarcza w UE. Finanse na poziomie krajowym, europejskim i globalnym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
  2. Szatur-Jaworska B , Rysz-Kowalczyk B, W kręgu pojęć i zagadnień współczesnej polityki społecznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2018
  3. Bill Martin, Polityka społeczna. Cele, zakres, uwarunkowania, Ridero, Wrocław, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Czapliński J. (red.), Panek T. (red.), Diagnoza społeczna 2011. Warunji i jakość życia Polaków. Raport, Rada Monitoringu Społecznego, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa, 2011
  2. Firlit-Fesnak G. (red.), Szylko-Skoczny M. (red.), Polityka społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  3. Swadźba S. (red.), Analiza porównawcza poziomu opiekuńczości w krajach Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 2007
  4. Balazs Vedres, Marco Scotti, Networks in Social Policy Problems, Cambridge University Press, Cambridge, 2012, 1, EBOOK ISBN 9781139554367

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Społeczeństwo wświetle danych statystycznych. Zmiany w strukturze wykształcenia i strukturze zawodowej ludności w długim i krótkim okresie czasu.5
T-A-2Analiza (wyodrębnienie, identyfikacja) celów oddziaływania panstwa na jednostkę, rodzinę, środowiska społeczno-ekonomiczne, społeczeństwo.5
T-A-3Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcyjnych ludności.5
T-A-4Poziomi struktura minimum socjalnego i minimum egzystencji w gospodarstwach domowych róznych grup społeczno-ekonomicznych. Zasięg ubóstwa materialnego.4
T-A-5Analiza wybranych wydatków budżetowych (państwa i samorządów terytorialnych) na realizację niektórych zadań społecznych (subwencja oświatowa, system stypendialny, dodatki mieszkaniowe)4
T-A-6Zaliczenie2
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Koncepcje wyborów społecznych. Państwo minimalne, panstwo socjalne, państwo kontraktu społecznego. celei zakres polityki spolecznej państwa liberalno-demokratycznego. Ewolucja współczesnej polityki społecznej.4
T-W-2Modele i koncepcje polityki społecznej. Uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych. Potrzeby. Miary zaspokojenia potrzebi. Bezrobocie. Aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia.4
T-W-3Ubezpieczenia społeczne. System emerytalny w Polsce; rozwiązania stosowane w innych krajach. Zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Opieka społeczna.3
T-W-4Rozwój kapitału ludzkiego. System edukacji i kształcenia zawodowego. Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Europejski Fundusz Społeczny.3
T-W-5Zaliczenie1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - opracowanie prac zleconych przez nauczyciela, - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu).22
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia3
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach15
A-W-2praca własna studenta obejmująca: - dobór i analiza materiałów wtórnych (literatura przedmiotu),7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia3
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C09_W01Ma podstawową wiedzę obejmującą kwestie polityki społecznej, w tym, roli elementów koncepcji państwa minimalnego i socjalnego w praktyce panstwa liberalno-demokratycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
C-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia)
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
C-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa
Treści programoweT-W-1Koncepcje wyborów społecznych. Państwo minimalne, panstwo socjalne, państwo kontraktu społecznego. celei zakres polityki spolecznej państwa liberalno-demokratycznego. Ewolucja współczesnej polityki społecznej.
T-A-2Analiza (wyodrębnienie, identyfikacja) celów oddziaływania panstwa na jednostkę, rodzinę, środowiska społeczno-ekonomiczne, społeczeństwo.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia (ćwiczenia i wykłady)
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej istoty, treści, zakresu i uwarunkowań polityki społecznej
3,0Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia sporo błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5Student opanował podstwaowy materiał programowy; przyswoił istotne treści programowe. Popełnia błędy w treści i języku wypowiedzi.
4,0Student opanował materiał programowy; przyswoił treści programowe. Treści wypowiedzi prawidłowe, języku poprawny.
4,5Student opanował materiał programowy; wykazuje zaiteresowanie treściami programowymi, które w pełni przyswoił. Treści wypowiedzi prawidłowe, języku poprawny.
5,0Student opanował materiał programowy; wykazuje zaiteresowanie treściami programowymi, które w pełni przyswoił. Treści i język wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C09_W02Zna podstawowe modele polityki społecznej, uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
C-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa
C-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia)
Treści programoweT-W-4Rozwój kapitału ludzkiego. System edukacji i kształcenia zawodowego. Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Europejski Fundusz Społeczny.
T-W-2Modele i koncepcje polityki społecznej. Uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych. Potrzeby. Miary zaspokojenia potrzebi. Bezrobocie. Aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia (ćwiczenia i wykłady)
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych modeli polityki społecznej, nie rozumie związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną
3,0Student zna podstawowe modele polityki społecznej, rozumie istotę związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; zauważalne uchybienia w formułowanych wypowiedziach
3,5Student zna podstawowe modele polityki społecznej, rozumie istotę związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; drobne uchybienia w treści i formie wypowiedzi
4,0Student zna podstawowe modele polityki społecznej, rozumie istotę związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; poprawność treści i formy wypowiedzi
4,5Student zna podstawowe modele polityki społecznej, dobrze orientuje się w istocie związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; poprawność treści i formy wypowiedzi nie budzą watpliwości
5,0Student zna problematykę modelowego podejścia do polityki społecznej, dobrze orientuje się w istocie związków między dochodami budżetu a nakładami na sferę społeczną; Wysoki poziom poprawność treści i formy wypowiedzi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C09_W03Zna podstawowe mierniki okreslajace standard życia; system repartycyjny i kapitałowy rozwiązań emerytalnych; kategorie minimum socjalnego i minimum egzystencji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W09Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oraz normy etyczne i moralne, którymi należy się kierować w działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa
C-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia)
C-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
Treści programoweT-A-3Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcyjnych ludności.
T-A-4Poziomi struktura minimum socjalnego i minimum egzystencji w gospodarstwach domowych róznych grup społeczno-ekonomicznych. Zasięg ubóstwa materialnego.
T-A-5Analiza wybranych wydatków budżetowych (państwa i samorządów terytorialnych) na realizację niektórych zadań społecznych (subwencja oświatowa, system stypendialny, dodatki mieszkaniowe)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia (ćwiczenia i wykłady)
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych mierników określających standard życia, cech systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, a takze kategorii minimum socjalnego i minimum egzystencji
3,0Student zna podstawowe mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, a takze kategoriach minimum socjalnego i minimum egzystencji
3,5Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, a takze kategoriach minimum socjalnego i minimum egzystencji
4,0Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, jest zorientowany w konsekwencjach ekonomicznych określonej sytuacji demograficznej społeczeństwa
4,5Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, jest zorientowany w konsekwencjach ekonomicznych określonej sytuacji demograficznej społeczeństwa; treść i język wypowiedzi poprawne;
5,0Student zna mierniki określające standard życia, ma wiedzę o cechach systemu repartycyjnego i kapitałowego rozwiązań emerytalnych, jest zorientowany w konsekwencjach ekonomicznych określonej sytuacji demograficznej społeczeństwa; treść i język wypowiedzi poprawne; jasność wywodu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C09_U01Potrafi scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U06Potrafi wskazać źródła finansowania i umie wykorzystywać wiedzę z rachunkowości w procesach gospodarowania
E_1A_U20Potrafi raportować zamierzenia i efekty zrealizowanych działań, uczestniczyć w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie
Cel przedmiotuC-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
C-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
C-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa
C-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia)
Treści programoweT-W-2Modele i koncepcje polityki społecznej. Uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych. Potrzeby. Miary zaspokojenia potrzebi. Bezrobocie. Aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia.
T-A-1Społeczeństwo wświetle danych statystycznych. Zmiany w strukturze wykształcenia i strukturze zawodowej ludności w długim i krótkim okresie czasu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia (ćwiczenia i wykłady)
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić relacji między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
3,0Student potrafi wskazać niektóre związki między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
3,5Student potrafi wskazać związki między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
4,0Student potrafi wskazać i scharakteryzować relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
4,5Student potrafi wskazać, scharakteryzować, i objaśnić relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia
5,0Student potrafi wskazać, scharakteryzować, i objaśnić relacje między skalą i zakresem bezrobocia a standardem życia; treść i język wypowiedzi poprawne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C09_U02Umie zidentyfikować i przeanalizować aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U20Potrafi raportować zamierzenia i efekty zrealizowanych działań, uczestniczyć w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie
Cel przedmiotuC-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia)
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
C-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa
C-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
Treści programoweT-W-2Modele i koncepcje polityki społecznej. Uwarunkowania budżetowe realizacji zadań społecznych. Potrzeby. Miary zaspokojenia potrzebi. Bezrobocie. Aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia.
T-A-5Analiza wybranych wydatków budżetowych (państwa i samorządów terytorialnych) na realizację niektórych zadań społecznych (subwencja oświatowa, system stypendialny, dodatki mieszkaniowe)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia (ćwiczenia i wykłady)
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zidentyfikować instrumentów polityki zatrudnienia
3,0Student potrafi zidentyfikować instrumenty polityki zatrudnienia
3,5Student potrafi zidentyfikować aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia
4,0Student potrafi zidentyfikować aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia; treść i forma wypowiedzi poprawne
4,5Student potrafi zidentyfikować i omówić aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student potrafi zidentyfikować i omówić aktywne i pasywne instrumenty polityki zatrudnienia; treść i forma wypowiedzi nie budżą wątpliwości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_C09_K01Jest świadomy ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej państwa wynikajacych z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-1Poznanie i zrozumienie istoty i uwarunkowań treści i zakresu polityki społecznej.
C-4Wykształcenie umiejętności analizowania związków przyczynowo-skutkowych między wzrostem gospodarczym a zakresem zadań społecznych
C-5Ukształtowanie i udoskonalenie umiejętnoiści analizowania, inetrpretowania i weryfikowania konsekwencji stosowanych rozwiązań w sferze polityki społecznej państwa
C-2Poznanie mierników i wskaźników charakteryzyjących społeczeństwo oraz koncepcji modelowych polityki społecznej.
C-3Poznanie aktywnych i pasywnych instrumentów rozwiązywania istotnych kwestii społecznych (aktywne i pasywne narzędzia polityki zatrudnienia)
Treści programoweT-W-4Rozwój kapitału ludzkiego. System edukacji i kształcenia zawodowego. Polityka społeczna w Unii Europejskiej. Europejski Fundusz Społeczny.
T-W-3Ubezpieczenia społeczne. System emerytalny w Polsce; rozwiązania stosowane w innych krajach. Zasady powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Opieka społeczna.
T-A-3Pozycja materialna Polaków. Dochody ludności. Dochody rozporządzalne w gospodarstwach domowych. Poziom, struktura i dynamika zmian wydatków konsumpcyjnych ludności.
T-A-1Społeczeństwo wświetle danych statystycznych. Zmiany w strukturze wykształcenia i strukturze zawodowej ludności w długim i krótkim okresie czasu.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-2wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: zrozumienie problemu, dobór materiałów uzasadniajacych formułowane tezy, samodzielność i terminowość opracowania problemu)
S-3Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia (ćwiczenia i wykłady)
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie pytania/problemu, - stopień wyczerpania tematu, - sposób uzasadniania tez, - oryginalnośćspojrzenia na problem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
3,0Student jest świadomy ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
3,5Student prezentuje poglądy potwierdzające świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego
4,0Student ma pełną świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego; treść i forma wypowiedzi poprawne
4,5Student ma pełną świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego; treść i forma wypowiedzi poprawne; potrafi utrzymać logikę wywodu
5,0Student ma pełną świadomość ograniczeń celów i zakresu polityki społecznej panstwa wynikających z relatywnie niskiego (w stosunku do aspiracji społecznych) tempa wzrostu gospodarczego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń; potrafi utrzymać logikę wywodu