Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 (N2)
specjalność: Innowacje w gospodarce

Sylabus przedmiotu Analiza i kontrola kosztów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza i kontrola kosztów
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiada wiedzę z zakresu rachunkowości finansowej
W-2Posiada wiedzę z zakresu rachunku kosztów
W-3Posiada wiedzę z zakresu analizy finansowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zagadnień analizy i kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów1
T-L-2Analiza dynamiki kosztów1
T-L-3Analiza struktury kosztów1
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów2
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów2
T-L-6Zaliczenie1
8
wykłady
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa1
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej1
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów1
T-W-4Analiza dynamiki kosztów1
T-W-5Analiza struktury kosztów1
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów1
T-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć9
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia17
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3.1_W01
Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa
E_2A_W08, E_2A_W06, E_2A_W09, E_2A_W01, E_2A_W05, E_2A_W03, E_2A_W10C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
E_2A_D6/3.1_W02
Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
E_2A_W05, E_2A_W06, E_2A_W10, E_2A_W03, E_2A_W08, E_2A_W01, E_2A_W09C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3.1_U01
Student potrafi stosować zasady, metody i narzędzia przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa
E_2A_U07, E_2A_U03, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U02, E_2A_U08, E_2A_U05, E_2A_U01, E_2A_U06C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
E_2A_D6/3.1_U02
Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa
E_2A_U03, E_2A_U01, E_2A_U06, E_2A_U13, E_2A_U02, E_2A_U05, E_2A_U12, E_2A_U07, E_2A_U08C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
E_2A_D6/3.1_U03
Student potrafi interpretować wyniki analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli
E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U07, E_2A_U13, E_2A_U06, E_2A_U05, E_2A_U12, E_2A_U08, E_2A_U02C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_2A_D6/3.1_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
E_2A_K05, E_2A_K01, E_2A_K03, E_2A_K02, E_2A_K06, E_2A_K04C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3.1_W01
Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa
2,0Student nie zna i nie rozumie teoretycznych i praktycznych aspektów przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
E_2A_D6/3.1_W02
Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
2,0Student nie zna i nie rozumie teoretycznych i praktycznych aspektów kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
3,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 95%

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3.1_U01
Student potrafi stosować zasady, metody i narzędzia przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa
2,0Student nie posiada umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
E_2A_D6/3.1_U02
Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa
2,0Student nie potrafi analizować kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
E_2A_D6/3.1_U03
Student potrafi interpretować wyniki analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli
2,0Student nie potrafi interpretować wyników analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli
3,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 55%
3,5Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 65%
4,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 75%
4,5Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 85%
5,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 95%

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_2A_D6/3.1_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć,współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi

Literatura podstawowa

  1. Nowak E., Analiza i kontrola kosztów przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2019
  2. Waśniewski T., Skoczylas W., Teoria i praktyka analizy finansowej w przedsiębiorstwie, FRR, Warszawa, 2004
  3. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunek kosztów według polskiego prawa bilansowego. Zbiór zadań., Ekspert Wydawnictwo i Doradztwo, Wrocław, 2003
  4. Drury C., Cost and management accounting, Cengage Learning EMEA, Andover, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów1
T-L-2Analiza dynamiki kosztów1
T-L-3Analiza struktury kosztów1
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów2
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów2
T-L-6Zaliczenie1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa1
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej1
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów1
T-W-4Analiza dynamiki kosztów1
T-W-5Analiza struktury kosztów1
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów1
T-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć9
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D6/3.1_W01Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień analizy i kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów
T-W-4Analiza dynamiki kosztów
T-W-5Analiza struktury kosztów
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów
T-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie teoretycznych i praktycznych aspektów przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty przeprowadzania analizy kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D6/3.1_W02Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_W05Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz obszary jego aktywności społeczno-gospodarczej
E_2A_W06Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody gromadzenia, przetwarzania, interpretacji i prezentacji danych oraz modelowania zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych, a w szczególności metody ilościowe (w tym wnioskowanie statystyczne, ekonometrię i prognozowanie procesów ekonomicznych) oraz metody analizy ekonomiczno-finansowej
E_2A_W10Zna i rozumie normy i reguły prawne, ekonomiczne, organizacyjne, etyczne i inne warunkujące funkcjonowanie gospodarki, w tym podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych
E_2A_W03Zna i rozumie w pogłębionym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_2A_W08Zna i rozumie w pogłębionym stopniu system finansowy i jego wpływ na funkcjonowanie gospodarki
E_2A_W01Zna i rozumie w pogłębionym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej
E_2A_W09Zna i rozumie fundamentalne dylematy i wyzwania ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień analizy i kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów
T-W-4Analiza dynamiki kosztów
T-W-5Analiza struktury kosztów
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów
T-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie teoretycznych i praktycznych aspektów kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
3,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 55%
3,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 65%
4,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 75%
4,5Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 85%
5,0Student zna i rozumie teoretyczne i praktyczne aspekty kontroli kosztów w przedsiębiorstwie w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D6/3.1_U01Student potrafi stosować zasady, metody i narzędzia przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U07Potrafi analizować trendy w gospodarce (w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym) oraz złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów
T-W-4Analiza dynamiki kosztów
T-W-5Analiza struktury kosztów
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów
T-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student opanował umiejętności stosowania zasad, metod i narzędzi przeprowadzania analizy i kontroli kosztów przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D6/3.1_U02Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U07Potrafi analizować trendy w gospodarce (w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym) oraz złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować kosztów przedsiębiorstwa
3,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 55%
3,5Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 65%
4,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 75%
4,5Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 85%
5,0Student potrafi analizować koszty przedsiębiorstwa w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D6/3.1_U03Student potrafi interpretować wyniki analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywania zadań w nieprzewidywalnych warunkach w sposób innowacyjny
E_2A_U03Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania, prognozowania i modelowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_2A_U07Potrafi analizować trendy w gospodarce (w tym oceniać efekty rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym) oraz złożone problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
E_2A_U13Potrafi samodzielnie planować i realizować proces własnego uczenia przez całe życie oraz inspirować innych do samodoskonalenia
E_2A_U06Potrafi posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązania konkretnego zadania oraz weryfikować swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_2A_U05Potrafi dobierać źródła finansowania przedsięwzięć gospodarczych i wykorzystać wiedzę z zakresu rachunkowości w procesach gospodarowania
E_2A_U12Potrafi współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych przyjmując różne, w tym kierownicze role
E_2A_U08Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne z zakresu ekonomii i finansów ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
E_2A_U02Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji, wyjaśniania oraz prognozowania zjawisk społeczno-gospodarczych oraz relacji między nimi, stosując właściwy dobór źródeł i informacji poprzez ich ocenę, krytyczną analizę, syntezę i twórczą interpretację
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
T-W-1Analiza kosztów w działalności przedsiębiorstwa
T-W-2Kontrola kosztów w systemie kontroli zarządczej
T-W-3Źródła informacji na potrzeby analizy i kontroli kosztów
T-W-4Analiza dynamiki kosztów
T-W-5Analiza struktury kosztów
T-W-6Przyczynowe badanie kosztów
T-W-7Wykorzystanie wskaźników na potrzeby kontroli kosztów
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne oceniające wiedzę i umiejętności z zakresu analizy kosztów oraz interpretacji wyników na potrzeby kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować wyników analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli
3,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 55%
3,5Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 65%
4,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 75%
4,5Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 85%
5,0Student potrafi interpretować wynik analizy kosztów, w tym na potrzeby ich kontroli w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_2A_D6/3.1_K01Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_2A_K05Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się warunków i potrzeb społecznych przez identyfikację dylematów związanych z wykonywaniem zawodu, przestrzeganie i rozwijanie zasad etyki zawodowej, podtrzymywanie etosu zawodowego i rozwijanie dorobku zawodu
E_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści
E_2A_K03Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne, etyczne i polityczne oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego i interesu publicznego
E_2A_K02Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu ekonomii i finansów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z ich rozwiązaniem jest gotów do korzystania z opinii ekspertów
E_2A_K06Jest gotów do wykazywania tolerancji i otwartości wobec różnych poglądów, postaw i kultur
E_2A_K04Jest gotów do myślenia i rozwiązywania problemów w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie zagadnień analizy i kontroli kosztów w przedsiębiorstwie
C-2Nabycie umiejętności przeprowadzenia kompleksowej analizy kosztów przedsiębiorstwa
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do analizy i kontroli kosztów
T-L-2Analiza dynamiki kosztów
T-L-3Analiza struktury kosztów
T-L-4Przyczynowe badanie kosztów
T-L-5Zastosowanie wskaźników w kontroli kosztów
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
M-2Metody aktywizujące - metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć,współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów analizowanych podczas zajęć, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi