Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 (N1)

Sylabus przedmiotu Źródła informacji o nieruchomościach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Źródła informacji o nieruchomościach
Specjalność Wycena i obrót nieruchomościami
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>, Anna Oleńczuk-Paszel <Anna.Olenczuk-Paszel@zut.edu.pl>, Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien nabyć wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i instytucji prawnych związanych z gospodarką nieruchomościami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie źródeł informacji o nieruchomościach;
C-2Zrozumienie instytucji ksiąg wieczystych; sądy wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych, postępowanie wieczysto-księgowe,wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy ksiąg wieczystych;
C-3Zapoznanie z katastrem nieruchomości (ewidencją gruntow i budynków);
C-4Poznanie powiązań pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;
C-5Zaznajomienie z ewidencją sieci uzbrojenia terenu oraz mapą zasadniczą;
C-6Zapoznanie z mapami tematycznymi.
C-7Zapoznanie z podstawowymi informacjami dotyczącymi planowania przestrzennego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Żródła informacji o nieruchomościach- wstępne informacje2
T-A-2Księgi wieczyste3
T-A-3Kataster nieruchomości4
T-A-4Opracowania planistyczne2
T-A-5Inne żródła informacji o nieruchomościach2
T-A-6Zaliczenie pisemne2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury i aktów prawnych6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia przedmiotowe; wykorzystanie prezentacji multimedialnych;
M-2Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/5.3_W01
Zna i rozumie elementarne pojęcia i instytucje z zakresu źródeł informacji o nieruchomościach
E_1A_W01, E_1A_W04C-1, C-3, C-5, C-6, C-4, C-7, C-2T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/5.3_U01
Potrafi umiejętnie korzystać z różnych źródeł informacji o nieruchomościach
E_1A_U01, E_1A_U02C-2, C-5, C-1, C-6, C-7, C-3, C-4T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/5.3_K01
Gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K03, E_1A_K04C-5, C-3, C-6, C-2, C-7, C-4, C-1T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-A-1, T-A-5M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/5.3_W01
Zna i rozumie elementarne pojęcia i instytucje z zakresu źródeł informacji o nieruchomościach
2,0Student nie zna elementarnych pojęć i instytucji z zakresu źródeł informacji o nieruchomościach
3,0Student zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu źródeł informacji o nieruchomościach w stopniu dostatecznym
3,5Student zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu źródeł informacji o nieruchomościach w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu źródeł informacji o nieruchomościach w stopniu dobrym
4,5Student zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu źródeł informacji o nieruchomościach w stopniu więcej niż dobry
5,0Student zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu źródeł informacji o nieruchomościach w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/5.3_U01
Potrafi umiejętnie korzystać z różnych źródeł informacji o nieruchomościach
2,0Nie potrafi korzystać z podstawowych źródeł informacji o nieruchomościach dla różnych potrzeb
3,0Potrafi korzystać z podstawowych źródeł informacji o nieruchomościach dla różnych potrzeb w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi korzystać z podstawowych źródeł informacji o nieruchomościach dla różnych potrzeb w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Potrafi korzystać z podstawowych źródeł informacji o nieruchomościach dla różnych potrzeb w stopniu dobrym
4,5Potrafi korzystać z podstawowych źródeł informacji o nieruchomościach dla różnych potrzeb w sposób więcej niż dobry
5,0Potrafi korzystać z podstawowych źródeł informacji o nieruchomościach dla różnych potrzeb w sposób bardzo dobry

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/5.3_K01
Gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
2,0Student nie jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w obszarze rynku nieruchomości
3,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w obszarze rynku nieruchomości w stopniu dostatecznym
3,5Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w obszarze rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w obszarze rynku nieruchomości w stopniu dobrym
4,5Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w obszarze rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dobry
5,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w obszarze rynku nieruchomości w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. J. Dydenko, Szacowanie nieruchomości, Wolters Kluwer, Warszawa, 2020, 4 wydanie
  2. Oleńczuk-Paszel A., Śpiewak-Szyjka M., Tarasiewicz M., Podstawowe źródła informacji o nieruchomościach, Wydawnictwo ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2021
  3. Śpiewak-Szyjka M., Oleńczuk-Paszel A., Nowak M., Zaremba A., Gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości, CeDeWu, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Kuropatwiński J., Podstawa wpisu do księgi wieczystej, Wolters Kluwer, 2020
  2. J. Brzezicka, R. Wiśniewski, M. Figurska, Disequilibrium in the real estate market: Evidence from Poland, University of Warmia and Mazury in Olsztyn 2018, Olsztyn, 2018

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Żródła informacji o nieruchomościach- wstępne informacje2
T-A-2Księgi wieczyste3
T-A-3Kataster nieruchomości4
T-A-4Opracowania planistyczne2
T-A-5Inne żródła informacji o nieruchomościach2
T-A-6Zaliczenie pisemne2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury i aktów prawnych6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/5.3_W01Zna i rozumie elementarne pojęcia i instytucje z zakresu źródeł informacji o nieruchomościach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
Cel przedmiotuC-1Poznanie źródeł informacji o nieruchomościach;
C-3Zapoznanie z katastrem nieruchomości (ewidencją gruntow i budynków);
C-5Zaznajomienie z ewidencją sieci uzbrojenia terenu oraz mapą zasadniczą;
C-6Zapoznanie z mapami tematycznymi.
C-4Poznanie powiązań pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;
C-7Zapoznanie z podstawowymi informacjami dotyczącymi planowania przestrzennego
C-2Zrozumienie instytucji ksiąg wieczystych; sądy wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych, postępowanie wieczysto-księgowe,wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy ksiąg wieczystych;
Treści programoweT-A-2Księgi wieczyste
T-A-4Opracowania planistyczne
T-A-3Kataster nieruchomości
T-A-5Inne żródła informacji o nieruchomościach
T-A-1Żródła informacji o nieruchomościach- wstępne informacje
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia przedmiotowe; wykorzystanie prezentacji multimedialnych;
M-2Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna elementarnych pojęć i instytucji z zakresu źródeł informacji o nieruchomościach
3,0Student zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu źródeł informacji o nieruchomościach w stopniu dostatecznym
3,5Student zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu źródeł informacji o nieruchomościach w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu źródeł informacji o nieruchomościach w stopniu dobrym
4,5Student zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu źródeł informacji o nieruchomościach w stopniu więcej niż dobry
5,0Student zna elementarne pojęcia i instytucje z zakresu źródeł informacji o nieruchomościach w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/5.3_U01Potrafi umiejętnie korzystać z różnych źródeł informacji o nieruchomościach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie instytucji ksiąg wieczystych; sądy wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych, postępowanie wieczysto-księgowe,wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy ksiąg wieczystych;
C-5Zaznajomienie z ewidencją sieci uzbrojenia terenu oraz mapą zasadniczą;
C-1Poznanie źródeł informacji o nieruchomościach;
C-6Zapoznanie z mapami tematycznymi.
C-7Zapoznanie z podstawowymi informacjami dotyczącymi planowania przestrzennego
C-3Zapoznanie z katastrem nieruchomości (ewidencją gruntow i budynków);
C-4Poznanie powiązań pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;
Treści programoweT-A-2Księgi wieczyste
T-A-4Opracowania planistyczne
T-A-3Kataster nieruchomości
T-A-5Inne żródła informacji o nieruchomościach
T-A-1Żródła informacji o nieruchomościach- wstępne informacje
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Ćwiczenia przedmiotowe; wykorzystanie prezentacji multimedialnych;
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi korzystać z podstawowych źródeł informacji o nieruchomościach dla różnych potrzeb
3,0Potrafi korzystać z podstawowych źródeł informacji o nieruchomościach dla różnych potrzeb w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi korzystać z podstawowych źródeł informacji o nieruchomościach dla różnych potrzeb w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Potrafi korzystać z podstawowych źródeł informacji o nieruchomościach dla różnych potrzeb w stopniu dobrym
4,5Potrafi korzystać z podstawowych źródeł informacji o nieruchomościach dla różnych potrzeb w sposób więcej niż dobry
5,0Potrafi korzystać z podstawowych źródeł informacji o nieruchomościach dla różnych potrzeb w sposób bardzo dobry
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D4/5.3_K01Gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-5Zaznajomienie z ewidencją sieci uzbrojenia terenu oraz mapą zasadniczą;
C-3Zapoznanie z katastrem nieruchomości (ewidencją gruntow i budynków);
C-6Zapoznanie z mapami tematycznymi.
C-2Zrozumienie instytucji ksiąg wieczystych; sądy wieczysto-księgowe, treść ksiąg wieczystych, postępowanie wieczysto-księgowe,wpisy deklaratoryjne i konstytutywne, odpisy ksiąg wieczystych;
C-7Zapoznanie z podstawowymi informacjami dotyczącymi planowania przestrzennego
C-4Poznanie powiązań pomiędzy katastrem nieruchomości a księgami wieczystymi;
C-1Poznanie źródeł informacji o nieruchomościach;
Treści programoweT-A-2Księgi wieczyste
T-A-4Opracowania planistyczne
T-A-3Kataster nieruchomości
T-A-1Żródła informacji o nieruchomościach- wstępne informacje
T-A-5Inne żródła informacji o nieruchomościach
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Ćwiczenia przedmiotowe; wykorzystanie prezentacji multimedialnych;
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena z kolokwium
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w obszarze rynku nieruchomości
3,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w obszarze rynku nieruchomości w stopniu dostatecznym
3,5Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w obszarze rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w obszarze rynku nieruchomości w stopniu dobrym
4,5Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w obszarze rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dobry
5,0Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w obszarze rynku nieruchomości w stopniu bardzo dobrym