Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 (N1)
Sylabus przedmiotu Mikroekonomia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia 28.09.2023 | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikroekonomia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>, Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka w zakresie szkoły średniej; elementarna wiedza na temat funkcjonowania gospodarki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych |
C-2 | poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej |
C-3 | zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa |
C-4 | zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku |
C-5 | zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr | 3 |
T-A-2 | Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych. | 3 |
T-A-3 | Narzędzia i metody analizy ekonomicznej. | 3 |
T-A-4 | Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy. | 3 |
T-A-5 | Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny. | 3 |
T-A-6 | Elastyczność popytu i podaży - zadania. | 4 |
T-A-7 | Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta. | 2 |
T-A-8 | Kolokwium I z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania) | 2 |
T-A-9 | Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie. | 3 |
T-A-10 | Teoria kosztów w w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny. | 3 |
T-A-11 | Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej. | 3 |
T-A-12 | Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu. | 3 |
T-A-13 | Ziemia i renta gruntowa. | 2 |
T-A-14 | Rynek kapitału - zadania. | 5 |
T-A-15 | Ekonomia dobrobytu. | 1 |
T-A-16 | Kolokwium II z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania) | 2 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. System społeczno-gospodarczy - pojęcie, składowe, klasyfikacja. | 1 |
T-W-2 | Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych | 1 |
T-W-3 | Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny | 1 |
T-W-4 | Analiza statyczna rynku. Analiza dynamiczna rynku. | 1 |
T-W-5 | Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne | 1 |
T-W-6 | Teoria wyboru konsumenta | 1 |
T-W-7 | Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie. | 1 |
T-W-8 | Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej | 1 |
T-W-9 | Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu | 1 |
T-W-10 | Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach | 1 |
T-W-11 | Zatrudnienie i płace na rynku pracy. | 1 |
T-W-12 | Kapitał rzeczowy. Decyzje inwestycyjne na rynku kapitału. Ocena opłacalności inwestycji. | 1 |
T-W-13 | Teoria podziału. Dochody i poziom życia. | 1 |
T-W-14 | Społeczne aspekty mikroekonomii. Wybrane zagadnienia ekonomii dobrobytu | 1 |
T-W-15 | Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach audytoryjnych | 45 |
A-A-2 | Przygotowanie do kolokwiów | 29 |
A-A-3 | Przygotowanie do ćwiczeń | 16 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Zapoznawanie się z proponowaną literaturą | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 38 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
85 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Metoda problemowa: wykład problemowy |
M-3 | Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (rozwiązywanie zadań) |
M-5 | Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie |
M-6 | Metoda aktywizująca: metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania) |
S-2 | Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów |
S-3 | Ocena formująca: ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji |
S-4 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń |
S-5 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B02/1.2_W01 student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne | E_1A_W01, E_1A_W07 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-15, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-1, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-3, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-4, S-5 |
E_1A_B02/1.2_W02 student zna i rozumie funkcjonowanie systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej | E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W08 | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-W-2, T-W-15, T-W-1 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-4, S-5 |
E_1A_B02/1.2_W03 student zna i rozumie funcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku | E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W08 | — | C-1, C-3, C-4 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-4 | M-1, M-2, M-3, M-4, M-5 | S-1, S-2, S-4, S-5 |
E_1A_B02/1.2_W04 student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach | E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W08 | — | C-1, C-4, C-5 | T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-15 | M-1, M-3, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B02/1.2_U01 student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U05 | — | C-1, C-2, C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-13, T-W-1, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-4, S-5 |
E_1A_B02/1.2_U02 student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U06 | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-11 | M-3, M-4, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-4, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_B02/1.2_K01 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu | E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K05 | — | C-2, C-4, C-5 | T-W-13, T-A-15, T-A-11, T-A-2, T-A-12, T-W-15, T-A-9, T-W-2 | M-1, M-3, M-5, M-6 | S-1, S-2, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B02/1.2_W01 student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawych problemów ekonomicznych. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie podstawoe problemy ekonomiczne co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie podstawoweproblemy ekonomiczne co najmniej w 95%. | |
E_1A_B02/1.2_W02 student zna i rozumie funkcjonowanie systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej. |
3,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia zwiazane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 95%. | |
E_1A_B02/1.2_W03 student zna i rozumie funcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie funkcjonowania mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowania rynku. |
3,0 | Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczegóności funkcjonowanie rynku w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie funkcjonowanie mechnizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 95%. | |
E_1A_B02/1.2_W04 student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie struktur rynkowych i nie umie wytłumaczyć decyzji gospodarczych przedsiębiorców w tych strukturach. |
3,0 | Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 75%. | |
4,5 | Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach w co najmniej 85%. | |
5,0 | Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 95%. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B02/1.2_U01 student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi | 2,0 | Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi. |
3,0 | Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafii posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznym co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznym co najmniej w 75%.. | |
4,5 | Student potrafi posługiwać się w stopniu większym niż podstawowy pojęciami i kategoriami ekonomicznymi co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student potrafi posługiwać się samodzielnie pojęciami i kategoriami ekonomicznych (w większym niż podstawowy zakres) co najmniej w 95%. | |
E_1A_B02/1.2_U02 student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne | 2,0 | Student nie potrafi analizować zjawisk ekonomicznych i społecznych. |
3,0 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 55%. | |
3,5 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 65%. | |
4,0 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczneco najmniej w 75%. | |
4,5 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 85%. | |
5,0 | Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 95%. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_B02/1.2_K01 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu | 2,0 | Student nie wykazuje świadomości ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu. |
3,0 | Student wykazuje świadomości ważności niektórych problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w badzo małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela. | |
3,5 | Student wykazuje świadomość ważności problemów niektórych ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela. | |
4,0 | Student samodzielnie wykazuje świadomość ważności większości problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w znacznym stopniu. | |
4,5 | Student samodzielnie wykazuje w dużym stopniu świadomość ważności problemów ekonomicznych (w ramach materiału programu) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu. | |
5,0 | Student samodzielnie wykazuje bardzo dużą świadomość ważności problemów ekonomicznych (wykraczajacych poza program) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu. |
Literatura podstawowa
- Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2021
- Begg D., Vernasca G., Fischer S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2021
- Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2010
- Łącka I., Worobjow L, Mikroekonomia, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
- Czarny E., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2006
- Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
- Emerson P.M., Intermediate Microeconomics, Oregon State University, 2019
- Varian Hal R., Mikroekonomia. Kurs średni. Ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa, 2013
- Greenlaw S.A., Shapiro D., Principles of Microeconomics, Openstax. Rice University, Houston, 2018
- W. D. Nordhaus, P. A. Samuelson, Ekonomia, PWN, Warszawa, 2019
- Mankiw N.G., Taylor M.P., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2016
- Łącka I., Worobjow L., Mikroekonomia, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
- Krugman P., Wells R., Microeconomics, Macmillan Education, 2018
- Łącka I. (red.), Mikroekonomia. Zbiór zadań, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2008
- Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnctwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
- Marciniak S. (red.), Makro- i mikroekonomia. Podstawowe problemy współczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
- Milewski R., Kwiatkowski E., Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
- Nasiłowski M., System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Key Text, Warszawa, 2016
- Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 2008
- Rekowski M., Wprowadzenie do mikroekonomii, Wydawnictwo Naukowe Contact, Poznań, 2020
- Greenlaw S.A., Shapiro D., Karpa W., Maszczyk P., Mikroekonomia - podstawy, Openstax, 2022, http://openstax.org/details/books/mikroekonomia-podstawy
Literatura dodatkowa
- Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Bernardinum, Pelplin, 1999
- Łącka I. (red.), Mikroekonomia. Zbiór zadań, Mikroekonomia. Zbiór zadań, Szczecin, 2008
- Principles of Economics, University of Minesota Libraries Publishing, 2016
- Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, Rebis, Poznań, 2021
- Greenlaw S.A., Shapiro D., Principles of Microeconomics 2e, Openstax, 2022, http://openstax.org/details/books/principles - microeconomics-2e