Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 (N1)
specjalność: Wycena i obrót nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Rachunek kosztów i wyników:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rachunek kosztów i wyników
Specjalność Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,50egzamin
laboratoriaL5 21 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie zasad rachunkowości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie istoty i zakresu oraz struktury rachunku kosztów i wyników
C-2Poznanie podstawowych kryteriów klasyfikacji kosztów oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
C-3Poznanie różnych odmian rachunku kosztów
C-4Poznanie zasad pomiaru i wyceny kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów
C-5Przygotowanie do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
C-6Przygotowanie do rozliczania i ewidencji kosztów działalności
C-7Przygotowanie do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów
C-8Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Identyfikacja i klasyfikacja kosztów2
T-L-2Pomiar i wycena kosztów4
T-L-3Ewidencja kosztów w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym2
T-L-4Rozliczanie kosztów w czasie1
T-L-5Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności pomocniczej2
T-L-6Rozliczanie i ewidencja kosztów wydziałowych, ogólnego zarządu i sprzedaży1
T-L-7Tradycyjne metody kalkulacji kosztów6
T-L-8Ewidencja kosztów na koniec roku w różnych wariantach1
T-L-9Zaliczenie materiału2
21
wykłady
T-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów. Odmiany rachunku kosztów2
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów2
T-W-3Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów4
T-W-4Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie2
T-W-5Ewidencja i rozliczanie kosztów działalności2
T-W-6Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych2
T-W-7Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach21
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń, w tym rozwiązywanie zadań problemowych30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia24
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie i zespołowo
S-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D6/05_W01
Student zna istotę i zakres rachunku kosztów, strukturę rachunku kosztów i wyników oraz istotę kosztów jako przedamiotu rachunku kosztów i wyników
E_1A_W02, E_1A_W08, E_1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2M-1S-1, S-4
E_1A_D6/05_W02
Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów
E_1A_W05, E_1A_W08C-3T-W-1, T-W-2M-1S-1, S-4
E_1A_D6/05_W03
Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz metody ustalania kosztu jednosktowego
E_1A_W05, E_1A_W08C-4, C-6, C-5, C-7T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D6/05_U01
Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów
E_1A_U01, E_1A_U05C-2T-L-9, T-L-1, T-W-2M-4S-3, S-2, S-1, S-4
E_1A_D6/05_U02
Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobów
E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U03C-4, C-6, C-5, C-7T-L-9, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-4S-3, S-2, S-1, S-4
E_1A_D6/05_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U04, E_1A_U05, E_1A_U02C-8T-L-9, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D6/05_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
E_1A_K05, E_1A_K04, E_1A_K03, E_1A_K01, E_1A_K02C-6, C-5, C-8, C-7T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4S-3, S-2, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D6/05_W01
Student zna istotę i zakres rachunku kosztów, strukturę rachunku kosztów i wyników oraz istotę kosztów jako przedamiotu rachunku kosztów i wyników
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów, struktury rachunku kosztów i wyników oraz istoty kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
3,0Student zna istotę, zakres i strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
3,5Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów, a także strukturę rachunku kosztów i rachunku wyników. Zna koncepcję i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
4,0Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów, a także strukturę rachunku kosztów i rachunku wyników. Zna koncepcję i kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
4,5Student zna istotę, zakres i wszystkie omawiane na zajęciach odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie i wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów wskazane w ramach zajęć jako przedmiot rachunku kosztów.
5,0Student zna istotę, zakres i wszystkie omawiane na zajęciach warianty rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Posiada wiedzę pozwalającą na wskazanie możliwości ich wykorzystania w jednostkach gospodarczych. Zna pojęcie i wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów wskazane w ramach zajęć jako przedmiot rachunek kosztów.
E_1A_D6/05_W02
Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów
2,0Student nie posiada wiedzy na temat różnych odmian rachunku kosztów.
3,0Student zna wybrane odmiany rachunku kosztów.
3,5Student zna i charakteryzuje wybrane odmiany rachunku kosztów.
4,0Student zna i charakteryzuje wszystkie odmiany rachunku kosztów omawiane w trakcie zajęć.
4,5Student zna i charakteryzuje wszystkie odmiany rachunku kosztów omawiane w trakcie zajęć. Wskazuje, w jakich jednostkach gospodarczych i w jakich warunkach mogą być one prowadzone.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie warianty rachunku kosztów omówione w trakcie zajęć. Wskazuje, w jakich jednostkach gospodarczych i w jakich warunkach mogą być one realizowane. Wybór danego wariantu rachunku kosztów uzasadnia.
E_1A_D6/05_W03
Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz metody ustalania kosztu jednosktowego
2,0Student nie zna zakresu tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasad pomiaru i wyceny kosztów, wariantów ewidencji kosztów i sposobów ich rozliczania oraz metod ustalania kosztu jednostkowego.
3,0Student zna wybrane elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
3,5Student zna i charakteryzuje niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
4,0Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
4,5Student zna i charakteryzuje wszystkie elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie elementy tradycyjnego rachunku kosztów z uwzględnieniem różnych aspektów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D6/05_U01
Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów
2,0Student nie potrafi klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów.
3,0Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i pogrupować z ich użyciem koszty.
3,5Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i przyporządkować do nich koszty.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać im koszty oraz dokonać ich charakterystyki.
5,0Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać im koszty, a także scharakteryzować je i podać przykłady.
E_1A_D6/05_U02
Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobów
2,0Student nie umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować ich w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić kosztu jednostkowego wyrobu.
3,0Student umie z pomocą dokonać pomiaru i wyceny wybranych rodzajów kosztów, zaewidencjonować je w wybranym wariancie i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu.
3,5Student potrafi pomóc w pomiarze i wycenie wszystkich rodzajów kosztów, sprawdzić je we wszystkich wariantach i rozliczyć i ustalić koszt jednostkowy produktu.
4,0Student umie samodzielnie zmierzyć i wycenić wybrane rodzaje kosztów, sprawdzić je w wybranym wariancie i rozliczyć je i ustalić koszt jednostkowy produktu.
4,5Student umie samodzielnie zmierzyć i wycenić wszystkie rodzaje kosztów, sprawdzić je we wszystkich wariantach i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy produktu.
5,0Student umie samodzielnie mierzyć i wyceniać wszystkie rodzaje kosztów, sprawdzać je we wszystkich wariantach i rozliczać oraz ustalić koszt jednostkowy produktu, a także wie jak powiązać elementy rachunku kosztów z wynikiem finansowym efekt.
E_1A_D6/05_U03
Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać wybrane problemy decyzyjne.
3,5Student potrafi pomóc w rozwiązaniu wszystkich problemów decyzyjnych omawianych na zajęciach.
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie problemy decyzyjne omawiane na zajęciach, przy czym analizy materiałów źródłowych przeprowadzona przez studenta jest niepełna.
4,5Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie problemy decyzyjne omawiane podczas zajęć, a analizy materiałów źródłowych materiałów źródłowych przeprowadzonych przez studenta są właściwe.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie problemy decyzyjne omawiane na zajęciach, a przeprowadzona przez niego analiza materiałów źródłowych jest właściwa. Na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D6/05_K01
Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.

Literatura podstawowa

  1. Gos W., Kiziukiewicz T., Mućko P., Nadolna B., Zarządzanie kosztami: teoria i dobre praktyki, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
  2. Sawicki K. (red.), Rachunek kosztów, FRRwP, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Nowak E., Rachunek kosztów w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2018, 2
  2. Szczypa P., Kalkulacja i rachunek kosztów - od teorii do praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2019
  3. Drury C., Cost and Management Accounting, Cengage Learning EMEA, 2018
  4. Czubakowska K., Rachunek kosztów, PWE, Warszawa, 2015
  5. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunek kosztów według polskiego prawa bilansowego. Zbiór zadań, Ekspert, Wrocław, 2003, Współautorzy z ZUT: M.Rydzewska
  6. Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zbiór zadań. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
  7. Nowak E., Wierzbinski M., Rachunek kosztow: modele i zastosowanie, PWE, Warszawa, 2011
  8. Karmańska A. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2009
  9. Świderska G. K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Identyfikacja i klasyfikacja kosztów2
T-L-2Pomiar i wycena kosztów4
T-L-3Ewidencja kosztów w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym2
T-L-4Rozliczanie kosztów w czasie1
T-L-5Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności pomocniczej2
T-L-6Rozliczanie i ewidencja kosztów wydziałowych, ogólnego zarządu i sprzedaży1
T-L-7Tradycyjne metody kalkulacji kosztów6
T-L-8Ewidencja kosztów na koniec roku w różnych wariantach1
T-L-9Zaliczenie materiału2
21

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów. Odmiany rachunku kosztów2
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów2
T-W-3Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów4
T-W-4Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie2
T-W-5Ewidencja i rozliczanie kosztów działalności2
T-W-6Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych2
T-W-7Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach21
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń, w tym rozwiązywanie zadań problemowych30
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia24
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu, przygotowanie do egzaminu8
A-W-3Egzamin2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D6/05_W01Student zna istotę i zakres rachunku kosztów, strukturę rachunku kosztów i wyników oraz istotę kosztów jako przedamiotu rachunku kosztów i wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce ekonomii i finansów w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty i zakresu oraz struktury rachunku kosztów i wyników
C-2Poznanie podstawowych kryteriów klasyfikacji kosztów oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
Treści programoweT-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów. Odmiany rachunku kosztów
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna istoty i zakresu rachunku kosztów, struktury rachunku kosztów i wyników oraz istoty kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
3,0Student zna istotę, zakres i strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
3,5Student zna istotę, zakres i niektóre odmiany rachunku kosztów, a także strukturę rachunku kosztów i rachunku wyników. Zna koncepcję i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
4,0Student zna istotę, zakres i różne odmiany rachunku kosztów, a także strukturę rachunku kosztów i rachunku wyników. Zna koncepcję i kryteria klasyfikacji kosztów jako przedmiotu rachunku kosztów.
4,5Student zna istotę, zakres i wszystkie omawiane na zajęciach odmiany rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Zna pojęcie i wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów wskazane w ramach zajęć jako przedmiot rachunku kosztów.
5,0Student zna istotę, zakres i wszystkie omawiane na zajęciach warianty rachunku kosztów oraz strukturę rachunku kosztów i wyników. Posiada wiedzę pozwalającą na wskazanie możliwości ich wykorzystania w jednostkach gospodarczych. Zna pojęcie i wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów wskazane w ramach zajęć jako przedmiot rachunek kosztów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D6/05_W02Student posiada wiedzę na temat różnych odmian rachunku kosztów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-3Poznanie różnych odmian rachunku kosztów
Treści programoweT-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów. Odmiany rachunku kosztów
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat różnych odmian rachunku kosztów.
3,0Student zna wybrane odmiany rachunku kosztów.
3,5Student zna i charakteryzuje wybrane odmiany rachunku kosztów.
4,0Student zna i charakteryzuje wszystkie odmiany rachunku kosztów omawiane w trakcie zajęć.
4,5Student zna i charakteryzuje wszystkie odmiany rachunku kosztów omawiane w trakcie zajęć. Wskazuje, w jakich jednostkach gospodarczych i w jakich warunkach mogą być one prowadzone.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie warianty rachunku kosztów omówione w trakcie zajęć. Wskazuje, w jakich jednostkach gospodarczych i w jakich warunkach mogą być one realizowane. Wybór danego wariantu rachunku kosztów uzasadnia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D6/05_W03Student zna zakres tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasady pomiaru i wyceny kosztów, warianty ewidencji kosztów i sposoby ich rozliczania oraz metody ustalania kosztu jednosktowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-4Poznanie zasad pomiaru i wyceny kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów
C-6Przygotowanie do rozliczania i ewidencji kosztów działalności
C-5Przygotowanie do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
C-7Przygotowanie do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów
Treści programoweT-W-3Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów
T-W-4Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
T-W-5Ewidencja i rozliczanie kosztów działalności
T-W-6Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych
T-W-7Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zakresu tradycyjnego rachunku kosztów, w tym w szczególności zasad pomiaru i wyceny kosztów, wariantów ewidencji kosztów i sposobów ich rozliczania oraz metod ustalania kosztu jednostkowego.
3,0Student zna wybrane elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
3,5Student zna i charakteryzuje niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
4,0Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
4,5Student zna i charakteryzuje wszystkie elementy tradycyjnego rachunku kosztów.
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie elementy tradycyjnego rachunku kosztów z uwzględnieniem różnych aspektów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D6/05_U01Student potrafi klasyfikować koszty według różnych kryteriów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowych kryteriów klasyfikacji kosztów oraz przygotowanie do samodzielnego ich klasyfikowania
Treści programoweT-L-9Zaliczenie materiału
T-L-1Identyfikacja i klasyfikacja kosztów
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie i zespołowo
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi klasyfikować kosztów według żadnych kryteriów.
3,0Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i pogrupować z ich użyciem koszty.
3,5Student potrafi wymienić wybrane kryteria klasyfikacji kosztów i przyporządkować do nich koszty.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać do nich koszty.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać im koszty oraz dokonać ich charakterystyki.
5,0Student potrafi wymienić wszystkie kryteria klasyfikacji kosztów i przypisać im koszty, a także scharakteryzować je i podać przykłady.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D6/05_U02Student umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować je w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
Cel przedmiotuC-4Poznanie zasad pomiaru i wyceny kosztów w tradycyjnym rachunku kosztów
C-6Przygotowanie do rozliczania i ewidencji kosztów działalności
C-5Przygotowanie do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
C-7Przygotowanie do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów
Treści programoweT-L-9Zaliczenie materiału
T-L-2Pomiar i wycena kosztów
T-L-3Ewidencja kosztów w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym
T-L-7Tradycyjne metody kalkulacji kosztów
T-L-4Rozliczanie kosztów w czasie
T-L-5Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności pomocniczej
T-L-6Rozliczanie i ewidencja kosztów wydziałowych, ogólnego zarządu i sprzedaży
T-L-8Ewidencja kosztów na koniec roku w różnych wariantach
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie i zespołowo
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dokonać pomiaru i wyceny kosztów, zaewidencjonować ich w różnych wariantach i rozliczyć oraz ustalić kosztu jednostkowego wyrobu.
3,0Student umie z pomocą dokonać pomiaru i wyceny wybranych rodzajów kosztów, zaewidencjonować je w wybranym wariancie i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy wyrobu.
3,5Student potrafi pomóc w pomiarze i wycenie wszystkich rodzajów kosztów, sprawdzić je we wszystkich wariantach i rozliczyć i ustalić koszt jednostkowy produktu.
4,0Student umie samodzielnie zmierzyć i wycenić wybrane rodzaje kosztów, sprawdzić je w wybranym wariancie i rozliczyć je i ustalić koszt jednostkowy produktu.
4,5Student umie samodzielnie zmierzyć i wycenić wszystkie rodzaje kosztów, sprawdzić je we wszystkich wariantach i rozliczyć oraz ustalić koszt jednostkowy produktu.
5,0Student umie samodzielnie mierzyć i wyceniać wszystkie rodzaje kosztów, sprawdzać je we wszystkich wariantach i rozliczać oraz ustalić koszt jednostkowy produktu, a także wie jak powiązać elementy rachunku kosztów z wynikiem finansowym efekt.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D6/05_U03Student umie rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
E_1A_U04Potrafi dobrać i stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne do analizowania i prognozowania procesów i zjawisk ekonomicznych oraz rozwiązywania problemów gospodarczych
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
Cel przedmiotuC-8Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
Treści programoweT-L-9Zaliczenie materiału
T-L-1Identyfikacja i klasyfikacja kosztów
T-L-2Pomiar i wycena kosztów
T-L-3Ewidencja kosztów w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym
T-L-7Tradycyjne metody kalkulacji kosztów
T-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów. Odmiany rachunku kosztów
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów
T-W-3Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów
T-W-4Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
T-W-5Ewidencja i rozliczanie kosztów działalności
T-W-6Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych
T-W-7Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym
T-L-4Rozliczanie kosztów w czasie
T-L-5Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności pomocniczej
T-L-6Rozliczanie i ewidencja kosztów wydziałowych, ogólnego zarządu i sprzedaży
T-L-8Ewidencja kosztów na koniec roku w różnych wariantach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie i zespołowo
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie rozwiązywać problemów decyzyjnych.
3,0Student umie z pomocą rozwiązać wybrane problemy decyzyjne.
3,5Student potrafi pomóc w rozwiązaniu wszystkich problemów decyzyjnych omawianych na zajęciach.
4,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie problemy decyzyjne omawiane na zajęciach, przy czym analizy materiałów źródłowych przeprowadzona przez studenta jest niepełna.
4,5Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie problemy decyzyjne omawiane podczas zajęć, a analizy materiałów źródłowych materiałów źródłowych przeprowadzonych przez studenta są właściwe.
5,0Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie problemy decyzyjne omawiane na zajęciach, a przeprowadzona przez niego analiza materiałów źródłowych jest właściwa. Na podstawie przeprowadzonych analiz student formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D6/05_K01Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K05Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K04Jest gotów do podjęcia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za pełnione role zawodowe i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
E_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
E_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
Cel przedmiotuC-6Przygotowanie do rozliczania i ewidencji kosztów działalności
C-5Przygotowanie do samodzielnego ewidencjonowania kosztów w różnych wariantach z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
C-8Przygotowanie do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych
C-7Przygotowanie do doboru odpowiedniej metody kalkulacji przy ustalaniu kosztu jednostkowego wyrobów
Treści programoweT-L-1Identyfikacja i klasyfikacja kosztów
T-L-2Pomiar i wycena kosztów
T-L-3Ewidencja kosztów w wariancie porównawczym i kalkulacyjnym
T-L-7Tradycyjne metody kalkulacji kosztów
T-W-1Istota, zakres i funkcje rachunku kosztów. Odmiany rachunku kosztów
T-W-2Koszty jako przedmiot rachunku kosztów
T-W-3Zasady pomiaru i wyceny kosztów w ramach tradycyjnego rachunku kosztów
T-W-4Warianty ewidencji kosztów z uwzględnieniem kosztów rozliczanych w czasie
T-W-5Ewidencja i rozliczanie kosztów działalności
T-W-6Tradycyjne metody ustalania kosztów jednostkowych
T-W-7Powiązanie kręgu kosztowego z kręgiem wynikowym
T-L-4Rozliczanie kosztów w czasie
T-L-5Rozliczanie i ewidencja kosztów działalności pomocniczej
T-L-6Rozliczanie i ewidencja kosztów wydziałowych, ogólnego zarządu i sprzedaży
T-L-8Ewidencja kosztów na koniec roku w różnych wariantach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia przedmiotowe (problemowe), w tym z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach
S-2Ocena formująca: Analiza wykonania zadań z zakresu pomiaru, wyceny, rozliczania i ewidencji kosztów oraz kalkulacji kosztu jednostkowego rozwiązywanych przez studentów samodzielnie i zespołowo
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć
S-4Ocena podsumowująca: Samodzielne rozwiązanie zadań problemowych/egzamin w formie pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
3,0Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
3,5Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
4,0Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
4,5Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.
5,0Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi.