Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Podstawy zamówień publicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zamówień publicznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Mickiewicz <pmickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Maciej Nowak <Maciej.Nowak@zut.edu.pl>, Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu prawa, makroekonomii oraz finansów publicznych
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi posługiwać się aktami prawnymi w zakresie koniecznym dla ekonomistów
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracować wskazany problem i formułować wnioski

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie wiedzy w zakresie uwarunkowań prawnych funkcjonwania zamówień publicznych, w tym stron zamówień publicznych, ich przedmiotu, zasad oraz trybów w zamówieniach publicznych.
C-2Wykształcenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu konkretnych problemów
C-3Wskazanie znaczenia zamówień publicznych w gospodarce rynkowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Geneza i istota zamówień publicznych2
T-A-2Podstawowe pojęcia z zakresu zamówień publicznych2
T-A-3Zakres przedmiotowy ustawy Prawo zamówień publicznych3
T-A-4Zakres podmiotowy ustawy Prawo zamówień publicznych2
T-A-5Zasady udzielania zamówień publicznych2
T-A-6Ogłoszenie o przetargu i specyfikacja istotnych warunków zamówienia jako źródła informacji o zamówieniu2
T-A-7Tryby udzielania zamówień2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć (przedląd literatury i aktów prawnych)16
A-A-3Przygotowanie do kolokwium14
A-A-4Rozwiązywanie casusów5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Metody aktywizujące - przypadków, dyskusja dydaktyczna
M-3Metoday praktyczne - rozwiązywanie casusów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: F - ocena casusów
S-2Ocena formująca: F - ocena wypowiedzi ustnej sprawdzajacej wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne
S-3Ocena podsumowująca: P - zaliczenie zajęć na podstawie oceny casusów i oceny wypowiedzi ustnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O05/3.5_W01
zna strony, przedmiot i zasady udzielania zamówień publicznych
E_1A_W01C-2, C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2M-3, M-1, M-2S-2, S-1, S-3
E_1A_O05/3.5_W02
wymienia i objaśnia tryby udzielania zamówień publicznych
E_1A_W08C-1T-A-6, T-A-7M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O05/3.5_U01
rozwiązuje casusy z zakresu zamówień publicznych
E_1A_U03C-2T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2M-3, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O05/3.5_K01
świadomy znaczenia zamówień publicznych w gospodarce rynkowej
E_1A_K01C-3T-A-4, T-A-6M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O05/3.5_W01
zna strony, przedmiot i zasady udzielania zamówień publicznych
2,0nie zna stron, przedmiotów i zasad udzielania zamówień publicznych
3,0zna strony, przedmiot i zasady udzielania zamówień publicznych w stopniu dostatecznym
3,5zna strony, przedmiot i zasady udzielania zamówień publicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0zna strony, przedmiot i zasady udzielania zamówień publicznych w stopniu dobrym
4,5zna strony, przedmiot i zasady udzielania zamówień publicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0zna strony, przedmiot i zasady udzielania zamówień publicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_O05/3.5_W02
wymienia i objaśnia tryby udzielania zamówień publicznych
2,0nie zna trybów udzielania zamówień publicznych
3,0wymienia i objaśnia tryby udzielania zamówień publicznych w stopniu dostatecznym
3,5wymienia i objaśnia tryby udzielania zamówień publicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0wymienia i objaśnia tryby udzielania zamówień publicznych w stopniu dobrym
4,5wymienia i objaśnia tryby udzielania zamówień publicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0wymienia i objaśnia tryby udzielania zamówień publicznych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O05/3.5_U01
rozwiązuje casusy z zakresu zamówień publicznych
2,0nie rozwiązuje casusów z zakresu zamówień publicznych
3,0rozwiązuje casusy z zakresu zamówień publicznych w stopniu dostatecznym
3,5rozwiązuje casusy z zakresu zamówień publicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0rozwiązuje casusy z zakresu zamówień publicznych w stopniu dobrym
4,5rozwiązuje casusy z zakresu zamówień publicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0rozwiązuje casusy z zakresu zamówień publicznych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O05/3.5_K01
świadomy znaczenia zamówień publicznych w gospodarce rynkowej
2,0brak świadomości znaczenia zamówień publicznych i ochrony danych osobowych w gospodarce rynkowej
3,0świadomy znaczenia zamówień publicznych i ochrony danych osobowych w gospodarce rynkowej w stopniu dostatecznym
3,5świadomy znaczenia zamówień publicznych i ochrony danych osobowych w gospodarce rynkowej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0świadomy znaczenia zamówień publicznych i ochrony danych osobowych w gospodarce rynkowej w stopniu dobrym
4,5świadomy znaczenia zamówień publicznych i ochrony danych osobowych w gospodarce rynkowej w stopniu więcej niż dobrym
5,0świadomy znaczenia zamówień publicznych i ochrony danych osobowych w gospodarce rynkowej w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Olszewska-Stompel J., Rokicki J., Zamówienia publiczne nie są trudne, LexisNexis, Warszawa, 2012
  2. Saczywko M., Zamówienia publiczne krok po kroku, Presscom, Warszawa, 2018
  3. Bosio, E., Djankov, S., Glaeser, E., & Shleifer, A., Public procurement in law and practice, American Economic Review, 2022, 112(4), 1091-1117
  4. Vluggen, R., Gelderman, C. J., Semeijn, J., & Van Pelt, M., Sustainable public procurement—External forces and accountability, Sustainability, 2019, 11(20), 5696
  5. Mendoza Jimenez, J., Hernandez Lopez, M., & Franco Escobar, S. E., Sustainable public procurement: From law to practice, Sustainability, 2011, 11(22), 6388

Literatura dodatkowa

  1. USTAWA z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych, 2019, t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1710

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Geneza i istota zamówień publicznych2
T-A-2Podstawowe pojęcia z zakresu zamówień publicznych2
T-A-3Zakres przedmiotowy ustawy Prawo zamówień publicznych3
T-A-4Zakres podmiotowy ustawy Prawo zamówień publicznych2
T-A-5Zasady udzielania zamówień publicznych2
T-A-6Ogłoszenie o przetargu i specyfikacja istotnych warunków zamówienia jako źródła informacji o zamówieniu2
T-A-7Tryby udzielania zamówień2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zajęć (przedląd literatury i aktów prawnych)16
A-A-3Przygotowanie do kolokwium14
A-A-4Rozwiązywanie casusów5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O05/3.5_W01zna strony, przedmiot i zasady udzielania zamówień publicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu konkretnych problemów
C-1Wykształcenie wiedzy w zakresie uwarunkowań prawnych funkcjonwania zamówień publicznych, w tym stron zamówień publicznych, ich przedmiotu, zasad oraz trybów w zamówieniach publicznych.
Treści programoweT-A-1Geneza i istota zamówień publicznych
T-A-3Zakres przedmiotowy ustawy Prawo zamówień publicznych
T-A-4Zakres podmiotowy ustawy Prawo zamówień publicznych
T-A-5Zasady udzielania zamówień publicznych
T-A-2Podstawowe pojęcia z zakresu zamówień publicznych
Metody nauczaniaM-3Metoday praktyczne - rozwiązywanie casusów
M-1Metody podające - wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Metody aktywizujące - przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: F - ocena wypowiedzi ustnej sprawdzajacej wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne
S-1Ocena formująca: F - ocena casusów
S-3Ocena podsumowująca: P - zaliczenie zajęć na podstawie oceny casusów i oceny wypowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna stron, przedmiotów i zasad udzielania zamówień publicznych
3,0zna strony, przedmiot i zasady udzielania zamówień publicznych w stopniu dostatecznym
3,5zna strony, przedmiot i zasady udzielania zamówień publicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0zna strony, przedmiot i zasady udzielania zamówień publicznych w stopniu dobrym
4,5zna strony, przedmiot i zasady udzielania zamówień publicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0zna strony, przedmiot i zasady udzielania zamówień publicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O05/3.5_W02wymienia i objaśnia tryby udzielania zamówień publicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie wiedzy w zakresie uwarunkowań prawnych funkcjonwania zamówień publicznych, w tym stron zamówień publicznych, ich przedmiotu, zasad oraz trybów w zamówieniach publicznych.
Treści programoweT-A-6Ogłoszenie o przetargu i specyfikacja istotnych warunków zamówienia jako źródła informacji o zamówieniu
T-A-7Tryby udzielania zamówień
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: F - ocena wypowiedzi ustnej sprawdzajacej wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne
S-3Ocena podsumowująca: P - zaliczenie zajęć na podstawie oceny casusów i oceny wypowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna trybów udzielania zamówień publicznych
3,0wymienia i objaśnia tryby udzielania zamówień publicznych w stopniu dostatecznym
3,5wymienia i objaśnia tryby udzielania zamówień publicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0wymienia i objaśnia tryby udzielania zamówień publicznych w stopniu dobrym
4,5wymienia i objaśnia tryby udzielania zamówień publicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0wymienia i objaśnia tryby udzielania zamówień publicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O05/3.5_U01rozwiązuje casusy z zakresu zamówień publicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U03Potrafi rozwiązywać zadania i problemy w warunkach nie w pełni przewidywalnych, dobierając właściwie źródła i informacje z nich pochodzące, dokonując ich oceny, krytycznej analizy i syntezy
Cel przedmiotuC-2Wykształcenie umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu konkretnych problemów
Treści programoweT-A-3Zakres przedmiotowy ustawy Prawo zamówień publicznych
T-A-4Zakres podmiotowy ustawy Prawo zamówień publicznych
T-A-5Zasady udzielania zamówień publicznych
T-A-2Podstawowe pojęcia z zakresu zamówień publicznych
Metody nauczaniaM-3Metoday praktyczne - rozwiązywanie casusów
M-2Metody aktywizujące - przypadków, dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: F - ocena casusów
S-3Ocena podsumowująca: P - zaliczenie zajęć na podstawie oceny casusów i oceny wypowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozwiązuje casusów z zakresu zamówień publicznych
3,0rozwiązuje casusy z zakresu zamówień publicznych w stopniu dostatecznym
3,5rozwiązuje casusy z zakresu zamówień publicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0rozwiązuje casusy z zakresu zamówień publicznych w stopniu dobrym
4,5rozwiązuje casusy z zakresu zamówień publicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0rozwiązuje casusy z zakresu zamówień publicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O05/3.5_K01świadomy znaczenia zamówień publicznych w gospodarce rynkowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, umiejętności i odbieranych treści, uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także ma świadomość konieczności zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-3Wskazanie znaczenia zamówień publicznych w gospodarce rynkowej
Treści programoweT-A-4Zakres podmiotowy ustawy Prawo zamówień publicznych
T-A-6Ogłoszenie o przetargu i specyfikacja istotnych warunków zamówienia jako źródła informacji o zamówieniu
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: F - ocena wypowiedzi ustnej sprawdzajacej wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne
S-3Ocena podsumowująca: P - zaliczenie zajęć na podstawie oceny casusów i oceny wypowiedzi ustnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak świadomości znaczenia zamówień publicznych i ochrony danych osobowych w gospodarce rynkowej
3,0świadomy znaczenia zamówień publicznych i ochrony danych osobowych w gospodarce rynkowej w stopniu dostatecznym
3,5świadomy znaczenia zamówień publicznych i ochrony danych osobowych w gospodarce rynkowej w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0świadomy znaczenia zamówień publicznych i ochrony danych osobowych w gospodarce rynkowej w stopniu dobrym
4,5świadomy znaczenia zamówień publicznych i ochrony danych osobowych w gospodarce rynkowej w stopniu więcej niż dobrym
5,0świadomy znaczenia zamówień publicznych i ochrony danych osobowych w gospodarce rynkowej w stopniu bardzo dobrym