Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia 28.09.2023 (N1)
specjalność: Ekobiznes

Sylabus przedmiotu Mikroekonomia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia 28.09.2023
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikroekonomia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Gołąb <sylwia.golab@zut.edu.pl>, Irena Łącka <Irena.Lacka@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 3,40,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 45 3,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1matematyka w zakresie szkoły średniej; elementarna wiedza na temat funkcjonowania gospodarki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-3zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa
C-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr3
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.3
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.3
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.3
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.3
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.4
T-A-7Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.2
T-A-8Kolokwium I z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)2
T-A-9Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.3
T-A-10Teoria kosztów w w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.3
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.3
T-A-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.3
T-A-13Ziemia i renta gruntowa.2
T-A-14Rynek kapitału - zadania.5
T-A-15Ekonomia dobrobytu.1
T-A-16Kolokwium II z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)2
45
wykłady
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. System społeczno-gospodarczy - pojęcie, składowe, klasyfikacja.1
T-W-2Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych1
T-W-3Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny1
T-W-4Analiza statyczna rynku. Analiza dynamiczna rynku.1
T-W-5Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne1
T-W-6Teoria wyboru konsumenta1
T-W-7Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie.1
T-W-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej1
T-W-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu1
T-W-10Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach1
T-W-11Zatrudnienie i płace na rynku pracy.1
T-W-12Kapitał rzeczowy. Decyzje inwestycyjne na rynku kapitału. Ocena opłacalności inwestycji.1
T-W-13Teoria podziału. Dochody i poziom życia.1
T-W-14Społeczne aspekty mikroekonomii. Wybrane zagadnienia ekonomii dobrobytu1
T-W-15Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych45
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów29
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń16
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zapoznawanie się z proponowaną literaturą30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu38
A-W-4Egzamin2
85

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (rozwiązywanie zadań)
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena formująca: ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B02/1.2_W01
student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne
E_1A_W01, E_1A_W07C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-15, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-1, T-W-4, T-W-7M-1, M-3, M-5, M-6S-1, S-2, S-4, S-5
E_1A_B02/1.2_W02
student zna i rozumie funkcjonowanie systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej
E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W08C-2, C-3T-A-2, T-W-2, T-W-15, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-5, M-6S-1, S-2, S-4, S-5
E_1A_B02/1.2_W03
student zna i rozumie funcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W08C-1, C-3, C-4T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-3, T-W-5, T-W-10, T-W-11, T-W-13, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-4, S-5
E_1A_B02/1.2_W04
student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach
E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W05, E_1A_W08C-1, C-4, C-5T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-15M-1, M-3, M-5, M-6S-1, S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B02/1.2_U01
student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U05C-1, C-2, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-11, T-W-13, T-W-1, T-W-7M-1, M-2, M-3, M-5, M-6S-1, S-2, S-4, S-5
E_1A_B02/1.2_U02
student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U06C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-4, T-W-7, T-W-11M-3, M-4, M-5, M-6S-1, S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B02/1.2_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K05C-2, C-4, C-5T-W-13, T-A-15, T-A-11, T-A-2, T-A-12, T-W-15, T-A-9, T-W-2M-1, M-3, M-5, M-6S-1, S-2, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B02/1.2_W01
student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawych problemów ekonomicznych.
3,0Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawoe problemy ekonomiczne co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawoweproblemy ekonomiczne co najmniej w 95%.
E_1A_B02/1.2_W02
student zna i rozumie funkcjonowanie systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej.
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia zwiazane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 95%.
E_1A_B02/1.2_W03
student zna i rozumie funcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku
2,0Student nie zna i nie rozumie funkcjonowania mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowania rynku.
3,0Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczegóności funkcjonowanie rynku w 65%.
4,0Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie funkcjonowanie mechnizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 95%.
E_1A_B02/1.2_W04
student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach
2,0Student nie zna i nie rozumie struktur rynkowych i nie umie wytłumaczyć decyzji gospodarczych przedsiębiorców w tych strukturach.
3,0Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach w co najmniej 85%.
5,0Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B02/1.2_U01
student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi co najmniej w 55%.
3,5Student potrafii posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznym co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznym co najmniej w 75%..
4,5Student potrafi posługiwać się w stopniu większym niż podstawowy pojęciami i kategoriami ekonomicznymi co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi posługiwać się samodzielnie pojęciami i kategoriami ekonomicznych (w większym niż podstawowy zakres) co najmniej w 95%.
E_1A_B02/1.2_U02
student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne
2,0Student nie potrafi analizować zjawisk ekonomicznych i społecznych.
3,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczneco najmniej w 75%.
4,5Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 95%.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B02/1.2_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
2,0Student nie wykazuje świadomości ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
3,0Student wykazuje świadomości ważności niektórych problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w badzo małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość ważności problemów niektórych ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje świadomość ważności większości problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w znacznym stopniu.
4,5Student samodzielnie wykazuje w dużym stopniu świadomość ważności problemów ekonomicznych (w ramach materiału programu) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
5,0Student samodzielnie wykazuje bardzo dużą świadomość ważności problemów ekonomicznych (wykraczajacych poza program) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.

Literatura podstawowa

  1. Begg D., Fischer S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2021
  2. Begg D., Vernasca G., Fischer S., Dornbusch R., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2021
  3. Czarny B., Rapacki R., Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa, 2010
  4. Łącka I., Worobjow L, Mikroekonomia, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  5. Czarny E., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2006
  6. Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
  7. Emerson P.M., Intermediate Microeconomics, Oregon State University, 2019
  8. Varian Hal R., Mikroekonomia. Kurs średni. Ujęcie nowoczesne, PWN, Warszawa, 2013
  9. Greenlaw S.A., Shapiro D., Principles of Microeconomics, Openstax. Rice University, Houston, 2018
  10. W. D. Nordhaus, P. A. Samuelson, Ekonomia, PWN, Warszawa, 2019
  11. Mankiw N.G., Taylor M.P., Mikroekonomia, PWE, Warszawa, 2016
  12. Łącka I., Worobjow L., Mikroekonomia, Instytut Gospodarki i Rynku, Szczecin, 2006
  13. Krugman P., Wells R., Microeconomics, Macmillan Education, 2018
  14. Łącka I. (red.), Mikroekonomia. Zbiór zadań, Wydaw. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2008
  15. Krugman P., Wells R., Mikroekonomia, Wydawnctwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
  16. Marciniak S. (red.), Makro- i mikroekonomia. Podstawowe problemy współczesności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013
  17. Milewski R., Kwiatkowski E., Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018
  18. Nasiłowski M., System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Key Text, Warszawa, 2016
  19. Samuelson W.F., Marks S.G., Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 2008
  20. Rekowski M., Wprowadzenie do mikroekonomii, Wydawnictwo Naukowe Contact, Poznań, 2020
  21. Greenlaw S.A., Shapiro D., Karpa W., Maszczyk P., Mikroekonomia - podstawy, Openstax, 2022, http://openstax.org/details/books/mikroekonomia-podstawy

Literatura dodatkowa

  1. Kamerschen D.R., McKenzie R.B., Nardinelli C., Ekonomia, Bernardinum, Pelplin, 1999
  2. Łącka I. (red.), Mikroekonomia. Zbiór zadań, Mikroekonomia. Zbiór zadań, Szczecin, 2008
  3. Principles of Economics, University of Minesota Libraries Publishing, 2016
  4. Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, Rebis, Poznań, 2021
  5. Greenlaw S.A., Shapiro D., Principles of Microeconomics 2e, Openstax, 2022, http://openstax.org/details/books/principles - microeconomics-2e

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr3
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.3
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.3
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.3
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.3
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.4
T-A-7Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.2
T-A-8Kolokwium I z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)2
T-A-9Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.3
T-A-10Teoria kosztów w w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.3
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.3
T-A-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.3
T-A-13Ziemia i renta gruntowa.2
T-A-14Rynek kapitału - zadania.5
T-A-15Ekonomia dobrobytu.1
T-A-16Kolokwium II z materiału wykładów i ćwiczeń (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. System społeczno-gospodarczy - pojęcie, składowe, klasyfikacja.1
T-W-2Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych1
T-W-3Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny1
T-W-4Analiza statyczna rynku. Analiza dynamiczna rynku.1
T-W-5Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne1
T-W-6Teoria wyboru konsumenta1
T-W-7Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie.1
T-W-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej1
T-W-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu1
T-W-10Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach1
T-W-11Zatrudnienie i płace na rynku pracy.1
T-W-12Kapitał rzeczowy. Decyzje inwestycyjne na rynku kapitału. Ocena opłacalności inwestycji.1
T-W-13Teoria podziału. Dochody i poziom życia.1
T-W-14Społeczne aspekty mikroekonomii. Wybrane zagadnienia ekonomii dobrobytu1
T-W-15Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach audytoryjnych45
A-A-2Przygotowanie do kolokwiów29
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń16
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Zapoznawanie się z proponowaną literaturą30
A-W-3Przygotowanie do egzaminu38
A-W-4Egzamin2
85
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B02/1.2_W01student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W07Zna i rozumie fundamentalne dylematy ekonomiczne oraz społeczne współczesnej cywilizacji, w tym gospodarki
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-3zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa
Treści programoweT-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.
T-A-15Ekonomia dobrobytu.
T-W-2Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych
T-W-3Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny
T-W-6Teoria wyboru konsumenta
T-W-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-W-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-W-11Zatrudnienie i płace na rynku pracy.
T-W-13Teoria podziału. Dochody i poziom życia.
T-W-14Społeczne aspekty mikroekonomii. Wybrane zagadnienia ekonomii dobrobytu
T-W-15Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. System społeczno-gospodarczy - pojęcie, składowe, klasyfikacja.
T-W-4Analiza statyczna rynku. Analiza dynamiczna rynku.
T-W-7Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawych problemów ekonomicznych.
3,0Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe problemy ekonomiczne co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawoe problemy ekonomiczne co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawoweproblemy ekonomiczne co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B02/1.2_W02student zna i rozumie funkcjonowanie systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-3zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa
Treści programoweT-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.
T-W-2Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych
T-W-15Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. System społeczno-gospodarczy - pojęcie, składowe, klasyfikacja.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie podstawowych zagadnień związanych z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej.
3,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie podstawowe zagadnienia zwiazane z funkcjonowaniem systemów ekonomicznych, w szczególności gospodarki rynkowej co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B02/1.2_W03student zna i rozumie funcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metodologię badań w zakresie dyscypliny ekonomia i finanse
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-3zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa
C-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
Treści programoweT-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.
T-W-3Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny
T-W-5Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne
T-W-10Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach
T-W-11Zatrudnienie i płace na rynku pracy.
T-W-13Teoria podziału. Dochody i poziom życia.
T-W-4Analiza statyczna rynku. Analiza dynamiczna rynku.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (rozwiązywanie zadań)
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie funkcjonowania mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowania rynku.
3,0Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczegóności funkcjonowanie rynku w 65%.
4,0Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie funkcjonowanie mechnizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 85%.
5,0Student zna i rozumie funkcjonowanie mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w szczególności funkcjonowanie rynku co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B02/1.2_W04student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu fakty i zjawiska gospodarcze i społeczne oraz teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi stanowiące podstawową wiedzę ogólną z dyscypliny ekonomia i finanse, a także wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych), ich struktury, a także relacje między nimi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w instytucjach społeczno-gospodarczych, a także zarządzającego nimi, rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W08Zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania działań związanych z funkcjonowaniem gospodarki
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
Treści programoweT-A-10Teoria kosztów w w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-W-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-W-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-W-10Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach
T-W-11Zatrudnienie i płace na rynku pracy.
T-W-12Kapitał rzeczowy. Decyzje inwestycyjne na rynku kapitału. Ocena opłacalności inwestycji.
T-W-15Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie struktur rynkowych i nie umie wytłumaczyć decyzji gospodarczych przedsiębiorców w tych strukturach.
3,0Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 55%.
3,5Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 65%.
4,0Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 75%.
4,5Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje gospodarcze przedsiębiorców w tych strukturach w co najmniej 85%.
5,0Student zna i rozumie struktury rynkowe i umie wytłumaczyć decyzje przedsiębiorców w tych strukturach co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B02/1.2_U01student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U05Potrafi komunikować się z otoczeniem posługując się specjalistyczną terminologią z zakresu ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
Treści programoweT-A-1Problem rzadkości. Krzywa możliwości produkcyjnych. Istota kosztów alternatywnych. Klasyfikacja dóbr
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.
T-W-3Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny
T-W-5Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne
T-W-6Teoria wyboru konsumenta
T-W-11Zatrudnienie i płace na rynku pracy.
T-W-13Teoria podziału. Dochody i poziom życia.
T-W-1Przedmiot ekonomii. Podstawowe pojęcia ekonomiczne. System społeczno-gospodarczy - pojęcie, składowe, klasyfikacja.
T-W-7Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Metoda problemowa: wykład problemowy
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi.
3,0Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznymi co najmniej w 55%.
3,5Student potrafii posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznym co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami i kategoriami ekonomicznym co najmniej w 75%..
4,5Student potrafi posługiwać się w stopniu większym niż podstawowy pojęciami i kategoriami ekonomicznymi co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi posługiwać się samodzielnie pojęciami i kategoriami ekonomicznych (w większym niż podstawowy zakres) co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B02/1.2_U02student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać wiedzę do identyfikacji i interpretacji procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla ekonomii
E_1A_U02Potrafi zastosować wiedzę do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych w mikro-, mezo- i makroskali
E_1A_U06Potrafi brać udział w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie oraz dyskutować na temat wybranych problemów współczesnej gospodarki, wykorzystując dorobek i poglądy autorytetów ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych pojęć i kategorii ekonomicznych
C-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-3zapoznanie studentów ze zjawiskami niedoskonałości i nieefektywności rynku oraz metodami ich regulacji za pomoca polityki państwa
C-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
Treści programoweT-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.
T-A-3Narzędzia i metody analizy ekonomicznej.
T-A-4Analiza popytu i podaży. Równowaga rynkowa i mechanizm rynkowy.
T-A-5Braki równowagi rynkowej i jej zmiany - modele graficzne i zadania. Analiza dynamiczna rynku - model pajęczyny.
T-A-6Elastyczność popytu i podaży - zadania.
T-A-7Teoria zachowania gospodarstwa domowego i popyt konsumenta.
T-A-9Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.
T-A-10Teoria kosztów w w krótkim i długim okresie. Efekty skali i ich przyczyny.
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-A-13Ziemia i renta gruntowa.
T-A-14Rynek kapitału - zadania.
T-W-2Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych
T-W-3Rynek i mechanizm rynkowy. Model okrężny
T-W-5Elastyczność popytu i podaży - zagadnienia teoretyczne
T-W-8Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej
T-W-9Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach monopolu
T-W-10Rynki czynników wytwórczych i decyzje przedsiębiorców na tych rynkach
T-W-12Kapitał rzeczowy. Decyzje inwestycyjne na rynku kapitału. Ocena opłacalności inwestycji.
T-W-13Teoria podziału. Dochody i poziom życia.
T-W-14Społeczne aspekty mikroekonomii. Wybrane zagadnienia ekonomii dobrobytu
T-W-4Analiza statyczna rynku. Analiza dynamiczna rynku.
T-W-7Decyzje ekonomiczne przedsiębiorcy i ich uwarunkowania. Koszty produkcji w krótkim i długim okresie.
T-W-11Zatrudnienie i płace na rynku pracy.
Metody nauczaniaM-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe (rozwiązywanie zadań)
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-4Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować zjawisk ekonomicznych i społecznych.
3,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 55%.
3,5Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 65%.
4,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczneco najmniej w 75%.
4,5Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 85%.
5,0Student potrafi analizować zjawiska ekonomiczne i społeczne co najmniej w 95%.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B02/1.2_K01ma świadomość ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Jest gotów do wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania przedsięwzięć dla środowiska społecznego, a także inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
E_1A_K03Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K05Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-2poznanie i zrozumienie przez studentów zasad funkcjonowania systemów gospodarczych, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki rynkowej
C-4zrozumienie przez studentów mechanizmów gospodarczych w mikroskali, w tym działania rynku
C-5zapoznanie studentów z teorią konsumenta i producenta wraz z przygotowaniem ich do interpretowania problemów praktyki gospodarczej oraz do oceny racjonalności postępowania (decyzji gospodarczych) przedsiębiorstw i gospodarstw domowych
Treści programoweT-W-13Teoria podziału. Dochody i poziom życia.
T-A-15Ekonomia dobrobytu.
T-A-11Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji monopolistycznej.
T-A-2Systemy społeczno-ekonomiczne. Rola podmiotów gospodarczych w systemie gospodarczym. Wady i zalety różnych ustrojów gospodarczych.
T-A-12Równowaga przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu.
T-W-15Regulacyjna rola państwa w aspekcie mikroekonomicznym.
T-A-9Teoria ekonomiczna produkcji w krótkim i długim okresie.
T-W-2Transformacja społeczno-gospodarcza w Europie Środkowo-wschodniej i jej konsekwencje. Analiza porównawcza systemów gospodarczych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca: wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-3Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda podająca: objaśnienie, wyjaśnienie
M-6Metoda aktywizująca: metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z kolokwium w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru, pytania problemowe i zadania)
S-2Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-5Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu (egzamin pisemny obejmujący pytania testowe, zadania do rozwiązania oraz zagadnienia problemowe)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje świadomości ważności problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
3,0Student wykazuje świadomości ważności niektórych problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w badzo małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
3,5Student wykazuje świadomość ważności problemów niektórych ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w małym stopniu, pod wpływem inspiracji ze strony nauczyciela.
4,0Student samodzielnie wykazuje świadomość ważności większości problemów ekonomicznych i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu w znacznym stopniu.
4,5Student samodzielnie wykazuje w dużym stopniu świadomość ważności problemów ekonomicznych (w ramach materiału programu) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.
5,0Student samodzielnie wykazuje bardzo dużą świadomość ważności problemów ekonomicznych (wykraczajacych poza program) i roli podmiotów gospodarczych w ich rozwiązywaniu.