Wydział Ekonomiczny - Economics 28.09.2023 transfer (S1)
specjalność: Property Valuation and Real Estate Transactions
Sylabus przedmiotu Accountancy of public finance sector entities:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Economics 28.09.2023 transfer | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Accountancy of public finance sector entities | ||
Specjalność | Accounting and Finance in Economic Entities | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marzena Rydzewska <mrydzewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Knowledge of accounting basics |
W-2 | Knowledge of issues related to publicfinance and the financial economy ofpublic finance sector entities |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Getting students acquainted with thespecifics of accounting units of the publicfinance sector |
C-2 | Development of skills in the field ofaccounting records of economicoperations in selected units of the sector public finances |
C-3 | Preparation for the preparation of thebasic financial and budgetary statementsand interpretations presented in the following documents their information |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analysis of specific accounting rules of public finance sector entities (JSFP). Construction of the company chart of accounts for the budgets of territorial self-government units with reporting of those undertakings | 2 |
T-A-2 | Preparation of the balance sheeton the implementation of the territorial self-government unit's budget | 2 |
T-A-3 | Recording of budget revenue and expenditure and revenue and expenditure. Accounting determination of the result of TSU budget executionn | 6 |
T-A-4 | Test no 1 | 1 |
T-A-5 | Construction of the company chart of accounts for budget units and establishments inconnection with reporting of those undertakings | 1 |
T-A-6 | Accounting for revenues and expenditures, and of clearing and settlement in budgetary units | 4 |
T-A-7 | Revenue and cost records and determination of financial result in budgetary units | 6 |
T-A-8 | Records of tangible and intangible fixed assets and inventories | 2 |
T-A-9 | Preparation of the annual accountsof the budgetary authority | 4 |
T-A-10 | Drawing up of the accounts - selected items | 1 |
T-A-11 | Test no 2 | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Characteristics of accountingunits of the public finance sector (essence, principles, functions, scope, the subject and subject matter as wellas accounting regulations of the JSFP) | 2 |
T-W-2 | Accounting of territorial self-government units budgets | 2 |
T-W-3 | Special rules for valuation and inventory of assets in budgetary entities and local government budgetary entities | 1 |
T-W-4 | Documenting and recording revenues, expenses and settlements in budget units and local government budget institutions | 1 |
T-W-5 | Rules of recognition of costs andrevenues in the books of accounts of units and self-government plants the budget. Commitment of expenditure and costs - accounting treatment | 2 |
T-W-6 | Financial and budgetary reporting of the JSFP | 1 |
T-W-7 | Test | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Participation in exercises | 30 |
A-A-2 | Preparation for classes, including literature review and problem-solving | 15 |
A-A-3 | Getting ready to pass the exercises | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Attendance at lectures | 10 |
A-W-2 | Reading recommended literature. Preparation to pass | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | informational lecture with the use of multimedia techniques |
M-2 | explanations and explanations |
M-3 | problem lecture |
M-4 | physical exercises - individual andgroup solving of practical recording problems and reporting and interpretation of results |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Evaluation of answers toquestions asked during the auditoriumclasses |
S-2 | Ocena formująca: Test of knowledge and skills in theJSFP rules for recording businessoperations |
S-3 | Ocena formująca: Analysis and evaluation of the results of individual and group work ofstudents during auditorium exercises (individual and group exercises). |
S-4 | Ocena podsumowująca: Test knowledge and skills |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Ec_1A_D6/07_W01 Student knows the essence and specificityof accounting units of the sector public finance (JSFP) necessary tointerpret presented in the financial and budgetarystatements information on the progress of thecollection and public spending | Ec_1A_W02, Ec_1A_W06, Ec_1A_W08, Ec_1A_W10, Ec_1A_W11 | — | C-2, C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-5, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Ec_1A_D6/07_W02 The student knows the principles of documentation, valuation, records and the presentation of information on the implementation of the budget by local government units | Ec_1A_W08, Ec_1A_W11 | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-4, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Ec_1A_D6/07_W03 The student explains how to obtain information about economic processes taking place inselected JSFPs | Ec_1A_W06, Ec_1A_W08, Ec_1A_W10, Ec_1A_W11 | — | C-2, C-3 | T-A-11, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-6, T-A-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Ec_1A_D6/07_U01 Solves accounting and reporting problemsoccurring in the following areas at JSFP | Ec_1A_U20, Ec_1A_U02, Ec_1A_U05, Ec_1A_U06, Ec_1A_U08, Ec_1A_U11, Ec_1A_U03 | — | C-2, C-3 | T-A-2, T-A-11, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-6, T-A-8, T-A-3, T-A-5, T-A-1 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Ec_1A_D6/07_K01 The student has the ability to solve the problems analyzed during the classes | Ec_1A_K01 | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-5, T-A-2, T-A-11, T-A-7, T-A-9, T-A-10, T-A-4, T-A-6, T-A-8, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ec_1A_D6/07_W01 Student knows the essence and specificityof accounting units of the sector public finance (JSFP) necessary tointerpret presented in the financial and budgetarystatements information on the progress of thecollection and public spending | 2,0 | Student does not know the essence andaccounting principles of JSFP |
3,0 | Student defines the accounting concept and scope of JSFP | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ec_1A_D6/07_W02 The student knows the principles of documentation, valuation, records and the presentation of information on the implementation of the budget by local government units | 2,0 | Student does not know the rules of registering economic operations concerning the territorial self-governmentunits'; budget and the method of presenting the balance sheet from implementation of the territorial self-government units'; budget |
3,0 | Student knows the general principles of registering some business operations concerning the processes of territorial self-government units'; budget execution and knows general structure of the balance sheeton the implementation of the territorial self-government units'; budget | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Ec_1A_D6/07_W03 The student explains how to obtain information about economic processes taking place inselected JSFPs | 2,0 | The student does not know the ways, methods and tools of obtaining information on the course of phenomena being the subject JSFP accounting |
3,0 | Students will learn about methods and tools of obtaining information about the course of phenomena being the subjectof the project JSFP accounting, but is not always ableto describe how they are used to obtain financial information about the course of processes taking place in the JSFP | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ec_1A_D6/07_U01 Solves accounting and reporting problemsoccurring in the following areas at JSFP | 2,0 | Student is not able to group and include economic operations taking place in JSFP in the accounting accounts and is not able to draw up the financial and budgetary accounts |
3,0 | Student records in theaccounting accounts some economic operations taking place in the JSFP and can to a limited extent prepare reports of these entities | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Ec_1A_D6/07_K01 The student has the ability to solve the problems analyzed during the classes | 2,0 | Student is not able to solve the issues analyzed during the classes |
3,0 | Student has the ability to solve some of the issues analyzed during the course of occupations, and the proposed solutions are generally correct | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość jednostek sektora finansów publicznych i instytucji finansowych, PWE, Warszawa, 2014, co-authors: M.Rydzewska, B. Nadolna
- Augustowska M., Rup W., Komentarz do planu kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych oraz dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego, ODDK, Gdańsk, 2020, XIX
- Krasodomska J., Chłapek K., Krajewska S. redakcja naukowa, Accounting reporting and auditing. Meeting the needs of the information preparers and users, Difin, Warszawa, 2020
Literatura dodatkowa
- Rowan J., Pendlebury M., Public sector accounting, Prentice Hall, London, 2000, 5
- Zysnarska A., Rachunkowość sektora budżetowego z elementami analizy finansowej, ODiDK, Gdańsk, 2019
- Rup W., Wzory księgowań w jednostce budżetowej, ODiDK, Gdańsk, 2019
- Gąsiorek K., Sprawozdawczość budżetowa w praktyce, Infor, Warszawa, 2020
- Motowilczuk I., Środki trwałe w jednostkach sektora publicznego. Ewidencja, amortyzowanie, dokumentowanie, Infor, Warszawa, 2019
- Charytoniuk J., Plan kont dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego - komentarz. Poradnik Rachunkowości Budżetowej, Infor, Warszawa, 2019, nr 8/2019
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, isap.sejm.gov.pl, akytualny tekst aktu
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego, isap.sejm.gov.pl, aktualny tekst aktu
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, isap.sejm.gov.pl, akyualny tekst aktu
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, isap.sejm.gov.pl, aktualny tekst aktu