Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | MS_2A_B12_U01 | Student nabywa umiejętność obsługi różnego typu mikroskopów, prowadzenia diagnostyki mikrobiologicznej oraz umiejętność preparatyki histologicznej |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MS_2A_U03 | Potrafi dobrać właściwe procedury i metody analityczne. Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe i specjalistyczne techniki i narzędzia badawcze właściwe dla mikrobiologii stosowanej i nauk pokrewnych. |
---|
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R2A_U05 | samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia |
---|
R2A_U06 | posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów |
R2A_U07 | ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA2_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA2_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA2_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA2_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-1 | Celem przedmiotu jest zapozanie słuchaczy z specjalistycznymi technikami mikroskopowymi stosowanymi w mikrobiologii stosowanej ze szczególnym uwzględnieniem diagnostyki mikrobiologicznej |
---|
Treści programowe | T-L-1 | Ogólna charakterystyka mikroskopów: optycznego, fluorescencyjnego, konfokalnego, elektronowego oraz sił atomowych.
Prezentacja i omówienie budowy mikroskopu świetlnego i podstawowych zasad optyki (jasne i ciemne pole, kontrast fazowy, kontrast Nomarskiego i Hoffmana).
Pokaz przygotowania preparatów z materiału biologicznego do mikroskopii: optycznej, fluorescencyjnej i konfokalnej i elektronowej.
Mikroskopia fluorescencyjna
- wprowadzenie do zagadnienia mikroskopii fluorescencyjnej,
- rodzaje mikroskopów fluorescencyjnych,
- filtry fluorescencyjne i źródła światła wykorzystywane w obrazowaniu,
- pokaz metod barwienia z wykorzystaniem oranżu akrydyny, DAPI, SYBR Green,
- przygotowywanie preparatów oraz ich obrazowanie,
- immunofluorescencja,
- autofluorescencja
- analiza uzyskanych obrazów fluorescencji.
Mikroskopia konfokalna
- zasady działania mikroskopu konfokalnego,
- zastosowanie,
- obrazowanie.
Mikroskopia elektronowa
- wprowadzenie do zagadnienia mikroskopii elektronowej,
- budowa i zasada działania,
- podstawy fizyczne.
- rodzaje mikroskopów elektronowych.
Mikroskopia sił atomowych:
- historia mikroskopii AFM,
- elementy składowe mikroskopu AFM,
- metody obrazowania próbek,
- możliwości wykorzystania mikroskopii AFM. |
---|
Metody nauczania | M-2 | Pokaz specjalisycznych technik |
---|
M-3 | Wykład konwersatoryjny |
M-1 | Prelekcja |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: ocena za przygotowanie do zajęć
ocena za aktywność na zajęciach |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń - kolokwium |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wykorzystuje podstawowe narzędzia |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |