Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Mikrobiologia stosowana (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii roślinnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Mikrobiologia stosowana
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii roślinnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Wianecki <Marek.Wianecki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy technologii roślinnej powinien znać podstawy biologii, chemii i mikrobiologii żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać sie literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy w zakresie właściwości technologicznych i żywieniowych owoców i warzyw oraz ich przetwarzania z uwzględnieniem zagrożeń mikrobiologicznych.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów roślinnych z uwzględnieniem mikrobiologicznych aspektów ich zagrożeń na poszczególnych etapach produkcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązujacymi.1
T-L-2Technologia produkcji półproduktów na przykładzie przecieru z jabłek i z marchwi.2
T-L-3Technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej.3
T-L-4Technologia produkcji marmolady.2
T-L-5Technologia produkcji soków surowych.2
T-L-6Charakterystyka i ocena właściwości sensorycznych i fizykochemicznych "biosoków".2
T-L-7Technologia produkcji galaretek owocowych.2
T-L-8Charakterystyka suszy warzywnych. Ocena ich własciwosci sensorycznych i fizykochemicznych.2
T-L-9Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.2
T-L-10Ocena jakości ziemniaka w zależnosci od typu i zastosowanej obróbki cieplnej.2
T-L-11Technologia produkcji pieczarek marynowanych.2
T-L-12Wpływ wybranych obróbek technologicznych owoców na zawartość kwasu askorbinowego.2
T-L-13Technologia produkcji warzyw kiszonych.2
T-L-14Technologia produkcji sałatek warzywnych zakwaszanych.2
T-L-15Ocena i porównanie wybranych owoców kandyzowanych.2
30
wykłady
T-W-1Zakres, rola i zadania przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce.2
T-W-2Owoce w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.2
T-W-3Warzywa w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.2
T-W-4Fizyczne i biologiczne metody utrwalania surowców i produktów roślinnych.2
T-W-5Charakterystyka i technologia produkcji wybranych półprzetworów.2
T-W-6Charakterystyka i technologia produkcji dżemów, marmolad i powideł.2
T-W-7Charakterystyka,technologia produkcji i właściwości prozdrowotne soków owocowych i warzywnych.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie literatury10
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów14
A-L-4Konsultacje6
60
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca z literaturą8
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie średniej ocen z ćwiczeń i oceny z wykładu.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C10_W01
Posiada podstawową wiedzę na temat właściwości owoców i warzyw pod wzgledem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego. Zna podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych.
MS_1A_W14R1A_W04, R1A_W07InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-4, T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C10_U09
Student potrafi scharakteryzować surowce roślinne, określić ich przydatność technologiczną oraz zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach.
MS_1A_U09R1A_U05, R1A_U06InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-L-4, T-L-9, T-L-3, T-L-11, T-L-2, T-L-10, T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-L-12, T-L-13, T-L-15, T-L-5, T-L-8, T-L-14M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MS_1A_C10_K01
Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta.
MS_1A_K01, MS_1A_K02, MS_1A_K03, MS_1A_K04, MS_1A_K05R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-L-11, T-L-15, T-L-7, T-L-3, T-L-6, T-L-10, T-L-12, T-L-1, T-L-13, T-L-9, T-L-4, T-L-2, T-L-14, T-L-5, T-L-8, T-W-7, T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-6M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C10_W01
Posiada podstawową wiedzę na temat właściwości owoców i warzyw pod wzgledem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego. Zna podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat właściwości owoców i warzyw pod względem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego oraz podstawowych technologii przetwarzania surowców roslinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych jest niewystarczający.
3,0Zasób wiedzy studenta w wyzej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyzej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student posiada dużą wiedzę na temat właściwości owoców i warzyw pod względem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego oraz bardzo dobrze zna podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C10_U09
Student potrafi scharakteryzować surowce roślinne, określić ich przydatność technologiczną oraz zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować surowców roslinnych i ich przydatności technologicznej oraz jego umiejętności w zaplanowaniu procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobilogicznych na poszczególnych jego etapach są niewystarczające.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyzej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować surowce roślinne i ich przydatność technologicznej oraz jego umiejętności w zaplanowaniu procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach są powyżej standardu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MS_1A_C10_K01
Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta.
2,0Kompetencje studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są nie wystarczające. Student nie potrafi być członkiem i liderem. Nie myśli i nie działa przedsiębiorczo. Nie zachowuje się profesjonalnie i nie rozumie społecznej roli absolwenta.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyzej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są powyżej standardu. Student potrafi być bardzo dobrym członkiem i liderem. Wykazuje dużą aktywność myślenia i działania. Bardzo dobrze rozumie społeczną rolę lidera.

Literatura podstawowa

  1. Jarczyk A., Berdowski J., Przetwórstwo owoców i warzyw cz I i II, Warszawa, 1999
  2. Oszmiański J., Technologia i analiza produktów z owoców i warzyw., Wrocław, 2002
  3. Sikorski Z, Chemia żywności, WNT Warszawa
  4. Pijanowski E. i in., Ogólna technologia żywności, PWNT Warszawa, 1997
  5. Świetlikowska U., Surowce spożywcze, SGGW Warszawa, 2006
  6. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Technologia produktów owocowo-warzywnych. cz. I., Warszawa, 1973
  7. Pijanowski E., Mrożewski S., Horubała A., Jarczyk A., Drzazga B., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz. II., Warszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Krełowska-Kułas M., Badanie jakości produktów spożywczych, Warszawa, 1993
  2. Drzazga A., Analiza technologiczna w przetwórstwie owoców i warzyw., Warszawa, 1995
  3. Lempka A, Towaroznawstwo produktów spożywczych, Warszawa, 1985
  4. Zalewski S., Podstawy technologii gastronomicznej., Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązujacymi.1
T-L-2Technologia produkcji półproduktów na przykładzie przecieru z jabłek i z marchwi.2
T-L-3Technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej.3
T-L-4Technologia produkcji marmolady.2
T-L-5Technologia produkcji soków surowych.2
T-L-6Charakterystyka i ocena właściwości sensorycznych i fizykochemicznych "biosoków".2
T-L-7Technologia produkcji galaretek owocowych.2
T-L-8Charakterystyka suszy warzywnych. Ocena ich własciwosci sensorycznych i fizykochemicznych.2
T-L-9Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.2
T-L-10Ocena jakości ziemniaka w zależnosci od typu i zastosowanej obróbki cieplnej.2
T-L-11Technologia produkcji pieczarek marynowanych.2
T-L-12Wpływ wybranych obróbek technologicznych owoców na zawartość kwasu askorbinowego.2
T-L-13Technologia produkcji warzyw kiszonych.2
T-L-14Technologia produkcji sałatek warzywnych zakwaszanych.2
T-L-15Ocena i porównanie wybranych owoców kandyzowanych.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres, rola i zadania przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce.2
T-W-2Owoce w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.2
T-W-3Warzywa w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.2
T-W-4Fizyczne i biologiczne metody utrwalania surowców i produktów roślinnych.2
T-W-5Charakterystyka i technologia produkcji wybranych półprzetworów.2
T-W-6Charakterystyka i technologia produkcji dżemów, marmolad i powideł.2
T-W-7Charakterystyka,technologia produkcji i właściwości prozdrowotne soków owocowych i warzywnych.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie literatury10
A-L-3Przygotowanie do kolokwiów14
A-L-4Konsultacje6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach15
A-W-2Samodzielna praca z literaturą8
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem4
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C10_W01Posiada podstawową wiedzę na temat właściwości owoców i warzyw pod wzgledem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego. Zna podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_W14Ma niezbędną wiedzę w zakresie podstaw technologii produktów pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie właściwości technologicznych i żywieniowych owoców i warzyw oraz ich przetwarzania z uwzględnieniem zagrożeń mikrobiologicznych.
Treści programoweT-W-3Warzywa w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.
T-W-2Owoce w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.
T-W-6Charakterystyka i technologia produkcji dżemów, marmolad i powideł.
T-W-5Charakterystyka i technologia produkcji wybranych półprzetworów.
T-W-7Charakterystyka,technologia produkcji i właściwości prozdrowotne soków owocowych i warzywnych.
T-W-4Fizyczne i biologiczne metody utrwalania surowców i produktów roślinnych.
T-W-1Zakres, rola i zadania przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce.
Metody nauczaniaM-1Wykłady z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie średniej ocen z ćwiczeń i oceny z wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat właściwości owoców i warzyw pod względem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego oraz podstawowych technologii przetwarzania surowców roslinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych jest niewystarczający.
3,0Zasób wiedzy studenta w wyzej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyzej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu zauważalnych błędów.
5,0Student posiada dużą wiedzę na temat właściwości owoców i warzyw pod względem ich znaczenia technologicznego i zdrowotnego oraz bardzo dobrze zna podstawowe technologie przetwarzania surowców roślinnych z uwzględnieniem ich aspektów mikrobiologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C10_U09Student potrafi scharakteryzować surowce roślinne, określić ich przydatność technologiczną oraz zaplanować proces produkcyjny z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_U09Potrafi ocenić przydatność technologiczną surowców roślinnych i zwierzęcych, zaproponować metody ich przetwarzania, oraz dobrać metody analityczne niezbędne do oceny jakości wytworzonych produktów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów roślinnych z uwzględnieniem mikrobiologicznych aspektów ich zagrożeń na poszczególnych etapach produkcji.
Treści programoweT-L-4Technologia produkcji marmolady.
T-L-9Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.
T-L-3Technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej.
T-L-11Technologia produkcji pieczarek marynowanych.
T-L-2Technologia produkcji półproduktów na przykładzie przecieru z jabłek i z marchwi.
T-L-10Ocena jakości ziemniaka w zależnosci od typu i zastosowanej obróbki cieplnej.
T-L-7Technologia produkcji galaretek owocowych.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązujacymi.
T-L-6Charakterystyka i ocena właściwości sensorycznych i fizykochemicznych "biosoków".
T-L-12Wpływ wybranych obróbek technologicznych owoców na zawartość kwasu askorbinowego.
T-L-13Technologia produkcji warzyw kiszonych.
T-L-15Ocena i porównanie wybranych owoców kandyzowanych.
T-L-5Technologia produkcji soków surowych.
T-L-8Charakterystyka suszy warzywnych. Ocena ich własciwosci sensorycznych i fizykochemicznych.
T-L-14Technologia produkcji sałatek warzywnych zakwaszanych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować surowców roslinnych i ich przydatności technologicznej oraz jego umiejętności w zaplanowaniu procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobilogicznych na poszczególnych jego etapach są niewystarczające.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyzej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować surowce roślinne i ich przydatność technologicznej oraz jego umiejętności w zaplanowaniu procesu produkcyjnego z jednoczesnym oszacowaniem zagrożeń mikrobiologicznych na poszczególnych jego etapach są powyżej standardu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMS_1A_C10_K01Student ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. Potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie społeczną rolę absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMS_1A_K01Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia .
MS_1A_K02Ma świadomość ważności przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności płci, poglądów i kultur.
MS_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Umie postępować w stanach zagrożenia.
MS_1A_K04Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy indywidualnie i w zespole.
MS_1A_K05Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy w zakresie właściwości technologicznych i żywieniowych owoców i warzyw oraz ich przetwarzania z uwzględnieniem zagrożeń mikrobiologicznych.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie zasad technologii wytwarzania produktów roślinnych z uwzględnieniem mikrobiologicznych aspektów ich zagrożeń na poszczególnych etapach produkcji.
Treści programoweT-L-11Technologia produkcji pieczarek marynowanych.
T-L-15Ocena i porównanie wybranych owoców kandyzowanych.
T-L-7Technologia produkcji galaretek owocowych.
T-L-3Technologia produkcji mrożonki warzywnej trzyskładnikowej.
T-L-6Charakterystyka i ocena właściwości sensorycznych i fizykochemicznych "biosoków".
T-L-10Ocena jakości ziemniaka w zależnosci od typu i zastosowanej obróbki cieplnej.
T-L-12Wpływ wybranych obróbek technologicznych owoców na zawartość kwasu askorbinowego.
T-L-1Ćwiczenia wprowadzające. Zapoznanie z przepisami BHP, z zasadami wykonywania ćwiczeń i regułami na nich obowiązujacymi.
T-L-13Technologia produkcji warzyw kiszonych.
T-L-9Technologia produkcji kompotu z owoców ziarnkowych.
T-L-4Technologia produkcji marmolady.
T-L-2Technologia produkcji półproduktów na przykładzie przecieru z jabłek i z marchwi.
T-L-14Technologia produkcji sałatek warzywnych zakwaszanych.
T-L-5Technologia produkcji soków surowych.
T-L-8Charakterystyka suszy warzywnych. Ocena ich własciwosci sensorycznych i fizykochemicznych.
T-W-7Charakterystyka,technologia produkcji i właściwości prozdrowotne soków owocowych i warzywnych.
T-W-2Owoce w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.
T-W-5Charakterystyka i technologia produkcji wybranych półprzetworów.
T-W-1Zakres, rola i zadania przetwórstwa owocowo-warzywnego w Polsce.
T-W-3Warzywa w przetwórstwie spożywczym - właściwości i kierunki wykorzystania.
T-W-4Fizyczne i biologiczne metody utrwalania surowców i produktów roślinnych.
T-W-6Charakterystyka i technologia produkcji dżemów, marmolad i powideł.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne w zespołach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-1Wykłady z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie czterech ocen cząstkowych z kolokwiów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu na podstawie średniej ocen z ćwiczeń i oceny z wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są nie wystarczające. Student nie potrafi być członkiem i liderem. Nie myśli i nie działa przedsiębiorczo. Nie zachowuje się profesjonalnie i nie rozumie społecznej roli absolwenta.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyzej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie podnoszenia swojej wiedzy i samokształcenia się, a także odpowiedzialności za swoją pracę są powyżej standardu. Student potrafi być bardzo dobrym członkiem i liderem. Wykazuje dużą aktywność myślenia i działania. Bardzo dobrze rozumie społeczną rolę lidera.