Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)

Sylabus przedmiotu Kalkulacja produkcji i rachunkowość w przemyśle spożywczym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kalkulacja produkcji i rachunkowość w przemyśle spożywczym
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 39 3,00,50zaliczenie
konwersatoriaK7 39 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student,który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu kalkulacja produkcji i rachunkowośc w przemyśle spożywczym powienien znac podstawy matematyki, statystyki, ekonomiki i zarządzania, maszynoznawstwa oraz miec wiedzę w zakresie technologii przetwarzania żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego.
W-2Student umie wykonywac obliczenia i dokonywac anzliz zagadnień inżynierskich. Potrafi samodzielnie wyszukiwa i korzystac z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwa się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin1
T-K-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.2
T-K-3Kalkulacja wsadu surowcowego.2
T-K-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.3
T-K-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).21
T-K-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.2
T-K-7Rachunek kosztów.4
T-K-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów2
T-K-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.1
T-K-10Podsumowanie1
39
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne1
T-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym2
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębior-stwach branży spożywczej.7
T-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.5
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji13
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji2
T-W-7Przedstawienie problematyki Rozrachunków i rozliczeń2
T-W-8Sprawozdawczość finansowa6
T-W-9Podsumowania1
39

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach39
A-K-2Studiowanie literatury17
A-K-3Realizacja zadania projektowego.30
A-K-4Konsultacje4
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach39
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie projektu25
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Zaliczenie2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Metoda projektów
M-4Cwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C18tiz_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
TZiZ_1A_W17, TZiZ_1A_W18, TZiZ_1A_W19, TZiZ_1A_W22R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W07, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-2, C-1T-K-5, T-K-4, T-W-5, T-K-2, T-K-7, T-K-3, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-K-1, T-W-9, T-K-8, T-K-10, T-K-6, T-W-1, T-K-9, T-W-6, T-W-8M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C18tiz_U01
W sposób poprawny student planuje, kalkuluje i rozlicza proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zwweryfikowac poprawnoś wyliczeń.
TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U19, TZiZ_1A_U18, TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U24, TZiZ_1A_U29, TZiZ_1A_U25, TZiZ_1A_U03, TZiZ_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, R1A_U08InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1T-K-3, T-K-1, T-K-4, T-K-7, T-K-6, T-K-9, T-K-2, T-K-10, T-K-5, T-K-8M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_C18tiz_K01
Ma świadomośc posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę ,której skutki potrafi ocenic. Potrafi przyjmowac zależnie od potrzeb różne role w zespole. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje sie w sposób profesjonalny.
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K04, TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K06R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-K-9, T-K-4, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-K-10, T-K-1, T-W-7, T-K-8, T-K-5, T-W-6, T-W-2, T-W-9, T-K-2, T-K-3, T-K-6, T-K-7, T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C18tiz_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
2,0
3,0Student opanował większośc zagadnień związanych z rachunkowościa i kalkulacią produkcji w przemyśle spożywczym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C18tiz_U01
W sposób poprawny student planuje, kalkuluje i rozlicza proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zwweryfikowac poprawnoś wyliczeń.
2,0
3,0Student opanował większoś zagadnień z zakresu plannowania, kalkulowania i rozliczania produkcji w róznych branżach przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_C18tiz_K01
Ma świadomośc posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę ,której skutki potrafi ocenic. Potrafi przyjmowac zależnie od potrzeb różne role w zespole. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje sie w sposób profesjonalny.
2,0
3,0Student wykazuje umiarkowane zaangażowanie w proces nauki. Wykazuje minimalne zaangazowanie w pracy zespołowej. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych analiz i wniosków z nich płynących.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa, Podstawy rachunkowości. Aspekty teoretyczne i praktyczne, PWN, 2009
  2. Warnecke H.J. i in, Rachunek kosztów dla inżynierów, WNT, 2003
  3. Ewa Śnieżek, Wprowadzenie do rachunkowości. Podręcznik z przykładami zadaniami i testami, Wolters Kluwer, 2009
  4. Amir D. Aczel, Statystyka w zarządzaniu, PWN, 2011
  5. Olchowicz Irena, Podstawy rachunkowości, Difin, 2009
  6. Bartel Teresa, Chałupczak Jolanta, Potulska Ewa, Zasady rachunkowości zbiór zadań, ODDK, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Dziennik Gazeta Prawna, 2012
  2. Rzeczpospolita, 2012

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin1
T-K-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.2
T-K-3Kalkulacja wsadu surowcowego.2
T-K-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.3
T-K-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).21
T-K-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.2
T-K-7Rachunek kosztów.4
T-K-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów2
T-K-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.1
T-K-10Podsumowanie1
39

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne1
T-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym2
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębior-stwach branży spożywczej.7
T-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.5
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji13
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji2
T-W-7Przedstawienie problematyki Rozrachunków i rozliczeń2
T-W-8Sprawozdawczość finansowa6
T-W-9Podsumowania1
39

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach39
A-K-2Studiowanie literatury17
A-K-3Realizacja zadania projektowego.30
A-K-4Konsultacje4
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach39
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Przygotowanie projektu25
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Zaliczenie2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C18tiz_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie podstaw rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki branży spożywczej oraz metod kalkulacji produkcji produktów różnych branż przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W17Ma podstawową wiedzę na temat wpływu operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna zasady doboru surowców i metod produkcji, kształtowania właściwości funkcjonalnych i odżywczych oraz zasady projektowania produktów spożywczych. Ma wiedzę o metodach kalkulacji kosztów produkcji oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości.
TZiZ_1A_W18Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczania surowców i produktów spożywczych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie materiałów do produkcji opakowań, ich podziału, oceny, certyfikacji, oznakowania oraz doboru. Zna podstawowe systemy pakowania żywności.
TZiZ_1A_W19Ma podstawową wiedzę na temat pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
Treści programoweT-K-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).
T-K-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji
T-K-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.
T-K-7Rachunek kosztów.
T-K-3Kalkulacja wsadu surowcowego.
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębior-stwach branży spożywczej.
T-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym
T-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.
T-W-7Przedstawienie problematyki Rozrachunków i rozliczeń
T-K-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin
T-W-9Podsumowania
T-K-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów
T-K-10Podsumowanie
T-K-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne
T-K-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji
T-W-8Sprawozdawczość finansowa
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował większośc zagadnień związanych z rachunkowościa i kalkulacią produkcji w przemyśle spożywczym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C18tiz_U01W sposób poprawny student planuje, kalkuluje i rozlicza proces produkcyjny w różnych branżach przemysłu spożywczego. Potrafi zwweryfikowac poprawnoś wyliczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZiZ_1A_U19Potrafi zaprojektować produkt spożywczy o pożądanej charakterystyce z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego.
TZiZ_1A_U18Potrafi zaplanować proces produkcyjny przetworów spożywczych i skalkulować koszty ich wytwarzania.
TZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U24Stosuje zasady bhp i higieny pracy.
TZiZ_1A_U29Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie problemów zawodowych.
TZiZ_1A_U25Potrafi przy formułowaniu, rozwiązywaniu problemów technologicznych dostrzegać ich aspekty pozatechniczne w tym, środowiskowe, ekonomiczne i prawne.
TZiZ_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania oraz przedstawić je w formie werbalnej (prezentacji) w języku polskim i obcym.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
Treści programoweT-K-3Kalkulacja wsadu surowcowego.
T-K-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin
T-K-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.
T-K-7Rachunek kosztów.
T-K-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.
T-K-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.
T-K-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.
T-K-10Podsumowanie
T-K-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).
T-K-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów
Metody nauczaniaM-3Metoda projektów
M-4Cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował większoś zagadnień z zakresu plannowania, kalkulowania i rozliczania produkcji w róznych branżach przemysłu spożywczego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_C18tiz_K01Ma świadomośc posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę ,której skutki potrafi ocenic. Potrafi przyjmowac zależnie od potrzeb różne role w zespole. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje sie w sposób profesjonalny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie podstaw rachunkowości w przemyśle spożywczym.
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie planowania, kalkulowania i rozliczenia kosztów produkcji w różnych branżach przemyśłu spożywczego.
Treści programoweT-K-9Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa.
T-K-4Kalkulacja kosztu maszynogodziny urządzeń wykorzystywanych w procesach technologicznych.
T-W-5Rachunek kosztów. Omówienie kalkulacji podziałowej (kalkulacja podziałowa prosta, podziałowa współczynnikowa, podziałowa odjemna) i kalkulacji doliczeniowej. Omówienie problematyki wielostopniowości rachunku kalkulacyjnego oraz możliwości łączenia różnych odmian kalkulacji
T-W-4Charakterystyka kosztów przedsiębiorstwa w układzie rodzajowym i według miejsc powstawania kosztów.
T-W-8Sprawozdawczość finansowa
T-K-10Podsumowanie
T-K-1Cwiczenie wprowadzające, regulamin
T-W-7Przedstawienie problematyki Rozrachunków i rozliczeń
T-K-8Analiza kosztów – dynamika i struktura kosztów
T-K-5Kalkulacja kosztów produkcji na wybranych przykładach branży spożywczej (mięsna, rybna, mleczarska, piekarnicza, owocowo-warzywna, cukiernicza).
T-W-6Prezentacja zagadnień związanych z metodami i terminami inwentaryzacji
T-W-2Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym
T-W-9Podsumowania
T-K-2Omówienie problematyki wyliczania bilansu wsadu i uzysku w różnych branżach przemysłu spożywczego.
T-K-3Kalkulacja wsadu surowcowego.
T-K-6Zakres i zasady rachunkowości w przemyśle spożywczym.
T-K-7Rachunek kosztów.
T-W-1Cel przedmiotu, tresci programowe, efekty i kompetencje połeczne
T-W-3Omówienie zagadnień dotyczących aktywów trwałych i obrotowych w przedsiębior-stwach branży spożywczej.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Wykład konwersatoryjny
M-4Cwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Praca przeglądowa dotyczaca wybranej problematyki z zakresu rachunkowości.
S-2Ocena podsumowująca: Projekt kalkulacji i rozliczenia kosztów produkcji na przykładzie wybranego produktu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje umiarkowane zaangażowanie w proces nauki. Wykazuje minimalne zaangazowanie w pracy zespołowej. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych analiz i wniosków z nich płynących.
3,5
4,0
4,5
5,0