Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienia (S3)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK7 40 4,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Toksyny organizmów wodnych i lądowych, Mikrobiologia stosowana,Technologia żywności,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom bezpieczeństwa żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Historia rozwoju wiedzy o bezpieczeństwie żywności3
T-K-2Regulacje prawne oraz organizacja nadzoru nad żywnością w Polsce, UE i Świecie4
T-K-3Zagrożenia i metody zapewnienia bezpieczeństwa żywności na etapach uprawy, hodowli, przetwarzania, transportu i przechowywania5
T-K-4Czynniki fizyczne zagrażające bezpieczeństwu żywności3
T-K-5Biologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności7
T-K-6Chemiczne czynniki zagrożenia bezpieczeństwa żywności15
T-K-7Etyka zawodowa, a bezpieczeństwo żywności3
40

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach40
A-K-2studia literaturty związanej z przedmiotem30
A-K-3przygotowanie pracy i prezentacji na wybrany temat30
A-K-4przygotowanie się do egzaminu i egzamin20
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, referat, prezentacja multimedialna, dyskusja związana z tematem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena referatu i prezentacji oraz aktywności w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻS3_3A_C.7.3_W01
Student zna przepisy krajowe, unijne i światowe związane z bezpieczeństwem żywności. Potrafi definiować, scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać przyczyny ich obecności oraz wskazać metody zapobiegania zgrożeniom bezpieczeństwa żywności. Student posiada wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, jest w stanie wybrać odpowiednie działania w celu oceny bezpieczeństwa żywności.
TŻS3_3A_W01, TŻS3_3A_W02, TŻS3_3A_W03, TŻS3_3A_W04C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻS3_3A_C.7.3_U01
Umie wyszukiwać informacje źródłowe, weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę, sformułować i uzasadnić wnioski, opracować zdobyte informacje i przedstawić je w formie pisemnej lub ustnej, w języku polskim lub angielskim stosując właściwą terminologię
TŻS3_3A_U01, TŻS3_3A_U02, TŻS3_3A_U03, TŻS3_3A_U04, TŻS3_3A_U05C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TŻS3_3A_C.7.3_K01
Wykazuje dbałość o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z bezpieczeństwem żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad w produkcji żywności, jest kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań problemów, jest zdolny do popularyzacji wiedzy w zakresie bezpieczeństwa żywności
TŻS3_3A_K01, TŻS3_3A_K02, TŻS3_3A_K03, TŻS3_3A_K04C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻS3_3A_C.7.3_W01
Student zna przepisy krajowe, unijne i światowe związane z bezpieczeństwem żywności. Potrafi definiować, scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać przyczyny ich obecności oraz wskazać metody zapobiegania zgrożeniom bezpieczeństwa żywności. Student posiada wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, jest w stanie wybrać odpowiednie działania w celu oceny bezpieczeństwa żywności.
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, nie potrafi scharakteryzować organizmów i substancji niebezpiecznych oraz metod zapobiegania bezpieczeństwu żywności
3,0Student zna pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych zagrażających bezpieczeństwu żywności oraz potrafi dobrać i zaproponować metody przeciwdziałania zagrożeniu, zna przepisy prawne obowiązujące w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻS3_3A_C.7.3_U01
Umie wyszukiwać informacje źródłowe, weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę, sformułować i uzasadnić wnioski, opracować zdobyte informacje i przedstawić je w formie pisemnej lub ustnej, w języku polskim lub angielskim stosując właściwą terminologię
2,0Student nie posiada wymaganych umiejętności
3,0Student umie wyszukiwać informacje źródłowe, potrafi weryfikować ich przydatność, przeprowadzać ich analizę i krytyczną dyskusję, sformułować i uzasadnić wnioski oraz przedstawić informacje w języku angielskim i polskim
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TŻS3_3A_C.7.3_K01
Wykazuje dbałość o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z bezpieczeństwem żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad w produkcji żywności, jest kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań problemów, jest zdolny do popularyzacji wiedzy w zakresie bezpieczeństwa żywności
2,0Student nie dba o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności
3,0Student stale rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji,analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności, przekazuje je innym i podejmuje chętnie dyskusję
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
  2. Dąbrowski W.M., Sikorski Z.E. (ed.), Toxins in Food, CRC Press, Boca Raton London New York, 2005
  3. N.A. Botsoglou, D.J. Fletouris, Drug residues in foods : pharmacology, food safety, and analysis, Dekker, New York, 2001
  4. Ozimek I., Bezpieczeństwo żywności w aspekcie ochrony konsumenta w Polsce, Wyd. SGGW, Warszawa, 2006
  5. de Vries J. [ed.], Food Safety and Toxicity, CRC Press, Boca Raton New York London Tokyo, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Gertig H., Żywność, a zdrowie. Podręcznik dla studentów, Wyd. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1996, I
  2. Ayres J.C., Kirschman J.C. (ed.), Impact of Toxicology on Food Processing, AVI Publishing Company, Inc., Westport Connecticut, 1981
  3. Czasopisma: Bezpieczna żywność, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Przemysł Spożywczy; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Historia rozwoju wiedzy o bezpieczeństwie żywności3
T-K-2Regulacje prawne oraz organizacja nadzoru nad żywnością w Polsce, UE i Świecie4
T-K-3Zagrożenia i metody zapewnienia bezpieczeństwa żywności na etapach uprawy, hodowli, przetwarzania, transportu i przechowywania5
T-K-4Czynniki fizyczne zagrażające bezpieczeństwu żywności3
T-K-5Biologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności7
T-K-6Chemiczne czynniki zagrożenia bezpieczeństwa żywności15
T-K-7Etyka zawodowa, a bezpieczeństwo żywności3
40

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach40
A-K-2studia literaturty związanej z przedmiotem30
A-K-3przygotowanie pracy i prezentacji na wybrany temat30
A-K-4przygotowanie się do egzaminu i egzamin20
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_C.7.3_W01Student zna przepisy krajowe, unijne i światowe związane z bezpieczeństwem żywności. Potrafi definiować, scharakteryzować organizmy i substancje niebezpieczne, które mogą wystąpić w żywności, potrafi wskazać przyczyny ich obecności oraz wskazać metody zapobiegania zgrożeniom bezpieczeństwa żywności. Student posiada wiedzę o surowcach i produktach spożywczych, jest w stanie wybrać odpowiednie działania w celu oceny bezpieczeństwa żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z obszaru nauk humanistycznych lub społecznych pozwalającą doskonalić warsztat dydaktyczny oraz kształtować światopogląd.
TŻS3_3A_W02Ma rozszerzoną znajomość języka obcego umożliwiającą korzystanie ze specjalistycznego piśmiennictwa o zasięgu światowym oraz kontakty z zagranicznymi ośrodkami naukowymi.
TŻS3_3A_W03Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę dotyczącą tradycyjnych i nowych surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz nowoczesnych metod ich przetwarzania i utrwalania.
TŻS3_3A_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom bezpieczeństwa żywności
Treści programoweT-K-1Historia rozwoju wiedzy o bezpieczeństwie żywności
T-K-2Regulacje prawne oraz organizacja nadzoru nad żywnością w Polsce, UE i Świecie
T-K-3Zagrożenia i metody zapewnienia bezpieczeństwa żywności na etapach uprawy, hodowli, przetwarzania, transportu i przechowywania
T-K-4Czynniki fizyczne zagrażające bezpieczeństwu żywności
T-K-5Biologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-K-6Chemiczne czynniki zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-K-7Etyka zawodowa, a bezpieczeństwo żywności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, referat, prezentacja multimedialna, dyskusja związana z tematem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena referatu i prezentacji oraz aktywności w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, nie potrafi scharakteryzować organizmów i substancji niebezpiecznych oraz metod zapobiegania bezpieczeństwu żywności
3,0Student zna pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać charakterystykę organizmów i substancji niebezpiecznych zagrażających bezpieczeństwu żywności oraz potrafi dobrać i zaproponować metody przeciwdziałania zagrożeniu, zna przepisy prawne obowiązujące w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_C.7.3_U01Umie wyszukiwać informacje źródłowe, weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę, sformułować i uzasadnić wnioski, opracować zdobyte informacje i przedstawić je w formie pisemnej lub ustnej, w języku polskim lub angielskim stosując właściwą terminologię
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_U01Posiada umiejętność krytycznej oceny tekstów i wyników badań naukowych, pozwalającej na formułowanie nowych koncepcji.
TŻS3_3A_U02Posiada umiejętność samodzielnego posługiwania się nowoczesnymi technikami i narzędziami badawczymi.
TŻS3_3A_U03Posiada umiejętność pracy w zespole badawczym.
TŻS3_3A_U04Posiada umiejętność wykorzystania nabytej wiedzy w zakresie technologii żywności i żywienia zarówno do celów naukowych jak i praktycznych.
TŻS3_3A_U05Posiada umiejętność przekazywania wiedzy naukowej (wykładania, referowania) na poziomie popularnym i podstawowym akademickim.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom bezpieczeństwa żywności
Treści programoweT-K-1Historia rozwoju wiedzy o bezpieczeństwie żywności
T-K-2Regulacje prawne oraz organizacja nadzoru nad żywnością w Polsce, UE i Świecie
T-K-3Zagrożenia i metody zapewnienia bezpieczeństwa żywności na etapach uprawy, hodowli, przetwarzania, transportu i przechowywania
T-K-4Czynniki fizyczne zagrażające bezpieczeństwu żywności
T-K-5Biologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-K-6Chemiczne czynniki zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-K-7Etyka zawodowa, a bezpieczeństwo żywności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, referat, prezentacja multimedialna, dyskusja związana z tematem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena referatu i prezentacji oraz aktywności w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganych umiejętności
3,0Student umie wyszukiwać informacje źródłowe, potrafi weryfikować ich przydatność, przeprowadzać ich analizę i krytyczną dyskusję, sformułować i uzasadnić wnioski oraz przedstawić informacje w języku angielskim i polskim
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTŻS3_3A_C.7.3_K01Wykazuje dbałość o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień związanych z bezpieczeństwem żywności, ma świadomość zagrożeń dla zdrowia konsumenta w wypadku nie przestrzegania zasad w produkcji żywności, jest kreatywny w poszukiwaniu rozwiązań problemów, jest zdolny do popularyzacji wiedzy w zakresie bezpieczeństwa żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTŻS3_3A_K01Ma pełną odpowiedzialność za pracę własną i innych osób
TŻS3_3A_K02Ma samokrytycyzm w pracy twórczej
TŻS3_3A_K03Ma nawyk poszukiwania i wdrażania nowych rozwiązań badawczych/ praktycznych w zakresie technologii żywności i żywienia
TŻS3_3A_K04Ma świadomość konieczności stosowania kodeksu zasad etycznych w pracy naukowej oraz dobrych obyczajów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników biologicznych, chemicznych i fizycznych wpływających na bezpieczeństwo żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom bezpieczeństwa żywności
Treści programoweT-K-1Historia rozwoju wiedzy o bezpieczeństwie żywności
T-K-2Regulacje prawne oraz organizacja nadzoru nad żywnością w Polsce, UE i Świecie
T-K-3Zagrożenia i metody zapewnienia bezpieczeństwa żywności na etapach uprawy, hodowli, przetwarzania, transportu i przechowywania
T-K-4Czynniki fizyczne zagrażające bezpieczeństwu żywności
T-K-5Biologiczne zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-K-6Chemiczne czynniki zagrożenia bezpieczeństwa żywności
T-K-7Etyka zawodowa, a bezpieczeństwo żywności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, referat, prezentacja multimedialna, dyskusja związana z tematem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena referatu i prezentacji oraz aktywności w dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: egzamin końcowy ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o dalszy rozwój wiedzy i umiejętności
3,0Student stale rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji,analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności, przekazuje je innym i podejmuje chętnie dyskusję
3,5
4,0
4,5
5,0