Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)
specjalność: Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych

Sylabus przedmiotu Formulacja kosmetyków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Formulacja kosmetyków
Specjalność Technologia organiczna leków, kosmetyków i środków pomocniczych
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z chemii organicznej i nieorganicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z technologią otrzymywania różnych formulacji kosmetycznych i określania ich właściwości fizykochemicznych i użytkowych
C-2zapozanie studentów z segmentacją wyrobów kosmetycznych
C-3ukształtowanie umiejętności sporządzania formulacji kosmetycznych oraz możliwości kontrolowania ich własciwości fizykochemicznych
C-4uksztaltowanie umiejętności stosowania nazewnictwa kosmetycznego oraz sporządzania etykiety kosmetyku

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Mydła alkaliczne, metaliczne, glicerynowe – otrzymywanie i charakterystyka.5
T-L-2Płynne preparaty do mycia – szampony, mydła w płynie, płyny do kąpieli. Ocena właściwości pianotwórczych i stabilności piany, podstawowych właściwości fizykochemicznych – pH, chlorki, czynniki chelatujące.5
T-L-3Recepturowanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne, toniki i ocena jakości. Rozpuszczalniki w kosmetyce.5
T-L-4Wykonanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Obliczenia w technologii kosmetycznej. Obliczenia wykorzystywane w recepturze kosmetyku. Obliczanie wymaganego HLB dla fazy olejowej i dobór emulgatora i ocena jakości emulsji.5
T-L-5Wykonanie różnych form kosmetyków kolorowych - do makijażu oczu, ust, paznokci5
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia15
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne. Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody podające. Udostępniane studentowi przez prowadzącego, materiały wraz z instrukcją dotyczące ćwiczeń laboratoryjnych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (forma ustna)
S-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego
S-4Ocena formująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-14_W01
Student charakteryzuje grupy produktów kosmetycznych ; jest w stanie odpowiednio dobrać składniki ze względu na postać kosmetyku i jego przeznaczenie; opisuje i wyjaśnia metody produkcji kosmetyków oraz czynniki wpływające na ich trwałość; Student wskazuje najważniejsze kierunki rozwoju w zakresie zasad wytwarzania kosmetyków;
TCH_2A_W01, TCH_2A_W04C-1, C-2T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D03-14_U01
Student umie dobierać odpowiednie surowce i metodę do wytwarzania poszczególnych formulacji kosmetycznych; student wykonuje różne formulacje kosmetyczne i określa właściwości fizykochemiczne i użytkowe otrzymanego kosmetyku;
TCH_2A_U03, TCH_2A_U01C-4T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-2M-1S-1, S-4, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-14_W01
Student charakteryzuje grupy produktów kosmetycznych ; jest w stanie odpowiednio dobrać składniki ze względu na postać kosmetyku i jego przeznaczenie; opisuje i wyjaśnia metody produkcji kosmetyków oraz czynniki wpływające na ich trwałość; Student wskazuje najważniejsze kierunki rozwoju w zakresie zasad wytwarzania kosmetyków;
2,0
3,0Student objaśnia zwiazek pomiędzy formą kosmetyku a jego stanem fizykochemicznym; potrafi częściowo wymienić czynniki wpływajce na trwałość różnych form kosmetycznych oraz wskazać najwazniejsze kierunki w zakresie rozwoju kosmetyku;
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D03-14_U01
Student umie dobierać odpowiednie surowce i metodę do wytwarzania poszczególnych formulacji kosmetycznych; student wykonuje różne formulacje kosmetyczne i określa właściwości fizykochemiczne i użytkowe otrzymanego kosmetyku;
2,0
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego dobrać surowce i metodę wytwarzania formulacji kosmetycznych; wykonuje prawidłowo niektóre formulacje kosmetyczne i potrafi zcharakteryzować niektóre właściwości fizykochemiczne;
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alicja Marzec, Chemia kosmetyków, surowce, półprodukty, preparatyka wyrobów, TNOiK, Toruń, 2009, 3
  2. Wiesław Malinka, Zarys chemii kosmetycznej, Volumed, Wrocław, 1999, 1
  3. Janina Marcinkiewicz-Salmonowiczowa, Zarys chemii i technologii kosmetyków, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 1995
  4. Władysław Brud, Ryszard Glinka, Technologia kosmetyków : wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawicza MA, Łódź, 2001, 1

Literatura dodatkowa

  1. Marcin Molski, Chemia Piękna Tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2021
  2. http://ec.europa.eu/consumers/cosmetics/cosing/, 2011
  3. Uri Zoller, Handbook and detergents. Part E: Applications, CRC Press Taylor&Francis Group, 2009, Surfactant Science Series: 141
  4. Linda D. Rhein, Mitchell L. Schlossman, Ponisseril Somasundaran, Surfactants in personal care products and decorative cosmetics, Taylor & Francis eBooks, 2020, 3, Surfactant Science Series: 135
  5. Kirk-Othmer, Chemical Technology of Cosmetics, John Willey and sons, Hoboken New Jersey, 2013

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Mydła alkaliczne, metaliczne, glicerynowe – otrzymywanie i charakterystyka.5
T-L-2Płynne preparaty do mycia – szampony, mydła w płynie, płyny do kąpieli. Ocena właściwości pianotwórczych i stabilności piany, podstawowych właściwości fizykochemicznych – pH, chlorki, czynniki chelatujące.5
T-L-3Recepturowanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne, toniki i ocena jakości. Rozpuszczalniki w kosmetyce.5
T-L-4Wykonanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Obliczenia w technologii kosmetycznej. Obliczenia wykorzystywane w recepturze kosmetyku. Obliczanie wymaganego HLB dla fazy olejowej i dobór emulgatora i ocena jakości emulsji.5
T-L-5Wykonanie różnych form kosmetyków kolorowych - do makijażu oczu, ust, paznokci5
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie się do zaliczenia15
A-L-3Przygotowanie sprawozdań10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-14_W01Student charakteryzuje grupy produktów kosmetycznych ; jest w stanie odpowiednio dobrać składniki ze względu na postać kosmetyku i jego przeznaczenie; opisuje i wyjaśnia metody produkcji kosmetyków oraz czynniki wpływające na ich trwałość; Student wskazuje najważniejsze kierunki rozwoju w zakresie zasad wytwarzania kosmetyków;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W01Absolwent posiada pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz metod charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
TCH_2A_W04Absolwent posiada pogłębioną wiedzę o najnowszych technologiach chemicznych i materiałowych, zna aktualne trendy rozwoju technologii chemicznej i możliwości jej zastosowania w wybranych obszarach nauki i techniki
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z technologią otrzymywania różnych formulacji kosmetycznych i określania ich właściwości fizykochemicznych i użytkowych
C-2zapozanie studentów z segmentacją wyrobów kosmetycznych
Treści programoweT-L-5Wykonanie różnych form kosmetyków kolorowych - do makijażu oczu, ust, paznokci
T-L-3Recepturowanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne, toniki i ocena jakości. Rozpuszczalniki w kosmetyce.
T-L-1Mydła alkaliczne, metaliczne, glicerynowe – otrzymywanie i charakterystyka.
T-L-4Wykonanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Obliczenia w technologii kosmetycznej. Obliczenia wykorzystywane w recepturze kosmetyku. Obliczanie wymaganego HLB dla fazy olejowej i dobór emulgatora i ocena jakości emulsji.
T-L-2Płynne preparaty do mycia – szampony, mydła w płynie, płyny do kąpieli. Ocena właściwości pianotwórczych i stabilności piany, podstawowych właściwości fizykochemicznych – pH, chlorki, czynniki chelatujące.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne. Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Metody podające. Udostępniane studentowi przez prowadzącego, materiały wraz z instrukcją dotyczące ćwiczeń laboratoryjnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (forma ustna)
S-2Ocena podsumowująca: ocena wiedzy na zaliczeniu pisemnym
S-4Ocena formująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student objaśnia zwiazek pomiędzy formą kosmetyku a jego stanem fizykochemicznym; potrafi częściowo wymienić czynniki wpływajce na trwałość różnych form kosmetycznych oraz wskazać najwazniejsze kierunki w zakresie rozwoju kosmetyku;
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_2A_D03-14_U01Student umie dobierać odpowiednie surowce i metodę do wytwarzania poszczególnych formulacji kosmetycznych; student wykonuje różne formulacje kosmetyczne i określa właściwości fizykochemiczne i użytkowe otrzymanego kosmetyku;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U03Absolwent potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę o najnowszych technologiach chemicznych i materiałowych, zna aktualne trendy rozwoju technologii chemicznej i potrafi wskazać możliwości jej zastosowania w wybranych obszarach nauki i techniki mając na uwadze poznane modele zarządzania jakością
TCH_2A_U01Absolwent potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę w zakresie procesów chemicznych, obejmującą odpowiedni dobór materiałów, surowców, metod, technik, aparatury i urządzeń do realizacji procesów chemicznych/biochemicznych oraz potrafi zastosować metody charakteryzowania surowców i otrzymanych produktów
Cel przedmiotuC-4uksztaltowanie umiejętności stosowania nazewnictwa kosmetycznego oraz sporządzania etykiety kosmetyku
Treści programoweT-L-5Wykonanie różnych form kosmetyków kolorowych - do makijażu oczu, ust, paznokci
T-L-3Recepturowanie płynów kosmetycznych - płyny micelarne, toniki i ocena jakości. Rozpuszczalniki w kosmetyce.
T-L-1Mydła alkaliczne, metaliczne, glicerynowe – otrzymywanie i charakterystyka.
T-L-4Wykonanie preparatów emulsyjnych - mleczka kosmetyczne i kremy. Obliczenia w technologii kosmetycznej. Obliczenia wykorzystywane w recepturze kosmetyku. Obliczanie wymaganego HLB dla fazy olejowej i dobór emulgatora i ocena jakości emulsji.
T-L-2Płynne preparaty do mycia – szampony, mydła w płynie, płyny do kąpieli. Ocena właściwości pianotwórczych i stabilności piany, podstawowych właściwości fizykochemicznych – pH, chlorki, czynniki chelatujące.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne. Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przygotowania studenta do poszczególnych zajęć laboratoryjnych (forma ustna)
S-4Ocena formująca: ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją ćwiczenia
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdania z ćwiczenia laboratoryjnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi z pomocą prowadzącego dobrać surowce i metodę wytwarzania formulacji kosmetycznych; wykonuje prawidłowo niektóre formulacje kosmetyczne i potrafi zcharakteryzować niektóre właściwości fizykochemiczne;
3,5
4,0
4,5
5,0