Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia opakowań i kompozytów polimerowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia opakowań i kompozytów polimerowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jolanta Janik <Jola.Janik@zut.edu.pl>, Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia polimerów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opakowań i kompozytów polimerowych, ich podziału, rodzaju stosowanych tworzyw/matryc polimerowych, rodzaju wzmocnień i innych dodatków, metod i technologii ich wytwarzania, badania właściwości oraz zastosowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Recykling wybranej grupy opakowań5
T-L-2Wytwarzanie kompozytów metodami laminowania ręcznego i worka próżniowego5
T-L-3Wytwarzanie kompozytów z tłoczyw termoutwardzalnych5
T-L-4Wytwarzanie kompozytów z żywic reaktywnych metodą odlewania5
T-L-5Wytwarzanie kompozytów termoplastycznych metodą wtrysku.5
T-L-6Ocena wybranych właściwości otrzymanych kompozytów i wyrobów z recyklatu.5
30
wykłady
T-W-1Rodzaje opakowań i kierunki ich zastosowań.2
T-W-2Polimery i inne materiały do produkcji opakowań.4
T-W-3Podstawy projektowania opakowań1
T-W-4Rodzaje matryc polimerowych oraz wzmocnień stosowanych w kompozytach polimerowych8
T-W-5Metody wytwarzania opakowań i kompozytów polimerowych10
T-W-6Metody badań opakowań i kompozytów polimerowych3
T-W-7Podstawy recyklingu opakowań i kompozytów polimerowych2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i przygotowanie sprawozdań18
A-L-3Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu16
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja, film, pokaz
M-2ćwiczenia laboratoryjne, pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdziany pozwalające ocenić przygotowanie studenta do ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O05b_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z rodzajem właściwościami i doborem materiałów pozwalających na rozwiązywanie podstawowych problemów inżynierskich w technologii chemicznej
TCH_1A_W08C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O05b_U01
Student potrafi zaplanować realizację wybranych procesów technologicznych uwzględniając poznane metody syntezy, metody charakterystyki otrzymanych produktów, z uwzględnieniem występujących operacji fizycznych i procesów chemicznych
TCH_1A_U05C-1T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-6, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O05b_K01
Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania W
TCH_1A_K01C-1T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-W-7, T-W-3, T-L-6, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1
TCH_1A_O05b_K02
Student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu L
TCH_1A_K02C-1T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-L-4, T-W-6, T-L-3, T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-L-6M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O05b_W01
Student zna i rozumie zagadnienia związane z rodzajem właściwościami i doborem materiałów pozwalających na rozwiązywanie podstawowych problemów inżynierskich w technologii chemicznej
2,0
3,0Student umie wykorzystać podstawowe informacje o opakowaniach i kompozytach polimerowych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 51-60%.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O05b_U01
Student potrafi zaplanować realizację wybranych procesów technologicznych uwzględniając poznane metody syntezy, metody charakterystyki otrzymanych produktów, z uwzględnieniem występujących operacji fizycznych i procesów chemicznych
2,0
3,0Zaliczenie sprawozdania oraz uzyskanie wyniku (z zaliczenia zajęć laboratoryjnych) w zakresie 51-60%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O05b_K01
Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania W
2,0
3,0Student jest świadomy podstawowego znaczenia wybranych opakowań i kompozytów polimerowych w gospodarcei i w życiu codziennym
3,5
4,0
4,5
5,0
TCH_1A_O05b_K02
Student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu L
2,0
3,0Student jest świadomy podstawowego znaczenia wybranych opakowań i kompozytów polimerowych w gospodarcei i w życiu codziennym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Anne Emblem, Henry Emblem, Technika opakowań, PWN, Warszawa
  2. Agnieszka Błaszczak, Chemia materiałów opakowaniowych, PWN, Warszawa, 2017
  3. Królikowski Wacław, Polimerowe kompozyty konstrukcyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  4. Kłosowska Wołkowicz Z., Penczek P., Królikowski W., Czub P., Pielichowski J., Ostrzysz R., Nienasycone żywice poliestrowe, WNT, Warszawa, 2010
  5. Królikowski W., Tworzywa wzmocnione i włókna wzmacniajace, WNT, Warszawa, 1988
  6. Ashby M., Jones D., Materiały inżynierskie, WNT, Warszawa, 1996
  7. Kapuscinski J., Puciłowski K., Wojciechowski S., Kompozyty, podstawy projektowania i wytwarzania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Ehrenstein G.W., Brocka-Krzemińska Ż., Materiały Polimerowe Struktura Właściwości Zastosowanie, PWN, Warszawa, 2016
  2. Królikowski W., Kłosowska Wołkowicz Z., Penczek P., Żywice i laminaty poliestrowe, WNT, Warszawa, 1986
  3. Ochelski S., Metody doswiadczalne mechaniki kompozytów konstrukcyjnych, WNT, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Recykling wybranej grupy opakowań5
T-L-2Wytwarzanie kompozytów metodami laminowania ręcznego i worka próżniowego5
T-L-3Wytwarzanie kompozytów z tłoczyw termoutwardzalnych5
T-L-4Wytwarzanie kompozytów z żywic reaktywnych metodą odlewania5
T-L-5Wytwarzanie kompozytów termoplastycznych metodą wtrysku.5
T-L-6Ocena wybranych właściwości otrzymanych kompozytów i wyrobów z recyklatu.5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje opakowań i kierunki ich zastosowań.2
T-W-2Polimery i inne materiały do produkcji opakowań.4
T-W-3Podstawy projektowania opakowań1
T-W-4Rodzaje matryc polimerowych oraz wzmocnień stosowanych w kompozytach polimerowych8
T-W-5Metody wytwarzania opakowań i kompozytów polimerowych10
T-W-6Metody badań opakowań i kompozytów polimerowych3
T-W-7Podstawy recyklingu opakowań i kompozytów polimerowych2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć i przygotowanie sprawozdań18
A-L-3Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu16
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O05b_W01Student zna i rozumie zagadnienia związane z rodzajem właściwościami i doborem materiałów pozwalających na rozwiązywanie podstawowych problemów inżynierskich w technologii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W08Absolwent zna i rozumie zagadnienia związane z rodzajem właściwościami i doborem materiałów pozwalających na rozwiązywanie podstawowych problemów inżynierskich w technologii chemicznej
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opakowań i kompozytów polimerowych, ich podziału, rodzaju stosowanych tworzyw/matryc polimerowych, rodzaju wzmocnień i innych dodatków, metod i technologii ich wytwarzania, badania właściwości oraz zastosowania.
Treści programoweT-W-4Rodzaje matryc polimerowych oraz wzmocnień stosowanych w kompozytach polimerowych
T-W-1Rodzaje opakowań i kierunki ich zastosowań.
T-W-6Metody badań opakowań i kompozytów polimerowych
T-W-5Metody wytwarzania opakowań i kompozytów polimerowych
T-W-2Polimery i inne materiały do produkcji opakowań.
T-W-7Podstawy recyklingu opakowań i kompozytów polimerowych
T-W-3Podstawy projektowania opakowań
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja, film, pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie wykorzystać podstawowe informacje o opakowaniach i kompozytach polimerowych. Wiedza studenta w odniesieniu do treści programowych przedmiotu jest na poziomie 51-60%.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O05b_U01Student potrafi zaplanować realizację wybranych procesów technologicznych uwzględniając poznane metody syntezy, metody charakterystyki otrzymanych produktów, z uwzględnieniem występujących operacji fizycznych i procesów chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U05Absolwent potrafi zaplanować realizację wybranych procesów technologicznych uwzględniając poznane metody syntezy, metody charakterystyki otrzymanych produktów, z uwzględnieniem występujących operacji fizycznych i procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opakowań i kompozytów polimerowych, ich podziału, rodzaju stosowanych tworzyw/matryc polimerowych, rodzaju wzmocnień i innych dodatków, metod i technologii ich wytwarzania, badania właściwości oraz zastosowania.
Treści programoweT-L-5Wytwarzanie kompozytów termoplastycznych metodą wtrysku.
T-L-3Wytwarzanie kompozytów z tłoczyw termoutwardzalnych
T-L-4Wytwarzanie kompozytów z żywic reaktywnych metodą odlewania
T-L-2Wytwarzanie kompozytów metodami laminowania ręcznego i worka próżniowego
T-L-6Ocena wybranych właściwości otrzymanych kompozytów i wyrobów z recyklatu.
T-L-1Recykling wybranej grupy opakowań
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja, film, pokaz
M-2ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdziany pozwalające ocenić przygotowanie studenta do ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zaliczenie sprawozdania oraz uzyskanie wyniku (z zaliczenia zajęć laboratoryjnych) w zakresie 51-60%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O05b_K01Student potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania W
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01Absolwent jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opakowań i kompozytów polimerowych, ich podziału, rodzaju stosowanych tworzyw/matryc polimerowych, rodzaju wzmocnień i innych dodatków, metod i technologii ich wytwarzania, badania właściwości oraz zastosowania.
Treści programoweT-W-4Rodzaje matryc polimerowych oraz wzmocnień stosowanych w kompozytach polimerowych
T-W-6Metody badań opakowań i kompozytów polimerowych
T-W-5Metody wytwarzania opakowań i kompozytów polimerowych
T-W-2Polimery i inne materiały do produkcji opakowań.
T-W-1Rodzaje opakowań i kierunki ich zastosowań.
T-L-2Wytwarzanie kompozytów metodami laminowania ręcznego i worka próżniowego
T-W-7Podstawy recyklingu opakowań i kompozytów polimerowych
T-W-3Podstawy projektowania opakowań
T-L-6Ocena wybranych właściwości otrzymanych kompozytów i wyrobów z recyklatu.
T-L-3Wytwarzanie kompozytów z tłoczyw termoutwardzalnych
T-L-1Recykling wybranej grupy opakowań
T-L-4Wytwarzanie kompozytów z żywic reaktywnych metodą odlewania
T-L-5Wytwarzanie kompozytów termoplastycznych metodą wtrysku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja, film, pokaz
M-2ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy podstawowego znaczenia wybranych opakowań i kompozytów polimerowych w gospodarcei i w życiu codziennym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O05b_K02Student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu L
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K02Absolwent uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz potrafi zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opakowań i kompozytów polimerowych, ich podziału, rodzaju stosowanych tworzyw/matryc polimerowych, rodzaju wzmocnień i innych dodatków, metod i technologii ich wytwarzania, badania właściwości oraz zastosowania.
Treści programoweT-L-5Wytwarzanie kompozytów termoplastycznych metodą wtrysku.
T-L-1Recykling wybranej grupy opakowań
T-L-2Wytwarzanie kompozytów metodami laminowania ręcznego i worka próżniowego
T-W-5Metody wytwarzania opakowań i kompozytów polimerowych
T-W-2Polimery i inne materiały do produkcji opakowań.
T-W-4Rodzaje matryc polimerowych oraz wzmocnień stosowanych w kompozytach polimerowych
T-L-4Wytwarzanie kompozytów z żywic reaktywnych metodą odlewania
T-W-6Metody badań opakowań i kompozytów polimerowych
T-L-3Wytwarzanie kompozytów z tłoczyw termoutwardzalnych
T-W-7Podstawy recyklingu opakowań i kompozytów polimerowych
T-W-1Rodzaje opakowań i kierunki ich zastosowań.
T-W-3Podstawy projektowania opakowań
T-L-6Ocena wybranych właściwości otrzymanych kompozytów i wyrobów z recyklatu.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne, pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy podstawowego znaczenia wybranych opakowań i kompozytów polimerowych w gospodarcei i w życiu codziennym
3,5
4,0
4,5
5,0