Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia polimerowych materiałów naturalnych i biodegradowalnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia polimerowych materiałów naturalnych i biodegradowalnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>, Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 13 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia organiczna |
W-2 | Podstawy technologii tworzyw sztucznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z polimerami pochodzenia naturalnego oraz polimerami biodegradowalnymi, ich pozyskiwaniem, modyfikacją oraz wykorzystaniem praktycznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie z metodami biodegradacji polimerów.Test glebowy wybranych polimerów biodegradowalnych. Degradacja hydrolityczna i enzymatyczna wybranych polimerów biodegradowalnych | 15 |
T-L-2 | Biotworzywa z roślinnych odpadów spożywczych. | 5 |
T-L-3 | Oznaczanie ilości i jakości glutenu w mące pszennej | 5 |
T-L-4 | Otrzymywanie mikrokapsułek alginianowych | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wiadomości ogólne na temat polimerów naturalnych i biodegradowalnych | 2 |
T-W-2 | Polimery pochodzenia naturalnego (polisacharydy, polipeptydy) | 6 |
T-W-3 | Materiały polimerowe biodegradowalne - definicje i pojęcia. Mechanizm biodegradacji. | 4 |
T-W-4 | Podstawowe rodzaje polimerów biodegradowalnych. | 6 |
T-W-5 | Metody badań biodegradowalności i przydatności do kompostowania. | 4 |
T-W-6 | Technologie otrzymywania polimerów biodegradowalnych, - klasyczne, przez fermentację bakteryjną, z surowców petrochemicznych i źródeł odnawialnych | 4 |
T-W-7 | Elastomerowe materiały polimerowe pochodzenia naturalnego | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowanie teoretyczne do zajęć | 8 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
A-L-4 | opracowywanie sprawozdań z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | pogłebianie tematu na podstawie literatury | 2 |
A-W-3 | konsutacje | 2 |
A-W-4 | przygotowanie do egzaminu | 14 |
A-W-5 | egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Określenie zasobu informacji i wiedzy studenta w zakresie rodzajów polimerów pochodzenia naturalnego i polimerów biodegradowalnych, możliwości ich modyfikacji oraz kierunków wykorzystania praktycznego |
S-2 | Ocena formująca: Określenie zasobu wiedzy i informacji, które posiadł student odnośnie różnic właściwości polimerów pochodzenia naturalnego i polimerów biodegradowalnych oraz wpływu na środowisko, w stosunku do polimerów syntetycznych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie gamy dostępnych polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, źródeł pozyskiwania, ich właściwości oraz możliwości wykorzystania praktycznego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O05a_W01 Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie ważniejszych rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, sposobów ich pozyskiwania, metod modyfikacji, właściwości fizykochemicznych, wpływu na środowisko oraz kierunków wykorzystania praktycznego | TCH_1A_W03 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O05a_U01 Student powinien umieć przypisać dany polimer naturalny, biodegradowalny lub syntetyczny do określonej kategorii/typu polimeru, określić możliwości regulowania własciwości użytkowych przez modyfikację, opisać te właściwości oraz wskazać kierunki zastosowania | TCH_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_O05a_K01 Student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w zakresie coraz szerszego wprowadzania polimerów naturalnych i biodegradowalnych oraz materiałów z ich udziałem do praktyki społeczno-gospodarczej, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu modyfikacyjnego lub nowe formulacje technologiczno-materialowe, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, modyfikacji oraz stosowania na środowisko, (iv) zdolność do oceny stopnia nowoczesności, innowacyjności instalacji produkcyjnej oraz produktu/wyrobu | TCH_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O05a_W01 Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie ważniejszych rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, sposobów ich pozyskiwania, metod modyfikacji, właściwości fizykochemicznych, wpływu na środowisko oraz kierunków wykorzystania praktycznego | 2,0 | Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania |
3,0 | Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania | |
3,5 | Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania | |
4,0 | Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania | |
4,5 | Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania, a także kojarzy fakty dot. różnic właściwości polimerów naturalnych i biodegradowalnych | |
5,0 | Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania, a także kojarzy fakty dot. różnic właściwości polimerów naturalnych i syntetycznych, a ponadto wie o zróżnicowanym wpływie polimerów naturalnych i biodegradowalnych na środowisko naturalne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O05a_U01 Student powinien umieć przypisać dany polimer naturalny, biodegradowalny lub syntetyczny do określonej kategorii/typu polimeru, określić możliwości regulowania własciwości użytkowych przez modyfikację, opisać te właściwości oraz wskazać kierunki zastosowania | 2,0 | Student nie posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania |
3,0 | Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania | |
4,0 | Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania | |
4,5 | Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania; ponadto umie wyartykułować argumenty za i przeciw stosowaniu polimerów naturalnych bądź syntetycznych w typowych zastosowaniach | |
5,0 | Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania; ponadto umie wyartykułować argumenty za i przeciw stosowaniu polimerów naturalnych bądź syntetycznych w typowych zastosowaniach wraz z aspektami proekologicznymi |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_O05a_K01 Student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w zakresie coraz szerszego wprowadzania polimerów naturalnych i biodegradowalnych oraz materiałów z ich udziałem do praktyki społeczno-gospodarczej, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu modyfikacyjnego lub nowe formulacje technologiczno-materialowe, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, modyfikacji oraz stosowania na środowisko, (iv) zdolność do oceny stopnia nowoczesności, innowacyjności instalacji produkcyjnej oraz produktu/wyrobu | 2,0 | Student nie wykazuje kreatywności w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania |
3,0 | Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania | |
3,5 | Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania | |
4,0 | Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania | |
4,5 | Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania, a także akceptowalną kreatywność i wiedzę w zakresie porównania właściwości polimerów syntetycznych i pochodzenia naturalnego i ich wpływu na środowisko | |
5,0 | Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania, a także kreatywność i wiedzę w zakresie porównania właściwości polimerów syntetycznych i pochodzenia naturalnego i ich wpływu na środowisko |
Literatura podstawowa
- Florjańczyk Z (red.), Pęczek S., Chemia polimerów. T. I, II i III, Warszawa, 1998
- Rabek Jan F., Biopolimery. Tomy 1 i 2, PWN, Warszawa, 2022
- J. Pawlonka, Polimery biodegradowalne, WYDAWNICTWO BEZKRESY WIEDZY, 2013
- Danuta Sęk, Chemia polimerów i polimery biodegradowalne, Wydaw. Politechniki Łódzkiej, 1996
Literatura dodatkowa
- S. Fakirov, D. Bhattacharyya red., Handbook of Engineering Biopolymers, Munich, 2007