Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia polimerowych materiałów naturalnych i biodegradowalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia polimerowych materiałów naturalnych i biodegradowalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>, Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia organiczna
W-2Podstawy technologii tworzyw sztucznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z polimerami pochodzenia naturalnego oraz polimerami biodegradowalnymi, ich pozyskiwaniem, modyfikacją oraz wykorzystaniem praktycznym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z metodami biodegradacji polimerów.Test glebowy wybranych polimerów biodegradowalnych. Degradacja hydrolityczna i enzymatyczna wybranych polimerów biodegradowalnych15
T-L-2Biotworzywa z roślinnych odpadów spożywczych.5
T-L-3Oznaczanie ilości i jakości glutenu w mące pszennej5
T-L-4Otrzymywanie mikrokapsułek alginianowych5
30
wykłady
T-W-1Wiadomości ogólne na temat polimerów naturalnych i biodegradowalnych2
T-W-2Polimery pochodzenia naturalnego (polisacharydy, polipeptydy)6
T-W-3Materiały polimerowe biodegradowalne - definicje i pojęcia. Mechanizm biodegradacji.4
T-W-4Podstawowe rodzaje polimerów biodegradowalnych.6
T-W-5Metody badań biodegradowalności i przydatności do kompostowania.4
T-W-6Technologie otrzymywania polimerów biodegradowalnych, - klasyczne, przez fermentację bakteryjną, z surowców petrochemicznych i źródeł odnawialnych4
T-W-7Elastomerowe materiały polimerowe pochodzenia naturalnego4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie teoretyczne do zajęć8
A-L-3konsultacje2
A-L-4opracowywanie sprawozdań z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych10
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2pogłebianie tematu na podstawie literatury2
A-W-3konsutacje2
A-W-4przygotowanie do egzaminu14
A-W-5egzamin2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Określenie zasobu informacji i wiedzy studenta w zakresie rodzajów polimerów pochodzenia naturalnego i polimerów biodegradowalnych, możliwości ich modyfikacji oraz kierunków wykorzystania praktycznego
S-2Ocena formująca: Określenie zasobu wiedzy i informacji, które posiadł student odnośnie różnic właściwości polimerów pochodzenia naturalnego i polimerów biodegradowalnych oraz wpływu na środowisko, w stosunku do polimerów syntetycznych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie gamy dostępnych polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, źródeł pozyskiwania, ich właściwości oraz możliwości wykorzystania praktycznego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O05a_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie ważniejszych rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, sposobów ich pozyskiwania, metod modyfikacji, właściwości fizykochemicznych, wpływu na środowisko oraz kierunków wykorzystania praktycznego
TCH_1A_W03C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O05a_U01
Student powinien umieć przypisać dany polimer naturalny, biodegradowalny lub syntetyczny do określonej kategorii/typu polimeru, określić możliwości regulowania własciwości użytkowych przez modyfikację, opisać te właściwości oraz wskazać kierunki zastosowania
TCH_1A_U03C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_1A_O05a_K01
Student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w zakresie coraz szerszego wprowadzania polimerów naturalnych i biodegradowalnych oraz materiałów z ich udziałem do praktyki społeczno-gospodarczej, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu modyfikacyjnego lub nowe formulacje technologiczno-materialowe, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, modyfikacji oraz stosowania na środowisko, (iv) zdolność do oceny stopnia nowoczesności, innowacyjności instalacji produkcyjnej oraz produktu/wyrobu
TCH_1A_K01C-1T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-L-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O05a_W01
Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie ważniejszych rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, sposobów ich pozyskiwania, metod modyfikacji, właściwości fizykochemicznych, wpływu na środowisko oraz kierunków wykorzystania praktycznego
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
3,5Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
4,5Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania, a także kojarzy fakty dot. różnic właściwości polimerów naturalnych i biodegradowalnych
5,0Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania, a także kojarzy fakty dot. różnic właściwości polimerów naturalnych i syntetycznych, a ponadto wie o zróżnicowanym wpływie polimerów naturalnych i biodegradowalnych na środowisko naturalne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O05a_U01
Student powinien umieć przypisać dany polimer naturalny, biodegradowalny lub syntetyczny do określonej kategorii/typu polimeru, określić możliwości regulowania własciwości użytkowych przez modyfikację, opisać te właściwości oraz wskazać kierunki zastosowania
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania
4,0Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania
4,5Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania; ponadto umie wyartykułować argumenty za i przeciw stosowaniu polimerów naturalnych bądź syntetycznych w typowych zastosowaniach
5,0Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania; ponadto umie wyartykułować argumenty za i przeciw stosowaniu polimerów naturalnych bądź syntetycznych w typowych zastosowaniach wraz z aspektami proekologicznymi

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TCH_1A_O05a_K01
Student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w zakresie coraz szerszego wprowadzania polimerów naturalnych i biodegradowalnych oraz materiałów z ich udziałem do praktyki społeczno-gospodarczej, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu modyfikacyjnego lub nowe formulacje technologiczno-materialowe, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, modyfikacji oraz stosowania na środowisko, (iv) zdolność do oceny stopnia nowoczesności, innowacyjności instalacji produkcyjnej oraz produktu/wyrobu
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania
4,5Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania, a także akceptowalną kreatywność i wiedzę w zakresie porównania właściwości polimerów syntetycznych i pochodzenia naturalnego i ich wpływu na środowisko
5,0Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania, a także kreatywność i wiedzę w zakresie porównania właściwości polimerów syntetycznych i pochodzenia naturalnego i ich wpływu na środowisko

Literatura podstawowa

  1. Florjańczyk Z (red.), Pęczek S., Chemia polimerów. T. I, II i III, Warszawa, 1998
  2. Rabek Jan F., Biopolimery. Tomy 1 i 2, PWN, Warszawa, 2022
  3. J. Pawlonka, Polimery biodegradowalne, WYDAWNICTWO BEZKRESY WIEDZY, 2013
  4. Danuta Sęk, Chemia polimerów i polimery biodegradowalne, Wydaw. Politechniki Łódzkiej, 1996

Literatura dodatkowa

  1. S. Fakirov, D. Bhattacharyya red., Handbook of Engineering Biopolymers, Munich, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z metodami biodegradacji polimerów.Test glebowy wybranych polimerów biodegradowalnych. Degradacja hydrolityczna i enzymatyczna wybranych polimerów biodegradowalnych15
T-L-2Biotworzywa z roślinnych odpadów spożywczych.5
T-L-3Oznaczanie ilości i jakości glutenu w mące pszennej5
T-L-4Otrzymywanie mikrokapsułek alginianowych5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wiadomości ogólne na temat polimerów naturalnych i biodegradowalnych2
T-W-2Polimery pochodzenia naturalnego (polisacharydy, polipeptydy)6
T-W-3Materiały polimerowe biodegradowalne - definicje i pojęcia. Mechanizm biodegradacji.4
T-W-4Podstawowe rodzaje polimerów biodegradowalnych.6
T-W-5Metody badań biodegradowalności i przydatności do kompostowania.4
T-W-6Technologie otrzymywania polimerów biodegradowalnych, - klasyczne, przez fermentację bakteryjną, z surowców petrochemicznych i źródeł odnawialnych4
T-W-7Elastomerowe materiały polimerowe pochodzenia naturalnego4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2przygotowanie teoretyczne do zajęć8
A-L-3konsultacje2
A-L-4opracowywanie sprawozdań z odbytych ćwiczeń laboratoryjnych10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2pogłebianie tematu na podstawie literatury2
A-W-3konsutacje2
A-W-4przygotowanie do egzaminu14
A-W-5egzamin2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O05a_W01Student powinien mieć ogólną wiedzę i rozeznanie w zakresie ważniejszych rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, sposobów ich pozyskiwania, metod modyfikacji, właściwości fizykochemicznych, wpływu na środowisko oraz kierunków wykorzystania praktycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii nieorganicznej, organicznej, polimerów, analitycznej, obejmujące budowę, właściwości i reaktywność pierwiastków i związków chemicznych, główne metody syntezy związków, z uwzględnieniem procesów i operacji jednostkowych oraz zasady i metody analizy chemicznej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z polimerami pochodzenia naturalnego oraz polimerami biodegradowalnymi, ich pozyskiwaniem, modyfikacją oraz wykorzystaniem praktycznym
Treści programoweT-L-3Oznaczanie ilości i jakości glutenu w mące pszennej
T-L-2Biotworzywa z roślinnych odpadów spożywczych.
T-L-1Zapoznanie z metodami biodegradacji polimerów.Test glebowy wybranych polimerów biodegradowalnych. Degradacja hydrolityczna i enzymatyczna wybranych polimerów biodegradowalnych
T-W-7Elastomerowe materiały polimerowe pochodzenia naturalnego
T-W-6Technologie otrzymywania polimerów biodegradowalnych, - klasyczne, przez fermentację bakteryjną, z surowców petrochemicznych i źródeł odnawialnych
T-W-2Polimery pochodzenia naturalnego (polisacharydy, polipeptydy)
T-W-3Materiały polimerowe biodegradowalne - definicje i pojęcia. Mechanizm biodegradacji.
T-W-4Podstawowe rodzaje polimerów biodegradowalnych.
T-W-5Metody badań biodegradowalności i przydatności do kompostowania.
T-W-1Wiadomości ogólne na temat polimerów naturalnych i biodegradowalnych
T-L-4Otrzymywanie mikrokapsułek alginianowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie zasobu informacji i wiedzy studenta w zakresie rodzajów polimerów pochodzenia naturalnego i polimerów biodegradowalnych, możliwości ich modyfikacji oraz kierunków wykorzystania praktycznego
S-2Ocena formująca: Określenie zasobu wiedzy i informacji, które posiadł student odnośnie różnic właściwości polimerów pochodzenia naturalnego i polimerów biodegradowalnych oraz wpływu na środowisko, w stosunku do polimerów syntetycznych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie gamy dostępnych polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, źródeł pozyskiwania, ich właściwości oraz możliwości wykorzystania praktycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
3,0Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
3,5Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
4,0Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania
4,5Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania, a także kojarzy fakty dot. różnic właściwości polimerów naturalnych i biodegradowalnych
5,0Student dysponuje wiedzą w zakresie rodzajów polimerów i żywic pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, metod ich modyfikacji oraz kierunkach praktycznego zastosowania, a także kojarzy fakty dot. różnic właściwości polimerów naturalnych i syntetycznych, a ponadto wie o zróżnicowanym wpływie polimerów naturalnych i biodegradowalnych na środowisko naturalne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O05a_U01Student powinien umieć przypisać dany polimer naturalny, biodegradowalny lub syntetyczny do określonej kategorii/typu polimeru, określić możliwości regulowania własciwości użytkowych przez modyfikację, opisać te właściwości oraz wskazać kierunki zastosowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_U03Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z chemią nieorganiczną, organiczną, polimerów, analityczną formułując i rozwiązując złożone i nietypowe zadania inżynierskie w obszarze przedmiotów studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z polimerami pochodzenia naturalnego oraz polimerami biodegradowalnymi, ich pozyskiwaniem, modyfikacją oraz wykorzystaniem praktycznym
Treści programoweT-L-3Oznaczanie ilości i jakości glutenu w mące pszennej
T-L-2Biotworzywa z roślinnych odpadów spożywczych.
T-L-1Zapoznanie z metodami biodegradacji polimerów.Test glebowy wybranych polimerów biodegradowalnych. Degradacja hydrolityczna i enzymatyczna wybranych polimerów biodegradowalnych
T-W-7Elastomerowe materiały polimerowe pochodzenia naturalnego
T-W-6Technologie otrzymywania polimerów biodegradowalnych, - klasyczne, przez fermentację bakteryjną, z surowców petrochemicznych i źródeł odnawialnych
T-W-2Polimery pochodzenia naturalnego (polisacharydy, polipeptydy)
T-W-3Materiały polimerowe biodegradowalne - definicje i pojęcia. Mechanizm biodegradacji.
T-W-4Podstawowe rodzaje polimerów biodegradowalnych.
T-W-5Metody badań biodegradowalności i przydatności do kompostowania.
T-W-1Wiadomości ogólne na temat polimerów naturalnych i biodegradowalnych
T-L-4Otrzymywanie mikrokapsułek alginianowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie zasobu informacji i wiedzy studenta w zakresie rodzajów polimerów pochodzenia naturalnego i polimerów biodegradowalnych, możliwości ich modyfikacji oraz kierunków wykorzystania praktycznego
S-2Ocena formująca: Określenie zasobu wiedzy i informacji, które posiadł student odnośnie różnic właściwości polimerów pochodzenia naturalnego i polimerów biodegradowalnych oraz wpływu na środowisko, w stosunku do polimerów syntetycznych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie gamy dostępnych polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, źródeł pozyskiwania, ich właściwości oraz możliwości wykorzystania praktycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania
3,0Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania
3,5Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania
4,0Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania
4,5Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania; ponadto umie wyartykułować argumenty za i przeciw stosowaniu polimerów naturalnych bądź syntetycznych w typowych zastosowaniach
5,0Student posiada umiejętności w zakresie kojarzenia faktów dot. pozyskiwania, modyfikacji oraz właściwości polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, a także kierunków ich wykorzystania; ponadto umie wyartykułować argumenty za i przeciw stosowaniu polimerów naturalnych bądź syntetycznych w typowych zastosowaniach wraz z aspektami proekologicznymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTCH_1A_O05a_K01Student powinien wykazywać: (i) aktywną postawę w zakresie coraz szerszego wprowadzania polimerów naturalnych i biodegradowalnych oraz materiałów z ich udziałem do praktyki społeczno-gospodarczej, (ii) otwartość na zmiany/modyfikacje procesu modyfikacyjnego lub nowe formulacje technologiczno-materialowe, (iii) świadomość wpływu procesów wytwarzania, modyfikacji oraz stosowania na środowisko, (iv) zdolność do oceny stopnia nowoczesności, innowacyjności instalacji produkcyjnej oraz produktu/wyrobu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_1A_K01Absolwent jest gotów krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści, jest gotów do stałego poszerzania wiedzy w tym do samodzielnego jej uzupełniania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z polimerami pochodzenia naturalnego oraz polimerami biodegradowalnymi, ich pozyskiwaniem, modyfikacją oraz wykorzystaniem praktycznym
Treści programoweT-L-3Oznaczanie ilości i jakości glutenu w mące pszennej
T-L-2Biotworzywa z roślinnych odpadów spożywczych.
T-L-1Zapoznanie z metodami biodegradacji polimerów.Test glebowy wybranych polimerów biodegradowalnych. Degradacja hydrolityczna i enzymatyczna wybranych polimerów biodegradowalnych
T-W-7Elastomerowe materiały polimerowe pochodzenia naturalnego
T-W-6Technologie otrzymywania polimerów biodegradowalnych, - klasyczne, przez fermentację bakteryjną, z surowców petrochemicznych i źródeł odnawialnych
T-W-2Polimery pochodzenia naturalnego (polisacharydy, polipeptydy)
T-W-3Materiały polimerowe biodegradowalne - definicje i pojęcia. Mechanizm biodegradacji.
T-W-4Podstawowe rodzaje polimerów biodegradowalnych.
T-W-5Metody badań biodegradowalności i przydatności do kompostowania.
T-W-1Wiadomości ogólne na temat polimerów naturalnych i biodegradowalnych
T-L-4Otrzymywanie mikrokapsułek alginianowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Określenie zasobu informacji i wiedzy studenta w zakresie rodzajów polimerów pochodzenia naturalnego i polimerów biodegradowalnych, możliwości ich modyfikacji oraz kierunków wykorzystania praktycznego
S-2Ocena formująca: Określenie zasobu wiedzy i informacji, które posiadł student odnośnie różnic właściwości polimerów pochodzenia naturalnego i polimerów biodegradowalnych oraz wpływu na środowisko, w stosunku do polimerów syntetycznych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie gamy dostępnych polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych, źródeł pozyskiwania, ich właściwości oraz możliwości wykorzystania praktycznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje kreatywności w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania
3,0Student wykazuje ograniczoną kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania
3,5Student wykazuje akceptowalną kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania
4,0Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania
4,5Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania, a także akceptowalną kreatywność i wiedzę w zakresie porównania właściwości polimerów syntetycznych i pochodzenia naturalnego i ich wpływu na środowisko
5,0Student wykazuje kreatywność w zakresie wykorzystania wiedzy i umiejętności dot. polimerów pochodzenia naturalnego oraz polimerów biodegradowalnych ich modyfikacji oraz stosowania, a także kreatywność i wiedzę w zakresie porównania właściwości polimerów syntetycznych i pochodzenia naturalnego i ich wpływu na środowisko