Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z technologii polimerów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia z technologii polimerów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl>, Wojciech Ignaczak <Wojciech.Ignaczak@zut.edu.pl>, Jolanta Janik <Jola.Janik@zut.edu.pl>, Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>, Agnieszka Piegat <Agnieszka.Piegat@zut.edu.pl>, Marta Piątek-Hnat <marp@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka <Joanna.Rokicka@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>, Piotr Sobolewski <psobolewski@zut.edu.pl>, Katarzyna Wilpiszewska <Katarzyna.Wilpiszewska@zut.edu.pl>, Marek Żwir <Marek.Zwir@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Chemia organiczna |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczących technologii polimerów |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu materiałów polimerowych (tj. np. synteza polimeru, określenie właściwości fizykochemicznych, termicznych); Podstawy technologii biopolimerów. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności planowania i doświadczeń chemicznych, interpretowania otrzymanych wyników oraz wyciągania wniosków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | techniki syntezy polimerów: emulsyjna, roztworowa, suspensyjna | 15 |
T-L-2 | Kopolimeryzacja na przykładzie bezwodnika maleinowego i styrenu, synteza i charakterystyka produktu | 10 |
T-L-3 | Identyfikacja tworzyw sztucznych - metody instrumentalne i techniczne | 5 |
T-L-4 | Recykling materiałowy, frakcjonowanie odpadów, wytłaczanie odzyskanych materiałów | 10 |
T-L-5 | Przygotowanie i aplikacja farb | 10 |
T-L-6 | Zastosowanie biopolimerów w zastosowaniach technicznych | 10 |
T-L-7 | Wybrane zagadnienia analizy termicznej polimerów - temperatury przejść fazowych | 10 |
T-L-8 | właściwości optyczne materiałów polimerowych | 5 |
T-L-9 | obliczanie mas cząsteczkowych metodą chromatografii żelowej, wyznaczanie mas cząsteczkowych metodą wiskozymetrii kapilarnej | 10 |
T-L-10 | Przetwórstwo tworzyw sztucznych | 10 |
95 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w zajęciach laboratoryjnych | 95 |
A-L-2 | praca samodzielna | 3 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-2 | pokaz |
M-3 | ćwiczenia produkcyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawozdanie |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie ustne |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D03-1_U01 zdolność planowania i wykonywaania doświadczen chemicznych, opracowania wyników. | TCH_1A_U05 | — | — | C-3 | T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-8, T-L-4 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C21_K01 Zdolnośc stosowania wiedzy do prowadzenia doświadczeń naukowych, świadomość znaczenia i wpływu materiałów polimerowych na gospodarkę i srodowisko naturalne. | TCH_1A_K02 | — | — | C-3 | T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-8, T-L-4 | M-2, M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D03-1_U01 zdolność planowania i wykonywaania doświadczen chemicznych, opracowania wyników. | 2,0 | |
3,0 | uzyskanie wyniku 55% na zaliczeiu pisemnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C21_K01 Zdolnośc stosowania wiedzy do prowadzenia doświadczeń naukowych, świadomość znaczenia i wpływu materiałów polimerowych na gospodarkę i srodowisko naturalne. | 2,0 | |
3,0 | uzyskanie wyniku 55% na zaliczeniu pisemnym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- praca zbiorowa pod red. Z. Florjańczyk, S. Penczek, Chemia polimerów, t. 1-3, Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1995
- Jan F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, PWN, Warszawa, 2009
- Władysław Przygocki, Metody fizyczne badań polimerów, PWN, Warszawa, 1990
Literatura dodatkowa
- A. Ravve, Principles of Polymer Chemistry, Plenum Press, Londyn, 1995
- D. Braun, H. Cherdron, H. Ritter, Polymer synthesis: fundamentals, methods, experiments, Springer- Verl., Berlin, 2001