Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia z technologii chemicznej organicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia z technologii chemicznej organicznej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Bartkowiak <Marcin.Bartkowiak@zut.edu.pl>, Zbigniew Czech <psa_czech@wp.pl>, Małgorzata Dzięcioł <Malgorzata.Dzieciol@zut.edu.pl>, Ewa Janus <Ewa.Janus@zut.edu.pl>, Agnieszka Kowalczyk <Agnieszka.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Edyta Kucharska <edyta.makuch@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Marlena Musik <marlena.musik@zut.edu.pl>, Paula Ossowicz-Rupniewska <Paula.Ossowicz@zut.edu.pl>, Robert Pełech <Robert.Pelech@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl>, Agnieszka Wróblewska <Agnieszka.Wroblewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza z zakresu chemii i technologii organicznej oraz umiejętność budowania prostej aparatury do przeprowadzenia procesu; umiejętność korzystania z podstawowych programów do edycji tekstów, rysowania wzorów chemicznych i schematów blokowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Ugruntowanie umiejętności budowy aparatury do przeprowadzenia procesu |
C-2 | ukształtowanie umiejętności wykonywania analiz niezbędnych do kontroli procesu i/lub charakterystyki produktu z zastosowaniem aparatury analitycznej, wydzielania i oczyszczania produktów pośrednich i produktu końcowego |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności sporządzania bilansu procesu, wyznaczania wielkości technologicznych procesu, rysowania schematów blokowych procesu oraz opracowania wyników przeprowadzonych doświadczeń laboratoryjnych. |
C-4 | Uświadomienie konieczności rzetelnego przygotowania i realizacji zadań własnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne - szkolenie BHP, zapoznanie z zasadami realizacji zajęć, przygotowania sprawozdań i zaliczenia zajęć | 1 |
T-L-2 | Piroliza odpadów | 8 |
T-L-3 | Charakterystyka właściwości surfaktantów i wyrobów je zawierających | 8 |
T-L-4 | Preparatyka katalizatorów palladowych na nośniku węglowym | 8 |
T-L-5 | Kataliza homogeniczna - wybrane zagadnienia | 7 |
T-L-6 | Ciecze jonowe - sposoby syntezy, oczyszczania i analizy | 7 |
T-L-7 | Procesy katalityczne z wykorzystaniem cieczy jonowych, jako katalizatorów i/lub ropuszczalników | 7 |
T-L-8 | Bezrozpuszczalnikowe kleje samoprzylepne o niskiej lepkości sieciowane promieniami UV | 7 |
T-L-9 | Modyfikacja chemiczna i fizyczna spoiw klejowych i ocena właściwości | 7 |
T-L-10 | Wydzielanie i oczyszczanie wosku polibutadienowego | 7 |
T-L-11 | Epoksydowanie związków nienasyconych nadtlenkiem wodoru w warunkach katalizy przeniesienia międzyfazowego | 7 |
T-L-12 | Olejki eteryczne - otrzymywanie, oznaczanie zawartości w surowcach roślinnych oraz analiza składu | 7 |
T-L-13 | Hydroliza estrów i wydzielanie otrzymanych kwasów | 7 |
T-L-14 | Synteza eterów i ich wydzielanie z mieszaniny reakcyjnej | 7 |
95 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 95 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym. | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć, w tym zapoznanie z literaturą fachową dotyczącą tematyki ćwiczenia; Opracowanie wyników z przeprowadzonych eksperymentów i przygotowanie sprawozdania | 3 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia laboratoryjne i bezpośrednia praca prowadzącego ze studentem w laboratorium. |
M-2 | Dyskusja merytoryczna ze studentem. |
M-3 | Instrukcje do ćwiczeń wraz z materiałem teoretycznym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena przygotowania studenta z zagadnień teoretycznych związanych z ćwiczeniem i zapoznania się z instrukcją do ćwiczenia na podstawie ustnej dyskusji |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności, samodzielności studenta i poprawności wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena z pisemnej kartkówki z zagadnień związanych z ćwiczeniem |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena pisemnego sprawozdania z wykonanych ćwiczeń i terminowości złożenia sprawozdania u prowadzącego |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D02-1_U01 Student przeprowadza proces zgodnie z instrukcją, konstruując odpowiednio aparaturę i wykonując poszczególne operacje i procesy jednostkowe; kontroluje przebieg procesu przy uzyciu technik analitycznych, wydziela produkt z mieszaniny, oczyszcza go i charakteryzuje; sporządza bilans procesu/wylicza wielkości chararakteryzujące proces; opracowuje wyniki doświadczeń w postaci sprawozdania, analizuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski | TCH_1A_U05 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-6, T-L-5, T-L-10, T-L-13, T-L-12, T-L-11, T-L-9, T-L-8, T-L-14, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-1, M-3 | S-4, S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_D02-1_K01 Student ma świadomość wpływu swojego zaangażowania w przygotowanie do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego, rzetelnego przeprowadzenia doświadczeń w laboratorium oraz opracowania wyników na końcowy wynik swojej pracy | TCH_1A_K02 | — | — | C-4 | T-L-6, T-L-5, T-L-10, T-L-13, T-L-12, T-L-11, T-L-9, T-L-8, T-L-14, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D02-1_U01 Student przeprowadza proces zgodnie z instrukcją, konstruując odpowiednio aparaturę i wykonując poszczególne operacje i procesy jednostkowe; kontroluje przebieg procesu przy uzyciu technik analitycznych, wydziela produkt z mieszaniny, oczyszcza go i charakteryzuje; sporządza bilans procesu/wylicza wielkości chararakteryzujące proces; opracowuje wyniki doświadczeń w postaci sprawozdania, analizuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski | 2,0 | |
3,0 | Student przeprowadza proces z niewielkim zaangażowaniem własnym; z pomocą nauczyciela potrafi określić rodzaj otrzymanych produktów i i wyznaczyć skład mieszaniny reakcyjnej/ scharakteryzować produkt. Sporządza sprawozdanie, jednak wymaga ono znaczących uzupełnień i korekt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_D02-1_K01 Student ma świadomość wpływu swojego zaangażowania w przygotowanie do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego, rzetelnego przeprowadzenia doświadczeń w laboratorium oraz opracowania wyników na końcowy wynik swojej pracy | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje umiarkowane zaangażowanie w przygotowanie do ćwiczenia i jego wykonanie; | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Literatura źródłowa., -, -, -, Bieżąca literatura z zakresu realizowanego tematu ćwiczeń, w tym instrukcje i materiały teoretyczne opracowane przez prowadzącego ćwiczenie; oryginalne publikacje naukowe i patenty.
- A.I. Vogel, Preparatyka organiczna., PWN, Warszawa, 2018
- A. Cygański, Chemiczne metody analizy ilościowej., PWN, WNT, Warszawa, 2020
- Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii., WNT, Warszawa, 2000
- W. Zieliński, A. Rajca (red), Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych., WNT, Warszawa, 1995
- Witkiewicz z., Wardencki W., Malinowska I., Chromatografia cieczowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019, 1
- Kiemle D. J., Silverstein R.M., Webster F.X., Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2021, 2
- Wardencki W., Witkiewicz Z., Chromatografia gazowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2018, 1, formaty: mobi i ePub