Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S1)
Sylabus przedmiotu Projekt technologiczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia chemiczna | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projekt technologiczny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Gryta <Marek.Gryta@zut.edu.pl>, Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl>, Grzegorz Lewandowski <Grzegorz.Lewandowski@zut.edu.pl>, Antoni Morawski <Antoni.Morawski@zut.edu.pl>, Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl>, Magdalena Urbala <Magdalena.Urbala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | matematyka na poziomie liceum |
W-2 | chemia ogólna |
W-3 | podstawy inżynierii chemicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | znajomość wykonania technicznej dokumentacji opracowanej technologii |
C-2 | umiejętność analizy i wyboru oferowanych projektów technologicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie zakresu tematyki projektowej i wybór tematu projektu | 5 |
T-P-2 | Omówienie i praktyczna realizacja sposobów wykonywania projektu | 25 |
T-P-3 | Dyskusje wynikow badań literaturowych | 6 |
T-P-4 | Weryfikacja przyjętej przez studenta koncepcji technologicznej - schemat blokowy | 4 |
T-P-5 | Analiza możliwości aparturowego rozwiązania koncepcji technologicznej - schemat technologiczny | 5 |
T-P-6 | Konsultacje: sprawdzanie i korekta prowadzonych obliczeń | 15 |
T-P-7 | Weryfikacja przygotowanego opisu projektu | 25 |
T-P-8 | Ocena wykonania zadań projektowych | 5 |
90 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zasady projektowania w technologii chemicznej. Koncepcja technologiczna | 1 |
T-W-2 | Przedstawienie wzorcowego układu projekty technologicznego: TOM I (Zeszyt 1. Dane o procesie technologicznym; Zeszyt 2. Bilans masowy i cieplny; Zeszyt 3. Schemat Technologiczny; Zeszyt 4. Kontrola laboratoryjna procesu), TOM II (Zeszyt 1. Zbiorczy wykaz aparatury i urządzeń technologicznych oraz materiałów orurowania; Zeszyt 2. Specyfikacje szczegółowe, szkice, rysunki złożeniowe aparatów; Zeszyt 3. Koncepcja lokalizacji i przestrzennego rozmieszczenia aparatury; Zeszyt 4. Pomiary i automatyka), Tom 3. Założenia branżowe (Zeszyt 1. Wytyczne branżowe, Zeszyt 2. Zagadnienia korozji i doboru materiałów, Zeszyt 3. Zagadnienia BHP i p.poż), Tom 4 (Zeszyt 1. Orientacyjne zestawienie kosztów, Zeszyt 2. Część ekonomiczna), TOM5 – Materiały źródłowe o procesie technologicznym | 5 |
T-W-3 | Wykres Sankey’a | 1 |
T-W-4 | Przedstawienie wykonania przykładowego projektu | 2 |
T-W-5 | Symbole aparatury chemicznej stosowane przy tworzeniu schematów instalacji. | 2 |
T-W-6 | Przykładowe zadania projektowe. | 3 |
T-W-7 | Kolokwium podsumowujące | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 90 |
A-P-2 | Badania literaturwe, opracowanie koncepcji, wykonanie opisu projektu, obliczeń projektowych i rysunków | 8 |
A-P-3 | Konsultacje | 2 |
100 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | zapoznanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 4 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | przygotowanie dokumentacji projektu technologii |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Według przedstawionego opisu technologii należy narysować schemat technologiczny, przeprowadzić obliczenia bilansowe i wykonać wykres Sankeya |
S-2 | Ocena podsumowująca: Projekt technologiczny - na zadany temat student opisuje podstawy technologii produkcji, np. kwasu siarkowego, a następnie przeprowadza obliczenia procesowe i bilansowe oraz przygotowuje dokumentację techniczną. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C11_W01 Student posiada wiedzę do analizy danych ekseprymentalnych niezbędnych do projektowania, modelowania i symulacji operacji i procesów stosowanych w projektowaniu technologii chemicznych z użyciem narzędzi informatycznych odpowiednich dla nauk technicznych. | TCH_1A_W05 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C11_U01 Student w oparciu o wiedzę z chemii nieorganicznej, chemii organicznej i chemii różnych materiałów potrafi rozwiązać złożone i nietypowe zadania inżynierskie podczas projektowania konkretnej technologii chemicznej. | TCH_1A_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-1, T-P-5 | M-2 | S-1, S-2 |
TCH_1A_C11_U02 Student potrafi pracować jako osoba planująca i organizaująca pracę zespołu projektowego lub być wykonawcą w takim zespole współdziałającym z innymi osobami. | TCH_1A_U09 | — | — | C-1, C-2 | T-P-4, T-P-6, T-P-1, T-P-5, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TCH_1A_C11_K01 Student posiada kompetencje do organizowania społeczności działającej na rzecz środowiska społecznego i naturalnego z uwzględnieniem i szanowaniem różnych opinii i poglądów. | TCH_1A_K03 | — | — | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-1, T-P-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C11_W01 Student posiada wiedzę do analizy danych ekseprymentalnych niezbędnych do projektowania, modelowania i symulacji operacji i procesów stosowanych w projektowaniu technologii chemicznych z użyciem narzędzi informatycznych odpowiednich dla nauk technicznych. | 2,0 | |
3,0 | Przedstawienie jako minimum obliczenia bilansu masowego i bilansu cieplnego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C11_U01 Student w oparciu o wiedzę z chemii nieorganicznej, chemii organicznej i chemii różnych materiałów potrafi rozwiązać złożone i nietypowe zadania inżynierskie podczas projektowania konkretnej technologii chemicznej. | 2,0 | |
3,0 | Przedstawienie minmum w postaci obliczeń bilansów masowego i energetycznego wybranego procesu technologicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TCH_1A_C11_U02 Student potrafi pracować jako osoba planująca i organizaująca pracę zespołu projektowego lub być wykonawcą w takim zespole współdziałającym z innymi osobami. | 2,0 | |
3,0 | Student przedstawi koncepcję organizacji projektu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TCH_1A_C11_K01 Student posiada kompetencje do organizowania społeczności działającej na rzecz środowiska społecznego i naturalnego z uwzględnieniem i szanowaniem różnych opinii i poglądów. | 2,0 | |
3,0 | Student przedstawi koncepcję rozwiązania stosownej technologii. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kucharski S., Głowiński J., Podstawy obliczeń projektowych w technologii chemicznej, Wrocław, Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2005
- Praca zbior. pod red. Synoradzkiego L., Wisialskiego J, Projektowanie procesów technologicznych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2006
- Dylewski R, Projekt technologiczny. Rodzaje opracowań badawczych i badawczo – projektowych, przykłady, materiały pomocnicze, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1999
- 1) Synowiec J., Projektowanie technologiczne dla inżynierów chemików, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1974, 2011
Literatura dodatkowa
- Karpiński T., Kozłowski M., Materiały do projektowania procesów technologicznych. Wzory dokumentacji technologicznej i dane ogólne” cz. 1, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2002
- Schmidt – Szałowski K., Sentek J., Podstawy technologii chemicznej. Organizacja procesów produkcyjnych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
- Sobczyńska A., Szymanowski J., Bilanse masowe procesów stacjonarnych, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2003