Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Materials Science and Engineering (S1)
Sylabus przedmiotu Chemical and Biochemical Engineering:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Materials Science and Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemical and Biochemical Engineering | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Basic knowledge of biology and chemistry, finshed course of mathematics |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | The objective of the course is to educate specialists in production-scale industrial processing of any substance. They are (bio)chemical and (bio)process engineers well-trained in chemical and biochemical process equipment as well as the processes themselves, especially large-scale ones. They are able to design, automate, and control them regardless of how complex the installation is. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Fermentation kinetics and model processes | 5 |
T-A-2 | Modeling and simulation of boreactor process dynamics | 5 |
T-A-3 | Predicting Reactor biomass concentration | 5 |
15 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Preparation of own project (Examples of topics related to Bioprocess Engineering: bioenergy, biofactories, probiotics, biofertilizers, biopesticides, blood products; fermented food and drink,production of vaccines and antibodies, natural products). | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | What is chemical and biochemical engineering? Biotechnology and Bioprocess engineering | 2 |
T-W-2 | Media formulation/sterilization in bioprocess engineering | 2 |
T-W-3 | Industrial strain development. Cell growth kinetics. Effect of culture conditions. | 2 |
T-W-4 | Bioreactor design & scaleup (e.g. airlift reactor, stirred and air-driven etc.) | 3 |
T-W-5 | Fermentation technologies | 3 |
T-W-6 | Large-scale production of enzymes. Medical and Industrial Utilization of Enzymes. | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Participation in recitations | 15 |
A-A-2 | preparing of written raports | 3 |
A-A-3 | self-study of literature | 5 |
A-A-4 | Consultations | 2 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | preparation of own project on given subject | 30 |
A-P-2 | consultations | 10 |
A-P-3 | Self-study of the literature | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | participation in lectures | 15 |
A-W-2 | self-study of literature | 3 |
A-W-3 | individual consultations | 2 |
A-W-4 | preparation for test | 5 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | lectures |
M-2 | disscusion during lectures and seminar |
M-3 | Private study |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: lectures with presentation |
S-2 | Ocena formująca: seminar |
S-3 | Ocena formująca: private study |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C12_W01 The student: displays comprehensive knowledge of bioreactor design, can analyze kinetics of bioreactor processes, design or select appropriate bioreactor models based upon bioproducts and cell lines and other process criteria | MSE_1A_W02 | — | — | C-1 | T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C12_U01 students are able critically analyze biochemical engineering journal articles; analyze and interpret experimental biochemical data; | MSE_1A_U05 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MSE_1A_C12_K01 Student can acquire an appreciation for the role of biochemical engineering in both industry and academia. | MSE_1A_K02 | — | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C12_W01 The student: displays comprehensive knowledge of bioreactor design, can analyze kinetics of bioreactor processes, design or select appropriate bioreactor models based upon bioproducts and cell lines and other process criteria | 2,0 | |
3,0 | 51% of test points, 30% of project points | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C12_U01 students are able critically analyze biochemical engineering journal articles; analyze and interpret experimental biochemical data; | 2,0 | |
3,0 | Have a fundamental understanding of chemostats and their applications, and be able to perform the corresponding calculations. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MSE_1A_C12_K01 Student can acquire an appreciation for the role of biochemical engineering in both industry and academia. | 2,0 | |
3,0 | Student is able to finish all task during course with the help of the colleaguss and a teacher. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Shigeo Katoh, Jun-ichi Horiuchi, Fumitake Yoshida, Biochemical Engineering: A Textbook for Engineers, Chemists and Biologists, 2nd, Completely Revised and Enlarged Edition, Wiley, 2015, 2
- Ghasem D. Najafpour, Biochemical Engineering and Biotechnology, Elsevier Science, 2011, 2
- Michael L. Shuler, Fikret Kargi, Matthew DeLisa, Bioprocess Engineering: Basic Concepts (Prentice Hall International Series in the Physical and Chemical Engineering Sciences), Prentice Hall, 2007, 3
Literatura dodatkowa
- Francoise Simon, Glen Giovannetti, Managing Biotechnology: From Science to Market in the Digital Age, John Wiley & Sons, 2017
- A. H. Scragg (Editor), Bioreactors in Biotechnology: A Practical Approach, E. Horwood, 1991, 1
- Chemical Engeenering Journals, 2019, Frontiers in Chemical Engineering, Chemical Engineering Journal, Journal of Chemical Engineering, Journal of Chemical Engineering & Process Technology , International Journal of Chemical Engineering and others