Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)
Sylabus przedmiotu Zastosowanie polimerów w medycynie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowanie polimerów w medycynie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada wiedzę z zakresu struktury i właściwości fizyko-chemicznych materiałów polimerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z projektowaniem i wytwarzaniem biomateriałów polimerowych do zastosowań medycznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Otrzymywanie mikrokapsułek z polimerów naturalnych | 3 |
T-L-2 | Badania degradacji utleniającej, enzymatycznej, hydrolitycznej poli(e-kaprolaktonu)(PCL) – ćwiczenie prowadzone w trakcie 4 tygodni (wyciąganie próbek przy okazji innych ćwiczeń) oraz analiza zachodzących zmian | 12 |
T-L-3 | Otrzymywanie skafoldów metodą wymywania porogenu oraz oznaczanie porowatości (2 ćwiczenia) | 6 |
T-L-4 | Otrzymywanie hydrożeli PVA + oznaczanie właściwości (2 ćwiczenia) | 6 |
T-L-5 | Modyfikacja powierzchni plazmą niskotemperaturową oraz pomiary kąta zwilżania | 3 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Polimery w medycynie: podstawowe definicje biozgodności, odpowiedź tkankowa | 2 |
T-W-2 | Modyfikacja powierzchni polimerów stosowanych w medycynie | 2 |
T-W-3 | Polimery z surowców naturalnych (biopolimery): otrzymywanie i właściwości polisacharydów, polipeptydów i poliestrów bakteryjnych | 2 |
T-W-4 | Polimery ulegające biodegradacji i mechanizmy degradacji; przykłady polimerowych systemów uwalniania leków | 2 |
T-W-5 | Zastosowanie polimerów w inżynierii tkankowej | 2 |
T-W-6 | Polimery syntetyczne stosowane jako implanty tkanki miękkiej i twardej | 2 |
T-W-7 | Regulacje prawne i dotyczące metod badań, walidacji i dopuszczania wyrobów do obrotu medycznego | 2 |
T-W-8 | Zaliczenie treści przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Analiza dostępnej literatury | 7 |
A-W-3 | Konsultacje | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawozdanie |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C36a_W01 Student zna kryteria doboru materiałów polimerowych do zastosowań w medycynie | IMiN_1A_W02, IMiN_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C36a_U01 Student potrafi zastosować w praktyce zasady projektowania polimerów do zastosowań w medycynie | IMiN_1A_U03, IMiN_1A_U12, IMiN_1A_U13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C36a_K01 Student odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania. | IMiN_1A_K02, IMiN_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C36a_W01 Student zna kryteria doboru materiałów polimerowych do zastosowań w medycynie | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe kryteria inżynierskie niezbędne do projektowania polimerów do zastosowań w medycynie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C36a_U01 Student potrafi zastosować w praktyce zasady projektowania polimerów do zastosowań w medycynie | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zastosować w praktyce zasady projektowania materiałów polimerowych do zastosowań w medycynie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C36a_K01 Student odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania. | 2,0 | |
3,0 | Student odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- S. Błazewicz, L. Stoch, IOCYBERNETYKA I INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA, Tom 4. Biomateriały, Exit, Kraków, 2000
Literatura dodatkowa
- Wise D.L., Biomaterials and Bioengineering Handbook, Marcel Dekker, New York, 2000