Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy techniki próżniowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy techniki próżniowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Wróbel <Rafal.Wrobel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student charakteryzuje techniki otrzymywania próżni oraz zjawiska fizyko-chemiczne jej wymagające |
C-2 | Student rozwiązuje zadania rachunkowe związane z teorią kinetyczną gazów w zastosowaniach w próżni |
C-3 | Student charakteryzuje zasadę działania metod wymagających wysokiej próżni takie jak XPS, STM, EDS, SEM, TEM, MS |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Spektrometria mass w wyznaczaniu składu mieszanin gazów (MS) | 4 |
T-L-2 | Skaningowa mikroskopia elektronowa z zimną emisją polową (SEM) | 5 |
T-L-3 | Oznaczanie składu pierwiastkowego za pomocą mikroanalizy rentgenowskiej (EDS) | 5 |
T-L-4 | Zasady projektowania układów próżniowych na przykładzie masowego analizatora gazów | 4 |
T-L-5 | Analiza pracy układów wytwarzania próżni | 4 |
T-L-6 | Badanie przewodności cieplnej materiałów z wykorzystaniem techniki próżniowej | 4 |
T-L-7 | Wpływ warunków próżniowych w reaktorze CVD na skład fazowy otrzymanych materiałów | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zagadnień otrzymywania oraz charakterystyki próżni | 1 |
T-W-2 | Rodzaje pomp oraz sposoby pomiaru wartości ciśnienia | 1 |
T-W-3 | Historia rozwoju technik próżniowych | 2 |
T-W-4 | Techniki ultrawysokopróżniowe XPS, AES, LEED | 2 |
T-W-5 | Techniki mikroskopowe wymagające wysokiej próżni SEM, TEM, STM, FEM, FIM | 3 |
T-W-6 | Analiza pierwiastkowa z mikroobszaru SEM/EDS | 1 |
T-W-7 | Projektowanie układów próżniowych | 4 |
T-W-8 | Wykorzystanie techniki próżniowej w przemyśle | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w laboratoriach | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 9 |
A-W-3 | rozwiązywanie problemów rachunkowych | 5 |
A-W-4 | Egzamin pisemny | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena formująca: ocena aktywności |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C32b_W01 Student wymienia i charakteryzuje najpopularnijesze techniki próżniowe | IMiN_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C32b_U01 Obsolwent potrafi dobrać technikę próżniową do postawionego problemu analitycznego | IMiN_1A_U07 | — | — | C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C32b_W01 Student wymienia i charakteryzuje najpopularnijesze techniki próżniowe | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia i charakteryzuje w przedziale [60%, 65%] technik próżniowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C32b_U01 Obsolwent potrafi dobrać technikę próżniową do postawionego problemu analitycznego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zaprojektować prosty układ próżniowy wraz z elementem pomiaru próżni. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jousten Karl, Handbook of vacuum technology, Weinheim: Wiley-VCH Verlag, cop. 2008., 2008
- Groszkowski Janusz, Zagadnienia próżni w nauce, technice i przemyśle, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1983
- O'Hanlon John, A user’s guide to vacuum technology, Wiley-Interscience, Hoboken, 2003