Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)
Sylabus przedmiotu Polimery i materiały funkcjonalne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polimery i materiały funkcjonalne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Żwir <Marek.Zwir@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z materiałami o specjalnych właściwościach funkcjonalnych, w szczególnosci polimerowymi i o chrakterze nanokompozytowym, ich właściwościami, surowcami do ich wytwarzania i sposobami wytwarzania oraz profilem zastosowań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Otrzymywanie polimerów metakrylowych metodą fotosieciowania | 3 |
T-L-2 | Wytwarzanie i ocena właściwości nanokompozytów polimerowych o zwiększonej przewodności elektrycznej | 6 |
T-L-3 | Ocena właściwości użytkowych wyrobów z materiałów polimerowych z pamięcią kształtu | 3 |
T-L-4 | Zastosowanie technik dyspergowania nanododatków w wytwarzaniu funkcjonalnych nanokompozytów powłokowych z efektem fotokatalitycznym | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cechy materiałów funkcjonalnych; nanokompozyty jako odrębna klasa materiałów o celowo ukształtowanych właściwościach funkcjonalnych | 2 |
T-W-2 | Surowce do wytwarzania materiałów funkcjonalnych (w tym nanokompozytowych), w szczególności polimerowych | 2 |
T-W-3 | Wybrane operacje i procesy technologiczne stosowane w produkcji materiałów funkcjonalnych | 4 |
T-W-4 | Materiały polimerowe z pamięcią kształtu | 1 |
T-W-5 | Polimerowe materiały samonaprawiające się | 1 |
T-W-6 | Polimery i polimerowe kompozyty i nanokompozyty przewodzące prąd elektryczny | 1 |
T-W-7 | Funkcjonalne materiały polimerowe i o specjalnych właściwościach optycznych | 1 |
T-W-8 | Nanokompozyty polimerowe wykorzystujące efekt fotokatalityczny | 1 |
T-W-9 | Materiały polimerowe funkcjonalne bioinertne i biozgodne oraz bakteriostatyczne i biobójcze | 1 |
T-W-10 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajeciach | 15 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych | 13 |
A-L-3 | Konsultacje indywidualne | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Samodzielna praca z literaturą przedmiotu | 6 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 7 |
A-W-4 | Konsultacje indywidualne | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia labolatoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy studenta w zakresie znajomosci cech i zastosowań materiałów funkcjonalnych, w szczególności polimerowych oraz charakterystyki sposobów ich wytwarzania i potrzebnych do tego surowców. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C25_W01 student opisuje właściwości materiałów o specjalnych właściwościach funkcjonalnych, | IMiN_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
IMiN_1A_C25_W02 student dobiera surowce do wytwarzania materiałów funkcjonalnych | IMiN_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2 | M-1 | S-1 |
IMiN_1A_C25_W03 student wymienia sposoby wytwarzania materiałów o specjalnych właściwościach funkcjonalnych | IMiN_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-3 | M-1 | S-1 |
IMiN_1A_C25_W04 student wskazuje materiały funkcjonalne o specjalnych właściwościach do różnych zastosowań | IMiN_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C25_U01 student planuje przebieg procesów technologicznych wytwarzania materiałów o spcjalnych właściwościach w zakresie sekwencji operacji i doboru potrzebnej aparatury technologicznej | IMiN_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-1 |
IMiN_1A_C25_U02 student prowadzi w skali laboratoryjnej procesy wytwarzania materiałów funkcjonalnych z zastosowaniem różnych surowców i metod | IMiN_1A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C25_W01 student opisuje właściwości materiałów o specjalnych właściwościach funkcjonalnych, | 2,0 | |
3,0 | Student opisuje właściwości materiałów funkcjonalnych co najmiej trzech klas materiałów funkcjonalnych, np. w zakresie właściwości elektrycznych, optycznych i biologiczno-środowiskowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IMiN_1A_C25_W02 student dobiera surowce do wytwarzania materiałów funkcjonalnych | 2,0 | |
3,0 | student dobiera surowce do wytworzenia co najmniej dwóch klas materiałów funkcjonalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IMiN_1A_C25_W03 student wymienia sposoby wytwarzania materiałów o specjalnych właściwościach funkcjonalnych | 2,0 | |
3,0 | student wymienia co najmniej trzy sposoby uzyskiwania materiałów funkcjonalnych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IMiN_1A_C25_W04 student wskazuje materiały funkcjonalne o specjalnych właściwościach do różnych zastosowań | 2,0 | |
3,0 | student dokonuje z uzasadneniem szczegółowego doboru materiału funkcjonalnego do wskazanego zastosowania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C25_U01 student planuje przebieg procesów technologicznych wytwarzania materiałów o spcjalnych właściwościach w zakresie sekwencji operacji i doboru potrzebnej aparatury technologicznej | 2,0 | |
3,0 | student aktywnie uczestniczył we wszystkich zajęciach laboratoryjnych i złożył poprawne formalni i merytorycznie sprawozdanie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IMiN_1A_C25_U02 student prowadzi w skali laboratoryjnej procesy wytwarzania materiałów funkcjonalnych z zastosowaniem różnych surowców i metod | 2,0 | |
3,0 | student aktywnie uczestniczył we wszystkich zajęciach laboratoryjnych i złożył poprawne formalni i merytorycznie sprawozdanie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. K.J. Kurzydłowski, M. Lewandowska, Materiały inżynierskie, konstrukcyjne i funkcjonalne, PWN, Warszawa, 2011
- Kelsall R. W, Hamley I.W., Geoghegan M., Nanotechnologie, PWN, Warszawa, 2008
- M. Jurczyk, Nanomateriały, WPP, Poznań, 2001
- Yiu-Wing Mai, Zhong-Zhen Yu, Polymer nanocomposites, Woodhead Pub Lim, Cambridge, 2006
Literatura dodatkowa
- Króliowski W, Rosłaniec Z., Kompozyty, 2004, 4,9
- Red. A. Mazurkiewicz, Nanonauki i nanotechnologie. Stan i perspektywy rozwoju., Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom, 2007