Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)
Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo techniczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bezpieczeństwo techniczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Materiałów Katalitycznych i Sorpcyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>, Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problemami awarii i katastrof spowodowanych przez zakłady przemysłowe |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
T-S-1 | Bezpieczeństwo w elektrowniach atomowych a problemy zabezpieczenia reaktorów atomowych | 4 |
T-S-2 | Problemy bezpieczeństwa w dużych zakładach przemysłu chemicznego | 4 |
T-S-3 | Problemy bezpieczeństwa w zakładach produkujących nawozy sztuczne | 3 |
T-S-4 | Największe katastrofy i awarie przemysłowe w Polsce | 4 |
T-S-5 | Problemy przechowywania i przewożenia materiałów niebezpiecznych | 4 |
T-S-6 | Katastrofy spowodowane przez niewłaściwe składowanie odpadów chemicznych | 4 |
T-S-7 | Modelowanie (programy komputerowe) scenariuszy awaryjnych | 3 |
T-S-8 | Bezpieczeństwo w kopalniach węgla kamiennego | 2 |
T-S-9 | Problemy bezpieczeństwa w zakładach produkujących nawozy sztuczne | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Analiza przyczyn katastrof | 3 |
T-W-2 | Ryzyko awarii | 2 |
T-W-3 | Stan anomalny obiektu zakłócenie, awaria, katastrofa | 2 |
T-W-4 | Mechanizm powstawania awarii | 2 |
T-W-5 | Termodynamiczne i kinetyczne podstawy reaktywności chemicznej substancji | 2 |
T-W-6 | Niezawodniość w systemie człowiek – technika - środowisko | 2 |
T-W-7 | Analiza drzewa błędów w modelowaniu ryzyka | 1 |
T-W-8 | Katastrofy i awarie spowodowane przez czynniki biologiczne | 3 |
T-W-9 | Katastrofy naturalne i ich wpływ na bezpieczeństwo | 3 |
T-W-10 | Wpływ czynnika ludzkiego na powstawanie sytuacji niebezpiecznej | 2 |
T-W-11 | Mechanizmy kształtowania kultury bezpieczeństwa | 4 |
T-W-12 | Modele kultury bezpieczeństwa | 2 |
T-W-13 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
seminaria | ||
A-S-1 | Przytgotowanie do zaliczenia | 10 |
A-S-2 | Konsultacje z prowadzącym | 5 |
A-S-3 | Uczesniczenie w zajęciach | 30 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-2 | Uczesniczenie w zajęciach | 30 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącymi | 5 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: prezentacja |
S-3 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C12_W01 Student opisuje problemy bezpieczeństwa technicznegoi występujące w zakładach produkcyjnych | IMiN_1A_W11 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C12_U01 Analizuje i porównuje współczesne czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Potrafi oszacować ryzyko i uporządkować w logiczny ciąg przyczyny zaistnienia awarii lub katastrofy. Posługuje się prawidłowymi pojęciami z zakresu bezpieczeństwa. | IMiN_1A_U06 | — | — | C-1 | T-S-3, T-S-7, T-S-4, T-S-1, T-S-2, T-S-8, T-S-9, T-S-6, T-S-5 | M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C12_W01 Student opisuje problemy bezpieczeństwa technicznegoi występujące w zakładach produkcyjnych | 2,0 | |
3,0 | Strudent poprawnie opisuje podstawowe problemy dotyczące bezpieczeństwa technicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C12_U01 Analizuje i porównuje współczesne czynniki wpływające na bezpieczeństwo. Potrafi oszacować ryzyko i uporządkować w logiczny ciąg przyczyny zaistnienia awarii lub katastrofy. Posługuje się prawidłowymi pojęciami z zakresu bezpieczeństwa. | 2,0 | |
3,0 | Analizuje i porównuje współczesne czynniki wpływające na bezpieczeństwo w stopniu podstawowym. Potrafi w kilku przypadkach oszacować ryzyko i uporządkować w logiczny ciąg przyczyny zaistnienia awarii lub katastrofy. Posługuje się prawidłowymi pojęciami z zakresu bezpieczeństwa w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pihowicz Wł, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
- M. Ryng, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, WNT, 1985
- B. Zyska, Katastrofy, awarie i zagrożenia mikrobiologiczne w przemyśle i budownictwie, Wyd. Politechn. Łódzkiej, Łódź, 2001, 2
- J. F. Lancaster, Engineering Catastrophes, Woodhead Publishing, 2005
Literatura dodatkowa
- www.ciop.pl
- B. Strauch, Investigating, Investigating Human Error : Incidents, Accidents and Complex Systems, Routledge, 2012., 2012
- S. Ploky, Czarnobyl. Historia nuklearnej katastrofy, Znak Horyzont, 2019