Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii syntezy polimerów i żywic reaktywnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii syntezy polimerów i żywic reaktywnych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Chemicznej Organicznej i Materiałów Polimerowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Schmidt <Beata.Schmidt@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Krzysztof Kowalczyk <Krzysztof.Kowalczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Kozłowska <Agnieszka.Kozlowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej oraz chemii fizycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami syntezy polimerów termoplastycznych oraz żywic reaktywnych, ich właściwościami oraz kierunkami zastosowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Szkolenie studentów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium syntezy polimerów i żywic reaktywnych | 3 |
T-L-2 | Synteza poliakryloamidowych kopolimerów szczepionych skrobi. | 6 |
T-L-3 | Otrzymywanie poli(metakrylanu metylu) w formie tafli metodą w masie w obecności nanonapełniacza montmorylonitowego oraz ocena wybranych własciwosci otrzymanego nanokompozytu | 6 |
T-L-4 | Synteza poliuretanów i ich spienianie. | 6 |
T-L-5 | Kopolimeryzacja wolnorodnikowa pochodnych akrylanowych. | 6 |
T-L-6 | Synteza lakierniczej żywicy epoksydowej, oznaczanie liczby epoksydowej. | 6 |
T-L-7 | Otrzymywanie pochodnej karboksymetylocelulozowej metodą w zawiesinie. | 6 |
T-L-8 | Polimeryzacja emulsyjna octanu winylu. | 6 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Węzły technologiczne syntezy polimerów i reaktory polimeryzacji. Wpływy parametrów prowadzenia syntezy polimerów na ich właściwości fizyko-chemiczne oraz na ciężar cząsteczkowy. | 4 |
T-W-2 | Technologia syntezy najważniejszych polimerów wytwarzanych metodą polimeryzacji rodnikowej, w tym polietylen, polistyren i kopolimery, poli(chlorek winylu). Podstawowe wiadomości o polimeryzacji łańcuchowej na katalizatorach stereospecyficznych (nowoczesna kataliza a możliwości syntezy polimerów o regulowanej strukturze przestrzennej łańcucha; polimery ataktyczne, syndiotaktyczne oraz izotaktyczne). Synteza poliolefin na katalizatorach koordynacyjnych. | 5 |
T-W-3 | Technologie otrzymywania polimerów i żywic kondensacyjnych n.p. [poliestry liniowe, w tym poli(tereftalan etylenu i inne liniowe poliestry nasycone, poliamidy]. Nienasycone żywice poliestrowe: synteza sieciowanie i kierunki zastosowania. | 2 |
T-W-4 | Żywice alkidowe, żywice fenolowo-formaldehydowe oraz sposoby sieciowania wymienionych żywic reaktywnych. Technologia syntezy poliuretanów, surowce; spienianie – pianki elastyczne i sztywne; sposoby spieniania; elastomery poliuretanowe. | 2 |
T-W-5 | Żywice epoksydowe: metody otrzymywania, reakcje sieciowania i środki sieciujące, technologia produkcji żywic dianowych. | 1 |
T-W-6 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych, wykonywanie sprawozdań | 10 |
A-L-3 | Konsultacje | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 13 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Określenie wiedzy i zdolności studenta podczas ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie zaliczenia i sprawozdania |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów i laboratoriów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C11_W01 Student powinien umieć opisać metody syntezy polimerów i żywic reaktywnych, wykonać prostą syntezę polimeru/żywicy w skali laboratoryjnej oraz zaprojektować syntezę polimeru termoplastycznego lub żywicy reaktywnej | IMiN_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C11_U01 Student powinien umieć opisać metody syntezy polimerów i żywic reaktywnych, wykonać prostą syntezę polimeru/żywicy w skali laboratoryjnej oraz zaprojektować syntezę polimeru termoplastycznego lub żywicy reaktywnej | IMiN_1A_U08, IMiN_1A_U12 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C11_W01 Student powinien umieć opisać metody syntezy polimerów i żywic reaktywnych, wykonać prostą syntezę polimeru/żywicy w skali laboratoryjnej oraz zaprojektować syntezę polimeru termoplastycznego lub żywicy reaktywnej | 2,0 | Student nie dysponuje dostateczną wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych |
3,0 | Student dysponuje ograniczoną wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych | |
3,5 | Student dysponuje podstawową wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych | |
4,0 | Student dysponuje wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych | |
4,5 | Student dysponuje wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych oraz wykazał się ponad dobrymi wynikami na ćwiczeniach laboratoryjnych | |
5,0 | Student dysponuje wiedzą w zakresie syntezy polimerów termoplastycznych i żywic reaktywnych oraz wykazał się bardzo dobrymi wynikami na ćwiczeniach laboratoryjnych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C11_U01 Student powinien umieć opisać metody syntezy polimerów i żywic reaktywnych, wykonać prostą syntezę polimeru/żywicy w skali laboratoryjnej oraz zaprojektować syntezę polimeru termoplastycznego lub żywicy reaktywnej | 2,0 | Student nie posiada dostatecznych umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej |
3,0 | Student posiada ograniczone umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej | |
3,5 | Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej | |
4,0 | Student posiada umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej | |
4,5 | Student posiada umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej poparte ponad dobrymi wynikami pracy laboratoryjnej oraz przygotowanego projektu | |
5,0 | Student posiada umiejętności w zakresie otrzymywania polimerów lub żywic reaktywnych, określania ich właściwości, wskazywania kierunków zastosowania, przeprowadzania prostej reakcji syntezy polimeru termoplastycznego i/lub żywicy reaktywnej poparte bardzo dobrymi wynikami pracy laboratoryjnej oraz przygotowanego projektu |
Literatura podstawowa
- J. Pielichowski, A. Puszyński, Technologia tworzyw sztucznych, WNT, Warszawa, 2003
- .F. Rabek, Współczesna wiedza o polimerach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
Literatura dodatkowa
- wielu, czasopisma naukowe, różne, 2018, najnowsze artykuły naukowe