Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia nanomateriałów węglowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia nanomateriałów węglowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizykochemii Nanomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Xuecheng Chen <Xuecheng.Chen@zut.edu.pl>, Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Analiza instrumentalna w nanotechnologii |
W-2 | Nanotechnologia i nanonauka |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodami wytwarzania nanomateriałow węglowych, ich budową oraz przedstawienie najnowszych trendów ich zastosowania. |
C-2 | Zdobycie umiejętności syntezy wybranych nanomateraiłów węglowych oraz obszarów ich zastosowania. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa aparatury do chemicznego osadzania par (CVD). | 2 |
T-L-2 | Metoda zol-żel do syntezy mezoporowatego templatu nanosfer węglowych. | 3 |
T-L-3 | Proces CVD do otrzymywania mezoporowatych nanosfer węglowych o kontrolowanej średnicy. | 6 |
T-L-4 | Charakterystyka otrzymanego nanomateriału węglowego z wykorzystaniem transmisyjnej mikroskopii elektronowej i spektroskopii ramanowskiej | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura i właściwości nanomateriałów węglowych: fulerenów, nanorurek węglowych, grafenu i nanosfer. | 3 |
T-W-2 | Metody ich preparatyki z wykorzystaniem laserowego parowania grafitu i katalizatora, chemiczne osadzanie par, wyładowanie w łuku elektrycznym | 3 |
T-W-3 | Omówienie aparatury do preparatyki Nanomateriałów węglowych, omówienie różnych mechanizmów wzrostu Nanomateriałów węglowych. | 3 |
T-W-4 | Metody charakterystyki nanomateriałów węglowych | 3 |
T-W-5 | Zastosowanie nanomateriałów węglowych w przemyśle. | 2 |
T-W-6 | Węgiel aktywny - budowa, otrzymywanie i właściwości. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z laboratoriów | 6 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 7 |
A-L-4 | Konsultacje z prowadzącycm | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-W-4 | Zapoznanie się z literaturą przedmiotu | 3 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Prezentacja multimedialna |
M-2 | Zajęcia praktyczne w laboratorium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena formująca: sprawozdanie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C09_W01 Wymienia i opisuje metody otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazuje ich zastosowanie. | IMiN_1A_W03 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_C09_U01 stosuje wybrane metody wytwarzania nanomateriałów węglowych. | IMiN_1A_U08, IMiN_1A_U12 | — | — | C-2 | T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C09_W01 Wymienia i opisuje metody otrzymywania nanomateriałów węglowych, ich właściwości i wskazuje ich zastosowanie. | 2,0 | |
3,0 | Na egzaminie pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | a. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_C09_U01 stosuje wybrane metody wytwarzania nanomateriałów węglowych. | 2,0 | |
3,0 | Na zaliczeniu pisemnym uzyskał od 50 do 65 punktów procentowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M. Meyyappan, Carbon Nanotubes: Science and Applications, NASA Ames Research Center, Moffett Field, California, 1999
- Peter j.F. Harris, Carbon nanotubes and related structures, Cambridge University Press, 1999
- Andrzej Huczko, Nanorurki węglowe-Czarne diamenty XXI wieku, Wydawnictwo: BEL studio Sp.z.o.o., Warszawa, 2004