Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Chemia organiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia organiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Chemii Organicznej i Chemii Fizycznej
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Nowicka-Scheibe <Joanna.Nowicka-Scheibe@zut.edu.pl>, Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>, Łukasz Struk <Lukasz.Struk@zut.edu.pl>, Aneta Wesołowska <Aneta.Wesolowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 45 2,50,44egzamin
laboratoriaL3 60 5,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,50,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z chemiii organicznej omawianych na zajęciach uzupełniających.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej.
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup funkcyjnych zwiazków organicznych.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności zwiazków organicznych.
C-5Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych zwiazków organicznych, jak również z metodami otrzymywania materiałów i nanomateriałów.
C-6Zapoznanie studentów z zasadami projektowania kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie uzyskanej wiedzy.
C-7Zapoznanie studentów z metodami analizy związków organicznych (NMR, IR, MS).
C-8Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu badawczego.
C-9Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej pracy z odczynnikami chemicznymi, sprzętem laboratoryjnym oraz obowiązującymi procedurami w laboratorium preparatyki organicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).14
T-A-2Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie.10
T-A-3Interpretacja wyników analiz związków organicznych (NMR, IR, MS) - ćwiczenia i zadania.6
30
laboratoria
T-L-1Zapoznanie studentów z regulaminem oraz z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej oraz z podstawowym sprzętem laboratoryjnym.4
T-L-2Metody rozdzielania i oczyszczania związków organicznych. Destylacja frakcyjna.4
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu oraz kwasu acetylosalicylowego (aspiryny).12
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.8
T-L-5Reakcje utleniania w chemii organicznej. Synteza i oczyszczanie kwasu benzoesowego.8
T-L-6Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie octanu n-butylu.8
T-L-7Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.4
T-L-8Barwniki azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.8
T-L-9Otrzymywanie mydła na drodze zmydlania tłuszczu zwierzęcego.4
60
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu chemia organiczna: zakres i rozwój; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych. Zapoznanie z systematyką i najważniejszymi grupami funkcyjnymi zwiazków organicznych.2
T-W-2Zapoznanie z pojęciem izomerii, stereochemii i najwazniejszymi typami reakcji związków organicznych (substytucja, addycja, eliminacja, przegrupowania).2
T-W-3Ogólna charakterystyka węglowodorów i ich podział, szereg homologiczny, izomeria konstytucyjna a stereoizomeria.1
T-W-4Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania, reaktywność. Reakcje rodnikowe.3
T-W-5Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reaktywność pozycji allilowej i winylowej.3
T-W-6Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie materiałów i nanomateriałów organicznych.3
T-W-7Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych.2
T-W-8Zastosowanie związków aromatycznych w syntezie organicznej: w reakcjach substytucji elektrofilowej i w reakcjach substytucji nukleofilowej.2
T-W-9Fluorowcopochodne alifatyczne – otrzymywanie i reaktywność. Mechanizm reakcji substytucji nukleofilowej (SN1, SN2) i konkurencyjnych reakcji eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków magnezoorganicznych (związków Grignarda).3
T-W-10Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów.3
T-W-11Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe. Reaktywność amin. Otrzymywanie soli diazoniowych i ich wykorzystanie w syntezie organicznej (barwników i nanomateriałów).2
T-W-12Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji nukleofilowej do grupy karbonylowej, reakcje kondensacji katalizowane przez kwasy i zasady.2
T-W-13Kwasy karboksylowe i ich pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność. Kwasy dikarboksylowe i hydroksykarboksylowe.3
T-W-14Pięcio- i sześcioczłonowe układy heterocykliczne. Budowa, właściwości i reaktywność.2
T-W-15Chemia produktów naturalnych - aminokwasy i węglowodany.2
T-W-16Podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych (NMR, IR, MS).5
T-W-17Teoretyczne i praktyczne aspekty ustalania struktury związków organicznych: charakterystyczne dane spektralne, podstawy interpretacji wyników analiz.5
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.27
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego zajecia.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.7
A-A-4Zaliczenie materiału z ćwiczeń audytoryjnych.3
45
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.60
A-L-2Przygotowanie do zajęć poprzez studiowanie literatury.35
A-L-3Opracowywanie sprawozdań z wykonanych doświadczeń30
A-L-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.15
A-L-5Konsultacje z prowadzącym zajęcia.10
150
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury w celu rozszerzenia wiedzy przedstawionej na wykładach10
A-W-3Konsultacje z wykładowcą4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu14
A-W-5Egzamin pisemny2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B13_W01
Student wymienia i określa klasy związków organicznych i charakteryzuje występujące w nich grupy funkcyjne.
IMiN_1A_W02C-1, C-2T-W-1M-1, M-4S-1, S-2, S-3
IMiN_1A_B13_W02
Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej i inżynierii matariałów i nanomateriałów.
IMiN_1A_W02C-3, C-6, C-4, C-2T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-A-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2
IMiN_1A_B13_W03
Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz definiuje podstawowe zagadnienia dotyczace stereochemii zwiazków organicznych.
IMiN_1A_W02C-1, C-3, C-4T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-A-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2
IMiN_1A_B13_W04
Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych. Charakteryzuje wymagania dotyczące syntezy materiałów i nanomateriałów.
IMiN_1A_W02, IMiN_1A_W03C-3, C-4, C-2, C-5T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-11, T-A-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2
IMiN_1A_B13_W05
Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów.
IMiN_1A_W03C-7T-W-17, T-A-3M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B13_U01
Student stosuje w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
IMiN_1A_U01C-1, C-2T-W-14, T-W-15, T-W-8, T-W-12, T-W-13, T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-W-10, T-W-11M-1, M-2, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
IMiN_1A_B13_U02
Na podstawie materiału wykładowego student projektuje kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego. Proponuje metodę identyfikacji zaprojektowanego związku.
IMiN_1A_U01C-3, C-6, C-4, C-2, C-7T-A-3, T-A-2, T-A-1M-1, M-2, M-4S-1, S-2
IMiN_1A_B13_U03
Student interpretuje uzykane wyniki badań oraz sporządza opis wykonanego eksperymentu.
IMiN_1A_U08, IMiN_1A_U01C-9, C-7, C-8T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-A-3M-3S-2, S-3, S-4
IMiN_1A_B13_U04
Student stosuje podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
IMiN_1A_U01C-9, C-8T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-8M-3, M-2S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B13_K01
Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników.
IMiN_1A_K04C-9, C-8T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-8M-3, M-2S-4
IMiN_1A_B13_K02
Odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
IMiN_1A_K01C-6, C-4, C-7, C-5, C-8T-A-3, T-A-2, T-A-1M-3, M-2, M-4S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B13_W01
Student wymienia i określa klasy związków organicznych i charakteryzuje występujące w nich grupy funkcyjne.
2,0Student nie systematyzuje związków oranicznych i nie rozpoznaje najważniejszych grup funkcyjnych.
3,0Student nie systematyzuje związków organicznych i rozpoznaje 55-69 procent grup funkcyjnych.
3,5Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje 70-79 procent grup funkcyjnych.
4,0Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje 80-89 procent grup funkcyjnych.
4,5Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje 90-95 procent grup funkcyjnych.
5,0Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje co najmniej 96-100 procent grup funkcyjnych.
IMiN_1A_B13_W02
Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej i inżynierii matariałów i nanomateriałów.
2,0Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej
3,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej
3,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje tylko niektóre grupy funkcyjne występujących w związkach organicznych. Nie potrafi wskazać wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje niektóre grupy funkcyjnye występujące w związkach organicznych. Potrafi wskazać niktóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje wiekszość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
5,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej.
IMiN_1A_B13_W03
Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz definiuje podstawowe zagadnienia dotyczace stereochemii zwiazków organicznych.
2,0Nie rozpoznaje i nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii
3,0Rozpoznaje, ale nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii
3,5Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii, nie tłumaczy zagadnień stereochemii
4,0Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko niektóre zagadnienia izomerii i niektóre zagadnienia stereochemii
4,5Rozpoznaje i tłumaczy większość zagadnień izomerii i stereochemii
5,0Rozpoznaje i tłumaczy wszystkie zagadnienia izomerii i większość lub wszystkie zagadnienia stereochemii
IMiN_1A_B13_W04
Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych. Charakteryzuje wymagania dotyczące syntezy materiałów i nanomateriałów.
2,0Student nie proponuje i nie objaśnia mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
3,0Student proponuje niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objasnia.
3,5Student proponuje wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objasnia.
4,0Student proponuje i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
4,5Student proponuje wiele i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
5,0Student proponuje wiele i objaśnia wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
IMiN_1A_B13_W05
Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów.
2,0Student nie rozpoznaje podstawowych metod instrumentalnych stosowanych w analizie związków organicznych i nanomateriałów.
3,0Student rozpoznaje tylko jedną podstawową metodę instrumentalną stosowaną w analizie związków organicznych i nanomateriałów.
3,5Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów. Jedną w dobrym stopniu, a drugą w dostatecznym stopniu.
4,0Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów. Jedną w dobrym lub bardzo dobrym stopniu, a dwie w dostatecznym stopniu.
4,5Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów. Dwie w dobrym lub w bardzo dobrym stopniu, a trzecią w dostatecznym stopniu.
5,0Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów w dobrym i bardzo dobrym stopniu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B13_U01
Student stosuje w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
2,0Student nie potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwyczajowej niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. Nie zna nazw zwyczajowych.
4,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
4,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do większości związków organicznych należących do najważniejszych klas.
5,0Student dobrze posługuje się w praktyce nazwami zwyczajowymi i systematycznymi związków organicznych należących do najważniejszych klas.
IMiN_1A_B13_U02
Na podstawie materiału wykładowego student projektuje kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego. Proponuje metodę identyfikacji zaprojektowanego związku.
2,0Student nie proponuje żadnego z etapów syntezy wskazanego zwiazku organicznego. Nie rozróżnia metod identyfikacji syntezowanego związku.
3,0Student proponuje dwa etapy syntezy wskazanego związku organicznego. Nie wybiera metody jego identyfikacji.
3,5Student proponuje dwa etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego. Prawidłowo wskazuje jedną z metod jego identyfikacji.
4,0Student proponuje trzy etapy syntezy wskazanego związku organicznego i prawidłowo dobiera dwie metody jego identyfikacji.
4,5Student proponuje trzy etapy syntezy wskazanego związku organicznego i prawidłowo dobiera trzy metody jego identyfikacji.
5,0Student proponuje cztery etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego, dobiera wszystkie metody jego identyfikacji.
IMiN_1A_B13_U03
Student interpretuje uzykane wyniki badań oraz sporządza opis wykonanego eksperymentu.
2,0Nie interpretuje wyników i nie sporządza opisu wykonanego eksperymentu.
3,0Nie inerpretuje wyników i w niewielkim stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (błedy w opisie przebiegu doświadczenia i równaniach reakcji, drobne błedy w obliczeniach).
3,5Dostatecznie interpretuje wyniki i w dobrym stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (błedy w opisie przebiegu doświadczenia, drobne błedy w obliczeniach).
4,0Dobrze interpretuje część wyników i w dobrym stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (drobne błedy w opisie przebiegu doświadczenia).
4,5Dobrze interpretuje wszystkie wyniki i w dobrym stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (drobne błedy w opisie przebiegu doświadczenia).
5,0Bardzo dobrze interpretuje wszystkie wyniki i prawidłowo sporządza opis wykonanego eksperymentu.
IMiN_1A_B13_U04
Student stosuje podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
2,0Nie stosuje operacji jednostkowych do oczyszczania związków organicznych.
3,0Przeprowadza tylko destylację prostą jako osobne doświadczenie.
3,5Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną jako osobne doświadczenie.
4,0Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizację z wody i rozpuszczalnika palnego jako osobne doświadczenie.
4,5Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie oraz częściowo oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych .
5,0Pezeprowadza destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie oraz skutecznie oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych .

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B13_K01
Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników.
2,0Przedstawione wyniki są błedne i nierzetelne.
3,0Przedstawione wyniki są błedne, ale błedy wynikają z pomyłki.
3,5Przedstawione wyniki są poprawne jednak ich opis jest nieczytelny.
4,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, jednak ich opis nie jest całkowicie czytelny.
4,5Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny, jednak obecne są drobne błedy.
5,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny..
IMiN_1A_B13_K02
Odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
2,0Nie określa priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
3,0Nie określa priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania, ale korzysta z rad prowadzącego ćwiczenia.
3,5Określa tylko podstawowe prioryty w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
4,0Dobrze określa podstawowe priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
4,5Bardzo dobrze (dopuszczalne są niewielki błędy) ustala priorytety w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania.
5,0Bezbłędnie ustala priorytety w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania.

Literatura podstawowa

  1. John McMurry, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Przemysław Mastalerz, Chemia organiczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1986
  3. J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2009, Tom I-IV
  4. Arthur I. Vogel, Preparatyka organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2006
  5. Zofia Jerzmanowska, Preparatyka organiczna związków chemicznych, Państwowy Zakład Wydawnict Lekarskich, Warszawa, 1972
  6. Bolesław Bochwic, Preparatyka organiczna, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1975
  7. Wojciech Zieliński i Andrzej Rajca, Metody spektroskopowe i ich zastosowanie do identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000, drugi
  8. Robert M. Silverstein, Francis X. Webster, David J. Kiemle, Spektroskopowe metody identyfikacji związków organicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. R. T. Morrison, R. N. Boyd, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997
  2. E. Białecka-Floriańczyk, J. Włostowska, Chemia organiczna, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  3. Jerzy T. Wróbel, Preparatyka i elementy syntezy organicznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa, 1983
  4. G. Kupryszewski, M. Sobocińska, R. Walczyna, Podstawy Preparatyki Organicznych Zwiazków Chemicznych, Wydawnictwo Gdańskie, Gdańsk, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).14
T-A-2Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie.10
T-A-3Interpretacja wyników analiz związków organicznych (NMR, IR, MS) - ćwiczenia i zadania.6
30

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie studentów z regulaminem oraz z zasadami BHP i P/Poż. obowiązującymi w pracowni chemii organicznej oraz z podstawowym sprzętem laboratoryjnym.4
T-L-2Metody rozdzielania i oczyszczania związków organicznych. Destylacja frakcyjna.4
T-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu oraz kwasu acetylosalicylowego (aspiryny).12
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.8
T-L-5Reakcje utleniania w chemii organicznej. Synteza i oczyszczanie kwasu benzoesowego.8
T-L-6Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie octanu n-butylu.8
T-L-7Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.4
T-L-8Barwniki azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.8
T-L-9Otrzymywanie mydła na drodze zmydlania tłuszczu zwierzęcego.4
60

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu chemia organiczna: zakres i rozwój; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych. Zapoznanie z systematyką i najważniejszymi grupami funkcyjnymi zwiazków organicznych.2
T-W-2Zapoznanie z pojęciem izomerii, stereochemii i najwazniejszymi typami reakcji związków organicznych (substytucja, addycja, eliminacja, przegrupowania).2
T-W-3Ogólna charakterystyka węglowodorów i ich podział, szereg homologiczny, izomeria konstytucyjna a stereoizomeria.1
T-W-4Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania, reaktywność. Reakcje rodnikowe.3
T-W-5Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reaktywność pozycji allilowej i winylowej.3
T-W-6Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie materiałów i nanomateriałów organicznych.3
T-W-7Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych.2
T-W-8Zastosowanie związków aromatycznych w syntezie organicznej: w reakcjach substytucji elektrofilowej i w reakcjach substytucji nukleofilowej.2
T-W-9Fluorowcopochodne alifatyczne – otrzymywanie i reaktywność. Mechanizm reakcji substytucji nukleofilowej (SN1, SN2) i konkurencyjnych reakcji eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków magnezoorganicznych (związków Grignarda).3
T-W-10Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów.3
T-W-11Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe. Reaktywność amin. Otrzymywanie soli diazoniowych i ich wykorzystanie w syntezie organicznej (barwników i nanomateriałów).2
T-W-12Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji nukleofilowej do grupy karbonylowej, reakcje kondensacji katalizowane przez kwasy i zasady.2
T-W-13Kwasy karboksylowe i ich pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność. Kwasy dikarboksylowe i hydroksykarboksylowe.3
T-W-14Pięcio- i sześcioczłonowe układy heterocykliczne. Budowa, właściwości i reaktywność.2
T-W-15Chemia produktów naturalnych - aminokwasy i węglowodany.2
T-W-16Podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych (NMR, IR, MS).5
T-W-17Teoretyczne i praktyczne aspekty ustalania struktury związków organicznych: charakterystyczne dane spektralne, podstawy interpretacji wyników analiz.5
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.27
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań wskazanych przez prowadzącego zajecia.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.7
A-A-4Zaliczenie materiału z ćwiczeń audytoryjnych.3
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.60
A-L-2Przygotowanie do zajęć poprzez studiowanie literatury.35
A-L-3Opracowywanie sprawozdań z wykonanych doświadczeń30
A-L-4Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego.15
A-L-5Konsultacje z prowadzącym zajęcia.10
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-W-2Studiowanie wskazanej literatury w celu rozszerzenia wiedzy przedstawionej na wykładach10
A-W-3Konsultacje z wykładowcą4
A-W-4Przygotowanie do egzaminu14
A-W-5Egzamin pisemny2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B13_W01Student wymienia i określa klasy związków organicznych i charakteryzuje występujące w nich grupy funkcyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii fizycznej, nieorganicznej, organicznej, analitycznej oraz fizyki niezbędne do opisu właściwości materiałów i nanomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej.
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup funkcyjnych zwiazków organicznych.
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do przedmiotu chemia organiczna: zakres i rozwój; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych. Zapoznanie z systematyką i najważniejszymi grupami funkcyjnymi zwiazków organicznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie systematyzuje związków oranicznych i nie rozpoznaje najważniejszych grup funkcyjnych.
3,0Student nie systematyzuje związków organicznych i rozpoznaje 55-69 procent grup funkcyjnych.
3,5Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje 70-79 procent grup funkcyjnych.
4,0Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje 80-89 procent grup funkcyjnych.
4,5Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje 90-95 procent grup funkcyjnych.
5,0Student systematyzuje związki organiczne i rozpoznaje co najmniej 96-100 procent grup funkcyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B13_W02Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych oraz grupy funkcyjne pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej i inżynierii matariałów i nanomateriałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii fizycznej, nieorganicznej, organicznej, analitycznej oraz fizyki niezbędne do opisu właściwości materiałów i nanomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-6Zapoznanie studentów z zasadami projektowania kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie uzyskanej wiedzy.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności zwiazków organicznych.
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup funkcyjnych zwiazków organicznych.
Treści programoweT-W-8Zastosowanie związków aromatycznych w syntezie organicznej: w reakcjach substytucji elektrofilowej i w reakcjach substytucji nukleofilowej.
T-W-12Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji nukleofilowej do grupy karbonylowej, reakcje kondensacji katalizowane przez kwasy i zasady.
T-W-13Kwasy karboksylowe i ich pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność. Kwasy dikarboksylowe i hydroksykarboksylowe.
T-W-7Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych.
T-W-2Zapoznanie z pojęciem izomerii, stereochemii i najwazniejszymi typami reakcji związków organicznych (substytucja, addycja, eliminacja, przegrupowania).
T-W-9Fluorowcopochodne alifatyczne – otrzymywanie i reaktywność. Mechanizm reakcji substytucji nukleofilowej (SN1, SN2) i konkurencyjnych reakcji eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków magnezoorganicznych (związków Grignarda).
T-W-4Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania, reaktywność. Reakcje rodnikowe.
T-W-3Ogólna charakterystyka węglowodorów i ich podział, szereg homologiczny, izomeria konstytucyjna a stereoizomeria.
T-W-5Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reaktywność pozycji allilowej i winylowej.
T-W-6Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie materiałów i nanomateriałów organicznych.
T-W-10Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów.
T-W-11Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe. Reaktywność amin. Otrzymywanie soli diazoniowych i ich wykorzystanie w syntezie organicznej (barwników i nanomateriałów).
T-A-1Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie charakteryzuje podstawowych typów reakcji chemicznych oraz grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej
3,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Nie charakteryzuje grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych, pod kątem ich reaktywności i wykorzystania w syntezie organicznej
3,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje tylko niektóre grupy funkcyjne występujących w związkach organicznych. Nie potrafi wskazać wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje niektóre grupy funkcyjnye występujące w związkach organicznych. Potrafi wskazać niktóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
4,5Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje wiekszość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać niektóre aspekty wykorzystania ich w syntezie organicznej.
5,0Student charakteryzuje podstawowe typy reakcji chemicznych. Pod kątem reaktywności charakteryzuje większość grup funkcyjnych występujących w związkach organicznych. Potrafi wskazać wiele aspektów wykorzystania ich w syntezie organicznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B13_W03Student rozpoznaje podstawowe typy izomerii oraz definiuje podstawowe zagadnienia dotyczace stereochemii zwiazków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii fizycznej, nieorganicznej, organicznej, analitycznej oraz fizyki niezbędne do opisu właściwości materiałów i nanomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej.
C-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności zwiazków organicznych.
Treści programoweT-W-2Zapoznanie z pojęciem izomerii, stereochemii i najwazniejszymi typami reakcji związków organicznych (substytucja, addycja, eliminacja, przegrupowania).
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu chemia organiczna: zakres i rozwój; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych. Zapoznanie z systematyką i najważniejszymi grupami funkcyjnymi zwiazków organicznych.
T-W-3Ogólna charakterystyka węglowodorów i ich podział, szereg homologiczny, izomeria konstytucyjna a stereoizomeria.
T-A-1Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie rozpoznaje i nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii
3,0Rozpoznaje, ale nie tłumaczy podstawowych typów izomerii i zagadnień stereochemii
3,5Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko zagadnienia izomerii, nie tłumaczy zagadnień stereochemii
4,0Rozpoznaje, ale tłumaczy tylko niektóre zagadnienia izomerii i niektóre zagadnienia stereochemii
4,5Rozpoznaje i tłumaczy większość zagadnień izomerii i stereochemii
5,0Rozpoznaje i tłumaczy wszystkie zagadnienia izomerii i większość lub wszystkie zagadnienia stereochemii
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B13_W04Student proponuje i objaśnia mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych. Charakteryzuje wymagania dotyczące syntezy materiałów i nanomateriałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii fizycznej, nieorganicznej, organicznej, analitycznej oraz fizyki niezbędne do opisu właściwości materiałów i nanomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
IMiN_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i nanomateriałów: budowa, synteza, przetwarzania, analiza struktury i właściwości
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności zwiazków organicznych.
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup funkcyjnych zwiazków organicznych.
C-5Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych zwiazków organicznych, jak również z metodami otrzymywania materiałów i nanomateriałów.
Treści programoweT-W-8Zastosowanie związków aromatycznych w syntezie organicznej: w reakcjach substytucji elektrofilowej i w reakcjach substytucji nukleofilowej.
T-W-12Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji nukleofilowej do grupy karbonylowej, reakcje kondensacji katalizowane przez kwasy i zasady.
T-W-13Kwasy karboksylowe i ich pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność. Kwasy dikarboksylowe i hydroksykarboksylowe.
T-W-2Zapoznanie z pojęciem izomerii, stereochemii i najwazniejszymi typami reakcji związków organicznych (substytucja, addycja, eliminacja, przegrupowania).
T-W-9Fluorowcopochodne alifatyczne – otrzymywanie i reaktywność. Mechanizm reakcji substytucji nukleofilowej (SN1, SN2) i konkurencyjnych reakcji eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków magnezoorganicznych (związków Grignarda).
T-W-4Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania, reaktywność. Reakcje rodnikowe.
T-W-5Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reaktywność pozycji allilowej i winylowej.
T-W-6Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie materiałów i nanomateriałów organicznych.
T-W-10Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów.
T-W-11Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe. Reaktywność amin. Otrzymywanie soli diazoniowych i ich wykorzystanie w syntezie organicznej (barwników i nanomateriałów).
T-A-1Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie proponuje i nie objaśnia mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
3,0Student proponuje niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objasnia.
3,5Student proponuje wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych, ale ich nie objasnia.
4,0Student proponuje i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
4,5Student proponuje wiele i objaśnia niektóre mechanizmy podstawowych reakcji związków organicznych.
5,0Student proponuje wiele i objaśnia wiele mechanizmów podstawowych reakcji związków organicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B13_W05Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W03Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia dotyczące materiałów i nanomateriałów: budowa, synteza, przetwarzania, analiza struktury i właściwości
Cel przedmiotuC-7Zapoznanie studentów z metodami analizy związków organicznych (NMR, IR, MS).
Treści programoweT-W-17Teoretyczne i praktyczne aspekty ustalania struktury związków organicznych: charakterystyczne dane spektralne, podstawy interpretacji wyników analiz.
T-A-3Interpretacja wyników analiz związków organicznych (NMR, IR, MS) - ćwiczenia i zadania.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje podstawowych metod instrumentalnych stosowanych w analizie związków organicznych i nanomateriałów.
3,0Student rozpoznaje tylko jedną podstawową metodę instrumentalną stosowaną w analizie związków organicznych i nanomateriałów.
3,5Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów. Jedną w dobrym stopniu, a drugą w dostatecznym stopniu.
4,0Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów. Jedną w dobrym lub bardzo dobrym stopniu, a dwie w dostatecznym stopniu.
4,5Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów. Dwie w dobrym lub w bardzo dobrym stopniu, a trzecią w dostatecznym stopniu.
5,0Student rozpoznaje podstawowe metody instrumentalne stosowane w analizie związków organicznych i nanomateriałów w dobrym i bardzo dobrym stopniu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B13_U01Student stosuje w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U01Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z inżynierią materiałów i nanomateriałów – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe zadania inżynierskie przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami chemii organicznej.
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup funkcyjnych zwiazków organicznych.
Treści programoweT-W-14Pięcio- i sześcioczłonowe układy heterocykliczne. Budowa, właściwości i reaktywność.
T-W-15Chemia produktów naturalnych - aminokwasy i węglowodany.
T-W-8Zastosowanie związków aromatycznych w syntezie organicznej: w reakcjach substytucji elektrofilowej i w reakcjach substytucji nukleofilowej.
T-W-12Aldehydy i ketony – budowa, nomenklatura, tautomeria keto-enolowa, reakcje addycji nukleofilowej do grupy karbonylowej, reakcje kondensacji katalizowane przez kwasy i zasady.
T-W-13Kwasy karboksylowe i ich pochodne – budowa, nomenklatura, otrzymywanie, reaktywność. Kwasy dikarboksylowe i hydroksykarboksylowe.
T-W-7Związki aromatyczne (areny) – budowa, nomenklatura, kryteria aromatyczności, aromatyczne aniony i kationy. Przykłady związków heteroaromatycznych.
T-W-2Zapoznanie z pojęciem izomerii, stereochemii i najwazniejszymi typami reakcji związków organicznych (substytucja, addycja, eliminacja, przegrupowania).
T-W-9Fluorowcopochodne alifatyczne – otrzymywanie i reaktywność. Mechanizm reakcji substytucji nukleofilowej (SN1, SN2) i konkurencyjnych reakcji eliminacji (E1, E2). Otrzymywanie związków magnezoorganicznych (związków Grignarda).
T-W-4Alkany, cykloalkany – budowa, izomeria, konformacje, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania, reaktywność. Reakcje rodnikowe.
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu chemia organiczna: zakres i rozwój; budowa elektronowa związków organicznych; podstawowe typy wiązań i ich obraz orbitalny; konwencje przedstawiania wzorów strukturalnych. Zapoznanie z systematyką i najważniejszymi grupami funkcyjnymi zwiazków organicznych.
T-W-5Alkeny – budowa, izomeria geometryczna, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność podwójnego wiązania – reakcje addycji. Pojęcie karbokationu. Reaktywność pozycji allilowej i winylowej.
T-W-6Alkiny - budowa, nazewnictwo IUPAC, metody otrzymywania. Reaktywność: reakcje addycji do wiązania potrójnego; reakcje podstawienia przy terminalnym atomie węgla Csp. Zastosowanie alkinów w syntezie materiałów i nanomateriałów organicznych.
T-W-10Alkohole i etery – nomenklatura, właściwości amfoteryczne. Otrzymywanie alkoholi z wykorzystaniem związków Grignarda. Otrzymywanie i reakcje eterów.
T-W-11Aminy - budowa, nomenklatura, otrzymywanie, właściwości zasadowe. Reaktywność amin. Otrzymywanie soli diazoniowych i ich wykorzystanie w syntezie organicznej (barwników i nanomateriałów).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury zwyczajowej niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
3,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas. Nie zna nazw zwyczajowych.
4,0Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do niektórych związków organicznych należących do najważniejszych klas.
4,5Student potrafi zastosować w praktyce zasady nomenklatury systematycznej i zwyczajowej do większości związków organicznych należących do najważniejszych klas.
5,0Student dobrze posługuje się w praktyce nazwami zwyczajowymi i systematycznymi związków organicznych należących do najważniejszych klas.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B13_U02Na podstawie materiału wykładowego student projektuje kilkuetapową syntezę prostego związku organicznego. Proponuje metodę identyfikacji zaprojektowanego związku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U01Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z inżynierią materiałów i nanomateriałów – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe zadania inżynierskie przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie umiejętności pisania wzorów, równań i schematów reakcji organicznych oraz ich mechanizmów.
C-6Zapoznanie studentów z zasadami projektowania kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie uzyskanej wiedzy.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności zwiazków organicznych.
C-2Zapoznanie studentów z budową oraz z podstawowymi właściwościami chemicznymi najważniejszych grup funkcyjnych zwiazków organicznych.
C-7Zapoznanie studentów z metodami analizy związków organicznych (NMR, IR, MS).
Treści programoweT-A-3Interpretacja wyników analiz związków organicznych (NMR, IR, MS) - ćwiczenia i zadania.
T-A-2Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie.
T-A-1Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia, opis.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie proponuje żadnego z etapów syntezy wskazanego zwiazku organicznego. Nie rozróżnia metod identyfikacji syntezowanego związku.
3,0Student proponuje dwa etapy syntezy wskazanego związku organicznego. Nie wybiera metody jego identyfikacji.
3,5Student proponuje dwa etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego. Prawidłowo wskazuje jedną z metod jego identyfikacji.
4,0Student proponuje trzy etapy syntezy wskazanego związku organicznego i prawidłowo dobiera dwie metody jego identyfikacji.
4,5Student proponuje trzy etapy syntezy wskazanego związku organicznego i prawidłowo dobiera trzy metody jego identyfikacji.
5,0Student proponuje cztery etapy syntezy wskazanego zwiazku organicznego, dobiera wszystkie metody jego identyfikacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B13_U03Student interpretuje uzykane wyniki badań oraz sporządza opis wykonanego eksperymentu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U08Absolwent potrafi zaplanować i zrealizować procesy wytwarzania wybranych materiałów i nanomateriałów
IMiN_1A_U01Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z inżynierią materiałów i nanomateriałów – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe zadania inżynierskie przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
Cel przedmiotuC-9Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej pracy z odczynnikami chemicznymi, sprzętem laboratoryjnym oraz obowiązującymi procedurami w laboratorium preparatyki organicznej.
C-7Zapoznanie studentów z metodami analizy związków organicznych (NMR, IR, MS).
C-8Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu badawczego.
Treści programoweT-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu oraz kwasu acetylosalicylowego (aspiryny).
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.
T-L-6Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-7Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.
T-L-5Reakcje utleniania w chemii organicznej. Synteza i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
T-L-8Barwniki azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.
T-L-9Otrzymywanie mydła na drodze zmydlania tłuszczu zwierzęcego.
T-A-3Interpretacja wyników analiz związków organicznych (NMR, IR, MS) - ćwiczenia i zadania.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie interpretuje wyników i nie sporządza opisu wykonanego eksperymentu.
3,0Nie inerpretuje wyników i w niewielkim stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (błedy w opisie przebiegu doświadczenia i równaniach reakcji, drobne błedy w obliczeniach).
3,5Dostatecznie interpretuje wyniki i w dobrym stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (błedy w opisie przebiegu doświadczenia, drobne błedy w obliczeniach).
4,0Dobrze interpretuje część wyników i w dobrym stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (drobne błedy w opisie przebiegu doświadczenia).
4,5Dobrze interpretuje wszystkie wyniki i w dobrym stopniu sporządza opis wykonanego eksperymentu (drobne błedy w opisie przebiegu doświadczenia).
5,0Bardzo dobrze interpretuje wszystkie wyniki i prawidłowo sporządza opis wykonanego eksperymentu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B13_U04Student stosuje podstawowe operacje jednostkowe do oczyszczania stałych i ciekłych związków organicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U01Absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę związaną z inżynierią materiałów i nanomateriałów – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe zadania inżynierskie przez: − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji, − dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
Cel przedmiotuC-9Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej pracy z odczynnikami chemicznymi, sprzętem laboratoryjnym oraz obowiązującymi procedurami w laboratorium preparatyki organicznej.
C-8Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu badawczego.
Treści programoweT-L-2Metody rozdzielania i oczyszczania związków organicznych. Destylacja frakcyjna.
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.
T-L-6Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-5Reakcje utleniania w chemii organicznej. Synteza i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
T-L-8Barwniki azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie stosuje operacji jednostkowych do oczyszczania związków organicznych.
3,0Przeprowadza tylko destylację prostą jako osobne doświadczenie.
3,5Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną jako osobne doświadczenie.
4,0Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizację z wody i rozpuszczalnika palnego jako osobne doświadczenie.
4,5Przeprowadza destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie oraz częściowo oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych .
5,0Pezeprowadza destylację prostą, frakcyjną oraz krystalizacje jako osobne doświadczenie oraz skutecznie oczyszcza substancje otrzymywane w ramach syntezy prostych zwiazków organicznych .
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B13_K01Odpowiada za rzetelność uzyskanych wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_K04Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym: − przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych, − dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Cel przedmiotuC-9Zapoznanie studentów z zasadami bezpiecznej pracy z odczynnikami chemicznymi, sprzętem laboratoryjnym oraz obowiązującymi procedurami w laboratorium preparatyki organicznej.
C-8Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu badawczego.
Treści programoweT-L-3Acylowanie amin aromatycznych i fenoli. Otrzymywanie i oczyszczanie acetanilidu oraz kwasu acetylosalicylowego (aspiryny).
T-L-4Reakcje substytucji elektrofilowej w związkach aromatycznych. Synteza i oczyszczanie p-bromoacetanilidu.
T-L-6Chemia estrów. Synteza i oczyszczanie octanu n-butylu.
T-L-7Kondensacje aldolowe. Synteza dibenzylidenoacetonu.
T-L-5Reakcje utleniania w chemii organicznej. Synteza i oczyszczanie kwasu benzoesowego.
T-L-8Barwniki azowe. Otrzymywanie i oczyszczanie oranżu beta-naftolowego.
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Przedstawione wyniki są błedne i nierzetelne.
3,0Przedstawione wyniki są błedne, ale błedy wynikają z pomyłki.
3,5Przedstawione wyniki są poprawne jednak ich opis jest nieczytelny.
4,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, jednak ich opis nie jest całkowicie czytelny.
4,5Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny, jednak obecne są drobne błedy.
5,0Przedstawione wyniki są poprawne, są elementy sprawdzajace, opis jest czytelny..
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B13_K02Odpowiednio określa priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_K01Absolwent potrafi krytycznie ocenić posiadaną wiedzę i odbierane treści
Cel przedmiotuC-6Zapoznanie studentów z zasadami projektowania kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie uzyskanej wiedzy.
C-4Kształtowanie umiejetności rozwiązywania prostych zadań problemowych z zakresu budowy, właściwości i reaktywności zwiazków organicznych.
C-7Zapoznanie studentów z metodami analizy związków organicznych (NMR, IR, MS).
C-5Zapoznanie studentów z metodyką syntezy prostych zwiazków organicznych, jak również z metodami otrzymywania materiałów i nanomateriałów.
C-8Zapoznanie studenta z zasadami opisu eksperymentu badawczego.
Treści programoweT-A-3Interpretacja wyników analiz związków organicznych (NMR, IR, MS) - ćwiczenia i zadania.
T-A-2Ćwiczenia w projektowaniu kilkuetapowych syntez prostych związków organicznych na podstawie wiedzy uzyskanej na wykładzie.
T-A-1Rozwiazywanie problemów dotyczących właściwości związków organicznych, metod ich otrzymywania i reaktywności (pisanie schematów, równań i mechanizmów reakcji).
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz.
M-2Metody aktywizujące: dyskusja dydaktyczna.
M-4Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Zaliczenie ustne
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie określa priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
3,0Nie określa priorytetów w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania, ale korzysta z rad prowadzącego ćwiczenia.
3,5Określa tylko podstawowe prioryty w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
4,0Dobrze określa podstawowe priorytety w rozwiązywaniu wyznaczonego zadania.
4,5Bardzo dobrze (dopuszczalne są niewielki błędy) ustala priorytety w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania.
5,0Bezbłędnie ustala priorytety w rozwiazywaniu wyznaczonego zadania.