Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia polimerów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia polimerów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Polimerów i Biomateriałów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Sandra Paszkiewicz <Sandra.Paszkiewicz@zut.edu.pl>, Piotr Sobolewski <psobolewski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak wymagań wstępnych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przyswojenie wiedzy podstawowej i umiejętności praktycznych w zakresie budowy chemicznej, właściwości fizycznych i strukturalnych polimerów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Charakterystyka monomerów na podstawie oznaczania grup końcowych | 5 |
T-L-2 | Polimeryzacja perełkowa polistyrenu (PS) | 5 |
T-L-3 | Otrzymywanie PMMA w roztworze | 5 |
T-L-4 | Otrzymywanie heksasoli+otrzymywanie PA w stopie | 10 |
T-L-5 | Ptrzymywanie poli(tereftalanu etylenu)(PET) metodą polikondensacji | 5 |
T-L-6 | Otrzymywanie elastomeru poliuretanowego (PU) | 5 |
T-L-7 | Określanie budowy chemicznej otrzymanych polimerów – FTIR | 5 |
T-L-8 | Oznaczanie lepkości metodą wiskozymetryczną | 5 |
T-L-9 | Analiza termiczna otrzymanych materiałów metodą różnicowej kalorymetrii skaningowej (DSC) | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe: monomer, mer, oligomer, polimer, stopień polimeryzacji. | 2 |
T-W-2 | Masy cząsteczkowe polimerów i ich dyspersyjność. | 2 |
T-W-3 | Mechanizmy polireakcji: polimeryzacje łańcuchowe i stopniowe. | 2 |
T-W-4 | Polimeryzacja rodnikowa, etapy reakcji, sposoby inicjowania i inicjatory. | 2 |
T-W-5 | Reakcje polikondensacji i poliaddycji | 2 |
T-W-6 | Struktura nadcząsteczkowa a właściwości fizyczne polimerów: polimery liniowe, rozgałęzione, usieciowane, statystyczne , blokowe, amorficzne, semikrystaliczne | 4 |
T-W-7 | Zaliczenie treści wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 50 |
A-L-2 | Opracowanie sprawozdań | 5 |
A-L-3 | Konsultacje | 5 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury przez studenta | 20 |
A-W-3 | konsultacje | 4 |
A-W-4 | analiza treści przekazaywanych podczas wykładów | 10 |
A-W-5 | przygotowanie się studenta do zaliczenia | 10 |
59 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienia lub wyjaśnienia |
M-2 | Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne, pokaz. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wiedzy teoretycznej przed ćwiczeniami laboratoryjnymi |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_B07_W01 Student zna i definiuje budowę polimerów, ich nazwy, metody syntez i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne polimerów | IMiN_1A_W02, IMiN_1A_W03, IMiN_1A_W09 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_B07_U01 Student potrafi charakteryzować podstawowe grupy materiałów polimerowych, metody ich otrzymywania i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne | IMiN_1A_U03, IMiN_1A_U07, IMiN_1A_U01 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-4, T-L-2 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IMiN_1A_B07_K01 Student potrafi aktywnie rozwiązywać wyzwania technologiczno-technicznych w obszarze chemii materiałów polimerowych | IMiN_1A_K01, IMiN_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-L-3, T-L-5, T-L-6, T-L-1, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-4, T-L-2 | M-2, M-1 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_B07_W01 Student zna i definiuje budowę polimerów, ich nazwy, metody syntez i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne polimerów | 2,0 | |
3,0 | Student zna budowę fizyko-chemiczną i metody otrzymywania podstawowych polimerów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_B07_U01 Student potrafi charakteryzować podstawowe grupy materiałów polimerowych, metody ich otrzymywania i podstawowe właściwości fizyko-chemiczne | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi charakteryzować budowę fizyko-chemiczną i właściwości podstawowych materiałów polimerowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IMiN_1A_B07_K01 Student potrafi aktywnie rozwiązywać wyzwania technologiczno-technicznych w obszarze chemii materiałów polimerowych | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi ocenić podstawowe właściwości fizyko-chemiczne polimerów i określić możliwe kierunki ich zastoswań w rozwiązywaniu problemów technicznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Florjańczyk, Zbigniew Red. Penczek, Stanisław Red, Chemia polimerów : praca zbiorowa. T. 1,2,3., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1998
- Danuta Żuchowska, Polimery konstrukcyjne, WNT, Warszawa, 1993
- Szlezyngier Włodzimierz, Tworzywa Sztuczne, Wydawnictwo oświatowe, Rzeszów, 1998, T 1-3
Literatura dodatkowa
- Rabek Jan, Współczesna wiedza o polimerach, WN PWN, Warszawa, 2008