Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów (S1)

Sylabus przedmiotu Fizyka fazy skondensowanej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria Materiałów i Nanomateriałów
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizyka fazy skondensowanej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zna podstawy matematyki w zakresie niezbędnym do opisu zjawisk fizycznych i rozwiązywania problemów fizycznych (wektory, macierze, rozwiązywanie równań, podstawy rachunku róźniczkowego i całkowego)
W-2Potrafi wykonać proste obliczenia z wykorzystaniem kalkulatora i komputera
W-3Zna elementy fizyki przedstawione w ramach wykładu Fizyka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy z zakresu podstawowych własności fizycznych związanych z budową ciał i defektami struktury.
C-2Rozwijanie u studenta umiejętności rozwiązywania problemów dotyczących materii skondensowanej w oparciu o zdobytą wiedzę.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Poznanie różnych metod wyznaczania gęstości3
T-A-2Analiza i interpretacja danych, dyskusja wyników uzyskanych na zajęciach laboratoryjnych dotyczących pomiaru oporu metali i półprzewodników w funkcji temperatury4
T-A-3Analiza i interpretacja danych, dyskusja wyników uzyskanych na zajęciach laboratoryjnych dotyczących wyznaczania przerwy energetycznej półprzewodników (3 różnych w tym domieszkowanych) za pomocą odbiciowej spektrofotometrii4
T-A-4Analiza i interpretacja danych, dyskusja wyników uzyskanych na zajęciach laboratoryjnych dotyczących pomiaru przewodnictwa cieplnego metodą niestacjonarnego przepływu3
T-A-5Zaliczenie z zagadnień poznanych na zajęciach.1
15
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie gęstości ciała stałego3
T-L-2Pomiar przewodnictwa cieplnego metodą niestacjonarnego przepływu ciepła3
T-L-3Pomiar oporu metali i półprzewodników w funkcji temperatury3
T-L-4Badanie widma fluorescencji dla próbek metalicznych3
T-L-5Wyznaczanie przerwy energetycznej półprzewodników (3 różnych w tym domieszkowanych) za pomocą odbiciowej spektrofotometrii optycznej3
15
wykłady
T-W-1Struktura materii skondensowanej: Operacje symetrii, - Typy sieci krystalicznych, - Dyfrakcja, równanie Braggów, - Promieniowanie rentgenowskie, - Budowa i działanie dyfraktometru rentgenowskiego4
T-W-2Przewodnictwo cieplne: Energia termiczna sieci, fonony; - Transport ciepła w metalach i izolatorach; - Opis matematyczny – równanie dyfuzji; - Metoda badania niestacjonarnego przepływu ciepła2
T-W-3Ciepło właściwe, pomiary kalorymetryczne: Modele drgań sieci; - Temperatura Debye’a; - Przyczynki do ciepła właściwego; - Metody wyznaczania ciepła właściwego4
T-W-4Transport elektryczny: - Mikroskopowy obraz przewodnictwa elektrycznego; - Energia Fermiego; - Model elektronów Blocha; - Półprzewodniki; - Techniki pomiarowe4
T-W-5Struktura elektronowa, fluorescencja rentgenowska: - Model atomu, powłoki elektronowe; - Przejścia elektronowe; - Budowa spektrometru fluorescencyjnego4
T-W-6Efekt Halla i magnetoopór: - Pole magnetyczne i metody jego wytwarzania; - Zjawiska magnetoelektryczne, efekt Halla, magnetoopór; - Charakterystyka elektromagnesu i pomiar własności magnetoelektrycznych4
T-W-7Przerwa energetyczna w pomiarach optycznych: Struktura pasmowa półprzewodników; domieszkowanie,- Spektrofotometria3
T-W-8Magnetyczny rezonans jądrowy: Jądro atomowe, izotopy; - Zjawisko precesji magnetycznej, precesja Larmora; - Kwantowy i klasyczny opis magnetycznego rezonansu jądrowego; - Przesunięcie chemiczne, echo spinowe i czasy relaksacji; - Podstawy eksperymentalne spektroskopii MRJ3
T-W-9Podatność magnetyczna: Wielkości i jednostki w pomiarach magnetycznych; - Teoria Curie-Weissa; - Ferro- i antyferro-magnetyzm2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia8
A-A-4Konsultacje2
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z laboratoriów8
A-L-4Konsultacje2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu15
A-W-4Udzaił w egzaminie2
A-W-5Konsultacje3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
M-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Laboratoria przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B04_W01
Opisuje właściwości fizyczne materii skondensowanej.
IMiN_1A_W02C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IMiN_1A_B04_U01
Formułuje podstawowe wnioski na podstawie uzyskanych wyników eksperymentów (wykonane pomiary i obliczenia) w zakresie badania własności materii skondensowanej.
IMiN_1A_U02C-2T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B04_W01
Opisuje właściwości fizyczne materii skondensowanej.
2,0
3,0Na końcowym egzaminie pisemnym uzyskał od 51% do 65% punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IMiN_1A_B04_U01
Formułuje podstawowe wnioski na podstawie uzyskanych wyników eksperymentów (wykonane pomiary i obliczenia) w zakresie badania własności materii skondensowanej.
2,0
3,0Sumaryczna ilość punktów procentowych uzyskana z zaliczenia pisemnegooraz sprawozdania jest w przedziale 51%-65%
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. D. Halliday, R. Resnick, Fizyka, T. II, PWN, Warszawa, 1989
  2. J. Typek, Materiały dydaktyczne do wykładów, Strona internetowa http://typjan.zut.edu.pl/, Szczecin, 2012
  3. T. Rewaj (red), Zbiór zadań z fizyki, Wyd. Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1996

Literatura dodatkowa

  1. I. Kruk, J. Typek, Laboratorium z fizyki, część II, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Poznanie różnych metod wyznaczania gęstości3
T-A-2Analiza i interpretacja danych, dyskusja wyników uzyskanych na zajęciach laboratoryjnych dotyczących pomiaru oporu metali i półprzewodników w funkcji temperatury4
T-A-3Analiza i interpretacja danych, dyskusja wyników uzyskanych na zajęciach laboratoryjnych dotyczących wyznaczania przerwy energetycznej półprzewodników (3 różnych w tym domieszkowanych) za pomocą odbiciowej spektrofotometrii4
T-A-4Analiza i interpretacja danych, dyskusja wyników uzyskanych na zajęciach laboratoryjnych dotyczących pomiaru przewodnictwa cieplnego metodą niestacjonarnego przepływu3
T-A-5Zaliczenie z zagadnień poznanych na zajęciach.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie gęstości ciała stałego3
T-L-2Pomiar przewodnictwa cieplnego metodą niestacjonarnego przepływu ciepła3
T-L-3Pomiar oporu metali i półprzewodników w funkcji temperatury3
T-L-4Badanie widma fluorescencji dla próbek metalicznych3
T-L-5Wyznaczanie przerwy energetycznej półprzewodników (3 różnych w tym domieszkowanych) za pomocą odbiciowej spektrofotometrii optycznej3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura materii skondensowanej: Operacje symetrii, - Typy sieci krystalicznych, - Dyfrakcja, równanie Braggów, - Promieniowanie rentgenowskie, - Budowa i działanie dyfraktometru rentgenowskiego4
T-W-2Przewodnictwo cieplne: Energia termiczna sieci, fonony; - Transport ciepła w metalach i izolatorach; - Opis matematyczny – równanie dyfuzji; - Metoda badania niestacjonarnego przepływu ciepła2
T-W-3Ciepło właściwe, pomiary kalorymetryczne: Modele drgań sieci; - Temperatura Debye’a; - Przyczynki do ciepła właściwego; - Metody wyznaczania ciepła właściwego4
T-W-4Transport elektryczny: - Mikroskopowy obraz przewodnictwa elektrycznego; - Energia Fermiego; - Model elektronów Blocha; - Półprzewodniki; - Techniki pomiarowe4
T-W-5Struktura elektronowa, fluorescencja rentgenowska: - Model atomu, powłoki elektronowe; - Przejścia elektronowe; - Budowa spektrometru fluorescencyjnego4
T-W-6Efekt Halla i magnetoopór: - Pole magnetyczne i metody jego wytwarzania; - Zjawiska magnetoelektryczne, efekt Halla, magnetoopór; - Charakterystyka elektromagnesu i pomiar własności magnetoelektrycznych4
T-W-7Przerwa energetyczna w pomiarach optycznych: Struktura pasmowa półprzewodników; domieszkowanie,- Spektrofotometria3
T-W-8Magnetyczny rezonans jądrowy: Jądro atomowe, izotopy; - Zjawisko precesji magnetycznej, precesja Larmora; - Kwantowy i klasyczny opis magnetycznego rezonansu jądrowego; - Przesunięcie chemiczne, echo spinowe i czasy relaksacji; - Podstawy eksperymentalne spektroskopii MRJ3
T-W-9Podatność magnetyczna: Wielkości i jednostki w pomiarach magnetycznych; - Teoria Curie-Weissa; - Ferro- i antyferro-magnetyzm2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych5
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia8
A-A-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z laboratoriów8
A-L-4Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu15
A-W-4Udzaił w egzaminie2
A-W-5Konsultacje3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B04_W01Opisuje właściwości fizyczne materii skondensowanej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_W02Absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia z chemii fizycznej, nieorganicznej, organicznej, analitycznej oraz fizyki niezbędne do opisu właściwości materiałów i nanomateriałów oraz procesów towarzyszących ich wytwarzaniu i przetwarzaniu
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy z zakresu podstawowych własności fizycznych związanych z budową ciał i defektami struktury.
Treści programoweT-W-4Transport elektryczny: - Mikroskopowy obraz przewodnictwa elektrycznego; - Energia Fermiego; - Model elektronów Blocha; - Półprzewodniki; - Techniki pomiarowe
T-W-5Struktura elektronowa, fluorescencja rentgenowska: - Model atomu, powłoki elektronowe; - Przejścia elektronowe; - Budowa spektrometru fluorescencyjnego
T-W-6Efekt Halla i magnetoopór: - Pole magnetyczne i metody jego wytwarzania; - Zjawiska magnetoelektryczne, efekt Halla, magnetoopór; - Charakterystyka elektromagnesu i pomiar własności magnetoelektrycznych
T-W-1Struktura materii skondensowanej: Operacje symetrii, - Typy sieci krystalicznych, - Dyfrakcja, równanie Braggów, - Promieniowanie rentgenowskie, - Budowa i działanie dyfraktometru rentgenowskiego
T-W-2Przewodnictwo cieplne: Energia termiczna sieci, fonony; - Transport ciepła w metalach i izolatorach; - Opis matematyczny – równanie dyfuzji; - Metoda badania niestacjonarnego przepływu ciepła
T-W-3Ciepło właściwe, pomiary kalorymetryczne: Modele drgań sieci; - Temperatura Debye’a; - Przyczynki do ciepła właściwego; - Metody wyznaczania ciepła właściwego
T-W-7Przerwa energetyczna w pomiarach optycznych: Struktura pasmowa półprzewodników; domieszkowanie,- Spektrofotometria
T-W-8Magnetyczny rezonans jądrowy: Jądro atomowe, izotopy; - Zjawisko precesji magnetycznej, precesja Larmora; - Kwantowy i klasyczny opis magnetycznego rezonansu jądrowego; - Przesunięcie chemiczne, echo spinowe i czasy relaksacji; - Podstawy eksperymentalne spektroskopii MRJ
T-W-9Podatność magnetyczna: Wielkości i jednostki w pomiarach magnetycznych; - Teoria Curie-Weissa; - Ferro- i antyferro-magnetyzm
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem projektora multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na końcowym egzaminie pisemnym uzyskał od 51% do 65% punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIMiN_1A_B04_U01Formułuje podstawowe wnioski na podstawie uzyskanych wyników eksperymentów (wykonane pomiary i obliczenia) w zakresie badania własności materii skondensowanej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIMiN_1A_U02Absolwent potrafi wykorzystać poznany aparat matematyczny do opisu i analizy danych doświadczalnych, podstawowych zagadnień fizykochemicznych i technicznych
Cel przedmiotuC-2Rozwijanie u studenta umiejętności rozwiązywania problemów dotyczących materii skondensowanej w oparciu o zdobytą wiedzę.
Treści programoweT-L-5Wyznaczanie przerwy energetycznej półprzewodników (3 różnych w tym domieszkowanych) za pomocą odbiciowej spektrofotometrii optycznej
T-L-4Badanie widma fluorescencji dla próbek metalicznych
T-L-2Pomiar przewodnictwa cieplnego metodą niestacjonarnego przepływu ciepła
T-L-3Pomiar oporu metali i półprzewodników w funkcji temperatury
T-L-1Wyznaczanie gęstości ciała stałego
T-A-4Analiza i interpretacja danych, dyskusja wyników uzyskanych na zajęciach laboratoryjnych dotyczących pomiaru przewodnictwa cieplnego metodą niestacjonarnego przepływu
T-A-2Analiza i interpretacja danych, dyskusja wyników uzyskanych na zajęciach laboratoryjnych dotyczących pomiaru oporu metali i półprzewodników w funkcji temperatury
T-A-3Analiza i interpretacja danych, dyskusja wyników uzyskanych na zajęciach laboratoryjnych dotyczących wyznaczania przerwy energetycznej półprzewodników (3 różnych w tym domieszkowanych) za pomocą odbiciowej spektrofotometrii
T-A-1Poznanie różnych metod wyznaczania gęstości
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne
M-3Laboratoria przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: Sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych
S-4Ocena formująca: Aktywność na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sumaryczna ilość punktów procentowych uzyskana z zaliczenia pisemnegooraz sprawozdania jest w przedziale 51%-65%
3,5
4,0
4,5
5,0