Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy fizyki (zajęcia uzupełniające):

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy fizyki (zajęcia uzupełniające)
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizykochemii Nanomateriałów
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Mijowska <Ewa.Borowiak-Palen@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Wenelska <Karolina.Wilgosz@zut.edu.pl>, Beata Zielinska <Beata.Zielinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 20 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy fizyki ze szkoły średniej (podstawowe wielkości fizyczne; zasadnicze zjawiska fizyczne w otaczającym świecie).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest uzupełnienie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki oraz uzyskanie umiejętności eksperymentalnego wyznaczania i obliczania wybranych parametrów fizycznych oraz analizy fizycznej i matematycznej przykładowych procesów fizycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody oceny niepewności pomiarowych.4
T-L-2Doświadczalne i teoretyczne wyznaczanie gęstości cieczy4
T-L-3Cechowanie termopary4
T-L-4Wyznaczanie stężenia roztworu za pomocą spekrofotometru UV-vis4
T-L-5Wyznaczanie przerwy energetycznej w półprzewodniku4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
20

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Laboratorium fizyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_U03_W01
Student ma podstawy wiedzy z zakresu fizyki potrzebnej do zrozumienia wybanych zjawisk i procesów fizycznych
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_U03_U01
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_U03_K01
Student rozmie potrzebę uzpełniania wiedzy z zakresu fizyki.
C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_U03_W01
Student ma podstawy wiedzy z zakresu fizyki potrzebnej do zrozumienia wybanych zjawisk i procesów fizycznych
2,0
3,0Na zaliczeniu uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_U03_U01
Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych
2,0
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (zaliczenie, sprawozdania z laboratoriów, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_U03_K01
Student rozmie potrzebę uzpełniania wiedzy z zakresu fizyki.
2,0
3,0Student mało aktywny na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Samuel J. Ling, Truman State University Jeff Sanny, Loyola Marymount University William Moebs, Fizyka dla szkół wyższych Tom I-III, Katalyst Education, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody oceny niepewności pomiarowych.4
T-L-2Doświadczalne i teoretyczne wyznaczanie gęstości cieczy4
T-L-3Cechowanie termopary4
T-L-4Wyznaczanie stężenia roztworu za pomocą spekrofotometru UV-vis4
T-L-5Wyznaczanie przerwy energetycznej w półprzewodniku4
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_U03_W01Student ma podstawy wiedzy z zakresu fizyki potrzebnej do zrozumienia wybanych zjawisk i procesów fizycznych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest uzupełnienie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki oraz uzyskanie umiejętności eksperymentalnego wyznaczania i obliczania wybranych parametrów fizycznych oraz analizy fizycznej i matematycznej przykładowych procesów fizycznych
Treści programoweT-L-1Metody oceny niepewności pomiarowych.
T-L-2Doświadczalne i teoretyczne wyznaczanie gęstości cieczy
T-L-3Cechowanie termopary
T-L-4Wyznaczanie stężenia roztworu za pomocą spekrofotometru UV-vis
T-L-5Wyznaczanie przerwy energetycznej w półprzewodniku
Metody nauczaniaM-1Laboratorium fizyczne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na zaliczeniu uzyskał od 50% do 65% punktów procentowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_U03_U01Student potrafi sformułować podstawowe twierdzenia i prawa fizyczne, zapisać je używając formalizmu matematycznego i zastosować do rozwiązywania prostych zadań fizycznych
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest uzupełnienie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki oraz uzyskanie umiejętności eksperymentalnego wyznaczania i obliczania wybranych parametrów fizycznych oraz analizy fizycznej i matematycznej przykładowych procesów fizycznych
Treści programoweT-L-1Metody oceny niepewności pomiarowych.
T-L-2Doświadczalne i teoretyczne wyznaczanie gęstości cieczy
T-L-3Cechowanie termopary
T-L-4Wyznaczanie stężenia roztworu za pomocą spekrofotometru UV-vis
T-L-5Wyznaczanie przerwy energetycznej w półprzewodniku
Metody nauczaniaM-1Laboratorium fizyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawozdanie z zajęć laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Sumaryczna ilość uzyskanych punktów procentowych (zaliczenie, sprawozdania z laboratoriów, aktywność na zajęciach) w granicach 51%-65%
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_U03_K01Student rozmie potrzebę uzpełniania wiedzy z zakresu fizyki.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest uzupełnienie podstawowej wiedzy z zakresu fizyki oraz uzyskanie umiejętności eksperymentalnego wyznaczania i obliczania wybranych parametrów fizycznych oraz analizy fizycznej i matematycznej przykładowych procesów fizycznych
Treści programoweT-L-1Metody oceny niepewności pomiarowych.
T-L-2Doświadczalne i teoretyczne wyznaczanie gęstości cieczy
T-L-3Cechowanie termopary
T-L-4Wyznaczanie stężenia roztworu za pomocą spekrofotometru UV-vis
T-L-5Wyznaczanie przerwy energetycznej w półprzewodniku
Metody nauczaniaM-1Laboratorium fizyczne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student mało aktywny na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0