Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Nieorganiczne komponenty dla przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Nieorganiczne komponenty dla przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Chemii Nieorganicznej i Analitycznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 12 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość podstaw chemii ogólnej i nieorganicznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z pierwiastkami i związkami nieorganicznymi stosowanymi jako komponenty kosmetyków, kosmeceutyków i farmaceutyków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot i zakres kosmetologii i farmakologii. Kosmetyka a kosmetologia. Kosmeceutyki i farmaceutyki. Definicja i cele kosmetyku, kosmeceutyku i leku. Makro- i mikroelementy. | 2 |
T-W-2 | Historia kosmetyki: kosmetyka negatywna i pozytywna (Starożytny Egipt, Starożytna Grecja i Rzym, Średniowiecze, okres Renesansu, Baroku i Odrodzenia), Skład starożytnych kosmetyków do makijażu i pielęgnacji ciała oraz włosów. | 2 |
T-W-3 | Przygotowywanie oraz przechowywanie kosmetyków, kosmeceutyków i farmaceutyków. Kosmetyki, kosmeceutyki i farmaceutyki z wykorzystaniem zasobów Morza Martwego (skład wody i czarnego błota). Podział współczesnych kosmetyków i leków. | 2 |
T-W-4 | Związki chemiczne i ich funkcje we współczesnych kosmetykach i lekach oraz metody ich otrzymywania: związki nieorganiczne (pierwiastki, tlenki, wodorotlenki, kwasy, sole) oraz substancje pochodzenia mineralnego. | 4 |
T-W-5 | Przykładowy skład różnych kosmetyków i kosmeceutyków (kremy, pudry, szampony itd.) oraz leków. Podstawowe procesy technologiczne w produkcji kosmetyków, kosmeceutyków i farmaceutyków.Niepożądane działanie kosmetyków i leków. | 2 |
T-W-6 | Aspekty prawne stosowania kosmetyków i leków w Polsce. Pierwiastki i związki nieorganiczne w podstawowych farmaceutykach i diagnostyce medycznej i ich charakterystyka fizykochemiczna. | 2 |
T-W-7 | Zaliczenie | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Studiowanie literatury przedmiotu | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena podsumowująca |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D12b_W03 ma podstawową wiedzę o pierwiastkach i związkach nieorganicznych stanowiących komponenty kosmetyków, kosmeceutyków i farmaceutyków | ICHP_1A_W03 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D12b_U01 Student umie wymienić pierwiastki i związki nieorganiczne znajdujące zastosowanie w produkcji kosmetyków, kosmeceutyków i farmaceutyków oraz potrafi określić ich działanie | ICHP_1A_U01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D12b_K02 student ma świadomość składu i działania kosmetyków, kosmeceutyków i farmaceutyków zawierających pierwiastki i związki nieorganiczne | ICHP_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-6, T-W-3, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D12b_W03 ma podstawową wiedzę o pierwiastkach i związkach nieorganicznych stanowiących komponenty kosmetyków, kosmeceutyków i farmaceutyków | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie ocenia właściwości nieorganicznych pierwiastków i związków jako komponentów kosmetyków, kosmeceutyków i farmaceutyków. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D12b_U01 Student umie wymienić pierwiastki i związki nieorganiczne znajdujące zastosowanie w produkcji kosmetyków, kosmeceutyków i farmaceutyków oraz potrafi określić ich działanie | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe związki nieorganiczne i ich zastosowanie w kosmetykach, kosmeceutykach i farmaceutykach. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D12b_K02 student ma świadomość składu i działania kosmetyków, kosmeceutyków i farmaceutyków zawierających pierwiastki i związki nieorganiczne | 2,0 | |
3,0 | student poprawnie wykorzystuje informacje o składzie i działaniu komponentów nieorganicznych w kosmetykach, kosmeceutykach i farmaceutykach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Szczygieł-Rogowska, J.Tomalska, Historia kosmetyki w zarysie, Wyd. Wyższa Szkoła Kosmetologii i Ochrony Zdrowia, Białystok, 2007
- A. Marzec, Chemia kosmetyków, Wyd. Dom Organizatora, Toruń, 2005
- A. Marzec, Chemia nowoczesnych kosmetyków, Dom Organizatora, Toruń, 2010, 1
- M-C. Martini, Kosmetologia i farmakologia skóry, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007, 1
Literatura dodatkowa
- K. Detka, Kosmetyka naturalna, Skarbnica Wiedzy, Warszawa, 2005
- red. B. Pytrus-Sędłak, Kosmetyka ozdobna i pielęgnacja twarzy, MedPharm Polska, Wrocław, 2007, 1