Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)
Sylabus przedmiotu Procesy transportowe w środowisku naturalnym:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy transportowe w środowisku naturalnym | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie z przedmiotów Termodynamika procesowa i Kinetyka procesowa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką przenoszenia ciepła i masy w procesach biologicznych i biośrodowiskowych. |
C-2 | Zapoznanie studentów z metodami obliczeniowymi dotyczącymi przewidywania ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym |
C-3 | Dostarczenie praktycznych zastosowań procesów transportowych w inżynieri biologicznej, biomedycznej, kontroli środowiska i gospodarki odpadami. |
C-4 | Ukształtowanie postawy na samodzielne rozwiązywanie problemów transportu ciepła i masy w środowisku naturalnym. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Obliczenia współczynników przewodzenia ciepła i dyfuzyjności cieplnej dla gazów, par, roztworów wodnych oraz ciał stałych porowatych i nieporowatych występujących w środowisku naturalnym. | 5 |
T-A-2 | Obliczenia współczynników wnikania masy oraz dyfuzji wybranych substancji występujących w środowisku naturalnym. | 4 |
T-A-3 | Wybrane zagadnienia obliczeniowe transportu masy w środowisku naturalnym: powietrzu, wodzie i glebie | 4 |
T-A-4 | Kolokwium zaliczeniowe | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy termodynamiczne procesów zachodzących w przyrodzie | 2 |
T-W-2 | Transport masy i ciepła w mediach środowiskowych: wodzie, powietrzu i glebie | 2 |
T-W-3 | Zachowanie energii w środowisku naturalnym i organizmach żywych | 2 |
T-W-4 | Przenoszenie ciepła biologicznego dla układu tkankowego i regulacja temperatury wewnętrznej organizmów żywych. Termoregulacja u człowieka. | 5 |
T-W-5 | Przewodzenie ciepła z wewnętrznym wytwarzaniem ciepła biologicznego. Opór cieplny u małych i dużych zwierząt | 3 |
T-W-6 | Wymiana ciepła z rozszerzonych powierzchni organizmów żywych | 2 |
T-W-7 | Przypadki nieustalonego przewodzenia ciepła biologicznego | 2 |
T-W-8 | Zachowanie masy w środowisku naturalnym i układach biologicznych | 2 |
T-W-9 | Dyfuzyjny transport masy w powietrzu, wodzie i glebie. Dyspersyjny ruch masy. | 3 |
T-W-10 | Transport masy w organizmach zwięrzęcych i roślinnych | 3 |
T-W-11 | Przepływy w ośrodkach porowatych, przepływ nienasycony i osmotyczny, kapilarność, higroskopijność. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | egzamin pisemny | 1 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metoda podająca - wykład informacyjny; objaśnienia i wyjaśnienia. |
M-2 | Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin ustny |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D09a_W01 Posiada wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych procesów przenoszenia w środowisku naturalnym. | ICHP_1A_W05, ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W09, ICHP_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D09a_U01 Student potrafi rozwiązywać typowe problemy inżynierskie z dziedziny ptransportu ciepła i masy w biośrodowisku. | ICHP_1A_U07, ICHP_1A_U10, ICHP_1A_U16, ICHP_1A_U02 | — | — | C-3, C-2 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_1A_D09a_K01 Student nabywa kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów ruchu ciepła i masy w biośrodowisku. | ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K03 | — | — | C-4 | T-A-2, T-A-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D09a_W01 Posiada wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych procesów przenoszenia w środowisku naturalnym. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi definiować podstawowe problemy ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D09a_U01 Student potrafi rozwiązywać typowe problemy inżynierskie z dziedziny ptransportu ciepła i masy w biośrodowisku. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozwiązywać typowe problemy ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_1A_D09a_K01 Student nabywa kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów ruchu ciepła i masy w biośrodowisku. | 2,0 | |
3,0 | Student jest nakierowany na samodzielne rozwiązywanie podstawowych problemów transportowych w biośrodowisku. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- R. Zarzycki, M. Imbierowicz , M. Stelmachowski, Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska Część 2: Fizykochemiczne podstawy inżynierii i ochrony środowiska, WNT, Warszawa, 2007
- Kazimierz Rup, Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Welty, C.E. Wicks, R,E, Wilson, G. Rorrer, Fundamentals of Momentum, Heat and Mass Transfer, John Wiley Sons, 2001, New York
- A.K. Datta, Biological and Bioenvironmental Heat and Mass Transfer, Marcel Dekker, Inc., New York, 2002