Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Procesy transportowe w środowisku naturalnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Procesy transportowe w środowisku naturalnym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>, Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 0,80,40zaliczenie
wykładyW7 30 1,20,60egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z przedmiotów Termodynamika procesowa i Kinetyka procesowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przenoszenia ciepła i masy w procesach biologicznych i biośrodowiskowych.
C-2Zapoznanie studentów z metodami obliczeniowymi dotyczącymi przewidywania ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym
C-3Dostarczenie praktycznych zastosowań procesów transportowych w inżynieri biologicznej, biomedycznej, kontroli środowiska i gospodarki odpadami.
C-4Ukształtowanie postawy na samodzielne rozwiązywanie problemów transportu ciepła i masy w środowisku naturalnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia współczynników przewodzenia ciepła i dyfuzyjności cieplnej dla gazów, par, roztworów wodnych oraz ciał stałych porowatych i nieporowatych występujących w środowisku naturalnym.5
T-A-2Obliczenia współczynników wnikania masy oraz dyfuzji wybranych substancji występujących w środowisku naturalnym.4
T-A-3Wybrane zagadnienia obliczeniowe transportu masy w środowisku naturalnym: powietrzu, wodzie i glebie4
T-A-4Kolokwium zaliczeniowe2
15
wykłady
T-W-1Podstawy termodynamiczne procesów zachodzących w przyrodzie2
T-W-2Transport masy i ciepła w mediach środowiskowych: wodzie, powietrzu i glebie2
T-W-3Zachowanie energii w środowisku naturalnym i organizmach żywych2
T-W-4Przenoszenie ciepła biologicznego dla układu tkankowego i regulacja temperatury wewnętrznej organizmów żywych. Termoregulacja u człowieka.5
T-W-5Przewodzenie ciepła z wewnętrznym wytwarzaniem ciepła biologicznego. Opór cieplny u małych i dużych zwierząt3
T-W-6Wymiana ciepła z rozszerzonych powierzchni organizmów żywych2
T-W-7Przypadki nieustalonego przewodzenia ciepła biologicznego2
T-W-8Zachowanie masy w środowisku naturalnym i układach biologicznych2
T-W-9Dyfuzyjny transport masy w powietrzu, wodzie i glebie. Dyspersyjny ruch masy.3
T-W-10Transport masy w organizmach zwięrzęcych i roślinnych3
T-W-11Przepływy w ośrodkach porowatych, przepływ nienasycony i osmotyczny, kapilarność, higroskopijność.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
20
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2egzamin pisemny1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny; objaśnienia i wyjaśnienia.
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Egzamin ustny
S-2Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń audytoryjnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D09a_W01
Posiada wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych procesów przenoszenia w środowisku naturalnym.
ICHP_1A_W05, ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W09, ICHP_1A_W13C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D09a_U01
Student potrafi rozwiązywać typowe problemy inżynierskie z dziedziny ptransportu ciepła i masy w biośrodowisku.
ICHP_1A_U07, ICHP_1A_U10, ICHP_1A_U16, ICHP_1A_U02C-3, C-2T-A-2, T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D09a_K01
Student nabywa kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów ruchu ciepła i masy w biośrodowisku.
ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K03C-4T-A-2, T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D09a_W01
Posiada wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych procesów przenoszenia w środowisku naturalnym.
2,0
3,0Student potrafi definiować podstawowe problemy ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D09a_U01
Student potrafi rozwiązywać typowe problemy inżynierskie z dziedziny ptransportu ciepła i masy w biośrodowisku.
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać typowe problemy ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D09a_K01
Student nabywa kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów ruchu ciepła i masy w biośrodowisku.
2,0
3,0Student jest nakierowany na samodzielne rozwiązywanie podstawowych problemów transportowych w biośrodowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Zarzycki, M. Imbierowicz , M. Stelmachowski, Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska Część 2: Fizykochemiczne podstawy inżynierii i ochrony środowiska, WNT, Warszawa, 2007
  2. Kazimierz Rup, Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Welty, C.E. Wicks, R,E, Wilson, G. Rorrer, Fundamentals of Momentum, Heat and Mass Transfer, John Wiley Sons, 2001, New York
  2. A.K. Datta, Biological and Bioenvironmental Heat and Mass Transfer, Marcel Dekker, Inc., New York, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia współczynników przewodzenia ciepła i dyfuzyjności cieplnej dla gazów, par, roztworów wodnych oraz ciał stałych porowatych i nieporowatych występujących w środowisku naturalnym.5
T-A-2Obliczenia współczynników wnikania masy oraz dyfuzji wybranych substancji występujących w środowisku naturalnym.4
T-A-3Wybrane zagadnienia obliczeniowe transportu masy w środowisku naturalnym: powietrzu, wodzie i glebie4
T-A-4Kolokwium zaliczeniowe2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy termodynamiczne procesów zachodzących w przyrodzie2
T-W-2Transport masy i ciepła w mediach środowiskowych: wodzie, powietrzu i glebie2
T-W-3Zachowanie energii w środowisku naturalnym i organizmach żywych2
T-W-4Przenoszenie ciepła biologicznego dla układu tkankowego i regulacja temperatury wewnętrznej organizmów żywych. Termoregulacja u człowieka.5
T-W-5Przewodzenie ciepła z wewnętrznym wytwarzaniem ciepła biologicznego. Opór cieplny u małych i dużych zwierząt3
T-W-6Wymiana ciepła z rozszerzonych powierzchni organizmów żywych2
T-W-7Przypadki nieustalonego przewodzenia ciepła biologicznego2
T-W-8Zachowanie masy w środowisku naturalnym i układach biologicznych2
T-W-9Dyfuzyjny transport masy w powietrzu, wodzie i glebie. Dyspersyjny ruch masy.3
T-W-10Transport masy w organizmach zwięrzęcych i roślinnych3
T-W-11Przepływy w ośrodkach porowatych, przepływ nienasycony i osmotyczny, kapilarność, higroskopijność.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
20
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2egzamin pisemny1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D09a_W01Posiada wiedzę w zakresie podstaw teoretycznych procesów przenoszenia w środowisku naturalnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W05zna zasady ochrony środowiska i gospodarki odpadami
ICHP_1A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
ICHP_1A_W09ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa takich jak: - operacje i procesy jednostkowe - przenoszenie i bilansowanie masy, pędu i energii
ICHP_1A_W13ma wiedzę o obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych inżynierii chemicznej i procesowej oraz dziedzin pokrewnych w kraju i na świecie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką przenoszenia ciepła i masy w procesach biologicznych i biośrodowiskowych.
Treści programoweT-W-1Podstawy termodynamiczne procesów zachodzących w przyrodzie
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny; objaśnienia i wyjaśnienia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi definiować podstawowe problemy ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D09a_U01Student potrafi rozwiązywać typowe problemy inżynierskie z dziedziny ptransportu ciepła i masy w biośrodowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U07potrafi posługiwać się programami komputerowymi (edytory tekstu i prezentacji, arkusze kalkulacyjne, bazy danych), wspomagającymi realizację podstawowych zadań inżynierskich
ICHP_1A_U10w oparciu o wiedzę ogólną potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_U16potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla inżynierii chemicznej i procesowej, wybrać i zastosować właściwą metodę wykonania oraz wybrać narzędzia
ICHP_1A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach używając różnych technik przekazu informacji, w tym w języku obcym
Cel przedmiotuC-3Dostarczenie praktycznych zastosowań procesów transportowych w inżynieri biologicznej, biomedycznej, kontroli środowiska i gospodarki odpadami.
C-2Zapoznanie studentów z metodami obliczeniowymi dotyczącymi przewidywania ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym
Treści programoweT-A-2Obliczenia współczynników wnikania masy oraz dyfuzji wybranych substancji występujących w środowisku naturalnym.
T-A-1Obliczenia współczynników przewodzenia ciepła i dyfuzyjności cieplnej dla gazów, par, roztworów wodnych oraz ciał stałych porowatych i nieporowatych występujących w środowisku naturalnym.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozwiązywać typowe problemy ruchu ciepła i masy w środowisku naturalnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D09a_K01Student nabywa kreatywnej postawy w rozwiązywaniu problemów ruchu ciepła i masy w biośrodowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie postawy na samodzielne rozwiązywanie problemów transportu ciepła i masy w środowisku naturalnym.
Treści programoweT-A-2Obliczenia współczynników wnikania masy oraz dyfuzji wybranych substancji występujących w środowisku naturalnym.
T-A-1Obliczenia współczynników przewodzenia ciepła i dyfuzyjności cieplnej dla gazów, par, roztworów wodnych oraz ciał stałych porowatych i nieporowatych występujących w środowisku naturalnym.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest nakierowany na samodzielne rozwiązywanie podstawowych problemów transportowych w biośrodowisku.
3,5
4,0
4,5
5,0