Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Halina Murasiewicz <Halina.Murasiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika techniczna, Procesy cieplne i aparaty

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zapoznaje się z ekologicznymi sposobami pozyskiwania energii, w tym energii odpadowej i odnawialnej
C-2Przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń dotyczących bilansu cieplnego kolektorów slonecznych, odzysku ciepła niskotemperaturowego i z zakresu pomp ciepła.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia strat ciepła w kolektorze słonecznym2
T-A-2Obliczanie mocy użytecznej kolektora slonecznego.2
T-A-3Magazynowanie energii - układ z kolektorem słonecznym2
T-A-4Obliczanie wymienników ciepła współpracujących z kolektorami slonecznymi2
T-A-5Odzysk ciepła niskotemperaturowego w obiegu Clausiusa-Rankine'a4
T-A-6Obliczenia obiegu pompy ciepła.3
15
wykłady
T-W-1Odnawialne źródła energii: podział, charakterystyka. Techniczne możliwości wykorzystania energii odnawialnych do produkcji energii elektrycznej, ciepła i wodoru.4
T-W-2Metody konwersji i wykorzystanie energii promieniowania słonecznego. Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej.2
T-W-3Podstawy teoretyczne kolektorów słonecznych. Bilans cieplny2
T-W-4Straty ciepła kolektora słonecznego. Rozkład temperatury w absorberze kolektora płaskiego i kanałach przepływowych. Ciepło użyteczne odbierane z kolektora4
T-W-5Magazynowanie energii w słonecznych instalacjach energetycznych2
T-W-6Stawy sloneczne. Pasywne systemy ogrzewania2
T-W-7Wykorzystanie niskotemperaturowej energii odpadowej2
T-W-8Pampy ciepła. Dolne i górne żródła ciepła. Kolektory gruntowe.4
T-W-9Energia wody. Energia wiatru4
T-W-10Geotermia2
T-W-11Akumulacja energii2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca własna - przygotowanie do zajęć i prac kontrolnych10
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna - przygotowanie do zaliczenia, studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-3Konsultacje z nauczycielem2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, 90 min.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: dwa kolokwia pisemne; jedno w połowie semestru, drugie po zrealizowaniu materiału ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D05a_W01
Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych
ICHP_1A_W05, ICHP_1A_W12C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D05a_U01
Student powinien umieć rozwiązywać zadania dotyczące bilansu cieplnego kolektorów słonecznych, magazynowania energii w ukadach z kolektorem słonecznym, pozyskiwania energii niskoodpadowej w obiegu Clausiusa-Rankine'a oraz za pomocą pomp ciepła oraz interpretowa ich wyniki.
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U10C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D05a_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_1A_K01, ICHP_1A_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1, T-A-5, T-A-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D05a_W01
Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych
2,0Student nie opanował wiedzy podanej na wykładzie
3,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie w podstawowym stopniu
3,5Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować
4,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zastosować
4,5Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie
5,0Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D05a_U01
Student powinien umieć rozwiązywać zadania dotyczące bilansu cieplnego kolektorów słonecznych, magazynowania energii w ukadach z kolektorem słonecznym, pozyskiwania energii niskoodpadowej w obiegu Clausiusa-Rankine'a oraz za pomocą pomp ciepła oraz interpretowa ich wyniki.
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych
3,0Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,0Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,5Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych
5,0Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D05a_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kośmider J, Globalne problemy ekologii: Odnawialne źródła energii, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  2. Ciechanowicz W., Energia, środowisko i ekonomia, IBS PAN, Warszawa, 1995
  3. Zalewski W., Pompy ciepła, podstawy teoretyczne i przykłady zastosowań, Skrypt Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1998
  4. Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
  5. Lewandowski W.M., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia strat ciepła w kolektorze słonecznym2
T-A-2Obliczanie mocy użytecznej kolektora slonecznego.2
T-A-3Magazynowanie energii - układ z kolektorem słonecznym2
T-A-4Obliczanie wymienników ciepła współpracujących z kolektorami slonecznymi2
T-A-5Odzysk ciepła niskotemperaturowego w obiegu Clausiusa-Rankine'a4
T-A-6Obliczenia obiegu pompy ciepła.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Odnawialne źródła energii: podział, charakterystyka. Techniczne możliwości wykorzystania energii odnawialnych do produkcji energii elektrycznej, ciepła i wodoru.4
T-W-2Metody konwersji i wykorzystanie energii promieniowania słonecznego. Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej.2
T-W-3Podstawy teoretyczne kolektorów słonecznych. Bilans cieplny2
T-W-4Straty ciepła kolektora słonecznego. Rozkład temperatury w absorberze kolektora płaskiego i kanałach przepływowych. Ciepło użyteczne odbierane z kolektora4
T-W-5Magazynowanie energii w słonecznych instalacjach energetycznych2
T-W-6Stawy sloneczne. Pasywne systemy ogrzewania2
T-W-7Wykorzystanie niskotemperaturowej energii odpadowej2
T-W-8Pampy ciepła. Dolne i górne żródła ciepła. Kolektory gruntowe.4
T-W-9Energia wody. Energia wiatru4
T-W-10Geotermia2
T-W-11Akumulacja energii2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca własna - przygotowanie do zajęć i prac kontrolnych10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna - przygotowanie do zaliczenia, studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-3Konsultacje z nauczycielem2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D05a_W01Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W05zna zasady ochrony środowiska i gospodarki odpadami
ICHP_1A_W12ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
Cel przedmiotuC-1Student zapoznaje się z ekologicznymi sposobami pozyskiwania energii, w tym energii odpadowej i odnawialnej
C-2Przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń dotyczących bilansu cieplnego kolektorów slonecznych, odzysku ciepła niskotemperaturowego i z zakresu pomp ciepła.
Treści programoweT-W-1Odnawialne źródła energii: podział, charakterystyka. Techniczne możliwości wykorzystania energii odnawialnych do produkcji energii elektrycznej, ciepła i wodoru.
T-W-2Metody konwersji i wykorzystanie energii promieniowania słonecznego. Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej.
T-W-3Podstawy teoretyczne kolektorów słonecznych. Bilans cieplny
T-W-5Magazynowanie energii w słonecznych instalacjach energetycznych
T-W-4Straty ciepła kolektora słonecznego. Rozkład temperatury w absorberze kolektora płaskiego i kanałach przepływowych. Ciepło użyteczne odbierane z kolektora
T-W-6Stawy sloneczne. Pasywne systemy ogrzewania
T-W-7Wykorzystanie niskotemperaturowej energii odpadowej
T-W-8Pampy ciepła. Dolne i górne żródła ciepła. Kolektory gruntowe.
T-W-9Energia wody. Energia wiatru
T-W-10Geotermia
T-W-11Akumulacja energii
T-A-4Obliczanie wymienników ciepła współpracujących z kolektorami slonecznymi
T-A-2Obliczanie mocy użytecznej kolektora slonecznego.
T-A-3Magazynowanie energii - układ z kolektorem słonecznym
T-A-1Obliczenia strat ciepła w kolektorze słonecznym
T-A-5Odzysk ciepła niskotemperaturowego w obiegu Clausiusa-Rankine'a
T-A-6Obliczenia obiegu pompy ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, 90 min.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: dwa kolokwia pisemne; jedno w połowie semestru, drugie po zrealizowaniu materiału ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy podanej na wykładzie
3,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie w podstawowym stopniu
3,5Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować
4,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zastosować
4,5Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie
5,0Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D05a_U01Student powinien umieć rozwiązywać zadania dotyczące bilansu cieplnego kolektorów słonecznych, magazynowania energii w ukadach z kolektorem słonecznym, pozyskiwania energii niskoodpadowej w obiegu Clausiusa-Rankine'a oraz za pomocą pomp ciepła oraz interpretowa ich wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U10w oparciu o wiedzę ogólną potrafi wyjaśnić podstawowe zjawiska związane z istotnymi procesami w inżynierii chemicznej i procesowej
Cel przedmiotuC-1Student zapoznaje się z ekologicznymi sposobami pozyskiwania energii, w tym energii odpadowej i odnawialnej
C-2Przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń dotyczących bilansu cieplnego kolektorów slonecznych, odzysku ciepła niskotemperaturowego i z zakresu pomp ciepła.
Treści programoweT-W-1Odnawialne źródła energii: podział, charakterystyka. Techniczne możliwości wykorzystania energii odnawialnych do produkcji energii elektrycznej, ciepła i wodoru.
T-W-2Metody konwersji i wykorzystanie energii promieniowania słonecznego. Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej.
T-W-3Podstawy teoretyczne kolektorów słonecznych. Bilans cieplny
T-W-5Magazynowanie energii w słonecznych instalacjach energetycznych
T-W-4Straty ciepła kolektora słonecznego. Rozkład temperatury w absorberze kolektora płaskiego i kanałach przepływowych. Ciepło użyteczne odbierane z kolektora
T-W-6Stawy sloneczne. Pasywne systemy ogrzewania
T-W-7Wykorzystanie niskotemperaturowej energii odpadowej
T-W-8Pampy ciepła. Dolne i górne żródła ciepła. Kolektory gruntowe.
T-W-9Energia wody. Energia wiatru
T-W-10Geotermia
T-W-11Akumulacja energii
T-A-4Obliczanie wymienników ciepła współpracujących z kolektorami slonecznymi
T-A-2Obliczanie mocy użytecznej kolektora slonecznego.
T-A-3Magazynowanie energii - układ z kolektorem słonecznym
T-A-1Obliczenia strat ciepła w kolektorze słonecznym
T-A-5Odzysk ciepła niskotemperaturowego w obiegu Clausiusa-Rankine'a
T-A-6Obliczenia obiegu pompy ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, 90 min.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: dwa kolokwia pisemne; jedno w połowie semestru, drugie po zrealizowaniu materiału ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych
3,0Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,0Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,5Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych
5,0Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D05a_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K01rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych, motywuje do tego współpracowników
ICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student zapoznaje się z ekologicznymi sposobami pozyskiwania energii, w tym energii odpadowej i odnawialnej
C-2Przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń dotyczących bilansu cieplnego kolektorów slonecznych, odzysku ciepła niskotemperaturowego i z zakresu pomp ciepła.
Treści programoweT-W-1Odnawialne źródła energii: podział, charakterystyka. Techniczne możliwości wykorzystania energii odnawialnych do produkcji energii elektrycznej, ciepła i wodoru.
T-W-2Metody konwersji i wykorzystanie energii promieniowania słonecznego. Pasywne i aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej.
T-W-3Podstawy teoretyczne kolektorów słonecznych. Bilans cieplny
T-W-5Magazynowanie energii w słonecznych instalacjach energetycznych
T-W-4Straty ciepła kolektora słonecznego. Rozkład temperatury w absorberze kolektora płaskiego i kanałach przepływowych. Ciepło użyteczne odbierane z kolektora
T-W-6Stawy sloneczne. Pasywne systemy ogrzewania
T-W-7Wykorzystanie niskotemperaturowej energii odpadowej
T-W-8Pampy ciepła. Dolne i górne żródła ciepła. Kolektory gruntowe.
T-W-9Energia wody. Energia wiatru
T-W-10Geotermia
T-W-11Akumulacja energii
T-A-4Obliczanie wymienników ciepła współpracujących z kolektorami slonecznymi
T-A-2Obliczanie mocy użytecznej kolektora slonecznego.
T-A-3Magazynowanie energii - układ z kolektorem słonecznym
T-A-1Obliczenia strat ciepła w kolektorze słonecznym
T-A-5Odzysk ciepła niskotemperaturowego w obiegu Clausiusa-Rankine'a
T-A-6Obliczenia obiegu pompy ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, 90 min.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: dwa kolokwia pisemne; jedno w połowie semestru, drugie po zrealizowaniu materiału ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0