Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Tworzenie systemów technologicznych i podstawy eksploatacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Tworzenie systemów technologicznych i podstawy eksploatacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość elementów matematyki wyższej stosowanej, podstaw automatyki i dynamiki procesowej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych ST oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
C-2Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania llinii technologicznej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Tworzenie struktur topologicznych wybranych schematów ideowych przy użyciu podstawowych operatorów technologicznych.2
T-A-2Tworzenie struktór topologicznych ST w oparciu o treść opisującą przebiegi procesów w wybranych schematach technologicznych.1
T-A-3Zapis struktur ST w postaci grafu: węzeł (element) i odpowiadające im relacje (strumienie).1
T-A-4Agregatyzacja wybranych struktur ST. Macierz recykli.2
T-A-5Graf i macierz cykliczna wybranych ST.1
T-A-6Zapis wybranych struktur topologicznych ST przy użyciu współczynników strukturalnego rozdziału strumieni. Formułowanie matematyczne. Macierze funkcjonowania ST.2
T-A-7Bilanse materiałowe i energetyczne wybranych struktur topologicznych ST. Macierz wrażliwości parametrycznej. Równania więzi funkcjonalnych.2
T-A-8Tworzenie struktur topologicznych ST w oparciu o równania kinetryki zachodzących reakcji chemicznych z uwzględnieniem wariantów przebiegu procesu technologicznego. Wariant funcjonowania ST w obrazach struktur tiologicznych.1
T-A-9Macierze przejścia dla elementów ST. Więzi macierzy złożonych struktur topologicznych ST. Modele logiczne elementów ST.2
T-A-10Grafy symboliczne w opisie złożonych ST.1
15
wykłady
T-W-1Pojęcia charakteryzujące system technologiczny (ST). Elementy i więzi w ST. Funkcjonowanie elementów ST. Kryteria oceny ST. Algorytmy w zagadnieniach projektowania systemów technologicznych.1
T-W-2Czynnki określające funkcjonowanie ST (informacje,efektywność, niezawodność, jakość sterowania, stopień odporności na zakłócenie, samoorganizacja, złożoność)1
T-W-3Graficzny zapis elementyarnych schematów technologicznych (grafy: strukturalny, sygnałowy, strumieniowy, symboliczny).1
T-W-4Tryb postępowania przy opracowaniu ST. Ograniczenia w ST. Specyficzne właściwości charakterystyk funkcjonowania ST. Algorytm obliczenia. Cykl projektowania ST.1
T-W-5Podstawowe operatory technologiczne. Podstawowe więzi i warianty struktur topologicznych ST. Tworzenie struktur topologicznych ST.1
T-W-6Grafy strumieniowe ST. Macierze grafów. Agregatyzacja. Macierz rzędu recyklu. Graf cykliczny. Macierz cykliczna.1
T-W-7Równania bilansowe. Algorytm obliczenia bilansów. Strumienie technologiczne i umowne. Strumienie uogólnione. Więzi funkcjonalne. Macierz niezależnych równań bilansowych. Elementy systemu z niepełną przemianą chemiczna.1
T-W-8Synteza ST. Współczynniki strukturalnego rozdziału strumieni. Funkcjonowanie ST. Formułowanie matematyczne.1
T-W-9Liniowe modele matematyczne ST. Poziom uogólnienia. Macierze przekształcenia ze wspólczynnikami więzi funkcjonalnych dla schematów strukturalnych.1
T-W-10Opis elementów ST za pomocą funkcji logicznych. Koniunkcyjne i dysjunkcyjne modele elementów ST. Alternatywne rozwiązania.1
T-W-11Hierarchia modeli ST. Uogólniony model ST. Macierze więzi ST o dużej wymiarowości. Schematy blokowe struktur. Macierzowe funkcje przejścia. Wykorzystanie teorii grafów technologicznych w zapisie ST.1
T-W-12Formułowanie ogólnego modelu procesu funkcjionowania ST. Charakter funkcjionowania ST. Procesy wejściowe, sterujące i wyjściowe. Funkcjonowanie ST w stanie ustalonym.1
T-W-13Funkcjonowanie ST jako układu dynamicznego. Przestrzeń stanów ST.1
T-W-14Eksploatacja SP. Elementy działania.1
T-W-15Ekonomixczna analiza SP. Ekonomiczne problemy optymalizacji SP.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Pobranie typowych schematów technologicznych z dostępnych źródeł (np. Kalendarz Chemiczny,PWN, W-wa,1955.Część II, 14. Dział schematów technologicznych. str. 599/1040).1
A-A-3Analiza realizacji treści problemów rozwiązywanych na ćwiczeniach audytoryjnych koniecznych do realizacji zadania zaliczeniowego ćwiczenia (bez sprawdzianów pośrednich).5
A-A-4Uzupełnienie lub korekta elementów ujętych w treści końcowego zadania zaliczającego ćwiczenie audytoryjne.4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Analiza informacji prezentowanych na wykładach.3
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu.3
A-W-4Studiowanie literatury.4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
M-2Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na zakończenie semestru w formie pisemnego sprawdzianu o tresci teoretycznej i analizy symulacyjnej.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w oparciu o sprawozdanie zawierające transformację wybranego schematu technologicznego z wykorzystaniem procedur teorii systemów złożonych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D03a_W01
Student zdobywa wiedzę w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych ST oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji
ICHP_1A_W04, ICHP_1A_W07, ICHP_1A_W11C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D03a_U01
Student potrafi w stopniu ogólnym elementarnym wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania linii technologicznej.
ICHP_1A_U01C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-8, T-A-10M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D03a_K06
Student ma świadomość, że zdobyta wiedza i zdolności jej stosowania podniesie jego umiejętności przydatne w pracy lub nauce i w karierze zawodowej.
ICHP_1A_K06, ICHP_1A_K03C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-9, T-A-8, T-A-10, T-W-1, T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-3, T-W-14, T-W-15M-1S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D03a_W01
Student zdobywa wiedzę w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych ST oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie omawianych treści programowych przydatynych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych ST oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
3,0Student ma wiedzę w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych ST oraz powinien być w stanie przeprowadzić ogólną analizę ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
3,5Student ma wiedzę w zakresie teorii ST i jest w stanie interpretować schematy technologiczne w postaci struktur topologicznych.
4,0Student ma wiedzę w zakresie teorii ST i jest w stanie interpretować schematy technologiczne w postaci struktur topologicznych z uwzględnieniem więzi i warunków procesowych funkcjonowania linii technologicznych.
4,5Student ma wiedzę w zakresie teorii ST z uwzględnieneim operatorów funkcjonowania oraz z zapisem macierzowym elementarnych struktur topologicznych ST.
5,0Student ma wiedzę w zakresie teorii ST i jest w stanie tworzyć symulacyjne struktury topologiczne dowolnych procesów kinetycznych przy narzuconych wymaganiach eksploatacyjnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D03a_U01
Student potrafi w stopniu ogólnym elementarnym wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania linii technologicznej.
2,0Student nie jest w stanie w stopniu ogólnym wykorzystać zdobytej wiedzy do analizy i syntezy ST (dotyczy wybranego schematu technologicznego).
3,0Student potrafi w stopniu ogólnym wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy symulacyjnej funkcjonowania elementarnych linii technologicznej (dla wybranego schematu technologicznego potrafi podać schemat blokowy, schemat z symbolami POT. agregatyzacja, macierze wejscie-wyjście).
3,5Student potrafi zastosować w stopniu ogólnym zdobytą wiedzę do zapisu zadanych prostych elementarnych ST zgodnie z zasadami transformacji systemów złożonych (dla wybranego schematu technologicznego potrafi jak na ocenę 3,0 oraz dodatkowo opis tekstowy ST, napisać graf z elementami ST, schematy POT po kolejnych etapach agregatyzacji, graf i macierz cyklicza).
4,0Student potrafi tworzyć i transformować proste ST zadane w różnych postaciach informacyjnych (dla wybranego schematu technologicznego potrafi jak na ocenę 3,5 oraz dodatkowo schemat z symbolami POT i współczynnikami strukturalnego podziału więzi technologicznych,tablicę i zapis macierzowy więzi technologicznych wraz z rozwiązaniem analitycznym).
4,5Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę w konkretnych przypadkach ST z zadaną kinetyką procesową i potrafi zastosować prawa matematyki stosowanej do matematycznego opisu elementów ST (dla wybranego schematu technologicznego potrafi jak na ocenę 4,0 oraz.dodatkowo bilanse masowe i ciepolne więzi technologicznych i fikcyjnych, macierz wrażliwości paraemtrycznej, zapis elementów ST z wykorzystaniem funkcji przypadkowych).
5,0Student potrafi wykorzystać wszechstronnie pełny zakres zdobytej wiedzy w syntezie i analizie ST niezależnie od stopnia złożoności struktur topologicznych (dla wybranego schematu technologicznego potrafi jak na ocenę 4,5 oraz. dodatkowo macierze wejście-wyjście dlai elementów ST w zapisie ogólnym w dziedzinie oryginału i obrazu).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D03a_K06
Student ma świadomość, że zdobyta wiedza i zdolności jej stosowania podniesie jego umiejętności przydatne w pracy lub nauce i w karierze zawodowej.
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć gówne pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć głowne pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej ale nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć głowne pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej oraz jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety i ustalic głowne wymagania i ograniczenia służące poprawnej realizacji określonego przez siebie zadania.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć szeroki wachlarz pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynieryjnej oraz jest w stanie sprecyzować, odpowiednio zdefiniować i ocenic wieloznaczne priorytety służące realizacji określonego przez siebie.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej w obszarzew konkretnych zagadnień oraz jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety, ograniczenia, warunki i wymagania optymalizujace mozliwość realizacji praktycznej stawianego zadania.

Literatura podstawowa

  1. Findejsen W., Analiza systemowa-podstawy metodologiczne, PWN, Warszawa, 1985
  2. Gutenbaun J., Modele matematyczne systemów, Omnitech, Warszawa, 1992
  3. S. Bretsznajder, Zagadnienia projektowania procesów przemysłu chemicznego, PWT, Warszawa, 1956
  4. Masiuk S., Rysunek techniczny dla chemików, WPS, Szczecin, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Konieczny J., Inżynieria systemów działania, WNT, Warszawa, 1983
  2. Sage A.p., System engineering, John Wiley, N.Y., 1992
  3. Bertalanty von L., Ogólna teoria systemów, PWN, Warszawa, 1984
  4. Kir G.J., Ogólna teoria systemów, PWN, Warszawa, 19762011
  5. E.J. Henley, R.A. Williams, Graph theory in modern engineering:computer aided design, control, optimization,reliability analysiis, Academic Press, New York, 1073

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Tworzenie struktur topologicznych wybranych schematów ideowych przy użyciu podstawowych operatorów technologicznych.2
T-A-2Tworzenie struktór topologicznych ST w oparciu o treść opisującą przebiegi procesów w wybranych schematach technologicznych.1
T-A-3Zapis struktur ST w postaci grafu: węzeł (element) i odpowiadające im relacje (strumienie).1
T-A-4Agregatyzacja wybranych struktur ST. Macierz recykli.2
T-A-5Graf i macierz cykliczna wybranych ST.1
T-A-6Zapis wybranych struktur topologicznych ST przy użyciu współczynników strukturalnego rozdziału strumieni. Formułowanie matematyczne. Macierze funkcjonowania ST.2
T-A-7Bilanse materiałowe i energetyczne wybranych struktur topologicznych ST. Macierz wrażliwości parametrycznej. Równania więzi funkcjonalnych.2
T-A-8Tworzenie struktur topologicznych ST w oparciu o równania kinetryki zachodzących reakcji chemicznych z uwzględnieniem wariantów przebiegu procesu technologicznego. Wariant funcjonowania ST w obrazach struktur tiologicznych.1
T-A-9Macierze przejścia dla elementów ST. Więzi macierzy złożonych struktur topologicznych ST. Modele logiczne elementów ST.2
T-A-10Grafy symboliczne w opisie złożonych ST.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia charakteryzujące system technologiczny (ST). Elementy i więzi w ST. Funkcjonowanie elementów ST. Kryteria oceny ST. Algorytmy w zagadnieniach projektowania systemów technologicznych.1
T-W-2Czynnki określające funkcjonowanie ST (informacje,efektywność, niezawodność, jakość sterowania, stopień odporności na zakłócenie, samoorganizacja, złożoność)1
T-W-3Graficzny zapis elementyarnych schematów technologicznych (grafy: strukturalny, sygnałowy, strumieniowy, symboliczny).1
T-W-4Tryb postępowania przy opracowaniu ST. Ograniczenia w ST. Specyficzne właściwości charakterystyk funkcjonowania ST. Algorytm obliczenia. Cykl projektowania ST.1
T-W-5Podstawowe operatory technologiczne. Podstawowe więzi i warianty struktur topologicznych ST. Tworzenie struktur topologicznych ST.1
T-W-6Grafy strumieniowe ST. Macierze grafów. Agregatyzacja. Macierz rzędu recyklu. Graf cykliczny. Macierz cykliczna.1
T-W-7Równania bilansowe. Algorytm obliczenia bilansów. Strumienie technologiczne i umowne. Strumienie uogólnione. Więzi funkcjonalne. Macierz niezależnych równań bilansowych. Elementy systemu z niepełną przemianą chemiczna.1
T-W-8Synteza ST. Współczynniki strukturalnego rozdziału strumieni. Funkcjonowanie ST. Formułowanie matematyczne.1
T-W-9Liniowe modele matematyczne ST. Poziom uogólnienia. Macierze przekształcenia ze wspólczynnikami więzi funkcjonalnych dla schematów strukturalnych.1
T-W-10Opis elementów ST za pomocą funkcji logicznych. Koniunkcyjne i dysjunkcyjne modele elementów ST. Alternatywne rozwiązania.1
T-W-11Hierarchia modeli ST. Uogólniony model ST. Macierze więzi ST o dużej wymiarowości. Schematy blokowe struktur. Macierzowe funkcje przejścia. Wykorzystanie teorii grafów technologicznych w zapisie ST.1
T-W-12Formułowanie ogólnego modelu procesu funkcjionowania ST. Charakter funkcjionowania ST. Procesy wejściowe, sterujące i wyjściowe. Funkcjonowanie ST w stanie ustalonym.1
T-W-13Funkcjonowanie ST jako układu dynamicznego. Przestrzeń stanów ST.1
T-W-14Eksploatacja SP. Elementy działania.1
T-W-15Ekonomixczna analiza SP. Ekonomiczne problemy optymalizacji SP.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Pobranie typowych schematów technologicznych z dostępnych źródeł (np. Kalendarz Chemiczny,PWN, W-wa,1955.Część II, 14. Dział schematów technologicznych. str. 599/1040).1
A-A-3Analiza realizacji treści problemów rozwiązywanych na ćwiczeniach audytoryjnych koniecznych do realizacji zadania zaliczeniowego ćwiczenia (bez sprawdzianów pośrednich).5
A-A-4Uzupełnienie lub korekta elementów ujętych w treści końcowego zadania zaliczającego ćwiczenie audytoryjne.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Analiza informacji prezentowanych na wykładach.3
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu.3
A-W-4Studiowanie literatury.4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D03a_W01Student zdobywa wiedzę w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych ST oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W04posiada wiedzę w zakresie elektroniki i elektrotechniki, automatyki i miernictwa przemysłowego, informatyki i grafiki komputerowej
ICHP_1A_W07ma podstawową wiedzę w zakresie technologii chemicznej
ICHP_1A_W11ma szczegółową wiedzę z zakresu maszynoznawstwa i aparatury przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych oraz podstaw projektowania aparatów i procesów
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych ST oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
C-2Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania llinii technologicznej.
Treści programoweT-W-1Pojęcia charakteryzujące system technologiczny (ST). Elementy i więzi w ST. Funkcjonowanie elementów ST. Kryteria oceny ST. Algorytmy w zagadnieniach projektowania systemów technologicznych.
T-W-2Czynnki określające funkcjonowanie ST (informacje,efektywność, niezawodność, jakość sterowania, stopień odporności na zakłócenie, samoorganizacja, złożoność)
T-W-8Synteza ST. Współczynniki strukturalnego rozdziału strumieni. Funkcjonowanie ST. Formułowanie matematyczne.
T-W-5Podstawowe operatory technologiczne. Podstawowe więzi i warianty struktur topologicznych ST. Tworzenie struktur topologicznych ST.
T-W-6Grafy strumieniowe ST. Macierze grafów. Agregatyzacja. Macierz rzędu recyklu. Graf cykliczny. Macierz cykliczna.
T-W-4Tryb postępowania przy opracowaniu ST. Ograniczenia w ST. Specyficzne właściwości charakterystyk funkcjonowania ST. Algorytm obliczenia. Cykl projektowania ST.
T-W-7Równania bilansowe. Algorytm obliczenia bilansów. Strumienie technologiczne i umowne. Strumienie uogólnione. Więzi funkcjonalne. Macierz niezależnych równań bilansowych. Elementy systemu z niepełną przemianą chemiczna.
T-W-9Liniowe modele matematyczne ST. Poziom uogólnienia. Macierze przekształcenia ze wspólczynnikami więzi funkcjonalnych dla schematów strukturalnych.
T-W-10Opis elementów ST za pomocą funkcji logicznych. Koniunkcyjne i dysjunkcyjne modele elementów ST. Alternatywne rozwiązania.
T-W-11Hierarchia modeli ST. Uogólniony model ST. Macierze więzi ST o dużej wymiarowości. Schematy blokowe struktur. Macierzowe funkcje przejścia. Wykorzystanie teorii grafów technologicznych w zapisie ST.
T-W-12Formułowanie ogólnego modelu procesu funkcjionowania ST. Charakter funkcjionowania ST. Procesy wejściowe, sterujące i wyjściowe. Funkcjonowanie ST w stanie ustalonym.
T-W-13Funkcjonowanie ST jako układu dynamicznego. Przestrzeń stanów ST.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
M-2Metody podające: wykład informacyjny, objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w oparciu o sprawozdanie zawierające transformację wybranego schematu technologicznego z wykorzystaniem procedur teorii systemów złożonych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na zakończenie semestru w formie pisemnego sprawdzianu o tresci teoretycznej i analizy symulacyjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie omawianych treści programowych przydatynych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych ST oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
3,0Student ma wiedzę w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych ST oraz powinien być w stanie przeprowadzić ogólną analizę ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
3,5Student ma wiedzę w zakresie teorii ST i jest w stanie interpretować schematy technologiczne w postaci struktur topologicznych.
4,0Student ma wiedzę w zakresie teorii ST i jest w stanie interpretować schematy technologiczne w postaci struktur topologicznych z uwzględnieniem więzi i warunków procesowych funkcjonowania linii technologicznych.
4,5Student ma wiedzę w zakresie teorii ST z uwzględnieneim operatorów funkcjonowania oraz z zapisem macierzowym elementarnych struktur topologicznych ST.
5,0Student ma wiedzę w zakresie teorii ST i jest w stanie tworzyć symulacyjne struktury topologiczne dowolnych procesów kinetycznych przy narzuconych wymaganiach eksploatacyjnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D03a_U01Student potrafi w stopniu ogólnym elementarnym wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania linii technologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania llinii technologicznej.
Treści programoweT-A-1Tworzenie struktur topologicznych wybranych schematów ideowych przy użyciu podstawowych operatorów technologicznych.
T-A-2Tworzenie struktór topologicznych ST w oparciu o treść opisującą przebiegi procesów w wybranych schematach technologicznych.
T-A-3Zapis struktur ST w postaci grafu: węzeł (element) i odpowiadające im relacje (strumienie).
T-A-5Graf i macierz cykliczna wybranych ST.
T-A-4Agregatyzacja wybranych struktur ST. Macierz recykli.
T-A-6Zapis wybranych struktur topologicznych ST przy użyciu współczynników strukturalnego rozdziału strumieni. Formułowanie matematyczne. Macierze funkcjonowania ST.
T-A-7Bilanse materiałowe i energetyczne wybranych struktur topologicznych ST. Macierz wrażliwości parametrycznej. Równania więzi funkcjonalnych.
T-A-9Macierze przejścia dla elementów ST. Więzi macierzy złożonych struktur topologicznych ST. Modele logiczne elementów ST.
T-A-8Tworzenie struktur topologicznych ST w oparciu o równania kinetryki zachodzących reakcji chemicznych z uwzględnieniem wariantów przebiegu procesu technologicznego. Wariant funcjonowania ST w obrazach struktur tiologicznych.
T-A-10Grafy symboliczne w opisie złożonych ST.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w oparciu o sprawozdanie zawierające transformację wybranego schematu technologicznego z wykorzystaniem procedur teorii systemów złożonych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na zakończenie semestru w formie pisemnego sprawdzianu o tresci teoretycznej i analizy symulacyjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie w stopniu ogólnym wykorzystać zdobytej wiedzy do analizy i syntezy ST (dotyczy wybranego schematu technologicznego).
3,0Student potrafi w stopniu ogólnym wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy symulacyjnej funkcjonowania elementarnych linii technologicznej (dla wybranego schematu technologicznego potrafi podać schemat blokowy, schemat z symbolami POT. agregatyzacja, macierze wejscie-wyjście).
3,5Student potrafi zastosować w stopniu ogólnym zdobytą wiedzę do zapisu zadanych prostych elementarnych ST zgodnie z zasadami transformacji systemów złożonych (dla wybranego schematu technologicznego potrafi jak na ocenę 3,0 oraz dodatkowo opis tekstowy ST, napisać graf z elementami ST, schematy POT po kolejnych etapach agregatyzacji, graf i macierz cyklicza).
4,0Student potrafi tworzyć i transformować proste ST zadane w różnych postaciach informacyjnych (dla wybranego schematu technologicznego potrafi jak na ocenę 3,5 oraz dodatkowo schemat z symbolami POT i współczynnikami strukturalnego podziału więzi technologicznych,tablicę i zapis macierzowy więzi technologicznych wraz z rozwiązaniem analitycznym).
4,5Student umie wykorzystać zdobytą wiedzę w konkretnych przypadkach ST z zadaną kinetyką procesową i potrafi zastosować prawa matematyki stosowanej do matematycznego opisu elementów ST (dla wybranego schematu technologicznego potrafi jak na ocenę 4,0 oraz.dodatkowo bilanse masowe i ciepolne więzi technologicznych i fikcyjnych, macierz wrażliwości paraemtrycznej, zapis elementów ST z wykorzystaniem funkcji przypadkowych).
5,0Student potrafi wykorzystać wszechstronnie pełny zakres zdobytej wiedzy w syntezie i analizie ST niezależnie od stopnia złożoności struktur topologicznych (dla wybranego schematu technologicznego potrafi jak na ocenę 4,5 oraz. dodatkowo macierze wejście-wyjście dlai elementów ST w zapisie ogólnym w dziedzinie oryginału i obrazu).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_D03a_K06Student ma świadomość, że zdobyta wiedza i zdolności jej stosowania podniesie jego umiejętności przydatne w pracy lub nauce i w karierze zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
ICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych ST oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
C-2Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania llinii technologicznej.
Treści programoweT-A-1Tworzenie struktur topologicznych wybranych schematów ideowych przy użyciu podstawowych operatorów technologicznych.
T-A-2Tworzenie struktór topologicznych ST w oparciu o treść opisującą przebiegi procesów w wybranych schematach technologicznych.
T-A-3Zapis struktur ST w postaci grafu: węzeł (element) i odpowiadające im relacje (strumienie).
T-A-5Graf i macierz cykliczna wybranych ST.
T-A-4Agregatyzacja wybranych struktur ST. Macierz recykli.
T-A-6Zapis wybranych struktur topologicznych ST przy użyciu współczynników strukturalnego rozdziału strumieni. Formułowanie matematyczne. Macierze funkcjonowania ST.
T-A-7Bilanse materiałowe i energetyczne wybranych struktur topologicznych ST. Macierz wrażliwości parametrycznej. Równania więzi funkcjonalnych.
T-A-9Macierze przejścia dla elementów ST. Więzi macierzy złożonych struktur topologicznych ST. Modele logiczne elementów ST.
T-A-8Tworzenie struktur topologicznych ST w oparciu o równania kinetryki zachodzących reakcji chemicznych z uwzględnieniem wariantów przebiegu procesu technologicznego. Wariant funcjonowania ST w obrazach struktur tiologicznych.
T-A-10Grafy symboliczne w opisie złożonych ST.
T-W-1Pojęcia charakteryzujące system technologiczny (ST). Elementy i więzi w ST. Funkcjonowanie elementów ST. Kryteria oceny ST. Algorytmy w zagadnieniach projektowania systemów technologicznych.
T-W-2Czynnki określające funkcjonowanie ST (informacje,efektywność, niezawodność, jakość sterowania, stopień odporności na zakłócenie, samoorganizacja, złożoność)
T-W-8Synteza ST. Współczynniki strukturalnego rozdziału strumieni. Funkcjonowanie ST. Formułowanie matematyczne.
T-W-5Podstawowe operatory technologiczne. Podstawowe więzi i warianty struktur topologicznych ST. Tworzenie struktur topologicznych ST.
T-W-6Grafy strumieniowe ST. Macierze grafów. Agregatyzacja. Macierz rzędu recyklu. Graf cykliczny. Macierz cykliczna.
T-W-4Tryb postępowania przy opracowaniu ST. Ograniczenia w ST. Specyficzne właściwości charakterystyk funkcjonowania ST. Algorytm obliczenia. Cykl projektowania ST.
T-W-7Równania bilansowe. Algorytm obliczenia bilansów. Strumienie technologiczne i umowne. Strumienie uogólnione. Więzi funkcjonalne. Macierz niezależnych równań bilansowych. Elementy systemu z niepełną przemianą chemiczna.
T-W-9Liniowe modele matematyczne ST. Poziom uogólnienia. Macierze przekształcenia ze wspólczynnikami więzi funkcjonalnych dla schematów strukturalnych.
T-W-10Opis elementów ST za pomocą funkcji logicznych. Koniunkcyjne i dysjunkcyjne modele elementów ST. Alternatywne rozwiązania.
T-W-11Hierarchia modeli ST. Uogólniony model ST. Macierze więzi ST o dużej wymiarowości. Schematy blokowe struktur. Macierzowe funkcje przejścia. Wykorzystanie teorii grafów technologicznych w zapisie ST.
T-W-12Formułowanie ogólnego modelu procesu funkcjionowania ST. Charakter funkcjionowania ST. Procesy wejściowe, sterujące i wyjściowe. Funkcjonowanie ST w stanie ustalonym.
T-W-13Funkcjonowanie ST jako układu dynamicznego. Przestrzeń stanów ST.
T-W-3Graficzny zapis elementyarnych schematów technologicznych (grafy: strukturalny, sygnałowy, strumieniowy, symboliczny).
T-W-14Eksploatacja SP. Elementy działania.
T-W-15Ekonomixczna analiza SP. Ekonomiczne problemy optymalizacji SP.
Metody nauczaniaM-1Metody praktyczne (ćwiczenia przedmiotowe)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w oparciu o sprawozdanie zawierające transformację wybranego schematu technologicznego z wykorzystaniem procedur teorii systemów złożonych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na zakończenie semestru w formie pisemnego sprawdzianu o tresci teoretycznej i analizy symulacyjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć gówne pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć głowne pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej ale nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć głowne pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej oraz jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety i ustalic głowne wymagania i ograniczenia służące poprawnej realizacji określonego przez siebie zadania.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć szeroki wachlarz pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynieryjnej oraz jest w stanie sprecyzować, odpowiednio zdefiniować i ocenic wieloznaczne priorytety służące realizacji określonego przez siebie.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą zrozumieć pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynieryjnej w obszarzew konkretnych zagadnień oraz jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety, ograniczenia, warunki i wymagania optymalizujace mozliwość realizacji praktycznej stawianego zadania.