Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania środowiskowego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania środowiskowego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problemami dotyczącymi ochrony środowiska
C-2Poznanie norm obowiązujących w Uni Europejskiej i w Polsce
C-3Poznanie zasad tworzenia i oceny systemu zarządzania srodowiskowego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu2
T-A-2Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w wodzie2
T-A-3Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w gruncie2
T-A-4Rachunek sozoekonomiczny4
T-A-5Raport oceny oddziaływania na środowisko3
T-A-6Kolokwium2
15
wykłady
T-W-1Teoretyczne podstawy nauki o zarządzaniu środowiskiem1
T-W-2Ogólny model systemu zarządzania środowiskiem1
T-W-3Modele i strategie zarządzania środowiskiem2
T-W-4Uwarunkowania prawne i organizacje zarządzania środowiskiem1
T-W-5Systemy zarządzania środowiskowego wg norm ISO 14000 oraz EMAS3
T-W-6Narzędzia zarządzania środowiskiem2
T-W-7Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwie i w gminie1
T-W-8Ocena oddziaływania na środowisko - procedura1
T-W-9Zakres, forma i rola raportu oceny oddziaływania na środowisko. Konstrukcja i składniki raportu1
T-W-10Rachunek sozoekonomiczny1
T-W-11Kolokwium1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć5
A-A-3przygotowanie do kolokwium5
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do kolokwium6
A-W-3czytanie wskazanej literatury4
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: dwa kolokwia, forma pisemna, czas 45 minut

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C28_W05
Student potrafi zdefiniować i opisać problemy dotyczące ochrony środowiska Student potrafi podać zasady i normy obowiązujące w Uni Europejskiej i Polsce
ICHP_1A_W05C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2M-1S-1
ICHP_1A_C28_W17
Student potrafi opisać zasady budowy i oceny systemu zarządzania środowiskowego
ICHP_1A_W17C-3T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-10, T-W-7M-3, M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C28_U11
Student potrafi wykonać i interpretować rachunek sozoekonomiczny Student potrafi analizować zagadnienia dotyczące systemu zarządzania środowiskiem Student potrafi analizować raporty oceny odziaływania na środowisko Student potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko
ICHP_1A_U11C-2, C-3T-A-5, T-A-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-3, M-2S-2
ICHP_1A_C28_U12
Student potrafi oszacować rozkład zanieczyszczeń w środowisku naturalnym
ICHP_1A_U12C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_C28_K02
Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko
ICHP_1A_K02C-2, C-1, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-W-8, T-W-9, T-W-4, T-W-10M-3, M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C28_W05
Student potrafi zdefiniować i opisać problemy dotyczące ochrony środowiska Student potrafi podać zasady i normy obowiązujące w Uni Europejskiej i Polsce
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą problemów ochrony środowiska oraz obowiązujących norm
3,5Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać niektore źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska
4,0Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska, oraz zna ich wpływ na środowisko
4,5Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska, oraz zna ich wpływ na środowisko
5,0Student potrafi podać szczegółowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska oraz scharakteryzować ich wpływ na środowisko
ICHP_1A_C28_W17
Student potrafi opisać zasady budowy i oceny systemu zarządzania środowiskowego
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu: potrafi wymienić niektóre systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić ogólne zasady budowy i oceny wybranego systemu
3,5Student potrafi wymienić niektóre systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy i oceny różnych systemów
4,0Student potrafi wymienić i opisać systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić szczegółowo zasady budowy i oceny różnych systemów
4,5Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy i oceny wybranego systemu, wskazać niektóre korzyści wynikające z wprowadzenia danego systemu,
5,0Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy i oceny wybranego systemu, wskazać korzyści wynikające z wprowadzenia danego systemu, potrafi wymienić różnice w systemach zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie i gminie

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C28_U11
Student potrafi wykonać i interpretować rachunek sozoekonomiczny Student potrafi analizować zagadnienia dotyczące systemu zarządzania środowiskiem Student potrafi analizować raporty oceny odziaływania na środowisko Student potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko
2,0Student nie zna podstawowych informacji dotyczących systemów zarzadzania środowiskiem
3,0Student z pomocą potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień oraz raportów dotyczących systemu zarządzania środowiskiem
3,5Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem
4,0Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem oraz analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko
4,5Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczacych systemu zarządzania środowiskiem, analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko, potrafi ocenić wpływ różnych przedsięwzięć na środowisko naturalne
5,0Student potrafi ocenić wpływ różnych przedsięwzięć na środowisko naturalne oraz wykonać samodzielnie rachunek sozoekonomiczny wybranego przedsięwzięcia
ICHP_1A_C28_U12
Student potrafi oszacować rozkład zanieczyszczeń w środowisku naturalnym
2,0Student nie potrafi obliczyć prostych zadań dotyczących rozkładu zanieczyszczeń w środowisku
3,0Student potrafi obliczyć proste zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych na rozkład zanieczyszczeń w środowisku
3,5Student potrafi obliczyć proste zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych oraz usytuowania miejsca wydzielania się zanieczyszczeń na ich rozkład
4,0Student potrafi obliczyć złożone zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych oraz miejsca wydzielania się zanieczyszczeń na ich rozkład oraz stężenie
4,5Student potrafi obliczyć złożone zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych oraz usytuowania miejsca wydzielania się zanieczyszczeń na ich rozkład oraz stężenia zanieczyszczeń w określonej odległości w powietrzu, wodzie i gruncie.
5,0Student potrafi rozwiazać wszystkie zadania i wyciągnąć odpowiednie wnioski dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_C28_K02
Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej na środowisko naturalne.
3,0Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Nie potrafi podać żadnego przykładu.
3,5Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać pojedyncze przykłady.
4,0Student rozumie, w stopniu dobrym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać kilka przykładów.
4,5Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wstępne wnioski.
5,0Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować przykładowe rozwiązania występujących problemów.

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją A. Tabora, Zarządzanie środowiskiem ISO 14000, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2006
  2. B. Poskrobko, Zarządzanie środowiskiem, PWE, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją D. Szaniawskiej, Wybrane zagadnienia ochrony środowiska, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu2
T-A-2Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w wodzie2
T-A-3Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w gruncie2
T-A-4Rachunek sozoekonomiczny4
T-A-5Raport oceny oddziaływania na środowisko3
T-A-6Kolokwium2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoretyczne podstawy nauki o zarządzaniu środowiskiem1
T-W-2Ogólny model systemu zarządzania środowiskiem1
T-W-3Modele i strategie zarządzania środowiskiem2
T-W-4Uwarunkowania prawne i organizacje zarządzania środowiskiem1
T-W-5Systemy zarządzania środowiskowego wg norm ISO 14000 oraz EMAS3
T-W-6Narzędzia zarządzania środowiskiem2
T-W-7Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwie i w gminie1
T-W-8Ocena oddziaływania na środowisko - procedura1
T-W-9Zakres, forma i rola raportu oceny oddziaływania na środowisko. Konstrukcja i składniki raportu1
T-W-10Rachunek sozoekonomiczny1
T-W-11Kolokwium1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć5
A-A-3przygotowanie do kolokwium5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do kolokwium6
A-W-3czytanie wskazanej literatury4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C28_W05Student potrafi zdefiniować i opisać problemy dotyczące ochrony środowiska Student potrafi podać zasady i normy obowiązujące w Uni Europejskiej i Polsce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W05zna zasady ochrony środowiska i gospodarki odpadami
Cel przedmiotuC-2Poznanie norm obowiązujących w Uni Europejskiej i w Polsce
C-1Zapoznanie studentów z problemami dotyczącymi ochrony środowiska
Treści programoweT-W-3Modele i strategie zarządzania środowiskiem
T-W-1Teoretyczne podstawy nauki o zarządzaniu środowiskiem
T-W-4Uwarunkowania prawne i organizacje zarządzania środowiskiem
T-W-2Ogólny model systemu zarządzania środowiskiem
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą problemów ochrony środowiska oraz obowiązujących norm
3,5Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać niektore źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska
4,0Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać niektóre źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska, oraz zna ich wpływ na środowisko
4,5Student potrafi podać podstawowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać główne źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska, oraz zna ich wpływ na środowisko
5,0Student potrafi podać szczegółowe informacje dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku naturalnym, wskazać źródła emisji zanieczyszczeń do środowiska oraz scharakteryzować ich wpływ na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C28_W17Student potrafi opisać zasady budowy i oceny systemu zarządzania środowiskowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W17ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej i transferu technologii
Cel przedmiotuC-3Poznanie zasad tworzenia i oceny systemu zarządzania srodowiskowego
Treści programoweT-W-6Narzędzia zarządzania środowiskiem
T-W-8Ocena oddziaływania na środowisko - procedura
T-W-9Zakres, forma i rola raportu oceny oddziaływania na środowisko. Konstrukcja i składniki raportu
T-W-5Systemy zarządzania środowiskowego wg norm ISO 14000 oraz EMAS
T-W-10Rachunek sozoekonomiczny
T-W-7Zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwie i w gminie
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu.
3,0Student opanował podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu: potrafi wymienić niektóre systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić ogólne zasady budowy i oceny wybranego systemu
3,5Student potrafi wymienić niektóre systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy i oceny różnych systemów
4,0Student potrafi wymienić i opisać systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić szczegółowo zasady budowy i oceny różnych systemów
4,5Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy i oceny wybranego systemu, wskazać niektóre korzyści wynikające z wprowadzenia danego systemu,
5,0Student potrafi wymienić systemy zarządzania środowiskiem, przedstawić zasady budowy i oceny wybranego systemu, wskazać korzyści wynikające z wprowadzenia danego systemu, potrafi wymienić różnice w systemach zarządzania środowiskiem w przedsiębiorstwie i gminie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C28_U11Student potrafi wykonać i interpretować rachunek sozoekonomiczny Student potrafi analizować zagadnienia dotyczące systemu zarządzania środowiskiem Student potrafi analizować raporty oceny odziaływania na środowisko Student potrafi ocenić wpływ wybranych przedsięwzięć na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U11potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Poznanie norm obowiązujących w Uni Europejskiej i w Polsce
C-3Poznanie zasad tworzenia i oceny systemu zarządzania srodowiskowego
Treści programoweT-A-5Raport oceny oddziaływania na środowisko
T-A-4Rachunek sozoekonomiczny
T-W-6Narzędzia zarządzania środowiskiem
T-W-8Ocena oddziaływania na środowisko - procedura
T-W-9Zakres, forma i rola raportu oceny oddziaływania na środowisko. Konstrukcja i składniki raportu
T-W-10Rachunek sozoekonomiczny
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: dwa kolokwia, forma pisemna, czas 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych informacji dotyczących systemów zarzadzania środowiskiem
3,0Student z pomocą potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień oraz raportów dotyczących systemu zarządzania środowiskiem
3,5Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem
4,0Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczących systemu zarządzania środowiskiem oraz analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko
4,5Student potrafi wyciągać wnioski na podstawie analizy zagadnień dotyczacych systemu zarządzania środowiskiem, analizować raporty oceny oddziaływania na środowisko, potrafi ocenić wpływ różnych przedsięwzięć na środowisko naturalne
5,0Student potrafi ocenić wpływ różnych przedsięwzięć na środowisko naturalne oraz wykonać samodzielnie rachunek sozoekonomiczny wybranego przedsięwzięcia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C28_U12Student potrafi oszacować rozkład zanieczyszczeń w środowisku naturalnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U12potrafi stosować podstawowe regulacje prawne i przestrzegać zasad BHP obowiązujących w przemyśle, potrafi oceniać zagrożenia związane ze stosowaniem produktów i procesów chemicznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami dotyczącymi ochrony środowiska
Treści programoweT-A-1Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu
T-A-2Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w wodzie
T-A-3Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w gruncie
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: dwa kolokwia, forma pisemna, czas 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi obliczyć prostych zadań dotyczących rozkładu zanieczyszczeń w środowisku
3,0Student potrafi obliczyć proste zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych na rozkład zanieczyszczeń w środowisku
3,5Student potrafi obliczyć proste zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych oraz usytuowania miejsca wydzielania się zanieczyszczeń na ich rozkład
4,0Student potrafi obliczyć złożone zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych oraz miejsca wydzielania się zanieczyszczeń na ich rozkład oraz stężenie
4,5Student potrafi obliczyć złożone zadania dotyczące wpływu warunków meteorologicznych oraz usytuowania miejsca wydzielania się zanieczyszczeń na ich rozkład oraz stężenia zanieczyszczeń w określonej odległości w powietrzu, wodzie i gruncie.
5,0Student potrafi rozwiazać wszystkie zadania i wyciągnąć odpowiednie wnioski dotyczące rozkładu zanieczyszczeń w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_C28_K02Student ma świadomość ważności oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Poznanie norm obowiązujących w Uni Europejskiej i w Polsce
C-1Zapoznanie studentów z problemami dotyczącymi ochrony środowiska
C-3Poznanie zasad tworzenia i oceny systemu zarządzania srodowiskowego
Treści programoweT-A-1Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w powietrzu
T-A-2Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w wodzie
T-A-5Raport oceny oddziaływania na środowisko
T-A-4Rachunek sozoekonomiczny
T-A-3Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w gruncie
T-W-8Ocena oddziaływania na środowisko - procedura
T-W-9Zakres, forma i rola raportu oceny oddziaływania na środowisko. Konstrukcja i składniki raportu
T-W-4Uwarunkowania prawne i organizacje zarządzania środowiskiem
T-W-10Rachunek sozoekonomiczny
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, czas 45 minut
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: dwa kolokwia, forma pisemna, czas 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej na środowisko naturalne.
3,0Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Nie potrafi podać żadnego przykładu.
3,5Student rozumie, w stopniu dostatecznym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać pojedyncze przykłady.
4,0Student rozumie, w stopniu dobrym, pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi podać kilka przykładów.
4,5Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wstępne wnioski.
5,0Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej na środowisko naturalne. Potrafi przedstawić i scharakteryzować różne przykłady, wyciągnąć wnioski oraz zaproponować przykładowe rozwiązania występujących problemów.