Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Ekonomika w inżynierii chemicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika w inżynierii chemicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 23 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomiki
C-2Poznanie zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa
C-3Zrozumienie znaczenia ekonomiki w działanosći inżynierskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ekonomika a inżynieria chemiczna1
T-W-2Przedsiębiorstwo: cel, funkcje, podział2
T-W-3Ekonomika produkcji: struktura procesu produkcyjnego, typy i formy organizacji produkcji, standaryzacja3
T-W-4Techniczne przygotowanie produkcji, zdolność produkcyjna, rentowność. Stopień zaspokojenia popytu rynkowego.Cykl życia produktu3
T-W-5Rodzaje kosztów w przedsiębiorstwie. Zatrudnienie, płaca, wydajność pracy2
T-W-6Źródła finansowania przedsiębiorstwa: akcje, obligacje, kredyt bankowy. Wartość pieniądza w warunkach inflacji2
T-W-7Innowacyjność1
T-W-8Zaliczenie pisemne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Obecność na wykładzie15
A-W-2Konsultacje do wykładu1
A-W-3Praca własna9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
M-2Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne wykładu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_A01b_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: zdefiniuować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne, scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki, scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
ICHP_1A_W17C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_A01b_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: rozumieć zagadnienia ekonomiczne, umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarowania
ICHP_1A_U13C-1, C-2, C-3T-W-6, T-W-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_A01b_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie protrafił wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzy z zakresu ekonomii
ICHP_1A_K06, ICHP_1A_K04C-1, C-2, C-3T-W-2M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_A01b_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: zdefiniuować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne, scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki, scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
2,0
3,0Student zna znaczenie kilka podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_A01b_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: rozumieć zagadnienia ekonomiczne, umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarowania
2,0
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospdoarowania w ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_A01b_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie protrafił wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzy z zakresu ekonomii
2,0
3,0Student jest świdomy znaczenia ekonomii dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa ale wykazuje nieiwielką aktywność w jego poszukiwaniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jan Duraj, Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, Polskie Wydawictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2004
  2. Genowefa Sobczyk, Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw, Difin, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Donald Garrett, Chemical engineering economics, VNR, New York, 1990
  2. M. S. Peters, K.D. Timmerhaus, Plant design and economics for chemical engineers, McGraw-Hill, Inc., 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonomika a inżynieria chemiczna1
T-W-2Przedsiębiorstwo: cel, funkcje, podział2
T-W-3Ekonomika produkcji: struktura procesu produkcyjnego, typy i formy organizacji produkcji, standaryzacja3
T-W-4Techniczne przygotowanie produkcji, zdolność produkcyjna, rentowność. Stopień zaspokojenia popytu rynkowego.Cykl życia produktu3
T-W-5Rodzaje kosztów w przedsiębiorstwie. Zatrudnienie, płaca, wydajność pracy2
T-W-6Źródła finansowania przedsiębiorstwa: akcje, obligacje, kredyt bankowy. Wartość pieniądza w warunkach inflacji2
T-W-7Innowacyjność1
T-W-8Zaliczenie pisemne1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładzie15
A-W-2Konsultacje do wykładu1
A-W-3Praca własna9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_A01b_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: zdefiniuować jasno i precyzyjnie podstawowe pojęcia ekonomiczne, scharakteryzować sposoby funkcjonowania gospodarki, scharakteryzować narzędzia polityki ekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W17ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej i transferu technologii
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomiki
C-2Poznanie zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa
C-3Zrozumienie znaczenia ekonomiki w działanosći inżynierskiej
Treści programoweT-W-1Ekonomika a inżynieria chemiczna
T-W-3Ekonomika produkcji: struktura procesu produkcyjnego, typy i formy organizacji produkcji, standaryzacja
T-W-2Przedsiębiorstwo: cel, funkcje, podział
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna znaczenie kilka podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_A01b_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien: rozumieć zagadnienia ekonomiczne, umieć posługiwać się podstawowymi miernikami procesu gospodarowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U13potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomiki
C-2Poznanie zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa
C-3Zrozumienie znaczenia ekonomiki w działanosći inżynierskiej
Treści programoweT-W-6Źródła finansowania przedsiębiorstwa: akcje, obligacje, kredyt bankowy. Wartość pieniądza w warunkach inflacji
T-W-4Techniczne przygotowanie produkcji, zdolność produkcyjna, rentowność. Stopień zaspokojenia popytu rynkowego.Cykl życia produktu
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozumie problematykę ekonomiczną, ale posługuje się miernikami procesu gospdoarowania w ograniczonym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_1A_A01b_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student będzie protrafił wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzy z zakresu ekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny, innowacyjny i przedsiębiorczy
ICHP_1A_K04potrafi określać priorytety służące realizacji zadań własnych lub innych członków grupy w celu osiągnięcia postawionego celu
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęć z zakresu ekonomiki
C-2Poznanie zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa
C-3Zrozumienie znaczenia ekonomiki w działanosći inżynierskiej
Treści programoweT-W-2Przedsiębiorstwo: cel, funkcje, podział
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Metody podające (wykład informacyjny, opis, wyjaśnienie)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie pisemne wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świdomy znaczenia ekonomii dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa ale wykazuje nieiwielką aktywność w jego poszukiwaniu
3,5
4,0
4,5
5,0