Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesowa

Sylabus przedmiotu Podstawy biochemii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy biochemii
Specjalność Inżynieria bioprocesowa
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Sośnicki <Jacek.Sosnicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomośc podstawowych wiadomości z chemii organicznej, fizycznej i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z podstawowymi elementami biochemii, budową i funkcja białek, węglowodanów i lipidów, budową i rolą kwasów nukleinowych
C-2zapoznanie studentów z procesami biochemicznymi, synteza, białak, utlenianiem biologicznym, fotosyntezą, przemianami związków azotowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, znaczenie biochemii w naukach przyrodniczych i technologii chemicznej1
T-W-2Energetyka reakcji biochemicznych. Sklad chemiczny i funkcje komórki. Aminokwasy, peptydy białka. Budowa i funkcje białek.2
T-W-3Enzymy, właściwości, specyficzność i mechanizm działania enzymów. Biosynteza i przemiany aminokwasów. Techniczne zastosowanie enzymów.2
T-W-4Kwasy nukleinowe, DNA, RNA. Budowa, właściwości, biosynteza. Kod genetyczny.2
T-W-5Utlenianie biologiczne, łańcuch oddechowy. n. Mono-, oligo- i polisacharydy, glikozydy. Fotosynteza.1
T-W-6Lipidy, budowa, podział i przemiany. Fosfolipidy, przykłady1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu11
A-W-3konsultacje5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podające, wykład

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie, po zakończeniu cyklu wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-03_W01
potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia biochemii, opisac skład chemiczny i funkcje komórki, scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany i lipidy
ICHP_2A_W03C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-1
ICHP_2A_C02-03_W02
potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, , omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę.
ICHP_2A_W03, ICHP_2A_W02C-2T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4M-1S-1
ICHP_2A_C02-03_W03
potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, scharakteryzowąć techniczne zastosowanie enzymów, omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę i inne podstawowe przemiany biochemiczne
ICHP_2A_W03, ICHP_2A_W02C-2T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-03_U01
ma umiejetność rozrózniania podstawowych składników i procesów biochemicznych i wykazac ich zanaczenie
ICHP_2A_U15C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C02-03_K01
Potrafi wykorzystać posiadana wiedzę do oceny znaczenia procesów biochemicznych w praktyce
ICHP_2A_K04C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-03_W01
potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia biochemii, opisac skład chemiczny i funkcje komórki, scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany i lipidy
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny dostatecznej
3,0potrafi wyjasnic podstawowe pojęcia i przemiany biochemiczne
3,5potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany i lipidy
4,0potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany , lipidy, opisac ich budowe i funkcje w organizmie, zna budowe kwasów nukleinowych i znaczenie enzymów
4,5potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany , lipidy, opisac ich budowe i funkcje w organizmie, zna budowe kwasów nukleinowych i znaczenie enzymów,, receptorów oraz zasade kodu genetycznego
5,0potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, opisac ich struktury, wyjasnic rolę wglowodanów, lipidów, w organizmie, zna budowe kwasów nukleinowych i znaczenie enzymów, receptorów,
ICHP_2A_C02-03_W02
potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, , omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę.
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych na ocene dostateczną
3,0potrafi wymienic podstawowe procesy biochemiczne
3,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych
4,0potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych mechanizm działania enzymów i koenzymów
4,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów
5,0otrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów, fotosyntezę jej chemizm i znaczenie techniczne
ICHP_2A_C02-03_W03
potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, scharakteryzowąć techniczne zastosowanie enzymów, omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę i inne podstawowe przemiany biochemiczne
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych na ocene dostateczną
3,0potrafi wymienic podstawowe procesy biochemiczne
3,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych
4,0potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych mechanizm działania enzymów i koenzymów
4,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów
5,0otrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów, fotosyntezę jej chemizm i znaczenie techniczne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-03_U01
ma umiejetność rozrózniania podstawowych składników i procesów biochemicznych i wykazac ich zanaczenie
2,0
3,0potrafi rozróznić podstawowe składniki i wymienicć procesy biochemiczne, wykazać ich zanaczenie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C02-03_K01
Potrafi wykorzystać posiadana wiedzę do oceny znaczenia procesów biochemicznych w praktyce
2,0
3,0Potrafi wyjaśnić znaczenie procesów biochemicznych w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J. Kączkowski, Podstawy Biochemii, WNT, Warszawa, 2004
  2. H. Hooper, Biochemia, PWN, Warszawa, 2004
  3. L. Stryer, Biochemia, PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, znaczenie biochemii w naukach przyrodniczych i technologii chemicznej1
T-W-2Energetyka reakcji biochemicznych. Sklad chemiczny i funkcje komórki. Aminokwasy, peptydy białka. Budowa i funkcje białek.2
T-W-3Enzymy, właściwości, specyficzność i mechanizm działania enzymów. Biosynteza i przemiany aminokwasów. Techniczne zastosowanie enzymów.2
T-W-4Kwasy nukleinowe, DNA, RNA. Budowa, właściwości, biosynteza. Kod genetyczny.2
T-W-5Utlenianie biologiczne, łańcuch oddechowy. n. Mono-, oligo- i polisacharydy, glikozydy. Fotosynteza.1
T-W-6Lipidy, budowa, podział i przemiany. Fosfolipidy, przykłady1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu11
A-W-3konsultacje5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-03_W01potrafi zdefiniowac podstawowe pojęcia biochemii, opisac skład chemiczny i funkcje komórki, scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany i lipidy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W03ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii pozwalającą na formułowanie i weryfikację eksperymentalną modeli procesów fizycznych i z przemianą chemiczną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi elementami biochemii, budową i funkcja białek, węglowodanów i lipidów, budową i rolą kwasów nukleinowych
C-2zapoznanie studentów z procesami biochemicznymi, synteza, białak, utlenianiem biologicznym, fotosyntezą, przemianami związków azotowych
Treści programoweT-W-2Energetyka reakcji biochemicznych. Sklad chemiczny i funkcje komórki. Aminokwasy, peptydy białka. Budowa i funkcje białek.
T-W-1Podstawowe pojęcia, znaczenie biochemii w naukach przyrodniczych i technologii chemicznej
T-W-3Enzymy, właściwości, specyficzność i mechanizm działania enzymów. Biosynteza i przemiany aminokwasów. Techniczne zastosowanie enzymów.
T-W-4Kwasy nukleinowe, DNA, RNA. Budowa, właściwości, biosynteza. Kod genetyczny.
Metody nauczaniaM-1metody podające, wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie, po zakończeniu cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych dla oceny dostatecznej
3,0potrafi wyjasnic podstawowe pojęcia i przemiany biochemiczne
3,5potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany i lipidy
4,0potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany , lipidy, opisac ich budowe i funkcje w organizmie, zna budowe kwasów nukleinowych i znaczenie enzymów
4,5potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, weglowodany , lipidy, opisac ich budowe i funkcje w organizmie, zna budowe kwasów nukleinowych i znaczenie enzymów,, receptorów oraz zasade kodu genetycznego
5,0potrafi scharakteryzować aminokwasy, białka, opisac ich struktury, wyjasnic rolę wglowodanów, lipidów, w organizmie, zna budowe kwasów nukleinowych i znaczenie enzymów, receptorów,
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-03_W02potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, , omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W03ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii pozwalającą na formułowanie i weryfikację eksperymentalną modeli procesów fizycznych i z przemianą chemiczną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_W02ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu fizyki pozwalającą na formułowanie modeli operacji, procesów i systemów związanych z inżynierią chemiczną i procesową
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z procesami biochemicznymi, synteza, białak, utlenianiem biologicznym, fotosyntezą, przemianami związków azotowych
Treści programoweT-W-3Enzymy, właściwości, specyficzność i mechanizm działania enzymów. Biosynteza i przemiany aminokwasów. Techniczne zastosowanie enzymów.
T-W-6Lipidy, budowa, podział i przemiany. Fosfolipidy, przykłady
T-W-5Utlenianie biologiczne, łańcuch oddechowy. n. Mono-, oligo- i polisacharydy, glikozydy. Fotosynteza.
T-W-4Kwasy nukleinowe, DNA, RNA. Budowa, właściwości, biosynteza. Kod genetyczny.
Metody nauczaniaM-1metody podające, wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie, po zakończeniu cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych na ocene dostateczną
3,0potrafi wymienic podstawowe procesy biochemiczne
3,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych
4,0potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych mechanizm działania enzymów i koenzymów
4,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów
5,0otrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów, fotosyntezę jej chemizm i znaczenie techniczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-03_W03potrafi wyjasnić funkcje i mechanizm działania enzymów, scharakteryzowąć techniczne zastosowanie enzymów, omówić budowe i rolę kwasów nukleinowych, opisac przemiany związków azotowych, fotosyntezę i inne podstawowe przemiany biochemiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W03ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu chemii pozwalającą na formułowanie i weryfikację eksperymentalną modeli procesów fizycznych i z przemianą chemiczną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_2A_W02ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu fizyki pozwalającą na formułowanie modeli operacji, procesów i systemów związanych z inżynierią chemiczną i procesową
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z procesami biochemicznymi, synteza, białak, utlenianiem biologicznym, fotosyntezą, przemianami związków azotowych
Treści programoweT-W-6Lipidy, budowa, podział i przemiany. Fosfolipidy, przykłady
Metody nauczaniaM-1metody podające, wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie, po zakończeniu cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów okreslonych na ocene dostateczną
3,0potrafi wymienic podstawowe procesy biochemiczne
3,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych
4,0potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych mechanizm działania enzymów i koenzymów
4,5potrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów
5,0otrafi opisac biosynteze i przemiany aminokwsów, przemiany związków azotowych, utlenianie biologiczne, mechanizm działania enzymów i koenzymów, fotosyntezę jej chemizm i znaczenie techniczne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-03_U01ma umiejetność rozrózniania podstawowych składników i procesów biochemicznych i wykazac ich zanaczenie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi elementami biochemii, budową i funkcja białek, węglowodanów i lipidów, budową i rolą kwasów nukleinowych
C-2zapoznanie studentów z procesami biochemicznymi, synteza, białak, utlenianiem biologicznym, fotosyntezą, przemianami związków azotowych
Treści programoweT-W-2Energetyka reakcji biochemicznych. Sklad chemiczny i funkcje komórki. Aminokwasy, peptydy białka. Budowa i funkcje białek.
T-W-1Podstawowe pojęcia, znaczenie biochemii w naukach przyrodniczych i technologii chemicznej
T-W-3Enzymy, właściwości, specyficzność i mechanizm działania enzymów. Biosynteza i przemiany aminokwasów. Techniczne zastosowanie enzymów.
T-W-6Lipidy, budowa, podział i przemiany. Fosfolipidy, przykłady
T-W-5Utlenianie biologiczne, łańcuch oddechowy. n. Mono-, oligo- i polisacharydy, glikozydy. Fotosynteza.
T-W-4Kwasy nukleinowe, DNA, RNA. Budowa, właściwości, biosynteza. Kod genetyczny.
Metody nauczaniaM-1metody podające, wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie, po zakończeniu cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi rozróznić podstawowe składniki i wymienicć procesy biochemiczne, wykazać ich zanaczenie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C02-03_K01Potrafi wykorzystać posiadana wiedzę do oceny znaczenia procesów biochemicznych w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z podstawowymi elementami biochemii, budową i funkcja białek, węglowodanów i lipidów, budową i rolą kwasów nukleinowych
C-2zapoznanie studentów z procesami biochemicznymi, synteza, białak, utlenianiem biologicznym, fotosyntezą, przemianami związków azotowych
Treści programoweT-W-2Energetyka reakcji biochemicznych. Sklad chemiczny i funkcje komórki. Aminokwasy, peptydy białka. Budowa i funkcje białek.
T-W-1Podstawowe pojęcia, znaczenie biochemii w naukach przyrodniczych i technologii chemicznej
T-W-3Enzymy, właściwości, specyficzność i mechanizm działania enzymów. Biosynteza i przemiany aminokwasów. Techniczne zastosowanie enzymów.
T-W-6Lipidy, budowa, podział i przemiany. Fosfolipidy, przykłady
T-W-4Kwasy nukleinowe, DNA, RNA. Budowa, właściwości, biosynteza. Kod genetyczny.
Metody nauczaniaM-1metody podające, wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie, po zakończeniu cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wyjaśnić znaczenie procesów biochemicznych w praktyce
3,5
4,0
4,5
5,0