Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu
Sylabus przedmiotu Zasady energetyki proekologicznej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zasady energetyki proekologicznej | ||
Specjalność | Inżynieria procesów ekoenergetyki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowy wymiany ciepła |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z podsatawami energetyki proekologicznej |
C-2 | zapoznanie studenta z mozliwosciami odziaływań enrgetyki na środowisko na wszystkich etapach produkcji energii |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przykłady obliczeniowe dostosowane do tresci wykładów realizowane w dwóch blokach. Po każdym bloku zaliczenie. | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Energetyka-pojęcia podstawowe. Podział i charakterystyka energetyki: elektrownie, ciepłownie, elektrociepłownie. | 2 |
T-W-2 | Paliwa kopalne. Charakterystyka paliw i energii ze względu na zanieczyszczenie środowiska. Spalanie paliw.Nowoczesne metody spalania paliw. | 3 |
T-W-3 | Technologie przygotowania paliw, technologie czystego węgla. Metody ograniczenia powstawania zanieczyszczeń w procesach spalania paliw. Kotły fluidalne. | 3 |
T-W-4 | Emisja zanieczyszczeń ze spalania paliw i metody ich ograniczenia. | 2 |
T-W-5 | Elektrownie kondensacyjne i kotły CO kondensacyjne | 2 |
T-W-6 | Zintegrowane procesy produkcji energii. Skojarzone wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej (CHP). Produkty procesu CHP. Lokalne skojarzone źródła energii. Koszty inwestycyjne CHP. | 2 |
T-W-7 | Nowoczesnych technik konwersji węgla na paliwa uszlachetnione. Bezpośrednie upłynnianie węgla. Zgazowanie podziemne węgla. | 2 |
T-W-8 | Prognozy długoterminowe rozwoju energetyki w Polsce i UE. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | nauka własna | 14 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | Praca własna | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzami pisemny końcowy obejmujący tematykę wykladów. punktowy system oceny wiedzy i umiejętności. |
S-2 | Ocena formująca: kolokwia sprawdzające poszczególne partie materiału |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-02b_W01 Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne | ICHP_2A_W10, ICHP_2A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-7 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-02b_U01 student potrafi dobrać żrodo energii, sposób spalaniaoraz potrafi ocenić oddzialywanie procesu energetycznego na środowisko | ICHP_2A_U01, ICHP_2A_U04, ICHP_2A_U19 | — | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-7 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C04-02b_K01 student nabędzie wrażliwości na oddziaływanie energetyki na srodowisko | ICHP_2A_K02, ICHP_2A_K07 | — | — | C-2 | T-A-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-W-7 | M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-02b_W01 Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne | 2,0 | Ma minimalną wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddziaływania na środowisko naturalne |
3,0 | Ma podstawową wiedzę, niezbędną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddziaływania na środowisko naturalne | |
3,5 | Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne | |
4,0 | Ma rozszerzoną wiedzę potrzebną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne | |
4,5 | Ma rozszerzoną wiedzę potrzebną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne i potrafi powiązać rózne jej aspekty | |
5,0 | Ma rozszerzoną wiedzę potrzebną do zrozumienia procesów energetycznych i ich oddzialywania na środowisko naturalne i potrafi powiązać rózne jej aspekty oraz |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-02b_U01 student potrafi dobrać żrodo energii, sposób spalaniaoraz potrafi ocenić oddzialywanie procesu energetycznego na środowisko | 2,0 | student nie potrafi dobrać żroda energii, sposobu spalania oraz nie potrafi ocenić oddziaływanie procesu energetycznego na środowisko |
3,0 | student potrafi dobrać żrodo energii, sposób spalania oraz potrafi ocenić oddziaływanie procesu energetycznego na środowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C04-02b_K01 student nabędzie wrażliwości na oddziaływanie energetyki na srodowisko | 2,0 | |
3,0 | student jest świadomna oddziaływania energetyki na srodowisko | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W.M. Lewandowski, Proekologiczne źródło energii, WNT, Warszawa, 2002
- J. Kucowski, D. Laudyn, M. Przekwas, Energetyka a ochrona środowiska, WNT, Warszawa, 1997
- Termochemiczne przetwórstwo węgla i biomasy, ICHPW, Zabrze, 2003
Literatura dodatkowa
- Artykuły z zakresu nowych technologii w energetyce, 2011