Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesów ekoenergetyki
Sylabus przedmiotu Procesy rozdziału substancji:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Procesy rozdziału substancji | ||
Specjalność | Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Cudak <Magdalena.Cudak@zut.edu.pl>, Anna Kiełbus-Rąpała <Anna.Kielbus-Rapala@zut.edu.pl>, Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>, Jolanta Szoplik <Jolanta.Szoplik@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy inżynierii procesowej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wiedzą w zakresie procesów rozdziału substancji |
C-2 | Ukształtowanie u studentów umiejętności doboru metod rozdziału w zastosowaniu do różnych procesów |
C-3 | Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń procesów wymiany masy w inżynierii procesowej |
C-4 | Ukształtowanie u studentów umiejętności wykonywania pomiarów wymiany masy |
C-5 | Ukształtowanie u studentów umiejętności obliczeń projektowych wymienników masy |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Sposoby wyrażania stężenia składnika w mieszaninie. | 1 |
T-A-2 | Obliczanie współczynników przenoszenia i siły napędowej w procesie wymiany masy | 3 |
T-A-3 | Bilans materiałowy wymiennika masy. Linie operacyjne | 3 |
T-A-4 | Liczba stopni teoretycznych. Liczba półek teoretycznych i rzeczywistych | 1 |
T-A-5 | Kolokwium | 1 |
9 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Pomiar objętościowego współczynnika wnikania masy w układzie ciecz-gaz | 3 |
T-L-2 | Badania rozkładu współczynnika wnikania masy metodą elektrochemiczną | 3 |
T-L-3 | Pomiar zawartości gazu w cieczy w kolumnie air-lift | 3 |
9 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Student wykonuje obliczenia projektowe wymiennika masy (do wyboru kolumny z wypełnieniem lub kolumny półkowej) | 9 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stężenia i bilanse. Równowaga międzyfazowa. Transport masy na drodze dyfuzji. Transport masy przez wnikanie. Przenikanie masy | 4 |
T-W-2 | Zasady obliczania wymienników masy. Metody obliczania wymiarów wymiennika masy. Metoda stopni teoretycznych | 4 |
T-W-3 | Rozdział substancji w procesie absorpcji. Desorpcja | 3 |
T-W-4 | Rozdział substancji w procesie destylacji. Rozdział subtancji w procesie rektyfikacji | 4 |
T-W-5 | Rozdział substancji w procesie ekstrakcji. Suszenie. Krystalizacja | 4 |
T-W-6 | Aparaty stosowane w procesach rozdziału substancji. Kolumny absorpcyjne. Kolumny rektyfikacyjne | 4 |
T-W-7 | Kolumny ekstrakcyjne. Suszarki. Krystalizatory | 4 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | samodzielne rozwiązywanie przez studenta zalecanych przykładów obliczeniowych i przygotowanie sie do kolokwium | 16 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | przygotowanie się studenta do zajęć laboratoryjnych oraz do zaliczenia każdego z ćwiczeń laboratoryjnych | 16 |
25 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | samodzielna praca studenta | 16 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 27 |
A-W-2 | praca własna studenta, w tym przygotowanie do egzaminu | 41 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 5 |
A-W-4 | egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład - Metody podajace: wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia - Metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Laboratorium - Metody praktyczne: ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | Projekt - Metody praktyczne: metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład - egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - kolokwium pisemne |
S-3 | Ocena formująca: Laboratorium - obserwacja pracy w grupie |
S-4 | Ocena formująca: Laboratorium - zaliczenie pisemne każdego z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Laboratorium - zaliczenie końcowe jako ocena średnia z zaliczeń z każdego z ćwiczeń |
S-6 | Ocena podsumowująca: Projekt - zaliczenie na podstawie samodzielnie wykonanego projektu oparte na stopniu zgodności zrealizowanego projektu z wczesniej ustalonymi wymaganiami, dotycżacymi miedzy innymi, poprawności obliczeń |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C06-03_W04 student ma szczegółową wiedzę z zakresu opisu matematycznego procesów inżynierii chemicznej, przydatną do obliczeń procesowych i projektowych | ICHP_2A_W04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C06-03_U08 student potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować wyniki i wyciągać wnioski | ICHP_2A_U08 | — | — | C-4 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-4 |
ICHP_2A_C06-03_U17 student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie typowe dla specjalności Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych | ICHP_2A_U17 | — | — | C-3 | T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4 | M-2 | S-2 |
ICHP_2A_C06-03_U19 student potrafi wykonać obliczenia projektowe wymiennika masy | ICHP_2A_U19 | — | — | C-5 | T-P-1 | M-4 | S-6 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C06-03_K03 student przestrzega zasad pracy zespołowej | ICHP_2A_K03 | — | — | C-4 | T-L-3, T-L-1, T-L-2 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C06-03_W04 student ma szczegółową wiedzę z zakresu opisu matematycznego procesów inżynierii chemicznej, przydatną do obliczeń procesowych i projektowych | 2,0 | |
3,0 | student jest w stanie w podstawowym stopniu opisać ilościowo wymienione w treściach programowych procesy inżynierii chemicznej w aspekcie obliczeń procesowych i projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C06-03_U08 student potrafi przeprowadzać eksperymenty, interpretować wyniki i wyciągać wnioski | 2,0 | |
3,0 | student potrafi w podstawowym stopniu przeprowadzać eksperymenty, interpretować wyniki i wyciągać wnioski | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C06-03_U17 student potrafi przeanalizować zadania inżynierskie typowe dla specjalności Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi przeanalizować podstawowe zadania inżynierskie, objęte treściami programowymi, w obszarze specjalności Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C06-03_U19 student potrafi wykonać obliczenia projektowe wymiennika masy | 2,0 | |
3,0 | student potrafi wykonać podstawowe obliczenia projektowe wymiennika masy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C06-03_K03 student przestrzega zasad pracy zespołowej | 2,0 | |
3,0 | student w podstawowym wymiarze przestrzega zasad pracy zespołowej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Koch R., Kozioł A., Dyfuzyjno-cieplny rozdział substancji, WNT, Warszawa, 1994
- Hobler T., Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976
- Zarzycki R., Chacuk A., Starzak M., Absorpcja i absorbery, WNT, Warszawa, 1995
- Ziołkowski Z., Ekstrakcja cieczy w przemyśle chemicznym, WNT, Warszawa, 1979
- Bandrowski J., Troniewski L., Destylacja i rektyfikacja, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1996
- Billet R., Oszczędność energii w procesach termicznego rozdziału substancji, WNT, Warszawa, 1992
- Strumiłło Cz., Podstawy teorii i techniki suszenia, WNT, Warszawa, 1975
- Rojkowski Z., Synowiec J., Krystalizacja i krystalizatory, WNT, Warszawa, 1991
- Karcz J., Zaborowska A., Wybrane problemy rachunkowe z zakresu procesów wymiany masy, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1988