Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa
Sylabus przedmiotu Systemy dobrych praktyk wytwarzania (GMP):
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Systemy dobrych praktyk wytwarzania (GMP) | ||
Specjalność | Inżynieria procesów w technologiach przetwórczych | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marian Kordas <Marian.Kordas@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy organizacji i zarządzania |
W-2 | Normalizacja, certyfikacja i akredytacja |
W-3 | Zarządzanie jakością |
W-4 | Statystyczna kontrola procesów |
W-5 | Analiza jakości |
W-6 | Prawo normalizacyjne i patentowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student w ramach przedmiotu zdobędzie wiedzę o zbiorze działań zdefiniowanych w celu zapewnienia prawidłowego procesu wytwarzania produktu. Ten zbiór działań ma na celu zapewnienie powtarzalności i jednorodności wyrobów poprzez ścisły nadzór nad całym procesem produkcji - od zaopatrzenia w surowce, poprzez magazynowanie, produkcję, pakowanie, znakowanie, aż do składowania i dystrybucji wyrobów gotowych. Pozwala to na eliminowanie wszelkich sytuacji grożących zanieczyszczeniem wyrobu obcymi substancjami i ciałami chemicznymi, fizycznymi oraz szkodliwą mikroflorą. Zasady dobrej praktyki wytwrzania (produkcyjnej) mają na celu zapewnienie odpowiedniego bezpieczeństwa użytkownikom końcowym wyrobu gotowego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie jakością. Ewolucja w podejściu do problematyki zarządzania jakością. Model doskonałości organizacji. Problematyka normalizacji, certyfikacji i integracja systemów zarządzania jakością. Metody i narzędzia doskonalenia jakości. Koszty jakości. Procesy zarządzania produkcją: planowanie, sterowanie, kontrolowanie. Europejski kontekst zarządzania jakością. Inżynieria jakości w praktyce. Systemy zarządzania jakością i środowiskiem. Zarządzanie jakością wyrobów i usług. Zarządzanie jakością w usługach publicznych. Projektowanie i wdrażanie systemów zarządzenia jakością, środowiskiem, bezpieczeństwem pracy. Standardy rozwiązań w zakresie systemów wspomagających zarządzanie jakością. Standardy stosowane w praktyce przemysłowej. Standardy dotyczące użytych surowców i gotowych produktów. Kontrola jakości surowców oraz produktu. GMP w przemyśle spożywczym i farmaceutycznym. Ustawy i normy prawne. Inne systemy zarządzania jakością (PN-N 18001, HACCP, GHP, IFS, BRC, ISO/TS 16949, AQAP, ZSZ, BS 7799, SQAS, GLP). System GMP plus. Zagrożenia. Dokumentacja systemów zarządzania jakością. Weryfikacja systemów z wykorzystaniem metod statystycznych. Opracowanie procedur GMP. Łańcuch jakości. Wdrażanie systemu GMP. Audit wewnętrzny systemu HACCP, GMP, GHP. Norma ISO 9001, ISO 14001, ISO 14001. Opis normy. Certyfikacja. Dokumentacja systemów zarządzania jakością. Dokumentacja systemu GMP. Wdrażanie i stosowanie zasad dobrej praktyki produkcyjnej GMP. Obszary funkcjonowania GMP. Zasady GMP. GMP przy produkcji przemysłowej. Reguła „5P” w GMP. Walidacja jako element GMP. | 18 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji przez studenta | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie studenta do zaliczenia | 2 |
A-W-4 | Studiowanie wskazanej literatury | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, prelekcja, objaśnienie lub wyjaśnienie) |
M-2 | Metody problemowe (wykład problemowy, klasyczna metoda problemowa) |
M-3 | Maetody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna) |
M-4 | Metody praktyczne (seminarium, metoda projektów) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena zostanie wystawiona na podstawie zaliczenia pismenego (test) oraz prezentacji przygotowanej przez studenta. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C06-08_W01 Student zdobędzie wiedzę potrzebną w inżynierii procesowej oraz w analizie przebiegu procesów w technologiach przetwórczych. Nabędzie umiejętność doboru metod wytwarzania na podstawie znajomości pożądanych cech produktu i kryteriów, jakie winien on spełniać z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych | ICHP_2A_W08, ICHP_2A_W12, ICHP_2A_W11 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C06-08_U01 Student zdobędzie umiejętności potrzebne w inżynierii procesowej oraz w analizie przebiegu procesów w technologiach przetwórczych. Nabędzie również umiejętność doboru metod wytwarzania na podstawie znajomości pożądanych cech produktu i kryteriów, jakie winien on spełniać z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych. | ICHP_2A_U19 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C06-08_K01 Student podczas zajęć praktycznych nabędzie kompetencje niezbędne do myślenia i działania w sposób innowacyjny i kreatywny. | ICHP_2A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C06-08_W01 Student zdobędzie wiedzę potrzebną w inżynierii procesowej oraz w analizie przebiegu procesów w technologiach przetwórczych. Nabędzie umiejętność doboru metod wytwarzania na podstawie znajomości pożądanych cech produktu i kryteriów, jakie winien on spełniać z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych | 2,0 | Student nie spełnia kryteriów oceny 3,0. |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą standardów GMP. | |
3,5 | Student ma wiedzę pośrednia pomiędzy 3,0 i 4,0. | |
4,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą standardów GMP oraz potrafi stosować zasady Dobrej Praktyki Produkcyjnej (Wytwarzania) w większości branż, w których stosowanie ich jest obowiązkowe. | |
4,5 | Student ma wiedzę pośrednia pomiędzy 4,0 i 5,0. | |
5,0 | Student ma podstawową wiedzę dotyczącą standardów GMP oraz potrafi stosować zasady Dobrej Praktyki Produkcyjnej (Wytwarzania) w większości branż, w których stosowanie ich jest obowiązkowe. student potrafi wykluczyć z procesów produkcyjnych wszelkich działań przypadkowych i umie sformułować wymagania dla konkrentych procesów w formie instrukcji i procedur. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C06-08_U01 Student zdobędzie umiejętności potrzebne w inżynierii procesowej oraz w analizie przebiegu procesów w technologiach przetwórczych. Nabędzie również umiejętność doboru metod wytwarzania na podstawie znajomości pożądanych cech produktu i kryteriów, jakie winien on spełniać z uwzględnieniem uwarunkowań prawnych. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności do oceny różnego typu operacji, procesów inżynieryjnych oraz gotowego produktu z uwzględnieniem systemów dobrych praktyk wytwarzania (GMP). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C06-08_K01 Student podczas zajęć praktycznych nabędzie kompetencje niezbędne do myślenia i działania w sposób innowacyjny i kreatywny. | 2,0 | Student nie jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; nie potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; nie myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo. |
3,0 | Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; nie myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo. | |
3,5 | Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo. | |
4,0 | Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu. | |
4,5 | Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe. | |
5,0 | Student jest świadomy, że zdobytą wiedzę należy uzupełniać w formie doskonalenia zawodowego; potrafi inspirować i organizować procesu uczenia innych osób; myśli kreatywnie, innowacyjnie i przedsiębiorczo; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu. |
Literatura podstawowa
- Łunarski J., Zarządzanie jakością: standardy i zasady, WNT, Warszawa, 2008
- Hamrol A., Zarządzanie jakością z przykładami, PWN, Warszawa, 2007
- Wiśniewska M., Księga GMP/GHP z dokumentacją, ODDK, Warszawa, 2004
- Wiśniewska M., Instruktaż prowadzenia księgi HaCCP z dokumentacją, ODDK, Warszawa, 2003
- Zandernowski M., Audyt wewnętrzny GHP, GMP, HACCP – poradnik praktyczny, ODDK, Warszawa, 2004
- Wiśniewska M., Instruktaż prowadzenia księgi GMP/GHP z dokumentacją, ODDK, Warszawa, 2004
- Wiśniewska M., Wzorcowa księga GMP/GHP z dokumentacją, ODDK, Warszawa, 2004
- Nierzwicki W. (red.), Zarządzanie jakością – wybrane zagadnienia, ODDK, Warszawa, 2004
- Tabora A. (red.), Jakość i systemy zapewnienia jakości, Oficyna Wydawnicza Politechniki Krakowskiej, 2000
Literatura dodatkowa
- Zandernowski M., Walecik P., Białłowicz M., Dybaś J., Stolarski J., Górecka M., Audytorowanie firm spożywczych – GMP/GHP, HACCP, jakość – wymagania, komentarz, metodyka, ODDK, Warszawa, 2006
- Wawak S., Zarządzanie jakością: teoria i praktyka, Helion, Warszawa, 2006
- Jensen P.B., ISO: 9000. Przewodnik i komentarz, Alfa-Wero, Warszawa, 1996