Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa

Sylabus przedmiotu Odnawialne źródła energii i ich zastosowanie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Odnawialne źródła energii i ich zastosowanie
Specjalność Inżynieria procesów ekoenergetyki
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konrad Witkiewicz <Konrad.Witkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 9 1,50,44zaliczenie
wykładyW2 9 1,50,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność projektowania prostych węzłów technologicznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
C-2Ukształtowanie umiejętności zaprojektowania instalacji do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
C-3Uswiadomienie skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt instalacji lub adaptacji systemu grzewczego do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych: przydomowa elektrownia wiatrowa/wodna, wykorzystanie energii geotermalnej, systemy fotowoltaiczne/solarne, pompy ciepła itp.9
9
wykłady
T-W-1Energetyka wodna – mała energetyka wodna (MEW), energia pływów. Wytwarzanie energii cieplnej i elektrycznej z zasobów geotermicznych. Wykorzystanie zasobów helio-energetycznych – energia słoneczna, systemy fotowoltaiczne. Potencjał energetyczny wiatru – elektrownie wiatrowe. Wytwarzanie energii cieplnej z biomasy, produkcja biomasy dla potrzeb energetycznych. Skojarzone układy grzewcze w wytwarzaniu energii elektrycznej oraz w energetyce cieplnej - wykorzystanie pomp ciepła.9
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2samodzielne przygotowanie projektu29
38
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia27
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
M-2metoda praktyczna - projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-12b_W01
Student wymienia, rozróżnia i opisuje metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
ICHP_2A_W07C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-12b_U01
Student potrafi ocenić przydatność i i zakres zastosowań metod pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
ICHP_2A_U12C-2T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-12b_K01
Student nabędzie świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko.
ICHP_2A_K02C-3T-P-1, T-W-1M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-12b_W01
Student wymienia, rozróżnia i opisuje metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
2,0Student nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi wymienić i opisać podstawowe metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
3,5Sudent potrafi wymienić i opisać wszystkie omawiane przez prowadzącego metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
4,0Student potrafi wymienić i opisać wszystkie omawiane przez prowadzącego metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych i rozróżnia sposoby ich zastosowania.
4,5Student potrafi dobierać i opisać metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych w zależności od podstawowych warunków jej realizacji.
5,0Student potrafi dobierać i opisać metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych dla dowolnych warunków jej realizacji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-12b_U01
Student potrafi ocenić przydatność i i zakres zastosowań metod pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
2,0Student nie spełnia kryterów na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi zaprojektować prostą instalację do pozyskiwania energii odnawialnej stosując wskazaną metodę.
3,5Student potrafi zaprojektować instalację o średnim stopniu trudności, do pozyskiwania energii odnawialnej stosując wskazaną metodę.
4,0Student dobiera metodę i potrafi zaprojektować instalację o średnim stopniu trudności, do pozyskiwania energii odnawialnej.
4,5Student dobiera metodę i potrafi zaprojektować złożoną instalację do pozyskiwania energii odnawialnej.
5,0Student dobiera metodę i sposób obliczeń projektując złożoną instalację do pozyskiwania energii odnawialnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-12b_K01
Student nabędzie świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko.
2,0Student nie spełnia kryterów na ocenę 3,0.
3,0Student ma podstawową świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko projektując proste instalacje.
3,5Student ma podstawową świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko projektując złożone instalacje.
4,0Student ma dobrą świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko i i potrafi opisać jej skutki projektując złożone instalacje.
4,5Student ma dobrą świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko i na tej podstawie potrafi dobrać metodę projektując złożone instalacje.
5,0Student ma pełną świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko i na tej podstawie potrafi dobrać metodę i opisać jej skutki projektując złożone instalacje.

Literatura podstawowa

  1. W. M. Lewandowski, Proekologiczne odnawialne źródła energii, WNT, Warszawa, 2007
  2. G. Jastrzębska, Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne, WNT, Warszawa, 2007
  3. Z. Lubośny, Elektrownie wiatrowe w systemie elektroenergetycznym, WNT, Warszawa, 2006
  4. G. Wiśniewski, S. Gołębiowski, M. Gryciuk, Kolektory słoneczne. Poradnik wykorzystania energii słonecznej, Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa, 2001
  5. P. Gradzinka (red.), Biopaliwa, Akademia Rolnicza w Lublinie, Lublin, 2003
  6. A. Oniszk-Popławska, M. Zowsik, G. Wiśniewski, Produkcja i wykorzystanie biogazu rolniczego, EC/BREC, Warszawa, 2003
  7. W. Nowak, R. Sobański, M. Kabat, T. Kujawa, Systemy pozyskiwania i wykorzystania energii geotermicznej, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2000

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt instalacji lub adaptacji systemu grzewczego do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych: przydomowa elektrownia wiatrowa/wodna, wykorzystanie energii geotermalnej, systemy fotowoltaiczne/solarne, pompy ciepła itp.9
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Energetyka wodna – mała energetyka wodna (MEW), energia pływów. Wytwarzanie energii cieplnej i elektrycznej z zasobów geotermicznych. Wykorzystanie zasobów helio-energetycznych – energia słoneczna, systemy fotowoltaiczne. Potencjał energetyczny wiatru – elektrownie wiatrowe. Wytwarzanie energii cieplnej z biomasy, produkcja biomasy dla potrzeb energetycznych. Skojarzone układy grzewcze w wytwarzaniu energii elektrycznej oraz w energetyce cieplnej - wykorzystanie pomp ciepła.9
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach9
A-P-2samodzielne przygotowanie projektu29
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do zaliczenia27
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-12b_W01Student wymienia, rozróżnia i opisuje metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W07ma wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu różnych procesów przemysłowych związanych z operacjami i procesami inżynierii chemicznej, dotyczącą ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
Treści programoweT-W-1Energetyka wodna – mała energetyka wodna (MEW), energia pływów. Wytwarzanie energii cieplnej i elektrycznej z zasobów geotermicznych. Wykorzystanie zasobów helio-energetycznych – energia słoneczna, systemy fotowoltaiczne. Potencjał energetyczny wiatru – elektrownie wiatrowe. Wytwarzanie energii cieplnej z biomasy, produkcja biomasy dla potrzeb energetycznych. Skojarzone układy grzewcze w wytwarzaniu energii elektrycznej oraz w energetyce cieplnej - wykorzystanie pomp ciepła.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi wymienić i opisać podstawowe metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
3,5Sudent potrafi wymienić i opisać wszystkie omawiane przez prowadzącego metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
4,0Student potrafi wymienić i opisać wszystkie omawiane przez prowadzącego metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych i rozróżnia sposoby ich zastosowania.
4,5Student potrafi dobierać i opisać metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych w zależności od podstawowych warunków jej realizacji.
5,0Student potrafi dobierać i opisać metody pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych dla dowolnych warunków jej realizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-12b_U01Student potrafi ocenić przydatność i i zakres zastosowań metod pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych procesów, metod badawczych i rozwiązań technicznych w zakresie ukończonej specjalności
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności zaprojektowania instalacji do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych.
Treści programoweT-P-1Projekt instalacji lub adaptacji systemu grzewczego do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych: przydomowa elektrownia wiatrowa/wodna, wykorzystanie energii geotermalnej, systemy fotowoltaiczne/solarne, pompy ciepła itp.
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna - projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryterów na ocenę 3,0.
3,0Student potrafi zaprojektować prostą instalację do pozyskiwania energii odnawialnej stosując wskazaną metodę.
3,5Student potrafi zaprojektować instalację o średnim stopniu trudności, do pozyskiwania energii odnawialnej stosując wskazaną metodę.
4,0Student dobiera metodę i potrafi zaprojektować instalację o średnim stopniu trudności, do pozyskiwania energii odnawialnej.
4,5Student dobiera metodę i potrafi zaprojektować złożoną instalację do pozyskiwania energii odnawialnej.
5,0Student dobiera metodę i sposób obliczeń projektując złożoną instalację do pozyskiwania energii odnawialnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięICHP_2A_C04-12b_K01Student nabędzie świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Uswiadomienie skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko.
Treści programoweT-P-1Projekt instalacji lub adaptacji systemu grzewczego do pozyskiwania energii ze źródeł odnawialnych: przydomowa elektrownia wiatrowa/wodna, wykorzystanie energii geotermalnej, systemy fotowoltaiczne/solarne, pompy ciepła itp.
T-W-1Energetyka wodna – mała energetyka wodna (MEW), energia pływów. Wytwarzanie energii cieplnej i elektrycznej z zasobów geotermicznych. Wykorzystanie zasobów helio-energetycznych – energia słoneczna, systemy fotowoltaiczne. Potencjał energetyczny wiatru – elektrownie wiatrowe. Wytwarzanie energii cieplnej z biomasy, produkcja biomasy dla potrzeb energetycznych. Skojarzone układy grzewcze w wytwarzaniu energii elektrycznej oraz w energetyce cieplnej - wykorzystanie pomp ciepła.
Metody nauczaniaM-2metoda praktyczna - projekt
M-1metoda podająca - wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryterów na ocenę 3,0.
3,0Student ma podstawową świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko projektując proste instalacje.
3,5Student ma podstawową świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko projektując złożone instalacje.
4,0Student ma dobrą świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko i i potrafi opisać jej skutki projektując złożone instalacje.
4,5Student ma dobrą świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko i na tej podstawie potrafi dobrać metodę projektując złożone instalacje.
5,0Student ma pełną świadomość skutków wyboru metody pozyskiwania odnawialnych źródeł energii i jej wpływu na środowisko i na tej podstawie potrafi dobrać metodę i opisać jej skutki projektując złożone instalacje.