Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia przemysłowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia przemysłowa | ||
Specjalność | Inżynieria bioprocesowa | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończenie I stopnia studiów na Kierunku Technologia Chemiczna , Biotechnologia lub innych studiów technicznych |
W-2 | Ukończony kurs mikrobiologii ogólnej (wykłady+laboratoria) |
W-3 | Zoznanie studenta z sposobami ochrony "nowych" szczepów bakterii i grzybów oraz ze sopsobami funkcjonowania tzw. banków genów i kutur |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z możliwościami wykorzystania mikroorganizmów w procesach przemysłowych |
C-2 | Przygotowanie studenta do pracy ze szczepami grzybów i bakterii o znaczeniu przemysłowym |
C-3 | Zapoznanie studenta z metodami hodowli mikroorganizmów w bioreaktorach. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zasady bezpiecznej pracy w labortorium mikroobiologicznym | 1 |
T-L-2 | Izloacja mikrorganizmów o znaczeniu przemysłowym z próbek środowiskowych z próbek gleby i żywności | 2 |
T-L-3 | Uzyskanie czystych szczepów mikroorganizmów wyizolowanych z gleby i próbek żywności | 2 |
T-L-4 | Identyfikacja szczepów grzybowych i bakteryjnych na podstawie prób biochemicznych | 1 |
T-L-5 | Fermentacja alkoholowa- produkcja alkoholu w skali laboratoryjnej | 2 |
T-L-6 | Wycieczka do browaru. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Techniki pozyskiwania i rozpoznawania szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym | 1 |
T-W-2 | Mikroorganizmy wykorzystywane w procesach przemysłowych. | 1 |
T-W-3 | Właściwości produkcyjne mikroorganizmów przemysłowych. | 2 |
T-W-4 | Metody hodowli mikroorganizmów w reaktorach przemysłowych. | 1 |
T-W-5 | Doskonalenie szczepów mikroorganizmów o znaczeniu przemysłowym | 1 |
T-W-6 | Sposoby sterowania metabolizmem mikrooganizmów | 1 |
T-W-7 | Zastosowania potencjału biologicznego mikroorganizmów w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, chemicznym i w ochronie środowiska | 1 |
T-W-8 | Ochrona patentowa szczepów przemysłowych. Banki genów. Największe kultury mikrooganizmów na świecie. Wyszukiwanie informcji na temat szczepów przemysłowych w internecie. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Ćwiczenia labortoryjne wykonywane indywidualnie oraz w zespolach dwuosobowych | 9 |
A-L-2 | Interpretacja uzyskanych wyników na podstawie analizy dostępnych kluczy do oznaczania mikroorganizmów | 16 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 9 |
A-W-2 | Konsultacje z wykładowcą | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 14 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny (prezentacja multimedialna) |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-3 | pokaz (ekpozycja) - wycieczka do browaru |
M-4 | symulacja komputerowa zamówienia wybranej kultury bakterii |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny - test zamknięty, jednokrotnego wyboru. Przewiduje się II teminy w sesji oraz II terminy w sesji poprawkowej. maksymalna ilość punktów uzyskanych w czasie egzmaniu wynosi 100 ( 50 pytan x 2 pkt. za każde prawidłową odpowiedź) |
S-2 | Ocena formująca: przewiduje się 2 kolokwia obejmujące materiał teoretyczny i praktyczny kliku ćwiczeń. Dla każdego kolokwium przewidziany jest tylko jeden termin. Maksymalna liczba punktów, którą może uzyskać z każdego kolokwium to 10. W przypadku nieobecności na kolokwium z przyczyn usprawiedliwionych, mozliwe jest przystapienie do kolokwium w innym terminie. Każde kolokwium może być poprawiane tylko 2 razy. Kolokwia zawierają wyłacznie pytania otwarte. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-04_W01 Student dobiera metody hodowli mikroorganizmów w zależności od zamierzonych celów produkcyjnych. Zna sposoby przechowywania kultur starterowych oraz posiada rozszerzoną wiedzę na temat sposóbów hodowli mikroorganizmów w bioreaktorach. Potrafi obcenić wpływ produktów powstających w wyniku procesu prowadzonego z udziałem mikroorganizmów na środowisko. | ICHP_2A_W01 | — | — | C-2, C-1 | T-W-8 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-04_U01 Student potrafii interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz prawidło wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń | ICHP_2A_U01 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-W-8, T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C02-04_K01 Student potrafi działać w sposób kreatywny i przewidzieć skutki prowadzonych prac mikrobiologicznych, ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. | ICHP_2A_K01 | — | — | C-2, C-3, C-1 | T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-04_W01 Student dobiera metody hodowli mikroorganizmów w zależności od zamierzonych celów produkcyjnych. Zna sposoby przechowywania kultur starterowych oraz posiada rozszerzoną wiedzę na temat sposóbów hodowli mikroorganizmów w bioreaktorach. Potrafi obcenić wpływ produktów powstających w wyniku procesu prowadzonego z udziałem mikroorganizmów na środowisko. | 2,0 | Student był niebecny na więcej niż 50% zajeć laboratoryjnych, ma niezaliczone kolokwium I i II ( średnia ocen poniżej 2,75). Nie umie wymienić kryteriów doboru mikrooganizmów do procesów przemysłowych. Nie potrafi definiować podstawowych pojęć takich jak : skining mikroogamnizmów, kultury starterowe, inokulum. Nie umie wytłumaczyć w jaki sposób doskonali się szczepy mikrooganizmów przemysłowych. |
3,0 | Student był obecny na 95% zajęć labortoryjnych, ma zaliczone kolokwia I i II na średnią ocenę w przedziale: 2,75 - 3,25. Umie wymienić główne kryteria doboru mikrooganizmów do procesów przemysłowych. Zna definicje podstawowych pojęć takich jak: skrining mikrooganizmów, kultury starterowe, inokulum. | |
3,5 | Student był obecny na 95% zajęć laboratoryjnych, ma zaliczone kolokwia I i II na średnią ocenę w przedziale: 3,36 - 3,75. Umie wymienić główne kryteria doboru mikroorganizmów do procesów przemysłowych. Zna podstawowe pojęcia i definicje, związane z hodowlą mikroorganizmów w bioreaktorach. Umie na dowolnym, wybranym przez siebie przykładzie opisać w jaki sposób można doskonalić mikroorganizmy przemysłowe. | |
4,0 | Student był obecny na 95% zajęć laboratoryjnych, ma zaliczone kolokwia I i II na średnią ocenę w przedziale: 3,75-4,25. Umie wymienić wszystkie kryteria doboru mikroorganizmów do procesów przemysłowych. Zna definicje i pojęcia, związane z hodowlą mikroorganizmów w biorekatorach. Umie się sowobodnie poruszać po metodach doskonalenia mikrooganizmów przemsyłowych. | |
4,5 | Student był obecny na 95% zajęć laboratoryjnych, ma zaliczone kolokwia I i II na średnią ocenę w przedziale: 4,26- 4,75. Zna pojęcia i definicje, związane z hodowlą mikrooganizmów w bioreaktorach. Umie się swobodnie poruszać po metodach doskonalenia mikrooganizmów przemysłowych. Potrafi wytłumaczyć w jaki spsób sterując metabolizmem mikrooganizmów można usyskać większą wydajność procesów przemsyłowych. | |
5,0 | Stydent był obecny na 95% zajęć laboratoryjnych, ma zaliczone kolokwia I i II na średnią oceną w przedziale: 4,76- 5,0. Zna definicje i pojęcia związane z hodowlą i doskonaleniem mikroorganizmów przemysłowych. Objaśnia szlaki metaboliczne. Potrafi samodzielnie dobrać mikroorganizmy do procesów przemysłowych (dla przemysłu spożywczego, chemicznego, farmaceutycznego lub ochrony środowiska). Umie korzystać z zasobów informacji patentowej oraz banków kultur. Potrafi formułować własne opinie na temat przydatnności określonych szczepów mikrooganizmów do zastosowań w przemyśle. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-04_U01 Student potrafii interpretować i analizować pozyskane informacje literaturowe oraz prawidło wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń | 2,0 | |
3,0 | Sudent w stopniu podstaowym umie zinterpretować wyniki prezentowanych w czasie zajęć procesów prowadzonych z użyciem mikroorganimów przemysłowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C02-04_K01 Student potrafi działać w sposób kreatywny i przewidzieć skutki prowadzonych prac mikrobiologicznych, ma świadomość pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej. | 2,0 | jak wiedza |
3,0 | Student potrafi działać w sposób kreatywny ale nie radzi sobie z przewidywaniami skutków prowadzonych prac mikrobiologicznych, nie ma świadomości pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej | |
3,5 | jak wiedza | |
4,0 | jak wiedza | |
4,5 | jak wiedza | |
5,0 | jak wiedza |
Literatura podstawowa
- Libudzisz Z., Kowal K., Żakowska Z., Mikorobiologia techniczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010, TOM I i II
- Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R.A., Krótkie wykłady: mikrobiologia, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2004
- Zyska B. (red.), Mikrobiologia materiałów, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2005, 1
- Chmiel A., Grudziński S., Biotechnologia i chemia antybiotyków, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
Literatura dodatkowa
- Cieśliński H., Filipkowski P., Kur J., Lass A., Wanarska M., Podstawy mikrobiologii przemysłowej, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2007
- Bednarski W., Reps A., Biotechnologia żywności, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
- Kunicki-Goldfinger W.J.H., Życie bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
- Błaszczyk M,K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007