Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa
Sylabus przedmiotu Chemia przemysłowa i fizykochemia produktów naftowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria chemiczna i procesowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia przemysłowa i fizykochemia produktów naftowych | ||
Specjalność | Eksploatacja instalacji przemysłu petrochemicznego | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | 1 Znajomość chemii ogólnej i organicznej |
W-2 | Zdany egzamin z chemii fizycznej |
W-3 | Znajomość podstaw aparaturowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawami fizykochemicznymi odwodornienia frakcji węglowodorowych oraz propanu i etanu |
C-2 | Poznanie uproszczonych schematów technologicznych realizacji piroliz lekkich węglowodorów |
C-3 | Poznanie procesów odwodornienia oferowanych przez czołowe firmy światowe |
C-4 | Poznanie systemów katalitycznych i procesów polimeryzacji propylenu do polipropylenu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Piroliza jako podstawa procesów wytwarzania etylenu, propylenu i 1,3-butadienu. | 2 |
T-W-2 | Termiczne i katalityczne odwodornienie propanu. | 2 |
T-W-3 | Otrzymywanie propylenu z węglowodorów C2. | 1 |
T-W-4 | Otrzymywanie propylenu z butanu i izobutanu. | 1 |
T-W-5 | Katalityczne odwodornienie butanu i frakcji butano-butylenowej. | 2 |
T-W-6 | Piroliza fluidalna, instalacja Lurgi, Kellogga. | 2 |
T-W-7 | Proces pirolityczny Thermofor, autotermiczny Bartholome, Catarol, Tsutsumi, AZNJJ, Koppers, Hoechst i inne. | 2 |
T-W-8 | Katalizatory polimeryzacji propylenu do polipropylenu | 2 |
T-W-9 | Sposoby prowadzenia polimeryzacji polipropylenu | 2 |
T-W-10 | Metody modyfikacji polipropylenu | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 22 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konserwatoryjny. |
M-3 | Z uzyciem komputera |
M-4 | Ekspozycja filmowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca na koniec wykładów przedmiotu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C10-05_W01 Student ma wiedzę natemat kinetyki, termodynamiki procesów katalitycznych i termicznych | ICHP_2A_W10, ICHP_2A_W04, ICHP_2A_W09 | — | — | C-2 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6 | M-3 | S-1 |
ICHP_2A_C10-05_W02 ma rozszerzoną wiedzę z zakresu inzynierii chemicznej, której zakres jest dostosowany do formułowania i rozwiązywania złozonych zadań z zakresu ukończonej specjalności | ICHP_2A_W02 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-8 | M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C10-05_W03 ma rozszerzoną wiedzę zmatematyki niezbędną do opracowania modeli matematycznych procesów technologicznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów chemicznych i obliczeń optymalizacyjnych | ICHP_2A_W01, ICHP_2A_W04 | — | — | C-4 | T-W-5, T-W-10 | M-2 | S-1 |
ICHP_2A_C10-05_W04 ma uporzadkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zjawisk powierzchniowych zachodzących na granicy faz w powiązaniu z katalizą homogeniczną i heterogeniczną | ICHP_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-6, T-W-7 | M-2 | S-1 |
ICHP_2A_C10-05_W05 ma wiedzę o kierunkach rozwoju i najwazniejszych nowościach w inżynierii chemicznej chaarakterystycznych dla ukończonej specjalności | ICHP_2A_W07, ICHP_2A_W09 | — | — | C-2, C-4 | T-W-9 | M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C10-05_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę inżynierską do wykonywania prostych eksperymentów chemicznych, interpretować uzyskiwane wyniki, wyciągać poprawne wnioski, zna parametry i warunki prowadzonych procesów. | ICHP_2A_U03, ICHP_2A_U15, ICHP_2A_U04, ICHP_2A_U16, ICHP_2A_U02 | — | — | C-4 | T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-10 | M-1 | S-1 |
ICHP_2A_C10-05_U02 Potrafi pozyskać informacje z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i naukami pokrewnymi | ICHP_2A_U01 | — | — | C-3, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-9 | M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ICHP_2A_C10-05_K01 Zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi potrzebę podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych i inzynierskich. Potrafi stosować idee zrównowazonego rozwoju w odniesieniu do procesów petrochemicznych. | ICHP_2A_K06, ICHP_2A_K02, ICHP_2A_K05, ICHP_2A_K01, ICHP_2A_K07, ICHP_2A_K03 | — | — | C-2 | T-W-1, T-W-3, T-W-8 | M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C10-05_W01 Student ma wiedzę natemat kinetyki, termodynamiki procesów katalitycznych i termicznych | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe procesy pirolizy prowadzące do olefin i sposoby wyodrębniania poszczególnych olefin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C10-05_W02 ma rozszerzoną wiedzę z zakresu inzynierii chemicznej, której zakres jest dostosowany do formułowania i rozwiązywania złozonych zadań z zakresu ukończonej specjalności | 2,0 | |
3,0 | ma podstawowąwiedzę z zakresu termodynaki chemicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C10-05_W03 ma rozszerzoną wiedzę zmatematyki niezbędną do opracowania modeli matematycznych procesów technologicznych, analizy termodynamicznej, obliczeń kinetycznych procesów chemicznych i obliczeń optymalizacyjnych | 2,0 | |
3,0 | Zna sposoby opracowywnia modeli matematycznych w oparciu o dane kinetyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C10-05_W04 ma uporzadkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zjawisk powierzchniowych zachodzących na granicy faz w powiązaniu z katalizą homogeniczną i heterogeniczną | 2,0 | |
3,0 | ma podstawową wiedzę z zakresu katalizy homogenicznej i heterogenicznej i zjawisk powirzchniowych na granicy fazy stałej i ciekłej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C10-05_W05 ma wiedzę o kierunkach rozwoju i najwazniejszych nowościach w inżynierii chemicznej chaarakterystycznych dla ukończonej specjalności | 2,0 | |
3,0 | posiadł wiedzę o nowościach w zakresie wyodrębniania związków metodami destylacji i ekstrakcji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C10-05_U01 Potrafi wykorzystać wiedzę inżynierską do wykonywania prostych eksperymentów chemicznych, interpretować uzyskiwane wyniki, wyciągać poprawne wnioski, zna parametry i warunki prowadzonych procesów. | 2,0 | |
3,0 | W niewielkim stopniu potrafi wykorzystać wiedzę inżynierską do wykonywania prostych eksperymentów chemicznych, interpretować wyniki i zna warunki prowadzenia procesów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ICHP_2A_C10-05_U02 Potrafi pozyskać informacje z literatury polskiej i anglojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i naukami pokrewnymi | 2,0 | |
3,0 | potrafi pozyskać informacje z literatury angielskojęzycznej odnośnie procesów przemysłowych realizowanych w inzynierii chemicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ICHP_2A_C10-05_K01 Zna idee zrównoważonego rozwoju w przemysłowych procesach chemicznych. Widzi potrzebę podnoszenia wiedzy na temat nowych rozwiązań technologicznych i inzynierskich. Potrafi stosować idee zrównowazonego rozwoju w odniesieniu do procesów petrochemicznych. | 2,0 | |
3,0 | rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu opinii o nowoczesnych rozwiązaniach w zakresie inżynierii chemicznej, konieczności odchodzenia od rozwiązań przestarzałych, udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z inżynierią chemiczną | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J.Molenda, E.Grzywa, Technologie podstawowych syntez chemicznych t.1, WNT, Warszawa, 1997
- F.Andreas, K.Grobe, Chemia propylenu, WNT, Warszawa, 1974
- R.Bogoczek, E.Kociołek-Balawejder, Technologia chemiczna organiczna, Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1992
- Z. Floriańczyk, S. Penczek, Chemia polimerów (Tom I, II, III), Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1997
Literatura dodatkowa
- E.Bortel, H.Koneczny, Zarys technologii chemicznej, PWN, Warszawa, 1992